Skip to main content

اگر می‌خواهید فردی را به اعضای هیات مدیره خود اضافه کنید و برای این کار به کمک سازمان‌های خدماتی استخدام احتیاج دارید، باید ابتدا این ۹ سوال را از خودتان بپرسید تا مطمئن شوید سازمانی که برای کمک به استخدام و انتخاب اعضای هیات مدیره از آن استفاده می‌کنید، معتمد و کارآمد باشد.

انتخاب اعضای هیات مدیره مورد اعتماد برای کار یکی از مهم‌ترین وظایفی است که هر شرکت غیرانتفاعی باید انجام دهد. استخدام و انتخاب اعضای هیات ‌مدیره کار بسیار چالش‌برانگیزی است. به همین خاطر، خیلی از شرکت‌های غیرانتفاعی از کمک سازمان‌های خدماتی استخدام هیات مدیره (مانند BoardAssist) استفاده می‌کنند. بنابراین، حتی اگر می‌خواهید برای انتخاب اعضای هیات مدیره از سازمان خدماتی کمک بگیرید، خیلی مهم است که چه سازمانی را انتخاب کنید.

وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید که چه کسی وظیفه مهم استخدام و انتخاب اعضای هیات مدیره را برایتان انجام دهد، فکر می‌کنید چه سوال‌هایی باید درمورد آن‌ها بپرسید؟ در زیر به چند مورد از این سوالات اشاره می‌کنیم:

۱. آیا سازمان خدماتی موردنظر در شهری که سازمان شما قرار دارد مستقر است؟

همانطور که می‌دانید کسب‌وکار‌های غیرانتفاعی در قرن ۲۱ بین‌المللی شده‌اند و در شهرهای مختلف شعبه دارند ولی وقتی سازمان خدماتی را از شهر دیگری انتخاب می‌کنید، امکان ندارد که آن‌ها به اندازه شرکت خدماتی مستقر در شهر خودتان به پایگاه اطلاعاتی و تخصصی داوطلبان آن شهر دسترسی داشته باشند.
بهتر است با شرکت خدماتی کار کنید که در شهر خودتان باشد، به بهترین داوطلبان شهر دسترسی داشته باشد و بتواند از بین آن‌ها مناسب‌ترین‌ را برایتان انتخاب کند.

۲. چه ‌مدت است که این سازمان خدماتی فعالیت می‌کند؟

سازمان‌های خدماتی نوپا معمولا تظاهر می‌کنند که زمان زیادی است که مشغول به این کار هستند. برای اینکه بتوانید به درستی این ادعا پی ببرید، کافی است به فهرست مدیران آن سازمان در سایت لینکدین نگاهی بیندازید و ببینید آیا مدیر آن سازمان هرگز در زمانی مشخص دو شغل داشته است یا خیر؟ شاید در آن مدت، فعالیت اصلی‌شان متفاوت بوده و این کار را به عنوان شغل فرعی انجام می‌داده‌اند. در این صورت، معلوم می‌شود همانطور که فکر می‌کردید آن‌ها در این زمینه آنقدرها هم که می‌گویند تجربه ندارند و تمام‌وقت مشغول این کار نبوده‌اند.
پس قبل از انتخاب سازمان خدماتی موردنظر، از خودتان بپرسید آیا این شرکت قبلا مشغول به کار دیگری بوده و انتخاب اعضای هیات مدیره را به تازگی به فهرست خدماتش اضافه کرده است؟ و در واقع چه مدت است که آن‌ها به فرایند استخدام و انتخاب اعضای هیات مدیره مشغول‌ هستند؟

۳. افرادی که برای شما به جست‌وجوی اعضای هیات مدیره می‌پردازند، چه مدارکی دارند؟

استخدام و انتخاب اعضای هیات مدیره وظیفه دشواری است. به همین دلیل خیلی مهم است تا سازمان خدماتی را انتخاب کنید که فرد قابل ‌اعتمادی را برای انجام این کار داشته باشد. نام فردی را که سازمان برای جست‌وجوی هیات مدیره معرفی می‌کند، در لینکدین جستجو کنید و اطلاعات مربوط به او را بخوانید. همچنین فقط به بیوگرافی پروفایل آن‌ها (که خود سایت سازمان خدماتی ارائه داده ‌است) بسنده نکنید؛ ببینید آیا آن فرد تجربه‌ای در زمینه جست‌وجوی هیات‌مدیره دارد؟ یا اینکه فقط در بخش‌های دیگر سازمان کار کرده ‌است؟

۴. آیا سازمان موردنظر هزینه‌های مربوط به خدماتش را به‌ صورت آنلاین منتشر می‌کند؟

بعضی از سازمان‌های خدماتی برای هر شرکتی هزینه‌های متفاوتی را در نظر می‌گیرند و در حقیقت برای اینکه قیمتی را تعیین کنند، ابتدا با شرکت‌ها مذاکره می‌کنند. وقتی سازمان موردنظر هزینه‌های مربوط به خدماتش را در سایتش نمی‌نویسد، چطور می‌توانید مطمئن شوید پولی که می‌دهید با پولی که از مشتریان قبلی دریافت شده یکسان است؟ آیا می‌توانید به سازمانی که با شما صادق نیست اعتماد کنید؟ فکر می‌کنید چه دلیلی دارد که در مورد قیمت‌ها مبهم عمل می‌کنند و اطلاعاتی از آن در سایت خود منتشر نمی‌کنند؟

۵. آیا این سازمان نحوه عملکرد داوطلبان پیشنهادی را بعد از استخدام پیگیری می‌کند؟

بعضی شرکت‌های خدماتی‌ سالانه نظرسنجی‌هایی انجام می‌دهند تا عملکرد افرادی که به عنوان اعضای هیات مدیره به شرکت‌های دیگر معرفی کرده‌اند را بسنجند؛ مثلا ببینند که آیا آن‌ها هنوز در همان هیات مدیره کار می‌کنند؟ یا اینکه به تعهدات مالی‌شان پایبند مانده‌اند؟ تحقیقات ثابت کرده‌ است که بیش از ۹۰ درصد از کسانی که به عنوان مدیر به شرکت‌ها معرفی می‌شوند بعد از ۱۲ ماه همچنان در همان جایگاه مشغول به کار هستند و مورد تایید کارفرما هستند. همچنین اکثر این افراد در این مدت به تعهدات مالی‌شان عمل کرده‌اند.
هنگامی که می‌خواهید سازمانی را برای انتخاب اعضای هیات مدیره به کار بگیرید، ببینید آیا آن‌ها هم چنین معیارهایی را برای پیگیری این مسائل (و مسائل دیگری که از نظر شما حائز اهمیت هستند) دارند؟

۶. آیا این سازمان فهرست جامعی از شرکت‌های غیرانتفاعی که قبلا برای آن‌ها کار کرده دارد؟

آیا سازمان درمورد کسانی که قبلا برای آن‌ها کار کرده صادق است و اطلاعات شفافی از آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد؟ آیا نمونه مختصری از هیات‌ مدیره‌هایی که قبلا به آن‌ها کمک کرده دارد؟ اگر دیدید سازمان موردنظرتان فهرست مربوط به مشتریان پیشین خود را در اختیار شما قرار نمی‌دهد، یعنی می‌خواهد موضوعی را از شما پنهان کند. حتی اگر چنین فهرستی را به شما ارائه دادند، دقت کنید و مطمئن شوید اسم شرکت‌ها و جزئیات مربوط به خدماتشان را هم در آن نوشته باشند؛ مثلا ببینید نام سازمان‌های غیرانتفاعی، آموزش‌هایی که به اعضای هیات مدیره داده شده و خدمات دیگر هم در آن وجود دارد یا خیر؟

۷. سازمان مورد نظر به‌غیر از شناسایی متقاضیان چه خدمات دیگری را برای شما انجام می‌دهد؟

بعضی از سازمان‌ها بدون هیچ تحلیلی فهرست مدیران را باز کرده و از بین آن‌ها کسانی را برای تیم هیات مدیره شما انتخاب می‌کنند. برای مثال فرض کنید شما به موضوع «رعایت تعهدات مالی در طول سال» اهمیت زیادی می‌دهید و آن را به عنوان یکی از معیارهای انتخاب اعضای هیات مدیره، به سازمان خدماتی معرفی کرده‌اید. از خود بپرسید آیا آن‌ها داوطلبان را بررسی می‌کنند و در انتخابشان این مسئله را در نظر می‌گیرند یا خیر؟ آیا بعد از شناسایی داوطلب، همچنان اوضاع را پیگیری می‌کنند؟ یا در طی فرایند مصاحبه پیگیر روند کار هستند؟ آیا وقتی به مرحله پیشنهاد می‌رسید، داوطلب را به اندازه کافی متقاعد می‌کنند که شغل فعلی‌اش را کنار بگذارد و شما بتوانید با موفقیت او را استخدام کنید؟

۸. آیا استخدام هیات مدیره از خدمات اصلی این سازمان است؟

بعضی از سازمان‌ها خدمات متعدد و زیادی را به شرکت‌های غیرانتفاعی ارائه می‌دهند. اگر سازمان مورد نظرتان در زمینه آموزش داوطلب، پیگیری هیات مدیره و توسعه کارها‌ هم فعالیت می‌کند، مهم است که بدانید دقیقا در حوزه توسعه هیات مدیره چقدر تخصص دارند؟ یا اینکه چند درصد از زمانشان را به استخدام هیات مدیره اختصاص می‌دهند؟

۹. آیا سازمان خدماتی به شما این اجازه را می‌دهد که همزمان با سازمان‌های مشابه دیگر هم کار کنید؟

استخدام هیات‌مدیره کار بسیار دشواری است. به همین خاطر شما باید از هر منبعی که در اختیار دارید استفاده کنید تا بتوانید بهترین و معتمدترین افراد را برای تیمتان انتخاب کنید. اگر سازمان موردنظر واقعا به منافع شما اهمیت بدهد، مخالفتی با همکاری شما با دیگر سازمان‌ها نخواهد داشت بلکه خودش هم با آن سازمان همکاری خواهد کرد.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org