Skip to main content

در یکی از قسمت‌های آلیس در سرزمین عجایب به اسم Through the Looking Glass ساخته لوییس کارول (Lewis Carroll)، آلیس خودش را دست در دست ملکه سرخ می‌بیند. با این حال، هرقدر که سریع‌تر حرکت می‌کنند؛ اما مناظر اطرافشان ثابت باقی می‌مانند و آن‌ها هیچ پیشرفتی نمی‌کنند. ظاهرا در کشور عجیب و غریبی که آلیس در آنجا خودش را پیدا می‌کند، هر چقدر که بدوید، همانجا ثابت باقی می‌مانید و اگر بخواهید جای دیگری بروید، باید دو برابر سریع‌تر از قبل حرکت کنید. درس ملکه سرخ می‌تواند در این دوره زمانی برای نوآوری در تجارت مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مولفه‌های اصلی موفقیت کسب‌و‌کار ، پذیرش فناوری‌های مختل کننده و اجرای استراتژی جامع انقلاب چهارم صنعتی است که از این فناوری‌ها در سازمان استفاده می‌کند. 

با این حال، گزارش Deloitte Global با نام «The Fourth Industrial Revolution: At the intersection of readiness and responsibility»، نشان می‌دهد که اکثر مشاغل از اختلال و استراتژی‌ جامع انقلاب صنعتی چهارم فرار می‌کنند. فقط ۱۰ درصد از مدیران می‌گویند که شرکت‌هایشان استراتژی‌های بلندمدت‌تری برای چگونگی استفاده از فناوری‌های جدیدی که در کل سازمان گسترش پیدا می‌کنند دارند. زمانی که از آن‌ها خواسته شد تا خروجی‌های مهمتری که امیدوارند با سرمایه‌گذاری‌های انقلاب چهارم صنعتی به آن دست یابند را رتبه‌بندی کنند، تنها ۳ درصد از رهبران، «‌مختل‌سازی صنعت» را به عنوان یکی از پنج انتخاب برتر خود برگزیدند.

شركتها با ایجاد اختلال در مشكلات و استراتژی های بلند مدت به نفع تمرکز كوتاه مدت، خطر جداسازی مداوم را مرتكب می شوند تا با صحنه در حال تغییر در اطراف خود و در مقابل ایجاد هرگونه زمینه واقعی، خود را هماهنگ کنند. حتی بدتر، آن‌ها پتانسیل این را دارند که خود را با حس غلط امنیتی فریب داده و شرکت را در معرض اختلال بیشتر در دراز مدت قرار دهند. شرکت‌ها با دفاعی بازی کردن نمی‌توانند از این تغییر جلوگیری کنند. برای پیشی گرفتن از رقبا، تمایز و اختلال باید اولویت داشته باشد و با اجرای استراتژی صحیح در تغییر مدل کسب‌وکار خود، می‌توانند به آن دست یابند. 

نمونه‌ای برای استراتژی

بر اساس گزارش آمادگی Deloitte Global، مشاغل دارای استراتژی جامع برای انقلاب صنعتی چهارم، در هیئت مدیره خود بسیار موفق‌تر هستند. آن‌ها نوآور بوده و رشدی سریع دارند، کار بهتری برای جذب و آموزش افرادی که در آینده به آن‌ها نیاز خواهند داشت انجام می‌دهند و مدیران آن‌ها برای رهبری در دوره انقلاب صنعتی چهارم، اعتماد به نفس بیشتری دارند.

علاوه بر این، استراتژی‌های طولانی مدت موفق، سود مالی هم به همراه دارند. بر اساس این گزارش، ۹ شرکت از ۱۰ شرکت با استراتژی جامع انقلاب چهارم صنعتی، شاهد حداقل ۵ درصد رشد درآمد سالانه در سال ۲۰۱۹ بودند. 

شرکت‌ها برای زنده ماندن و برنده شدن در طولانی مدت، نیاز به کارمندان با استعداد، رهبران قدرتمند، نوآوری و رشد دارند. وقتی استراتژی‌های همه جانبه دارید، می‌توانید در طول عملیات استفاده بهتری از فناوری‌های سرنوشت‌ساز داشته باشید. 

با توجه به تمامی این مزایای کسب و کار، پس چرا اکثر شرکت‌های مورد بررسی استراتژی رسمی ندارند یا رویکردهای تک‌بعدی برای استفاده از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم به کار می‌گیرند؟

اجرای استراتژی

تفکر «کوتاه مدت» همچنان ادامه داشته و به بسیاری از سازمان‌ها ضرر می‌رساند؛ همچنان که تقریبا یک سوم مدیران گفتند که یکپارچه‌سازی با فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم در فعالیت‌هایشان «اهمیت چندانی ندارد». چنین رویکردی احتمالا به این دلیل است که برخی از رهبران قدر پیامدهای انقلاب صنعتی چهارم یا مزایای احتمالی آن را نمی‌دانند. اگر یک کسب‌وکار فقط روی سودهای کوتاه مدت (سه ماهه و تقاضای سرمایه گذاری کوتاه مدت) متمرکز شده باشد؛ توجیه استراتژی‌های بلند مدت یا سرمایه‌گذاری در فناوری، سخت‌تر خواهد بود.

در گزارش آمادگی Deloitte Global، حدود یک سوم رهبران به علت عدم وجود چشم‌انداز رهبری، گزینه‌های بیش از حد فناوری، سیستم‌های سازمانی، عدم هماهنگی استراتژیک داخلی و تمرکز کوتاه مدت بر درآمد را به عنوان چالش‌های اجرای فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم، عنوان کردند. از دیدگاه استعدادی، تنها ۱۰ درصد از مدیران می‌دانند که در آینده به چه مهارت‌هایی نیاز خواهند داشت. در بسیاری موارد، مدیران پیش‌بینی آینده را در این دوره پر از  اختلال و تغییرات مداوم را دشوار می‌بینند. 

استراتژی‌های بلند مدت به سرمایه‌گذاری طولانی مدت، صبر و دوراندیشی نیاز دارند. به عنوان مثال، بسیاری شرکت‌ها در برابر هوش مصنوعی (AI) صبر کمی دارند. اما هوش مصنوعی به فناوری‌های پایه مناسب، داده‌های ساختاربندی شده، چگونگی تفسیر آن داده‌ها و دانش چگونگی تطبیق مدل‌های کسب‌وکار، با اطلاعات و بینش‌های به دست آمده، نیاز دارد.

بدون این بینش‌ها، ناامیدی به وجود می‌آید و باعث می‌شود که بعضی شرکت‌ها هوش مصنوعی را به عنوان ابزاری برای بهره‌وری کوتاه مدت و کاهش هزینه‌ها ببینند که  این اشتباه است. کسانی که وقت می‌گذارند و روی برنامه ای دراز مدت سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند ببینند که هوش مصنوعی چگونه بینش عظیمی از مشتری دریافت می‌کند و می‌تواند برای ایجاد تغییر واقعی در مدل کسب‌وکار و ایجاد صمیمیت با مشتری مورد استفاده قرار بگیرد.

حرکت به جلو

دیلویت، برای کمک به مشاغل در پاسخگویی به ترس از فناوری‌های جدید، اختلال و رسیدن به اهداف بلند مدت، «اصل شش به شش» را ایجاد کرده که به مدیران کمک می‌کند تا با بکارگیری چشم‌اندازی ۶ ساله که در آن از چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت ۶ ماهه بهره برده شده، حرکت کنند. شرکت‌ها اگر دید بلند مدت داشته باشند، شانس خود را برای متمایز بودن از رقبا و مختل کردن صنایع خود، بالاتر خواهند برد. با این وجود، آن‌ها باید در طول مسیر ایست بازرسی‌هایی داشته باشند تا بتوانند نیازهای کوتاه مدت خود را بسنجند و آنها را برطرف کنند.

در زیر نکات بلندمدت و کوتاه مدتی از گزارش آمادگی Deloitte Global در سال ۲۰۲۰، برای کمک به رهبران کسب‌و کارها در ایجاد استراتژی جامع انقلاب صنعتی چهارم آورده شده است:

  • انجام حسابرسی برای ارزیابی شکاف‌ها و فرصت‌های فناوری انقلاب صنعتی چهارم: این کار نقطه شروع اصلی هر استراتژی جامع انقلاب چهارم صنعتی است. با این وجود، تقریبا نیمی از پاسخ‌دهندگان این گزارش گفتند که چنین ارزیابی انجام نداده‌اند.
  • ایجاد نقش‌های رهبری با محوریت انقلاب صنعتی چهارم: این کار رهبران را قادر می‌سازد تا بتوانند در سرمایه‌گذاری انقلاب صنعتی چهارم و تغییراتی که در سازمان ایجاد می‌کنند، تاثیرگذار باشند. در حالی که فقط ۲۰ درصد از سازمان‌ها این کار را انجام داده‌اند. تقریبا ۴۰ درصد از مدیرعاملان اجرایی که در سال گذشته حداقل ۲۰ درصد رشد را گزارش داده‌اند، این نقش‌ها را در سازمان خود ایجاد کرده‌اند. 
  • به‌روزرسانی مدل‌های کسب‌وکار برای آمادگی انقلاب صنعتی چهارم: تنها ۹ درصد از سازمان‌ها این کار را انجام داده‌اند و هیچ یک از پاسخ دهندگان نکته مذکور را به عنوان اولویت اصلی سرمایه‌گذاری انقلاب صنعتی چهارم در نظر نگرفته‌اند. در مقابل، تقریبا ۳۰ درصد از رهبران شرکت‌هایی که بیش از ۲۰ درصد رشد داشته‌اند، این نکته را مد نظر قرار داده‌اند.
  • ایجاد تیم‌های اختصاصی با محوریت نوآوری: بر اساس گزارشی که با هم دیدیم، بیش از ۸۰ درصد از سازمان‌های با رشد بالا، این تیم‌ها را در سازمان خود دارند.
  • فراهم آوردن مشوق‌هایی برای تامین کنندگان و شرکا برای بکارگیری فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم: این مرحله به شرکای کلیدی کمک خواهد کرد تا با سرعت شروع به کار کنند. فقط ۱۳ درصد از مدیرعاملان عنوان کردند که سازمان‌هایشان این شرایط را دارند. اما شرکت‌های با رشد سریع، جلوتر از بقیه حرکت می‌کنند. 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org