Skip to main content

اگر فکر می‌کنید که در مدت‌زمان کاری خود، رهبری بدون نقص خواهید بود، کاملا در اشتباه هستید چون این اتفاق خیلی دور از ذهن است. حتی اگر تمرکز خیلی بالایی داشته‌باشید، همچنان ممکن است بعضی مواقع پایتان بلغزد و اشتباهاتی انجام دهید. در بیشتر مواقع، رهبران حواسشان به اشتباهات بزرگ است ولی بعضی اوقات اقدامات کوچک (یا انجام‌ندادن بعضی کارها) بیشتر به برند شما آسیب می‌زنند. در ادامه در مورد چهار رفتار آسیب‌زننده یا اشتباهات رهبران می‌خوانید و یاد می‌گیرید چگونه از آن‌ها دوری کنید یا اگر یکی از آن‌ها را انجام دادید چگونه مدیریت کنید تا رهبر موفق باشید.

اشتباهات رهبران که به رهبری آسیب می‌زند

استفاده از تلفن همراه

در جلساتی که آنلاین برگذار می‌شود، ممکن است فکر کنید که خیلی زرنگ هستید و کسی متوجه نمی‌شود که به تلفن همراهتان نگاه می‌کنید ولی بر خلاف انتظارتان همه این کار شما را می‌بینند. اگر در طول جلسه چندین بار به تلفن همراه خود نگاه کنید، بقیه احساس می‌کنند که هیچ اهمیتی برای افرادی که در حال صحبت بوده، قائل نیستید.

یکی از ارباب رجوع‌های من مدیر شرکتی بود که مدام با تلفن همراهش کار می‌کرد. در صفحه 360 خود از سمت تیمش بازخوردی دریافت کرد که نشان می‌داد اعضای تیمش فکر می‌کنند او برای کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند و حرف‌هایی که می‌زنند، هیچ اهمیتی قائل نیست.

اعضای تیم فکر می‌کردند که او کاملا حواسش به موضوعات دیگر پرت است و تلفن همراهش را مهم‌تر از همکاری‌های اعضای تیم می‌داند. او تصمیم گرفت زمانی‌که همه اعضای تیم در اتاق جلسه حضور دارند، تلفن همراهش را با خود به داخل نبرد زیرا می‌خواست نشان دهد که دوست دارد به حرف‌های آن‌ها گوش دهد و برای آن‌ها اهمیت قائل است.

مدیریت فهرست CC (رونوشت کاربنی) در ایمیل

آیا شما همه افراد را در فهرست CC در ایمیل خود قرار می‌دهید تا اطلاعات به دست همه افرادی که باید برسد و کسی را از قلم نیندازید؟ بعضی مواقع است که قسمت خالی CC قابل قبول است ولی این اتفاق خیلی کم رخ می‌دهد.

یکی از مراجعینی که مربی او بودم، از موضوعی ناراضی بود؛ یکی از هم‌ردیف‌هایش زمانی‌که با یکدیگر تبادل اطلاعات می‌کردند، آن اطلاعات را با CC ایمیل برای همه می‌فرستاد. اسم‌هایی که در فهرست CC بودند سطحشان از ارباب رجوع من بالاتر بود که شامل هم‌ردیف‌ها و مدیرانشان می‌شدند. ارباب رجوع من فکر می‌کرد که او اطلاعات را با افراد نامرتبط به اشتراک گذاشته‌است. با این حال، اگر برای همه ایمیل نمی‌فرستاد، با کمبود اطلاعات مواجه می‌شدیم.

من و ارباب رجوعم تصمیم گرفتیم که با هم‌ردیف خود صحبت کند و از او در مورد فهرست CC سوال کند. او بدون هیچ قضاوتی به هم‌ردیف خود گفت: «من در مورد فهرست CC که ایمیل‌ها را برایشان می‌فرستید، کنجکاو هستم.» او متوجه شد که هم‌ردیف او فشار زیادی را برای ارائه اطلاعات به مدیرش تحمل می‌کند بنابرین، او احساس کرده که باید همه اطلاعات را بفرستد تا موضوعی از قلم نیفتد. با این حال، قرار دادن اسم‌های زیاد در فهرست CC در یک ایمیل می‌تواند باعث شود اعضای تیمتان حالت دفاعی به خود بگیرند. ارباب رجوع من و هم ردیف او توافق کردند که کدام ایمیل نیاز به اسم‌های بیشتری دارد و کدام ایمیل بهتر است به‌جای کل اداره فقط برای چند نفر فرستاده شود.

مدیریت ذره‌بینی

یکی از اشتباهات مدیران این است که مدیریت ذره بینی داشته باشند. سعی کنید از تمرکز بیش از حد بر نحوه عملکرد اعضای تیم و چگونگی انجام کارها خودداری کنید. به‌جای این‌که نقش یک مدیر ذره‌بینی را بازی کنید، بر دیدگاه‌های استراتژیک مخصوص گروه یا بخش خود تمرکز کنید و اگر مسئولیتی را می‌توانید به عهده شخص دیگری بگذارید، این کار را حتما انجام دهید.

زمانی ارباب رجوعی داشتم که می‌خواستیم با هم متوجه شویم به‌عنوان رهبر، قانون 20/80 در کسب‌و‌کار او چگونه اجرا می‌شود. کدام 20 درصد از اقداماتش به 80 درصد از نتیجه اختصاص داده می‌شود؟

یکی از کارهایی که او برای سبک‌کردن کارهایش انجام می‌داد این بود که پارامترهایی را مشخص می‌کرد تا قدرت تیمش را افزایش دهد تا بتوانند بدون حضور و سرپرستی او کارها را انجام دهند. او به همه گفت که باید حداقل با سه راه حل برای مشکلات کسب‌و‌کارشان به جلسه بیایند ولی خودش سر جلسه حاضر نشد. در غیاب او اعضای تیمش روش درستی را انتخاب کردند. بعد از آن زمان، اعضای تیم او توانستند تمام عملیات اجرایی را مدیریت کنند. درحالی‌که جلسات آن‌طور که او می‌خواست پیش نمی‌رفتند، او فقط از این‌که کارها خوب پیش می‌رفتند، خوشحال بود.

پاسخ ندادن به پیام‌ها

درحالی که جمع‌شدن ایمیل‌ها و جواب‌ندادن به آن‌ها به نظر کار بی اهمیتی می‌آید، انجام این مسئولیت کوچک می‌تواند برند مثبتی را برایتان ایجاد کند. اعضای تیم شما دوست دارند حرف‌هایشان شنیده شود و بدانند که شما متوجه سخت‌کوشی آن‌ها هستید.

یکی از ارباب‌ رجوع‌های من یک روز در هفته به‌مدت دو ساعت را مشخص کرده‌بود تا به ایمیل‌‌هایش پاسخ دهد. احتمالا این کار برایش خیلی سخت بود ولی با این کار دیگر نیازی نبود در طول روز برای هر ایمیلی که می‌رسید نگران باشد. مشخص‌کردن زمانی برای رسیدگی به ایمیل‌ها به او کمک کرده‌بود که با اعضای تیم، فروشندگان و هم‌ردیفان خود همیشه در ارتباط باشد.

به یاد داشته‌باشید که کارهای کوچک هستند که بر تیم شما تاثیر می‌گذارند. به جزئیات اهمیت دهید و مطمئن باشید که برندتان بدون نقص می‌ماند و اعضای تیمتان همیشه انگیزه کافی دارند. بنابراین طبق این مقاله که در فوربس منتشر شده اشتباهات رهبران می‌تواند منجر به مشکلات اساسی برای مدیران و حتی سازمان‌ها شود. پس از اشتباهات رهبران درس بگیرید و نکات مطرح شده در این مقاله را با دقت بررسی کنید.

 

 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org