Skip to main content

فرهنگ قلب هر سازمان است و هویت آن را شکل می‌دهد. در حال حاضر مردم بیش از گذشته به فرهنگ شرکت‌هایشان اهمیت می‌دهند. به گزارش دلویت (Deloitte) حدود ۹۴ درصد از مدیران و 88 درصد از کارمندان بر این عقیده‌‌اند که فرهنگ سازمانی شفاف و متمایز به موفقیت سازمان کمک می‌کند. بر اساس مطالعات، سازمان‌هایی با فرهنگ کوچینگ (Coaching) قوی نسبت به شرکت‌های مشابه در همان صنعت، رشد درآمدی بالاتری دارند (51 درصد در مقایسه با 38 درصد) و میزان همکاری در شرکت‌‌هایی با فرهنگ کوچینگ قوی به میزان قابل‌توجهی بیش‌تر است (62 درصد در مقایسه با 50 درصد). بی‌دلیل نیست که شرکت‌ها پول و زمان خود را برای سرمایه‌گذاری کوچینگ در محل کار اختصاص می‌دهند و انتظار دارند که این سرمایه‌گذاری در فرهنگ سازمانشان تاثیر بگذارد و بهره‌وری و مشارکت بیش‌تری در ‌پی ‌‌داشته ‌‌‌باشد. برای اینکه کوچینگ در محل کار جواب دهد و نتایج دلخواه را برای کسب‌وکار ایجاد کند، باید در تمام شرکت، در هر سطحی و در هر مکالمه‌ای منعکس شود. روشی چهار مرحله‌ای وجود دارد که سازمان‌ها از طریق آن می‌توانند چنین فرهنگی را گسترش‌ دهند که شامل چهار گام کلیدی ارتباط، یادگیری، کاربرد و پاسخگویی است. در ادامه همراه باشید تا این چهار گام را به شما معرفی کنیم.

۴ گام برای ایجاد فرهنگ کوچینگ در سازمان

۱. از بالاترین جایگاه‌های سازمانی شروع کنید

در سازمان‌هایی با فرهنگ‌های کوچینگ قدرتمند، بیش‌ از 60 درصد از مدیران ارشد برای ارتقای سیستم‌های کوچینگ سازمانشان تلاش می‌کنند. اگر می‌خواهید که کوچینگ به صورت فرهنگ در شرکت شما اجرا شود، اول از خودتان شروع کنید. آن را به عنوان بخشی از جلسه‌های کاری، بحث‌های استراتژیک و گفت‌وگوهای دوستانه قرار دهید. با استفاده از دو روش، مزیت‌های کوچینگ را به سازمان و تک‌تک افراد خود نشان دهید. روش اول این است که در مورد آن صحبت کنید و روش دیگر که اهمیت بیشتری هم دارد، به این شکل است که کوچینگ را به صورت عملی انجام دهید. اگر رهبر مناسبی برای این کار نیستید، فردی شایسته برای اجرای آن پیدا کنید. آن شخص را در جایگاه سخنگو قرار دهید و از او بخواهید که شور و اشتیاق خود را همیشه با دیگران به اشتراک بگذارد.

وقتی مدیر ارشد کنترل کارها را برعهده می‌گیرد، کارمندان هم به طور طبیعی از او پیروی می‌کنند. برای اینکه کارمندان اهمیت و مزیت کوچینگ را درک کنند، انگیزه‌ آن‌ها را به دقت مشخص کنید. به مدیران مانند کارمندان کمک کنید تا ارزشی که کوچینگ برای آن‌ها فراهم می‌کند را بفهمند. به مدیران نشان دهید که کوچینگ چگونه می‌تواند کارمندانشان را متعهد کند، عملکرد تیمشان را افزایش دهد، مهارت‌های رهبری آن‌ها را تقویت کرده یا گواهینامه و مدرکی را به رزومه آن‌ها اضافه کند.

۲. شرایط را برای یادگیری مستمر فراهم کنید

هر کارمندی در سازمان، فارغ از نقش و سطحی که دارد، باید اصول اساسی کوچینگ و بهبود عملکرد را یاد بگیرد. سازمان‌هایی با فرهنگ کوچینگ قوی، 40 درصد بیش‌ از سازمان‌های مشابه خود که فرهنگ کوچینگ کم‌تری ایجاد کرده‌اند، این هدف را دنبال می‌کنند که کارمندانشان را در کوچینگ آموزش دهند.

از کلاس و درس‌‌های مجازی برای کوچ کردن، آموزش و ایجاد فرصت‌هایی برای رشد استفاده کنید. پس از آن مانند هر چیز دیگری که می‌‌خواهیم در آن پیشرفت کنیم به ساعت‌ها تمرین نیاز است. هرچه بیشتر کوچ کنید، مهارت بیشتری هم پیدا می‌کنید.

۳. به کارمندان کمک کنید از آنچه که یاد می‌گیرند استفاده کنند

هر جا نتوانید برنامه‌ریزی کنید، در حقیقت برای شکست برنامه‌ریزی کرده‌اید. اگر می‌خواهید فرهنگ کوچینگ را در سازمانتان ایجاد کنید، باید برنامه‌ای عملی داشته باشید و برای انتقال راحت‌تر اطلاعات به کارمندانتان پشتیبانی لازم را ارائه دهید. بعضی از شرکت‌ها، کلاس‌های کوچینگ حرفه‌ای را به صورت جلسات مداوم برای گروه‌های کوچک برگزار می‌کنند. شرکت‌های دیگر از سیستم‌های گزارش‌دهی و حتی سیستم عامل‌ها یا برنامه‌های کوچینگ آنلاین استفاده می‌کنند. نکته‌ اصلی این است که سیستمی ایجاد کنید که به همه کمک کند تا آموزه‌های خود را به ‌کار گرفته و بتوانند مرتب آن‌ها را بررسی کنند.

۴. پاسخگویی مثبت را برای کسب نتایج ایجاد کنید

وقتی صحبت از پاسخگویی می‌شود، ما معمولا این مسئولیت را به عهده مدیران می‌گذاریم، اما وقتی درست نگاه کنیم، مساله متفاوت می‌شود.  زیبایی کوچینگ، ایجاد نیروی کاری است که در توانایی‌هایشان برای تصمیم‌گیری و انتخاب‌هایشان حمایت می‌شوند. سیستم پاسخگویی، کارمندان را تشویق می‌‌کند که کار خود را در دست بگیرند و مدیران را ترغیب می‌کند تا مسئولیت‌های مربوط به چگونگی کوچ دیگران را بپذیرند.

برای ایجاد سیستم پاسخگویی، ابتدا مطمئن شوید که هر کارمندی در هر سطحی مرتب مکالمه‌هایی بر مبنای کوچینگ دارد. در عملکرد سازمانتان در رابطه با کوچینگ به صورت شفاف عمل کنید. می‌دانید چه ‌کسی در کوچینگ موفق عمل می‌کند؟ چه تعداد گفت‌وگو در رابطه با کوچینگ در حال انجام است؟ بهره‌گیری از این دانش به رهبر کمک می‌کند تا بفهمد چه چیزهایی نیاز به تغییر دارند و چگونه باید آن تغییرات صورت بگیرند.

اگر شرکت شما،‌ پول و زمان خود را برای سرمایه‌گذاری کوچینگ محل کار اختصاص داده‌ است، دست به کار شوید و سازمانتان را عمیق‌تر بررسی کنید. ماهیت شرکت خود را به شرکتی تغییر دهید که برای هر سطح و در هر مرحله‌ای کوچینگ را انجام می‌دهد. در این صورت می‌توانید انتظار بهره‌وری بهتر، همکاری بیش‌تر و عملکرد بالاتری داشته باشید.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org