Skip to main content

پیش از این اگر می‌گفتیم «همه مردم استرس دارند» اغراق کرده بودیم، اما امروزه این موضوع به حقیقت تبدیل شده است و هیچ کدام از ما نمی‌دانیم که بحران کرونا و دیگر تغییرات قرار است چه مدت طول بکشد. در حال حاضر فهرست نگرانی‌ها و تنش‌های ما بی‌پایان به نظر می‌رسد؛ از کار کردن در خانه و آموزش از راه دور گرفته تا نگرانی در مورد سلامتی، تنش‌های نژادی، چالش‌های اقتصادی و غیره. همه و همه باعث افزایش استرس کارمندان می‌شود. اما برای کاهش استرس کارمندان در سازمان‌ها چه تدابیری باید اندیشیده شود؟

اگر شما هم مدیری هستید که تمایل دارد با دلسوزی با همکاران خود رفتار کند، ممکن است غریزه‌تان بگوید که باید استانداردهای خود را پایین بیاورید و با خود فکر کنید: «نمی‌توانم از تیم خودم انتظار داشته باشم با شرایط فعلی بتوانند کارشان را به بهترین شکل ممکن انجام بدهند.» فرانسیس فرای، نویسنده‌ای که به همراه آنه موریس کتاب «راهنمای مدیران برای قدرت بخشیدن به کارمندان» را نوشته است، می‌گوید که این ذهنیت ممکن است اشتباه باشد.

اخیرا با فرای صحبت کردیم. او می‌گوید: «رشد و پیشرفت زمانی اتفاق می‌افتد که استانداردهای بالایی وجود داشته باشد» وقتی مدیران «استانداردهای بالا و شفافی داشته باشند» کارمندان سعی می‌کنند خودشان را تا حد این استانداردها بالا بکشند.

اما این فقط یک طرف از معادله است. او در ادامه می‌گوید: «وقتی کارمندان به پیشرفت خود تعهد داشته باشند رشد می‌کنند.» او و موریس این ترکیب مدیریتی قدرتمند را «عشق» می‌نامند، چون: «وقتی به کسی کمک می‌کنید تا استعدادهای بالقوه خود را شکوفا ‌کند، در واقع عشق خود را به او نشان داده‌اید. وقتی افراد ببینند که خودتان را وقف موفقیت آن‌ها کرده‌اید، رشد می‌کنند.»

اما در عمل مدیران چیزی را فدای چیز دیگر می‌کنند؛ مثلا استانداردهای بالایی تعیین می‌کنند اما نسبت به آن سخت نمی‌گیرند یا استانداردها را پایین می‌آورند ولی توجه زیادی به آن‌ها نشان می‌دهند. این شرایط باعث افزایش استرس کارمندان می‌شود.

از طرفی ممکن است سختگیری زیادی نشان بدهیم، سعی کنیم شخص را قوی و مسئولیت‌پذیر بار بیاوریم و تحمل اشتباهات را نداشته باشیم. یا اینکه خودمان را متعهد نشان می‌دهیم و کاستی‌های طرف مقابل را نادیده می‌گیریم، چون شخص در حوزه‌های دیگری در حال پیشرفت است. یا اینکه کلا بی‌توجهی کرده و فرد را لایق وقت یا توجه خودمان نمی‌دانیم.

اگر به دنبال این هستید که وضعیت حرفه‌ای و شخصی اعضای تیم خود را بهبود دهید و به کاهش استرس کارمندان خود کمک کنید باید استانداردهای بالایی داشته باشید.

سه استاندارد کاهش استرس کارمندان

  1. بهینه‌سازی وقت کارمندان

فرای می‌گوید: «کارهای اضافه و بی‌ارزش و پیش بردن موازی کارها را کنار بگذارید» اگر نمی‌دانید کارمندان شما با چه موانعی مواجه هستند، از آن‌ها سوال کنید.

فرای و موریس می‌نویسند: «فرض کنید در مورد کارهایی که وقت کارمندان‌تان را می‌گیرند اطلاعی ندارید و نمی‌دانید چه ابزاری می‌تواند به آن‌ها کمک کند.» وقتی استانداردهای خود را در زمینه کارهای واقعا مهم بالا می‌برید، احتمال سردرگم شدن کارمندان کمتر می‌شود و فکر نمی‌کنند کارهایی که انجام می‌دهند چه فایده‌ای خواهد داشت.

  1. خلاقیت

فرای می‌گوید: «وقتی به کارمندان خود می‌گویید که سه برابر کار کنند، آن‌ها باید کارهایشان را با خلاقیت و به شکل متفاوتی انجام دهند، نه اینکه واقعا بیشتر کار کنند.» از فرصت‌ها استفاده کرده و تیم خود را به سمت ایده‌ها و فعالیت‌های بی‌نظیری هدایت کنید که نتایج خوبی را برای کسب‌وکار شما به همراه بیاورد.

او می‌گوید: «به کارمندان‌تان نشان داده که باورها و هنجارها تغییر کرده‌اند و اول از همه این تغییر را در خودتان نشان دهید.»

  1. تصور شما از آینده کارمندان

با کارمندان خود طوری رفتار کنید که احساس کنند پیشرفت داشته‌اند؛ این کار به آن‌ها نشان می‌دهد که «آینده همین حالا است» با آن‌ها به گونه‌ای رفتار کنید که انگار آماده هستند؛ آماده برای اینکه خودشان را به سطح استانداردهای شما برسانند یا از شما بازخورد دریافت کنند یا وظیفه مهمی را به عهده بگیرند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که انتظارات بالا باعث می‌شود افراد احساس ارزشمند بودن کنند، در فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند و روی عملکرد سازمان و توسعه سازمانی تاثیر مثبتی بگذارند.

اگر متوجه شدیم که بالا بردن استانداردها باعث افزایش استرس کارمندان می‌شود چه کار کنیم؟ فرای می‌گوید در چنین شرایطی باید «همدلی و مهربانی نشان دهید تا چند برابر این مهربانی به خودتان و کارمندان‌تان برگردد.»

 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org