Skip to main content

تغییر فرهنگ، کلید موفقیت در تمام پروژه‌های دنیای دیجیتال امروزی است. اما چرا تغییر فرهنگ برای این تحول دیجیتالی بسیار مهم است؟

تحول دیجیتال چیست؟ در حال حاضر نظرات زیادی درباره این فرایند وجود دارد ولی به طور کلی، تحول دیجیتال در یک سازمان به آن معناست که تغییراتی در فرایندهای سازمان ایجاد می‌شود که بتواند به یک کسب‌وکار چابک در دیجیتال تبدیل شود.

فرهنگ شرکت نقش مهمی در تحول دیجیتال دارد

برای اینکه سازمانی بتواند از کسب‌وکاری به کسب‌وکار دیگری تغییر کند، افراد آن هم سازمان باید خودشان را با فرایندها و روش‌های کاری جدید وفق دهند. سیلوهای کاری (که در آن‌ها بخش‌های مختلف سازمان ترجیح می‌دهند به صورت جداگانه کار کنند و اطلاعاتی با یکدیگر به اشتراک نگذارند) باید شکسته شود و با مشتریان رفتار متفاوتی داشته باشند.[crp]

در این زمینه منظور از «سازمان» ساختار اصلی شرکت با تمام وظایف سلسله مراتبی و نهادهای مختلف آن است اما در دنیای تحول دیجیتال، سازمان یعنی فرهنگ کاری و مجموعه فعالیت‌ها و نگرش‌هایی که برای اجرای تحولات دیجیتال ضروری به حساب می‌آیند.

سخت‌ترین قسمت دستیابی به تحول دیحیتال موفق، بخش فرهنگی آن است

شرکت مک‌کینزی با اجرای نظرسنجی از مدیر عاملان مختلف جهان به این نتیجه رسیده که نقص در فرهنگ سازمانی یکی از اصلی‌ترین موانعی است که جلوی موفقیت شرکت در عصر دیجیتال را می‌گیرد. از جمله این نقایص می‌توان به به سه مورد از مهم‌ترین کاستی‌های فرهنگ دیجیتال اشاره کرد:

(۱) سیلوهای نهادی و عملیاتی

(۲) ترس از ریسک‌پذیری

(۳) دشواری در ایجاد و اجرای دیدگاه مشتریان (صرف‌نظر از دیدگاه افراد سازمان)

با اینکه تغییر فرهنگ برای ایجاد تحولی دیجیتال ضروری است، این کار فرایند دشواری دارد که وقت زیادی از سازمان‌ها می‌گیرد و در عین حال هیچ راه جایگزینی هم برای آن وجود ندارد.

تحول دیجیتال و مسائل مربوط به آن

مراقب شکاف‌ها و مغایرت‌های فرهنگی باشید

تغییر فرهنگ برای دستیابی به تحول در عصر دیجیتال الزامی است

ایجاد فرهنگی که پیوسته درحال تغییر باشد، کلید موفقیت در تحول دیجیتال یک سازمان خواهد بود. اینطور نیست که شرکت‌ها تغییری را ایجاد کنند، سپس با خیال راحت کسب‌وکار را به روش معمول بچرخانند و بنشیند تا پنج سال بعد تغییر بعدی رخ دهد؛ این روش مدت‌ها پیش به تاریخ پیوسته است و امروزه دیگر هیچ کاربردی ندارد. هم‌اکنون وقتی تغییری ایجاد می‌شود باید تکانه و الگوی جدیدی در کسب‌وکار ایجاد کند؛ الگویی که بتواند حقیقت جدید صنعتی که در آن مشغول کار هستند را منعکس کند.

استراتژی دیجیتال به فرهنگ سازمان بستگی دارد

تحول در عصر دیجیتال به فناوری مربوط نمی‌شود و بیشتر به چابکی سازمانی بر می‌گردد؛ این یعنی فرهنگ سازمان در تحول دیجیتال کسب‌وکارها نقشی اساسی دارد.

درواقع فرهنگ است که باعث پذیرش فناوری می‌شود و توانایی نوآوری بستگی به مقاومت آن فرهنگ سازمانی دارد.

مقایسه فرهنگ سازمانی آنالوگ با فرهنگ سازمانی دیجیتال

عصر دیجیتال

One Comment

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org