Skip to main content

مدت‌هاست که زنان، موفقیت شغلی خود را با توانایی منطبق با فرهنگ مردانه تعیین می‌کنند. زنان سعی می‌کنند طبق قوانین موجود در محیط کار بازی کنند و این نشان از برداشت جامعه از نحوه‌ رفتار و دیده‌ شدن زنان دارد. در حالی‌ که آموزش و تمرین باعث کاهش برخی از دیدگاه‌ها نسبت به نقش رهبری زنان شده است اما هنوز چالش‌هایی برای رویارویی و غلبه بر آن وجود دارد. این موضوع به رهبران زن فعلی متکی است که نقش خود را بپذیرند و با اقدامات مناسب، این چالش‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهند و به توسعه رهبری برای زنان کمک کنند.

برای این منظور، زنان زیادی که در جایگاه رهبر یک مجموعه قرار دارند، با استفاده از نقاط قوت خود و تقویت ویژگی‌های یک رهبر در مهارت، دانش، تجربه و احساسات، مرزهای برابری جنسیتی را تحت فشار قرار می‌دهند. آنها باید بدون آنکه منتظر روی دادن پیش‌آمدها باشند باید کارهایی را که می‌خواهند در شغل خود انجام دهند را دنبال کنند. همه زنان هنگامی که در جایگاه رهبر قرار می‌گیرند باید این نکته اصلی یعنی داشتن اعتمادبه‌نفس را در خود تقویت کنند زیرا همه افراد این توانایی را دارند که میزان موفقیتشان را به عنوان رهبر و یا یک شخص موفق رقم بزنند.

مایرا آتوی، رئیس بازاریابی در Verizon Media می‌گوید: «یک‌بار شنیدم که نباید احساسات خود را در محل کار به عنوان یک رهبر زن برای توسعه رهبری زنان در معرض دید قرار دهم، زیرا این نشان‌دهنده ضعف است، به ویژه از جانب یک زن. من احساسات، اشتیاق و دلسوزی را به عنوان دارایی‌هایی ارزشمند خود می‌بینم، نه چیزهایی که باید آن‌ها را نادیده بگیریم یا پنهان کنم.»

اهمیت خروج از منطقه‌ امن

مطالعه Hewlett-Packard درباره‌ شیوه‌های استخدام آنلاین نشان داده که مردان زمانی که برای یک شغل فقط 60 درصد توانایی لازم آن شغل را داشته باشند برای استخدام در آن درخواست ارسال می‌کنند اما همین عدد برای زنان 100 درصد است. یک باور ناخودآگاه وجود دارد که اگر زنان دقیقا معیارها را رعایت نکنند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند. تغییر این اعتقاد با یک زن منحصربه‌فرد آغاز می‌شود. هر کدام از زنان باید باور داشته باشند که او قادر به انجام کار و اثبات توانایی خود در آن هستند.

Reshma Saujani، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Girls Who Code می‎گوید: در حالی که به دختران آموزش داده می‌شود که مراقب خود باشند، به پسران آموزش داده می‌شود که خشن باشند و نوسان بالایی داشته باشند. او در سخنرانی خود در TED گفت: «به عبارت دیگر، ما دختران خود را پرورش می‌دهیم که کامل باشند و پسران خود را بزرگ می‌کنیم که شجاع باشند.» او همچنین می‌گوید: جامعه به زنانی که بلندپرواز هستند، با هدف اجتماعی کردنشان، اغلب آن‌ها را به سمت گریز از خطر سوق می‌دهد.»

Devoreaux Walton، صاحب نام تجاری Distinct Personal Branding، معتقد است موفقیت در جایی خارج از منطقه امن شخص وجود دارد، اما مشکل اینجاست که اکثر زنان اغلب با ترس از خروج از منطقه امن خود مانع موفقیت خود می‌شوند.

او همچنین می‌‌‌گوید: «هر کارآفرین موفق و رهبر یک تجارت، به جای اینکه اجازه دهد قانون ترس در زندگی شخصی و حرفه‌ای او حاکم باشد، باید کارهایی را که از آن‌ها می‌ترسد را انجام دهد و با ترس‌های خود با خارج شدن از منطقه امنش روبرو شود.»

به نظر او بهترین راه برای غلبه بر ترس، رویارویی با آن است: «ترس را شناسایی کنید اما در عین حال کارتان را هم انجام دهید. اگر خیلی سفت و سخت باشید مطمئنا یکی از آن لحظه‌های مهم «آها» گفتن را که می‌تواند باعث ایجاد یک راه حل خلاقانه شود را هم از دست بدهید.»

آنجی هیکس، بنیان‌گذار و مدیر ارشد بازاریابی لیست آنجی، هنگامی که برای شروع خدمات جدیدش به بررسی مشتریانش به عنوان یک فارغ‌التحصیل کالج مشغول شود، مجبور شد با ترس و اضطرابش روبرو شود.

هیکس در مراسم افتتاحیه American Express OPEN BootCamp در سال 2013 به عنوان مدیرعامل گفت: «بزرگترین چالش من مبارزه با این واقعیت بود که من واقعا خجالتی و ساکت بودم. در شروع کار، شما باید بیرون بروید و با مردم صحبت کنید. من برای انجام این کار، فروش درب به درب خانه‌ها را كه آن زمان آخرين گزینه من بود را شروع کردم. »

ترك خجالتی بودن به هیکس کمک کرد و باعث شد او بتواند از فرصت‌هایی استفاده كند كه اگر شروع نمی‌کرد هرگز برایش فراهم نمی‌شدند.

هیکس می‌گوید:«فرصت‌هایی را که سر راهتان قرار می‌گیرد را از دست ندهید. برای این کار باید خود را در موقعیتی قرار دهید تا از آن فرصت‌ها بهره‎‌مند شوید و از آنها استفاده کنید.»

ذهنیت برابری یک واقعیت است

مطالعه جدیدی که توسط مرکز تحقیقات پیو انجام شده است، نشان داده که در سال 2018، زنان 85 درصد درآمد مردان را با میزان ساعت کاری متوسط برای هر دو کار نیمه‌وقت و تمام‌وقت را کسب می‌کنند. در سال 2017، دفتر سرشماری ایالات متحده با تجزیه و تحلیل داده‌های دستمزد تمام وقت بین زنان و مردان به این نتیجه رسید که زنان تنها 80 درصد از درآمد مردان را برای یک شغل تمام وقت کسب می‌کنند.

بسیاری از خانم‌ها تاثیر شکاف جنسیتی را در دوران شغلی خود احساس کرده‌اند، خواه این اختلاف و شکاف در پرداخت حقوق، ارتقا یا صرفا اظهارنظر در مورد یک همکار مرد باشد. حتی اگر محیط کار به گونه‌ای باشد که درظاهر مدافع برابری باشد اما اکثر زنان در محیط‌های کاری خود با افرادی روبرو می‌شوند که آنها را به دلیل جنسیتشان مورد تبعیض قرار می‌دهند.

فکر کردن درباره‌ نابرابری جنسیتی که هر روز در اخبار و رسانه‌های اجتماعی در مورد آن‌ها صحبت می‌شود، دشوار است. با این حال، اگر زنان بخواهند در محیط کاری برابر با مردان قرار بگیرند، باید در جای خود بایستند و احترامی را که شایسته آن برای توسعه رهبری برای زنان هستند را طلب کنند. پائولا استفنسون، مدیر بازاریابی Smoke’s Poutinerie می‌گوید: من متوجه شده‌ام كه اگر زنان به گونه‌ای عمل کنند که گویی در محل کارشان برابری وجود دارد، برابری واقعی ایجاد خواهد شد.

او می‌گوید: این به این معنا نیست که وانمود کنید نابرابری وجود ندارد. بلکه به این معناست که باید بپذیرید نیاز به تغییر بسیار مهم است اما از آن مهمتر اقدامات و نگرش‌های زنان در محیط کار است. خود و دیگران را تشویق کنید و اجازه ندهید عوامل از قبل تعیین شده مانعی برای توسعه رهبری شما شوند.

آتوی می‌گوید: «مادر بودن و شاغل بودن اکنون در اکثر شرکت‌های دنیا یک چالش روزانه است.» او به عنوان یک زن موفق با شکوه‌ترین و با افتخارترین لحظه حرفه‌ای خود را هنگام بازگشتش از مرخصی زایمان می‌داند و معتقد است موفقیت شغلی و شخصی همزمان او باعث شده که او بتواند یک بازاریاب موفق باشد.»

زنان، رهبر زنان دیگر

اتوی(Attuy)، برای زنانی که به عنوان نیرو تازه کار وارد محیط کاری می‌شوند، توصیه می‌کند که در عین همکاری، پشتیبان یکدیگر هم باشند. او می‌گوید همه ما زنان باید به دنبال ایجاد رابطه با زنان تازه کار باشیم و سعی کنیم الگویی برای سایر زنان باشیم. امروزه با وجود جنبش‌هایی همچون #منـهم بحث‌هایی برای برابری ایجاد شده اما هنوز هم موانع زیادی برای غلبه با نابرابری جنسیتی وجود دارد.

ویژگی‌های طبیعی که معمولا به زنان اختصاص دارند، می‌توانند با ویژگی‌های یک رهبر در محیط کار، بسیار متمایز باشند. زنان می‌توانند به دیگران در تعیین اهداف و رسیدن به آن‌ها کمک کنند، آنها می‌توانند بر کار تیمی تاکید داشته باشند و برای آموزش، مشاوره و توسعه شخصی و توسعه رهبری برای زنان سرمایه‌گذاری کنند. زنان احتمالا از ذهنیت «گرگ تنها» یا «رهبر بسته» برخوردار نیستند چون آنها به طور طبیعی همواره خود را مسپول توسعه و کمک به دیگران می‌دانند.

امیلی هی، مدیرارشد سابق بازاریابی در نرم‌افزار Saba و هم اکنون مدیر بازاریابی DoubleDutch، متوجه شده است که زنان بیشتر از انگیزه‌های ذاتی خود برای پیشرفت در کارشان بهره می‌گیرند، تا آنچه که کارفرمایان از آن‌ها می‌خواهند.

او می‌گوید: «برخلاف مردانی که تمایل به محوریت شغلی دارند و می‌خواهند با کار بازده مالی خود را به حداکثر برسانند، زنان برای توسعه خود و با هدف جامع‌تر و فراتری به کار حرفه‌ای می‌پردازند. آنها به شغلشان به عنوان بازتاب‌دهنده و عوامل ارزشی مانند معنی، هدف، ارتباط با همکاران و ادغام زندگی با کارشان نگاه می‌کنند.»

هنگامی که زنان این توانایی را برای تیم‌ها و کارمندان خود به ارمغان می‌آورند، پیامدهای ماندگاری به جا می‌گذارند. این امر باعث افزایش حفظ کارمندان می‌شود، تیم قوی‌تری ایجاد می‌کنند و نسل بعدی الگوهای نقش زن را توسعه می‌دهند. از آنجا که هر زن در محل کار وظیفه خود را برای رسیدن به برابری جنسیتی در محل‌ کار خود انجام می‌دهد، شکاف به آرامی اما مطمئنا با گذشت زمان از بین می‌رود. این مسئله نقطه قوت مختلفی برای شاغلان آقا و خانم ندارد، اما در عوض باید به این فکر کنیم که این برابری چگونه می‌تواند به تقویت نقاط قوت برای رسیدن شرکت‌ها به اهداف‌شان و تعیین اهداف جدید در عین دستیابی به موفقیت فردی کمک کند.

آتوی می‌گوید: «چالش اصلی این است که ما به عنوان زندیدگاه‌های خود را در گفتگوهای درون شرکت و همچنین در بین خانواده و دوستان حفظ کنیم؛ چرا که تغییر ذهنیت اتفاق میافتد. فقط باید در مسیر توسعه رهبری برای زنان انعطاف‌پذیر باشیم تغییر ایجاد خواهد شد.»

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org