Skip to main content

با توجه به شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، سازمان‌های بسیاری در سراسر جهان نیروها و تیم‌های خود را دورکاری و کار کردن از خانه تشویق می‌کنند. اما چطور می‌توان این تیم‌ها را درحالی‌که از خانه کار می‌کنند هدایت و بهره‌وری آن‌ها را حفظ کرد؟ در ادامه همراه باشید تا ۶ روش برای حفظ بهره‌وری تیم دورکار را معرفی کنیم.

هیچ شکی وجود ندارد که کرونا ویروس چشم‌انداز کسب‌وکارها و مشاغل را در سال ۲۰۲۰ تغییر داده است و روزبه‌روز افراد بیشتری به دورکاری روی می‌آورند. درحالی‌که بسیاری از کارمندان تجربه دورکاری را داشته‌اند، اما همچنان بسیاری از مدیرها و کارمندان در تلاش هستند تا با این تغییر سازگار شده و اولین تجربه دورکاری خود را امتحان کنند.

کار کردن از خانه می‌تواند باعث ایجاد حواس‌پرتی، انزوای اجتماعی و تعامل کمتر با همکاران شود و همه این‌ها درنهایت منجر به کاهش بهره‌وری می‌شود. برای حفظ بهره‌وری تیم دورکار و غلبه بر این مشکلات، مدیران و کارفرمایان باید از روش‌های جدیدی برای رهبری تیم دورکار و مدیریت استفاده کرده تا ارتباط کارمندان را با یکدیگر حفظ کنند.

۱. تیم خود را به ابزارهای فناوری مجهز کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای حفظ بهره‌وری تیم دورکار این است که آن‌ها را به ابزارهایی مجهز کنید که بتوانند با سایر اعضای تیم در ارتباط بوده و همکاری موثری داشته باشند. برنامه‌های مدیریت پروژه مثل Asana و Airtable، برنامه‌های پیام‌رسان مثل Slack و Microsoft Team و برنامه ویدیو کنفرانس مثل Google Hangout می‌تواند به شما در حفظ ارتباط کارکنان و بهره‌وری آن‌ها کمک کند. تجهیز یک تیم دورکار با  این ابزارها، به مدیران این امکان را می‌دهد تا همه کارمندان خود را از خانه تحت نظر داشته باشند و با بهره‌وری بیشتری در کنار هم فعالیت کنند.

۲. بررسی‌های روزانه داشته باشید

با توجه به اینکه مدیران دیگر نمی‌توانند هر روز چهره کارمندان خود را ببینند و با آن‌ها صحبت کنند، برای تقویت ارتباطات و پیگیری فعالیت‌ها می‌توان بررسی‌های روزانه را ایجاد کرد. از طریق یک تماس تصویری یا تلفنی و حتی یک پیام متنی افراد می‌توان هر روز صبح در کنار هم جمع شده و کوتاه با یکدیگر صحبت کنند. ابزارهایی که در مورد یک به آن اشاره شد، در ایجاد این بررسی‌ها می‌توانند موثر واقع شوند. اگر قبلا هر روز صبح جلسات حضوری داشتید، حالا می‌توانید به صورت آنلاین این جلسات را روزانه بررسی کنید. برگزاری جلسات آنلاین و تقویت ارتباطات به حفظ بهره‌وری تیم دورکار کمک می‌کند.

برای حفظ بهره‌وری تیم دورکار، ساعت کار مجازی تعیین کند و از طریق شبکه‌های آنلاین پیام‌رسان در طول روز با آن‌ها صحبت کنید.

۳. اعضای تیم را به داشتن فضای کاری اختصاصی تشویق کنید

بسیاری از کارمندان اداری که هیچ‌گاه از خانه کار نمی‌کنند، معمولا در خانه‌های خود فضای کاری اختصاصی ندارد. اما درحال حاضر که بیشتر افراد به دورکاری روی آورده‌اند، بهتر است که در خانه‌های خود فضای کاری اختصاصی داشته باشند. بیشتر شرکت‌ها تجهیزات لازم برای ایجاد چنین فضایی را در اختیار کارمندان خود قرار می‌دهند. فضای کاری اختصاصی در خانه به کارمندان کمک می‌کند که حواس‌پرتی‌های خود را کمتر کنند. همچنین حالا که با توجه به تعطیلات مدارس، فرزندان هم در خانه هستند، چنین فضای مجزایی می‌تواند به داشتن آرامش برای انجام وظایف کمک کند. تیم خود را تشویق کنید تا گوشه‌ای از خانه را مثل اتاق مهمان یا زیرزمین را به عنوان اتاق کار خود اختصاص دهند. چنین فضایی می‌تواند آن‌ها را به صورت روانی از حواس‌پرتی‌های خانه دور کند و به حفظ بهره‌وری تیم دورکار هم کمک خواهد کرد.

۴. حمایت عاطفی و پیوسته از کارکنان را فراموش نکنید

با توجه به اینکه کار کردن در خانه می‌تواند احساسات منفی درباره تنهایی و انزوا را در افراد رشد دهد، کارفرمایان باید بتوانند به صورت پیوسته از کارکنان خود حمایت عاطفی کنند. رهبران باید در جلسات آنلاین با رویی خوش حاضر شده و افکار مثبت را به آن‌ها منتقل کنند. همچنین بهتر است در چنین شرایطی که کارمندان مدام به چالش برمی‌خورند، رهبران همیشه در دسترس باشند تا به آن‌ها پاسخ دهند. برای کمک به کارمندان ساعت کاری مجازی تعریف کنید و در این ساعت‌ها در دسترس باشید. همچنین رهبران باید برای کاهش استرس‌های ناشی از کرونا ویروس هم تلاش کرده و کارمندان خود را به ورزش، خواب کافی و یک زندگی باکیفیت تشویق کنند. این حمایت عاطفی می‌تواند در حفظ بهره‌وری تیم دورکار موثر باشد.

۵. لباس کار بپوشید

شاید پوشیدن لباس کار در خانه چندان جالب به نظر نرسد. اما از نظر روان‌شناختی اگر کارمندان هنگام دورکاری در خانه، لباس خواب یا پیژامه به تن نداشته باشند و لباس آن‌ها حالتی رسمی‌تر داشته باشد، به افزایش بهره‌وری آن‌ها کمک می‌کند.  لباس مناسب کار پوشیدن باعث تمرکز بیشتر شده و از لحاظ روحی هم احساس بهتری در افراد ایجاد می‌کند. همچنین در هنگام جلسات و تماس‌های ویدیویی، لباس کار داشتن می‌تواند به حفظ بهره‌وری و احساس راحتی کمک کند.

۶. تیم‌سازی و تعاملات غیرکاری را فراموش نکنید

تسهیل تعاملات غیرکاری در میان کارمندان دورکار از اهمیت زیادی برخوردار است، هرچند بیشتر رهبران این موضوع را دست کم می‌گیرند. زمانی را مشخص کنید تا با کارمندان خود درباره سرگرمی‌ها، اخبار و سایر موضوعات صحبت کنید. این صحبت‌ها به کاهش استرس و تعاملات موثرتر کمک می‌کند. می‌توانید جلسات مخصوص تیم‌سازی داشته باشید یا چند دقیقه قبل از شروع جلسات رسمی خود، با آن‌ها درباره مسائل غیرکاری صحبت کنید.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org