Skip to main content

پژوهشگران دهه‌هاست که یافته‌هایشان در مورد رهبری را در MIT Sloan Management Review منتشر می‌کنند. در این مطلب 12 مورد از مقالات مهم رهبری سازمان و مدیریت سازمان که در چند دهه اخیر منتشر شده است، معرفی می‌شود.

به‌عنوان انتشاراتی که بر چالش‌های منحصربه‌فرد مدیریت متمرکز است، تعجبی ندارد که رهبری و مدیریت سازمان به موضوعی همیشه محبوب برای رهبرانمان تبدیل شده است. امروزه رهبری سازمان‌ ها و تیم‌ها مستلزم بهبود پیوسته مهارت‌های استراتژیک و دیجیتال، استخدام و منتوری کارمندان متنوع و چابکی و وفق‌پذیری در برابر تغییرات مداوم است.

در این مطلب 12 مورد از محبوب‌ترین مقالات رهبری سازمان و مدیریت سازمان را از آرشیومان انتخاب کرده‌ایم. با مطالعه این مجموعه، از دهه‌ها پژوهش دانشگاهیان و دست‌اندرکاران در مورد مهارت‌ها، فرایندها و چارچوب‌هایی بهره می‌برید که می‌توانند به رهبران در دوره‌های عدم قطعیت و تحول کمک کنند. با لیست مقالات مهم رهبری سازمان و مدیریت سازمان با ما همراه باشید. ضمنا دقت داشته باشید با مراجعه به منبع می‌توانید لینک هر یک از این مقالات را مطالعه کنید.

1) دست کم گرفته‌شده‌ترین مهارت در مدیریت

نوشته نلسون پی رپنینگ، دان کیفر و تاد استور

اولین مقاله از سری مقالات مهم رهبری سازمان در کسب‌وکار پرسش‌های کمی را پیدا می‌کنید که از «چه مسئله‌ای را می‌خواهید حل کنید؟» قدرتمندتر باشد. رهبرانی که بتوانند مسائل را به‌صورت روشن تعریف کنند، با تلاش کمتر می‌توانند کارهای بیشتری را به سرانجام برسانند و از همتایان کمتر متمرکزشان سریع‌تر به پیش بروند اما خودبه‌خود نمی‌توان به چنین پرسشی رسید، مدیران باید آگاهانه برای یادگیری رویکردی ساختاریافته در این زمینه تلاش کنند.

2) روشی هوشمندانه برای واکنش نشان دادن به احساسات منفی در محل کار

نوشته کریستین ام پیرسون

بسیاری از مدیران ارشد سعی می‌کنند احساسات منفی را در محل کارشان نادیده بگیرند که شیوه‌ای غیرسازنده و هزینه‌زاست. اگر مدیران هوشمندانه به احساسات منفی کارمندان واکنش نشان دهند، کارمندان ممکن است بازخوردهای مهمی را به آن‌ها ارائه کنند.

3) پنج گامی که همه مدیران باید در دوران عدم قطعیت بردارند

نوشته مارتین ریوز، سایمون لوین، جوهان دی هارنوس و دایچی یودا

رهبران برای درک بهتر فعل و انفعال‌های پیچیده بین شرکت‌ها، اقتصادها و جامعه‌ها به مدل ذهنی جدیدی نیاز دارند. بدین منظور باید با دیدگاهی گسترده‌تر بر اکوسیستم‌های اجتماعی و کسب‌وکاری تمرکز کنند که شرکت‌شان در آن‌ها قرار گرفته است.

4) دیجیتال شدن را با دیجیتالی شدن اشتباه نگیرید

نوشته جین راس

«دیجیتالی شدن» شامل استاندارد کردن فرایندهای کسب‌وکار و یکی از عوامل میسرکننده دیجیتال شدن است اما دیجیتالی شدن به تنهایی کسب‌وکاری را به شرکتی دیجیتال تبدیل نمی‌کند.

5) چه چیزی کار را معنی‌دار یا بی‌معنی می‌کند

نوشته کریستین بیلی و آدریان مدن

وقتی کارمندان کارشان را معنی‌دار بدانند، بهره‌وری‌شان افزایش می‌یابد و کارفرمایانشان سود می‌کنند. احتمال اینکه مدیرانی که از کار معنی‌دار پشتیبانی می‌کنند، استعداد مورد نیازشان برای تضمین رشد در آینده را جذب و حفظ کنند و به آن‌ها انگیزه بدهند، بیشتر است.

6) هنر فراموش‌شده فکر کردن در سازمان‌های بزرگ

نوشته دانکن سیمستر

گذار از مدیریت به رهبری نیازمند این است که مدیران مهارت‌های مورد نیاز برای تفکر استراتژیک را به‌کار بگیرند، مهارت‌هایی که در محیط فعالیت‌محوری که بهتر می‌شناسند، جایی ندارند. مدیرانی که به جایگاه رهبری ارشد ارتقا می‌یابند، باید یاد بگیرند ابهام و عدم قطعیت را بپذیرند و اهمیت صرف وقت کافی برای فکر کردن به جنبه‌های گوناگون مسائل را درک کنند.

7) مدیران جوان بااستعداد چه می‌خواهند

نوشته مونیکا هموری، بوراک کویونکو، جی چائو و توماس گرف

امروزه متخصصان جوان بااستعداد در مقایسه با نسل‌های قبلی رویکرد متفاوتی نسبت به دوران شغلی‌شان و نگرش بسیار متفاوتی نسبت به وفاداری سازمانی دارند. این مقاله به رهبران نشان می دهد که برای حفظ و پرورش این نسل مدیران جوان باید چه اطلاعاتی داشته باشند.

8) شش اصل مدیریت جهانی کارآمد استعدادها

نوشته گانتر کی استال، اینگمار بورکمن، الین فارندیل، شاد اس موریس، جاپ پاوی، فیلیپ استایلز، جاناتان ترور و پاتریک رایت

اگرچه سازمان‌ها باید به مسائلی مثل استخدام و مدیریت عملکرد توجه کنند، مزیت رقابتی در زمینه مدیریت استعدادها تنها با شناسایی فعالیت‌های کلیدی و بعد پیاده‌سازی شیوه‌های برتر به‌دست نمی‌آید. شرکت‌ها و رهبرانی که عملکرد برتری دارند، به مجموعه‌ای از اصول وفادار هستند که با استراتژی و فرهنگ‌شان همخوانی دارد.

9) چگونه تیم‌های مجازی را مدیریت کنیم

نوشته فرانک سیبدرات، مارتین هوگل و هولگر ارنست

اگرچه مدیریت تیم‌های مجازی چالش‌برانگیزتر است، این تیم‌ها فرصت‌های زیادی را هم فراهم می‌کنند و در واقع تیم‌های جدا از هم می‌توانند عملکرد بهتری از گروه‌های کنار هم داشته باشند. با این حال برای رسیدن به موفقیت، همکاری مجازی باید با روش‌های ویژه‌ای مدیریت شود.

10) آیا زیردستانتان شما را در مسیر شکست قرار می‌دهند؟

نوشته ژان فرانسوا مانزونی و ژان لوئی بارسو

برای اینکه رابطه مناسبی بین مدیر و رهبر سازمان و زیردست شکل بگیرد، مدیران باید علاوه بر توجه به فرایندهای ذهنی خودشان به فرایندهای ذهنی زیردستانشان هم توجه کنند. مدیران برای آنکه برچسب منفی ناحقی نخورند، باید 4 گام مهم را بردارند.

11) فرایندهای سازمان و مدیریت

نوشته دیوید ای گاروین

این مقاله چارچوب منسجمی برای فکر کردن درباره فرایندها (یا توالی وظایف و فعالیت‌ها) ارائه می‌دهد که تصویری یکپارچه و پویا از سازمان‌ها و رفتار مدیریتی فراهم می‌کند. استفاده هوشمندانه از این فرایندها به بهبود توانایی مدیران در به سرانجام رساندن کارها کمک می‌کند.

12) کارکرد کنترلی مدیریت

نوشته کنت ای مرچنت

آخرین مقاله از لیست مقالات مهم رهبری سازمان، با نام «کارکرد کنترلی مدیریت» که یکی از عوامل تعیین‌کننده در موفقیت سازمانی است را به شما توصیه می‌کنیم. در واقع بعد از تعیین استراتژی‌ها و تدوین برنامه‌ها، وظیفه اصلی مدیریت این است که از اجرای این برنامه‌ها اطمینان حاصل کند.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org