Skip to main content

مهارت های مهم رهبری به شما در تمامی وجوه کاری از درخواست کار گرفته تا ارتقای شغلی کمک می‌کند. اما در بین بسیاری از مهارت‌هایی که در بالاتر رفتن جایگاه شغلی مهمی است، یکی از مهارت‌هایی که کارکنان به آن ارزش می‌دهند، مهارت های رهبری است که در طول زمان ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های ارتباطی متفاوت و کارآمدی ایجاد می‌کند.

دانستن معنای مهارت های رهبری و مثال‌های مرتبط در نوشتن رزومه بسیار کمک کننده است. اگر درخواست کاری دارید که باید در آن مهارت رهبری داشته باشید، چه به عنوان مدیر چه به عنوان سرپرست بین همکارانتان، باید لیستی از مهارت‌های رهبری در روزمه خود ثبت کنید.

مهارت های مهم رهبری کدام دسته از مهارت‌ها هستند؟

مهارت های مهم رهبری مهارت‌هایی هستند که وقتی سایر افراد را برای رسیدن به یک هدف واحد سازمان‌دهی می‌کنید به کارتان می‌آیند. چه در جایگاه مدیریت باشید و چه در جایگاه رهبری یک پروژه باشید، مهارت های رهبری مستلزم این است که به دیگران انگیزه دهید تا یک سری کارها را طبق برنامه انجام دهند. رهبری تنها یک مهارت نیست، بلکه ترکیبی از چند مهارت است که در کنار هم اثربخش هستند.

مثال‌هایی از مهارت‌هایی که یک رهبر قوی دارد شامل موارد زیر است:

  • صبر
  • همدلی
  • گوش دادن فعال
  • قابل اعتماد
  • همبستگی
  • خلاقیت
  • مثبت‌گرایی
  • بازخورد مؤثر
  • ارتباط مؤثر
  • گروه سازی
  • انعطاف‌پذیری
  • قدرت ریسک پذیری
  • توانایی یاد دادن

چرا مهارت های رهبری اینقدر مهم هستند؟

هر سازمانی به رهبران موفق نیاز دارد. آن‌ها می‌توانند در ایجاد یک تیم کاری قوی کمک کنند و مطمئن شوند که کارها در راستای موفقیت به درستی انجام می‌شوند. از آنجا که مهارت‌های یک رهبر شامل مهارت‌های بین فردی و ارتباطی است، هر کسی می‌‌تواند با تمرین و تلاش مهارت‌های رهبری خود را ایجاد کند.

اغلب افراد تأثیر نتایج کار یک رهبر مؤثر و یک رهبر بی‌تأثیر در کار را دیده‌اند. رهبران خوب بیشتر کارکنان را در کارها سهیم می‌کنند و محیطی مثبت ایجاد کرده و موانع را برطرف می‌‌کنند. رهبر خوب با انگیزه دادن به همکاران سبب ایجاد حس رهبری مثبت در آنان می‌شود.

نگاهی به مهارت های مهم رهبری

تقریبا هر مهارت مثبتی به عنوان مهارت رهبری در نظر گرفته می‌شود. مثلا گوش دادن فعال به رهبران کمک می‌کند تا با گوش دادن به ایده‌ها و نگرانی‌های تیم خود پروژه را به انجام برسانند. همدلی هم به عنوان مثال در درک رهبر از احساس اعضای تیمش در مورد حجم کاری، محیط کار و ارتباطات کاری کمک می‌کند.

در اینجا لیستی از مهارت‌های الزامی برای رهبر آورده شده که اجرای آن در کار و پیشبرد آن بسیار ارزشمند است:

۱- قاطعیت: رهبران مؤثر رهبرانی هستند که تصمیمات سریع و با تکیه بر اطلاعاتشان می‌گیرند. تصمیم‌گیری مؤثر با زمان و تجربه حاصل می‌شود. وقتی با حرفه خود آشنا شوید، حتی بدون داشتن تمام اطلاعات لازم می‌توانید سریع‌تر تصمیم‌گیری کنید. قاطعیت یک مهارت رهبری ارزشمند است که به پیشرفت سریع‌تر و مؤثرتر پروژه کمک می‌کند.

۲- درستی: درستی اغلب فقط به معنای راستی و صداقت برداشت می‌شود ولی در بسیاری از موارد به معنای اعتقاد و ایستادگی برای مجموعه‌ای از ارزش‌ها هم است. درستی در محیط کار معمولا به معنای داشتن توانایی در انتخاب‌های اخلاقی و کمک کردن به حفظ تصویری مثبت از شرکت است. همه تجارت‌ها به دنبال استخدام کارکنانی هستند که مناسب باشند.

۳- برقراری ارتباط بین‌گروهی: رهبری نیازمند داشتن توانایی ایجاد و حفظ یک ارتباط تیمی قوی و همکارانه بین افرادی است که برای یک هدف مشترک کار می‌کنند. ساختن یک تیم نیازمند قدرت‌های رهبری دیگری مانند داشتن مهار‌ت‌های ارتباطی مؤثر و برطرف کردن ناسازگاری‌ها هم است.

۴- حل مسئله: رهبران خوب در رفع مشکلات کاری مهارت دارند. حل مسئله مؤثر نیازمند حفظ آرامش و یافتن گام به گام یک راه حل است. مهارت‌های حل مسئله می‌تواند به رهبران در گرفتن تصمیم‌های سریع، حل و فصل موانع به همراه تیمشان و تیم‌های خارجی و تکمیل به موقع پروژهای مشابه کمک کند.

۵- همبستگی: همبسته بودن رهبر به معنای این است که افراد می‌توانند به او اطمینان و تکیه کنند. یک فرد همبسته طبق برنامه پیش رفته و به وعده‌هایش عمل می‌کند. این ارتباطات قوی که توسط یک رهبر همبسته گرفته می‌شود یک تیم منعطف ایجاد می‌کند که قادر به کار در شرایط سخت احتمالی خواهد بود.

۶- توانایی آموزش دادن: یکی از مهارت‌هایی که رهبری را از سایر توانایی‌ها متمایز می‌کند توانایی آموزش دادن است. آموزش مؤثر به همکاران و جهت دادن به مسائل ایجاد شده در کار به ارتقای سازمان کمک می‌کند. معمولا این مهارت نیازمند این است که رهبر کمتر به فکر خود باشد و بیشتر به مصلحت و موفقیت کل تیمش فکر کند.

چگونه مهارت های مهم رهبری خود را ارتقا دهید؟

شما در هر نقشی که باشید می‌توانید مهارت‌های رهبری خوب را تمرین کنید. مثلا به موقع در جلسات حضور یافتن یا طبق برنامه کاری پیش رفتن نشان از همبستگی کاری است. حمایت کردن و آموزش به همکاران کم تجربه‌تر مثال دیگری از مهارت رهبری است. اگر رهبری به دردتان می‌خورد، می‌‌توانید با تمرین مهارت‌های رهبری به این هدف دست یابید.

در اینجا به چند مثال از راه‌های دیگری که می‌توانید برای ارتقای مهارت‌های رهبری انجام دهید اشاره می‌شود:

  • روش رهبری خود را تشخیص دهید. ممکن است از روش‌های مختلفی در شرایط مختلف استفاده کنید. در هر حال تشخیص روش رهبری می‌تواند به شما در اصلاح مهارت‌های خاصی که برای تیم یا پروژه‌تان مفید است کمک کننده باشد. می‌توانید از تیم یا هدف پروژه برای کمک به تشخیص روش رهبری مؤثر استفاده کنید.
  • از منابعی مانند کتاب یا محصولاتی در مورد رهبری استفاده کنید. مطالعه در مورد رهبری به شما در درک بهتر چگونگی ارتقای مهارت‌های رهبری کمک می‌کند. بسیاری از کتاب‌ها در این مورد وجود دارند که دهه‌ها است در بین رهبران رواج دارند و مورد قبول آن‌ها است. محصولات و فیلم‌های آموزشی زیادی هم وجود دارد که بدون هیچ هزینه‌ای به صورت آنلاین در دسترس هستند.
  • در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزش رهبری شرکت کنید. این دوره‌ها هم حضوری و هم آنلاین هستند که به شما مهارت‌های رهبری را آموزش می‌دهند. جلسات حضوری شامل جلسات تمرینی و ایفای نقش هم هستند.
  • در فعالیت‌های رهبری خارج از محیط کار شرکت کنید. اگر در یافتن فرصت‌های رهبری کاری مشکل دارید، شاید بتوانید این شرایط را در محیط خارج از کار بیابید. می‌توانید در سامان‌دهی این فعالیت‌های خارجی رهبری کنید یا با همکارانتان همکاری خارج از محیط کاری داشته باشید.
  • روش‌های رهبری مورد پسندتان را یاد بگیرید. وقتی رهبرانی را که رهبری آن‌ها را چه در کار و چه در اجتماع می‌پسندید می‌بینید، از ویژگی‌های به خصوصشان که آنان را به رهبری خوب تبدیل کرده یادداشت برداری کنید. روی روش‌هایی که می‌توانید این ویژگی‌ها را در خود ایجاد کنید و ارتقا دهید تمرکز کنید و آن‌ها را در شغلتان استفاده کنید. شاید معین کردن اهداف مشخص در ارتقای هر کدام از این ویژگی هم به شما کمک کند.
  • یک مربی پیدا کنید. بهترین راه یادگیری مهارت‌های رهبری، یادگیری این مهارت‌ها تحت نظارت و آموزش کسانی است که رهبری‌شان را می‌پسندید. اگر ممکن است از رهبری که مورد احترامتان است بخواهید که هفتگی یا ماهانه به شما آموزش دهد. آنان می‌توانند با ارتقای مهارت‌های رهبری و به کارگیری آن‌ها، به شما در هدف‌گذاری برای تبدیل شدن به یک رهبر بهتر کمک کنند.

چگونه مهارت های رهبری خود را هنگام درخواست کار نشان دهید

اگر یکی از اهدافتان رهبر شدن است باید مهارت‌های رهبری را در رزومه خود داشته باشید. تلاش کنید ویژگی‌هایی که برای کارمندان آینده ارزشمند است در خود ایجاد کنید. می‌توانید این ویژگی‌ها را به روش‌های مختلف در رزومه کاری خود بیاورید. مثلا در بخش دستاوردها و مهارت‌ها یا بخش تجارب و حتی صفحه اول به آن‌ها اشاره کنید.

مهارت های مهم رهبری در رزومه

دو بخشی که می‌توانید در آن به مهارت‌های رهبری خود اشاره کنید بخش مهارت‌ها و بخش دستاوردها است. بخش مهارت‌ها شامل مهارت‌های رهبری است که فکر می‌کنید با توجه به مراجع حرفه‌ای خود دارا هستید و بخش دستاوردها شامل پاداش‌ها و افتخاراتی است که رهبری شما را منعکس می‌کند.

مهارت های رهبری در صفحه اول

صفحه اول رزومه به کارفرمایان کمک می‌کند که شما را بهتر بشناسند. برای به اشتراک گذاشتن مهارت‌های رهبری در صفحه اول یکی دو تا از دستاوردهایتان را انتخاب کنید و در مورد آن توضیح دهید و نتیجه آن را بنویسید. مثلا اگر مدیر پروژه‌ای بوده‌اید، اشاره کنید که چگونه تیم را برای دستیابی به یک هدف مشترک متحد کردید و میزان موفقیت پروژه را هم ذکر کنید.

مهارت های رهبری می‌توانند زیر بنای پیشرفت مدیر و همکاران باشد. همه کارفرمایان برای افرادی با ویژگی‌های رهبری ارزش قائلند و این بدان معناست که این مهارت‌ها برای پیشرفت صنعت بسیار ارزشمند است.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org