Skip to main content

رهبران موفق می‌دانند که تیمی که سرش را پایین بیندازد و بدون چون و چرا هر دستوری را اطاعت کند، سخت جان بکند و حقوقش را بگیرد، تیم موفقی نخواهد بود. این رویکرد درباره کار کردن فقط می‌تواند عملکرد و بازده متوسطی را برای سازمان رقم بزند اما با تغییر آن، اعضای تیمتان می‌توانند به کارمندان شایسته و درجه یکی در سطح بین‌المللی تبدیل شوند. اما راهکارهای پرورش کارمندان شایسته و کارآمد چیست؟

بن فانینگ (Ben Fanning) نویسنده کتاب جایگزین استعفا می‌گوید که در نخستین روز کارش در یکی از شرکت‌های عضو Fortune 500، یکی از مدیران ارشد به او گفته است: «هر روز فقط کاری را انجام بده که تو را از بقیه کارمندان متمایز می‌کند.»

با توجه به نرخ بیکاری ۸۷ درصدی کارمندان بر اساس گزارش Gallup، انگار او بیراه هم نگفته است. بن فانینگ می‌گوید که مفهوم آن کلمات در تمام سال‌های زندگی کاری‌اش با او همراه بوده و همین مفهوم دنیای او را تغییر داده است.

زمانی که کارمندانتان انتخاب می‌کنند که «واقعا کاری را انجام دهند»، اتفاقات خوبی برای سازمان رقم می‌خورد.

بن می‌گوید که در طول سال‌ها این مفهوم را با تمام اعضای تیمش به اشتراک گذاشته و به کمک آن‌ها توانسته است بر سال‌های شکست و ناامیدی غلبه کند، درون سازمانش رشد کند و اثری مثبت از خودش به یادگار بگذارد. به اعتقاد خودش، او با باور این مفهوم توانسته است تا در سیستم رتبه‌بندی کارکنان ارتقا بگیرد، ۳ جایزه برنده و حتی نتایج موفقیتش در یک پروژه بزرگ در خبرنامه شرکت چاپ شود.

از آن زمان تا به امروز، او این رویکرد ساده را به سایر مدیران، رهبران و تیم‌هایشان هم پیشنهاد داده است. رویکردی که مزایا و ترفیعات پیش‌بینی نشده‌ای برایشان داشته و مهم‌تر از همه باعث خشنودی بیشتر افراد از شغلشان شده است.

گام‌های پرورش کارمندان شایسته و کارآمد

برای آنکه افرادتان به کارمندان شایسته و کارآمدی در سطح بین‌المللی تبدیل شوند، به شما هفت گام اجرایی پیشنهاد می‌کنیم. به یکی از آن‌ها عمل کنید تا ببینید که چطور همه چیز تغییر می‌کند.

۱. مهم‌ترین اولویت آن‌ها را مشخص کنید

کارمندان میان‌رده همیشه کارهایی که باید انجام دهند را در بدون توجه به دیگر اعضای تیم اولویت‌بندی می‌کنند. به عنوان رهبر، مهم‌ترین اولویت تیم و سازمان را مشخص کنید تا کارمندانتان بتوانند وظایف خود را بر اساس اهداف شرکت اولویت‌بندی کنند. این سیستم اولویت‌بندی به نفع همه خواهد بود.

۲. آن‌ها را ترغیب کنید که مشکلات سازمان را حل کنند

کارمندانی که قدرت ندارند معمولا می‌نشینند و منتظر می‌مانند تا بقیه به آن‌ها بگویند که چه کار کنند. درنتیجه بار مسئولیت رهبران در شناسایی، تعیین و انتصاب افراد برای حل مشکلات چند برابر می‌شود. تیم‌تان را تشویق کنید که وقتی همه دست روی دست گذاشته‌اند و کاری نمی‌کنند وارد میدان شوند.

فهرستی از مشکلاتی که سال‌ها است همه از آن حرف می‌زنند را دراختیارشان بگذارید. از کارمندانتان بخواهید که مشکلات را بر اساس بازدهی سرمایه برای سازمان اولویت‌بندی کرده و سپس برای آن مشکل راه‌حل پیدا کنند؛ بدون آنکه منتظر باشند تا فرد دیگری به آن‌ها راه حل بدهد. این فعالیت می‌تواند کارمندان شایسته‌ای را برای سازمان شما پرورش بدهد.

۳. ریسک‌پذیر باشید

کارمندان میان‌رده معمولا یا هیچوقت خطر نمی‌کنند و در نتیجه هم دستاورد زیادی انتظارشان را نمی‌کشد، یا آنقدر همه چیز را جدی و سخت می‌گیرند که به سازمان صدمه می‌زنند. به عنوان رهبر، به شما بستگی دارد که به آن‌ها نشان دهید که چطور خطرات و ریسک‌های استراتژیک را بپذیرند.

آن‌ها را تشویق کنید تا بدون آسیب زدن به سازمان، از خطرات و ریسک‌های کوچک شروع کنند، اما حواسشان باشد که این ریسک‌ها به اندازه کافی روی سازمان تاثیر بگذارد.

  • به جای تردید و انتظار برای تجزیه و تحلیل بیشتر، با اطلاعات موجود بهترین و مطمئن‌ترین تصمیم را بگیرید.
  • پروژه‌هایی را انتخاب کنید که احتمال و شانس شکست دارند اما درس‌های جالبی از آن خواهید گرفت.

کلید اصلی در اینجا پذیرفتن ریسک‌های کوچک است. به این ترتیب پیشرفت سریع‌تری خواهید داشت و نتایج بهتری برای سازمانتان به دست خواهید آورد.

۴. اصل WIIFM را توضیح دهید

بازاریابان اینترنتی و تیم فروش سال‌ها است که از استراتژی WIIFM استفاده می‌کنند، اما ظاهرا کارکنان آن را زیاد در سازمانشان به کار نمی‌گیرند. WIIFM مخفف عبارت «What’s In It For Me» است یعنی «انجام این کار چه فایده‌ای برای من خواهد داشت». به عبارت دیگر، همیشه درخواست‌ها و پیشنهاداتتان باید برای همه نفع و سودی داشته باشد.

با توجه به اینکه کارمندان میان‌رده با ایمیل درخواست‌های خود را اعلام می‌کنند؛ آن‌ها را ترغیب کنید تا همیشه درخواست‌های ایمیلی خود، فایده و سود آن کار را برای نفر مقابل توضیح بدهند. پس از انجام این کارها متوجه کارآمدی و کارایی بیشتر تیمتان خواهید شد و کارمندان شایسته ای خواهید داشت.

۵. بحران‌ها را فرصت بدانید

کارمندان میان‌رده به سرعت در مواجهه با بحران‌ها دست‌ و‌ پای خود را گم می‌کنند. بهتر است کارمندانتان را ترغیب کنید که به جای توجه به بحران، روی فرصت‌های موجود در شرایط سخت تمرکز کنند.

شاید پیدا کردن شانس و فرصت در شرایط بحرانی سخت باشد، اما فقط کافی است که بدانید این بحران می‌تواند فرصت و شانسی هم در دل خود داشته باشد و می‌تواند منبع نور و الهام شما باشد. این کار همچنین باعث می‌شود که بذر امید در دل کارمندانتان جوانه بزند و منتظر اتفاقات خوب در دل سیاهی باشند.

بن فانینگ می‌گوید که همیشه از این متعجب بوده است که چطور مهندسان بحران را به عنوان شانس و فرصت مدیریت می‌کنند. درحالی‌که زمان بروز بحران و در سختی‌ها تمام کارکنان از ترس دست و پایشان را گم می‌کنند، مهندسان از مواجهه با مشکلات به وجد می‌آیند چرا که در چنین مواردی باید مسئله را بررسی و حل کنند و اغلب اوضاع را بهتر از قبل خواهند کرد.

از نظر فانینگ دلیل چنین طرز تفکری این است که بیشتر ما یاد گرفته‌ایم که باید از بحران بترسیم. برای آنکه بتوانید بحران را به فرصت تبدیل کنید، از تیمتان بخواهید که به این سوال ساده پاسخ دهد:

این اتفاق می‌توانست چه فرصتی همراه خود داشته باشد؟

۶. صفر تا صد پروژه را در نظر بگیرید

کارمندان میان‌رده، مراحل کار را بدون توجه به محصول نهایی انجام می‌دهند. از تیمتان بخواهید که از همان ابتدای کار، تصویر بزرگتری از کل کار را در ذهن خود مجسم کنند و بعد با در نظر گرفتن وقفه‌های احتمالی در مراحل بعدی فرایند، کار را ادامه دهند.  این کار باعث ایجاد حس موفقیت شخصی در افراد شده و از مبانی و اصول سازمان محافظت می‌کند.

۷. شکست را به پیروزی تبدیل کنید

معمولا کارمندان میان‌رده شکایت می‌کنند و غر زدن برایشان عادی است. هر رهبری باید این تدبیر را داشته باشد تا بتواند ناله و اعتراض آن‌ها را به فرصت پیروزی برای خود، تیم و سازمانش تبدیل کند. از کارکنانتان بخواهید که پیش از طرح اعتراض درباره مشکلات، ابتدا خودشان راه‌حل‌های احتمالی ارائه دهند. این کار باعث تقویت تفکر خلاقانه و نوآوری در محیط کار می‌شود و فشار پیدا کردن راه‌حل را از روی دوش شما به عنوان رهبر برمی‌دارد.

حال با توجه به این استراتژی‌ها دیگر می‌دانید که چطور کارمندان میان‌رده را به کارمندان شایسته و درجه یک تبدیل کنید.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org