Skip to main content

رشد و توسعه شغلی در عملکرد و حفظ کارمندان نقشی کلیدی دارد اما معمولا جز موضوع‌های اولویت‌دار دستور جلسات نیست. در ادامه به شما می‌گوییم که چطور در جلسات دونفره گفت‌وگو در مورد رشد و توسعه یا همان توسعه شغلی را پیش بکشید.

براساس گزارش پژوهش سال 2018 شرکت Udemy در مورد وضعیت شغلی نسل هزاره، 42 درصد از کارمندان می‌گویند برای آن‌ها یادگیری و توسعه مهمترین مزیت‌های تعیین‌کننده در انتخاب محل کار هستند.

جلسات دونفره بهترین فرصت برای گفت‌وگو در مورد توسعه شغلی با تیم‌تان هستند. اگر در جلسات دونفره در مورد یادگیری و توسعه بحث نمی‌کنید، بهتر است این کار را شروع کنید. همین حالا می‌توانید پنج اقدام زیر را انجام دهید تا برقراری گفت‌وگوهای مربوط به توسعه شغلی را آسان‌تر کنید.

به‌صورت مستقیم بپرسید: «اهداف شغلی‌ات چیست؟»

ساده‌ترین راه برای شروع گفت‌وگو در مورد توسعه شغلی پرسیدن پرسش‌هایی مثل این است که «می‌خواهی در 1، 5 یا 10 سال آینده در مسیر شغلی‌ات به کجا برسی؟» در ابتدای مکالمه بگویید: «اشکالی ندارد اگر اهداف شغلی‌ات لزوما با دامنه اختیارات نقش یا حوزه فعلی‌ات همسو نباشند.» نباید تیم‌تان احساس کند مجبور است پاسخ‌هایش را به یک مسیر شغلی فرضی در شرکت شما محدود کند. انجام این گفت‌وگو به آشکار شدن فرصت‌هایی برای یادگیری و توسعه در داخل و خارج شرکت کمک می‌کند.

دیدگاه‌تان را به اشتراک بگذارید، بازخورد بدهید

به عنوان مدیر احتمالا در حوزه‌ای که زیردست‌تان می‌خواهد در آن رشد کند، تجربه دارید. تجربه‌تان را به اشتراک بگذارید. (اگر صلاحیتش را دارید) نظر تخصصی ارائه کنید. اگر معاون فروش هستید و زیردست‌تان می‌خواهد تا 10 سال دیگر معاون فروش شود، از مسیری بگویید که برای رسیدن به این جایگاه طی کرده‌اید. توصیه‌هایی به او بکنید که دوست داشتید در شروع مسیر شغلی‌تان بشنوید. اگر مدیرعامل استارتاپی هستید و زیردست‌تان امیدوار است روزی استارتاپ خودش را بنیان‌گذاری کند، فراز و نشیب‌های مسیر موفقیت استارتاپ را با او در میان بگذارید.

فرصت‌هایی برای یادگیری در داخل شرکت و خارج از آن ارائه کنید

مجموعه مهارت‌های مختلف فرصت‌های یادگیری و توسعه متنوعی را پیش روی فرد قرار می‌دهند و شرکت‌های آینده‌نگر برای این نوع فرصت‌های رشد بودجه تخصیص می‌دهند. وظیفه مدیر است که مطمئن شود این فرصت‌ها در دسترس اعضای تیم است و آن‌ها این فرصت‌ها را دنبال می‌کنند. این فرصت‌ها می‌توانند موارد زیر باشند:

  • همایش‌ها
  • رویدادهای شبکه‌سازی
  • گروه‌های کوچک آموزشی
  • مربی‌گری فردی
  • دوره‌های آنلاین و آموزش الکترونیک
  • کتاب‌ها و محتواهای خواندنی

در همه جلسات دونفره در مورد فرصت‌هایی صحبت کنید که به‌واسطه آن‌ها شما یا شرکت می‌توانید یادگیری در حوزه آن فرد را تسهیل کنید.

چارچوب رشد ایجاد کنید

کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها اغلب به اشتباه با خود فکر می‌کنند «ما برای داشتن چارچوب شغلی خیلی کوچک هستیم» و آن‌قدر این مسئله را در اولویت قرار نمی‌دهند که استعدادهای برترشان تهدید می‌کنند بدون داشتن این چارچوب شرکت را ترک خواهند کرد. فرقی نمی‌کند شرکت‌تان چه اندازه‌ای است، در هر صورت باید چارچوب رشد داشته باشید (یا تلاش کنید چنین چارچوبی ایجاد کنید). چارچوب رشد یا چارچوب شغلی مهارت‌ها و ملاک‌های پیشرفت درون سازمان را مشخص می‌کند. نیازی نیست همه مسیرهای رشد به مدیریت ختم شوند. شرکت کاملا دورکار Buffer را در نظر بگیرید که دو مسیر سازنده و مدیر را برای توسعه پیشنهاد می‌دهد.

چارچوب شغلی شرکت Buffer

توسعه شغلی شرکت بافر

منتوری را تسهیل کنید

مطالعه سال 2016 Deloitte در مورد وضعیت شغلی نسل هزاره نشان می‌دهد که داشتن منتور همبستگی زیادی با حفظ کارمند دارد.

وقتی مدیر فردی هستید، به‌صورت خودکار به این معنی نیست که منتور او هم هستید. مدیران می‌توانند منتور باشند اما لزوما این‌طور نیستند.

اگرچه ممکن است منتور زیردست مستقیم‌تان نباشید، به‌ عنوان مدیر، وظیفه دارید که فرصت‌های منتوری را برای زیر‌دست‌تان تسهیل و آشکار کنید. برای این کار باید از منابع داخلی‌تان بهره‌برداری کنید و از شبکه‌های خارجی‌تان برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org