Skip to main content

برای دستیابی به موفقیت، مهارت‌های زیادی وجود دارد که یک مدیر باید بر آن‌ها تسلط داشته باشد. یک مدیر برای توسعه فردی خود مستلزم این است که به صورت مداوم و متعهد، مهارت‌ها و رفتارهای جدید را یاد بگیرد. هرم مهارتهای مدیریتی راهنمایی است برای این که یک مدیر و رهبر بداند کجا، چه زمان و چگونه باید پیشرفت کند تا موفق شود. در این مطلب با هرم مهارتهای مدیریتی آشنا می‌شویم و می‌بینیم که چگونه این مهارت‌های مدیریتی به شما در رسیدن به موفقیت در حرفه مدیریت کمک می‌کند.

درک نقش یک مدیر

مدیر بودن وظیفه‌ای دشوار است، به خصوص در سازمان‌های امروزی که همه چیز به سرعت در حال تغییر است. مدیرها اغلب کسانی هستند که مسئولیت یک تیم را بر عهده دارند و سطح‌های مختلفی برای آن‌ها وجود دارد. مدیر داخلی، مدیر ارشد و مدیر عامل اما مسئولیت‌های یک مدیر چیست و چه کارهایی باید انجام دهند؟

مسئولیت‌های کلیدی مدیران

  • ارائه راهنمایی روزانه به گروه‌ها و تیم‌ها برای دستیابی به کارکردها یا وظایف خاص در راستای برنامه‌های عملیاتی و استراتژیک یک سازمان
  • پیگیری کارهای روزانه کارکنان سازمان و بررسی عملکرد آن‌ها
  • حمایت از توسعه اعضای تیم از طریق مربیگری، بازخورد و تعیین هدف
  • شرکت در استخدام، ارزیابی، آموزش، بازسازی و اخراج منابع انسانی
  • ارائه بازخورد در مورد عملکرد گروهی و فردی به مدیریت فوق، طبق روال عملیاتی استاندارد
  • همکاری با همسالان در سایر گروه‌های عملکردی برای حل مسئله متقاطع عملکردی و بهبود سازمانی
  • تعامل با سایر گروه‌ها و مدیریت ارشد برای توسعه استراتژی و هدف

حال که با مسئولیت‌های کلیدی مدیران آشنا شدیم و نقش آن‌ها را در تیم درک کردیم، باید هرم مهارتهای مدیریتی را بشناسیم تا بدانیم یک مدیر برای انجام این مسئولیت‌ها چه مهارتهایی لازم است داشته باشد.

آشنایی با هرم مهارتهای مدیریتیهرم مهارتهای مدیریتی، سطح ۱

سطح 1 هرم مهارتهای مدیریت، نشان دهنده مهارت‌های اساسی است و در واقع این موارد اصول کار مدیریت هستند. چرا که هر مدیری برای انجام کار خود باید مهارت‌های اولیه را داشته باشد.

برنامه‌ریزی: شما به عنوان یک مدیر باید توانایی برنامه‌ریزی داشته باشید. باید نیازها و منابع سازمان را بشناسید و فعالیت‌های تیم‌ها را برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید به کمک تیم خود به هدفی که به کمک سازمان تعیین کرده‌اید برسید.

سازماندهی: باید بتوانید تیم را سازماندهی کنید و ساختار تیم‌ها را طوری تعیین کنید که بهترین حالت برای همکاری در آن‌ها ایجاد شود.

هدایت: برای اینکه بتوانید اطمینان حاصل کنید که نیروهای شما هم تراز با استانداردهای شرکت حرکت می‌کنند، باید به آن‌ها به صورت روزانه راهنمایی‌هایی دهید و آن‌ها را به این مسیر هدایت کنید.

کنترل: نظارت، پیگیری و دریافت گزارش در مورد بازده، کارایی، هزینه و کیفیت انجام کارها از مهارت‌های اساسی شما به عنوان یک مدیر خواهد بود.

هرم مهارتهای مدیریتی، سطح 2

بعد از اینکه مهارت‌های سطح یک یا بهتر است بگوییم مهارت‌های اساسی را کسب کردید، باید سراغ مهارت‌های سطح 2 بروید و سعی کنید در آن‌ها پیشرفت کنید. سطح ۲ این هرم بیشتر به مهارت‌های مدیریتی که باید برای توسعه کارکنان خود از آن‌ها استفاده کنید می‌پردازد. می‌توانید از این مهارت‌ها برای ایجاد انگیزه و پیشرفت کارکنان خود کمک بگیرید.

ایجاد انگیزه: شما به عنوان یک مدیر باید بتوانید محیطی را برای افراد فراهم کنید تا ترغیب شوند در آن تلاش کنند و به مشارکت در کارها بپردازند.

آموزش: مهارت‌های اساسی و دانش خود را که مربوط به کار هر کدام از اعضای تیمتان است در اختیار آن‌ها قرار دهید و به آن‌ها بیاموزید.

مربیگری: به اعضای تیم خود کمک کنید تا در جهت بهبود عملکرد و رفتارها برای پیشرفت‌های فردی و تیمی خود تلاش کنند.

مشارکت کارکنان:  کارکنان خود را تشویق کنید تا برای حل مسئله و نوآوری در کار مشارکت کنند و نظر دهند.

هرم مهارتهای مدیریتی، سطح 3

بعد از اینکه در توسعه فردی و تیمی کارمندان خود مهارت پیدا کردید، وقت آن است که سراغ خودتان بروید و روی پیشرفت شخصی خودتان تمرکز کنید و یادتان باشد که این مورد دارای اهمیت زیادی است.

مدیریت خود: ضمن این که در طول روز درگیر زندگی مدیریتی و دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های کاری روزمره هستید، باید بتوانید برای خودتان انگیزه ایجاد کنید و با دیگران تعامل داشته باشید.

مدیریت زمان: باید بدانید که زمان خود را کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کنید. مدیریت زمان در واقع دارای طبقه خاص خود در این هرم است. چرا که برای این که شما بتوانید در سایر مهارت‌ها هم موفقیت کسب کنید، زمان معیار بسیار مهمی خواهد بود. زمان مهم‌ترین منبع شما است. اکثر مدیران از میزان اهمیت زمانشان خبر دارند و می‌توانند روی آن را سرمایه‌گذاری کنند، به همین دلیل است که از زمان به عنوان یک منبع مالی مهم یاد می‌شود.

هرم مهارتهای مدیریتی، سطح 4 و آخر

نقطه اوج هرم مهارتهای مدیریتی، مهارتی است که به شما برای پیشرفت در حرفه مدیریت کمک می‌کند و آن رهبری است. هنگامی که سعی می‌کنید مهارت‌های خود را توسعه دهید و در این زمینه پیشرفت کنید، کم کم به یک رهبر تبدیل می‌شوید و به موفقیتی که واقعا در حرفه مدیریت به دنبال آن بوده‌اید خواهید رسید.

رهبران اکثرا مدیر هستند، اما هر مدیری یک رهبر نیست. رهبران بیشتر روی تعریف جهت، ایجاد چشم انداز و اطمینان از اینکه استراتژی با ارزش‌ها و ماموریت‌های سازمان مطابقت داشته باشد، تمرکز می‌کنند و کمتر به نیازهای کوتاه مدت توجه می‌کنند.

توسعه هرم مهارتهای مدیریتی

در حالی که این هرم مجموعه مهارت‌های لازم برای مدیران را نشان می‌دهد، در واقعیت، افراد غالبا هم‌زمان در چندین سطح قرار دارند. چرا که  کلیه مشاغل مدیریتی به عناصری که در سطح‌های مختلف این هرم بیان شده است نیاز دارند.

توسعه از طریق این هرم روشی ساده است. از پایین شروع می‌شود و به طور منظم به سمت بالای هرم حرکت می‌کند. در این حرکت باید خودتان را به چالش بکشید و در محل کارتان از مهارت‌هایی که دارید استفاده کنید تا بتوانید بهتر در این موارد پیشرفت کنید.

در پایان این نکات را فراموش نکنید:

از مهارت‌هایی که لازم دارید آگاه باشید

مدیران موثر برای هدایت و مدیریت موفق افراد به مهارت‌های مختلفی نیاز دارند. کلیه مشاغل مدیریتی به عناصری از هر سطح که در هرم بیان شده نیاز دارند.

مهارت‌های مدیریت خود را بسازید

درک چگونگی ایجاد مهارت‌های مدیریتی به شما کمک می‌کند که به پیشرفت شغلی دست پیدا کنید.

برنامه‌ای برای رشد سازمانی

پیشرفت شغلی شما ممکن است به صورت خطی از پایین تا انتهای هرم پیش نرود، اما در نهایت همه این مهارت‌ها برای رشد سازمانی شما لازم است.

منبع

One Comment

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org