Skip to main content

بیشتر کارمندان نسل‌های قدیم، مانند کسانی که بعد از جنگ جهانی دوم متولد شده‌اند و نسل ایکس (Generation X)، در حال بازنشسته شدن هستند (یا قصد بازنشسته شدن دارند). در حالی که چنین اتفاقی برای خود آن‌ها فوق‌العاده است؛ اما شرکت‌های سراسر جهان را مجبور می‌کند تا سریعا با تهدیدی حتمی مقابله کنند. آن تهدید، از دست دادن رهبری شرکتشان است. شرکت‌ها باید برای جلوگیری از تخریب سلسله مراتب، به سرعت وارد عمل شده و سرعت به کارگیری نسل‌های جوان‌تر برای رهبری و توسعه را بالا ببرند. اخیرا اعضای شورای مربیان فوربس روش‌های مختلفی را به اشتراک گذاشته‌اند که شرکت‌ها می‌توانند از آن‌ها برای آموزش نسل بعدی رهبران خود استفاده کنند.

بدانید که دنبال چه چیزی هستید

رهبران فعلی مجموعه خود را ارزیابی کنید. بهترین مهارت‌های آن‌ها چیست؟ دوست داشتید چه مهارت‌هایی داشته باشند؟ پاسخ به این سوالات را یادداشت کنید. سپس نگاهی به آینده شرکت خود بیاندازید. به این فکر کنید که برای حرکت موفق در مسیری که می‌خواهید بروید، به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟ این‌ها را به لیست اضافه کنید. در نهایت، به فرهنگ تیم و شرکتتان فکر کنید.

آیا ویژگی‌های خاصی وجود دارد که به موفقیت شرکت شما کمک می‌کند؟ صفاتی که به درستی با سایر کارمندان همخوانی نداشته باشد چطور؟ صرف وقت برای جزئیات بیشتر در مورد مشخصات، مهارت‌ها و ویژگی‌های رهبری به شما کمک می‌کند تا داوطلب مورد نظر خود را انتخاب کنید. 

به طور مداوم و پایدار آموزش دهید

یادگیری فرایندی مداوم است و هرگز نباید تمام شده تلقی شود. برنامه‌ها و فرصت‌های آموزشی را به گونه‌ای ساختاربندی کنید که کارمندان از تاریخ استخدام تا بازنشستگی خود در معرض آن‌ها قرار بگیرند. 

اول یک مرور کلی سطح بالا داشته باشید و همچنان که کارمندان مراحل مختلف را طی می‌کنند، بررسی خود را عمیق‌تر کنید. به پروژه‌ها و اقدامات بزرگ‌تر، به عنوان فرصتی برای آموزش کارمندان جوان نگاه کنید. 

در حالت ایده‌آل، برنامه آموزشی شما چند داوطلب اصلی رهبری را در فواصلی معین، خواهد ساخت. به یک قیف فکر کنید. همه کارمندانی که در شرکت شما کار خود را آغاز می‌کنند؛ پایان کارشان در شرکت شما نخواهد بود. مهم است که آن‌هایی که در طولانی مدت با شما خواهند بود را پرورش دهید؛ در همین زمان، آماده‌سازی دور بعدی گردش قیف را نیز آغاز می کنید.

با مربیان استراتژیک تعامل داشته باشید

در ابتدایی‌ترین سطح آن‌ها، روابط مربی و شاگردی، روشی عالی برای تقویت تنوع و ایجاد زمان در سراسر شرکت شما است؛ اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند اثربخشی آن‌ها را بالا ببرد. همچنان که برنامه‌های آموزشی کارمندان را پیش می‌برید و کارشان را کامل می‌کنید؛ پیگیر افراد با پتانسیل بالا هم باشید. نقاط قوت و فرصت‌های بهبود آن‌ها را یادداشت کنید؛ سپس آن‌ها را در کنار کارمندانی ارشد که در جایی ضعیف مشغول هستند، قرار دهید. 

ارائه ساختاری برای روابط مربی و شاگردی ضروری است. ممکن است نسل جوان مهارت‌ها و ایده‌های جدیدی داشته باشند که باعث ترسیدن یا عصبانیت کارمند قدیمی شود. مکالمه و رابطه دو طرفه‌ای را سازمان‌دهی کنید که رهبر نیز در کنار شاگرد، آموزش رهبری ببیند. شما باید به گونه‌ای شرکت خود را تنظیم کنید که با آموزش نسل بعدی رهبران ، هم حالا و هم در آینده سود ببرید.

مقاله فوق، ابتدا در وبلاگ شخصی نیل نیوستد (Neil Newstead) به آدرس NeilNewstead.net منتشر شده است.

 

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org