Skip to main content

چه بخواهیم و چه نخواهیم احساسات نقش مهمی در فرایند تصمیم‌گیری، عملکرد و رفاه کلی ما ایفا می‌کنند. نمی‌شود انسان‌ها را از تجربه کردن احساساتشان محروم کرد و این محرومیت نتیجه خوبی هم به همراه ندارد. حتی در محیط‌هایی مثل محل کار که ترجیح می‌دهیم احساسات نقشی نداشته باشند و افراد فقط بر اساس منطق کار کنند، باز هم این کار غیرممکن است. در آینده نرم‌افزار شناسایی چهره رویکرد دیجیتالی جدیدی ارائه خواهد کرد که برای ارزیابی احساسات در مدیریت از آن استفاده خواهد شد چرا که احساسات واقعا مهم هستند.

با توجه به اینکه احساسات همیشه و در همه جا حضور دارند و تاثیر زیادی بر زندگی‌ ما می‌گذارد، این موضوع در مبحث مدیریت و کسب‌وکار توجه افراد زیادی را به خودش جلب کرده و تبدیل به موضوع تحقیقات بسیاری از سازمان‌ها شده‌ است. در گذشته، با در نظر گرفتن اینکه احساسات منفی تاثیر مخربی بر محیط کار می‌گذارد، خیلی از تحقیقات فقط جنبه‌های منفی احساسات در محل کار را بررسی می‌کردند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که احساساتی مثل خشم با میزان بی‌ادبی بین همکاران ارتباط مستقیم دارد. همچنین بعضی از احساسات منفی بین افراد سازمان مسری است و به‌ شدت بین افراد پخش می‌شود.

اینکه بتوانیم به احساسات کارمندان در محیط کار رسیدگی کنیم و واکنش مناسبی برای مقابله با این احساسات پیدا کنیم، از آنچه که فکر می‌کنیم سخت‌تر است. مدیر قبل از اینکه بخواهد مشکل کارمند را حل کند، ابتدا باید بفهمد که او چه احساسی دارد. حال اگر کارمندان چندین احساس منفی داشته باشند چه؟ از کجا باید مطمئن شوید که آن‌ها احساساتشان را درست بیان می‌کنند؟

این سوالات زمینه خاصی از تحقیقات را پدید آورده که در آن برای ارزیابی احساسات افراد تلاش می‌کنند. یکی از انواع ارزیابی احساسات، پیگیری آنی واکنش‌های چهره است که رویکرد جدیدی برای ارزیابی احساسات در مدیریت شناخته می‌شود.

اکثر تحقیقات قبلی احساسات افراد را با سوال پرسیدن از خود اشخاص بررسی می‌کردند. رایج‌ترین تکنیکی که برای این کار به کار گرفته می‌شود استفاده از نظرسنجی و مقیاس‌های امتیازی عددی است. برای مثال در این نوع نظرسنجی‌ها از شرکت‌کننده می‌خواستند به فلان احساس از یک (به این معنا که اصلا چننی احساسی ندارد) تا هفت (به این معنا که کاملا درگیر این احساس است) امتیاز بدهد.

این کار باعث می‌شود محقق احساسات مربوط به هر شخص را بسنجد و آن را با نتایج شرکت‌کنندگان دیگر مقایسه کند. با اینکه استفاده از این نوع معیارها برای ارزیابی احساسات آسان است، آن‌ها همیشه بی خطا نیستند.

یکی از مشکلاتی که در رابطه با این مطالعات وجود دارد، این است که شرکت‌کنندگان همیشه احساساتشان را به اشتباه گزارش می‌کنند. گاهی این اشتباه به این خاطر است که آن‌ها نمی‌خواهند احساساتشان را بروز دهند، آن را درست نمی‌شناسند یا اینکه به دلایل مختلف احساسشان را به اشتباه بیان می‌کنند و باعث می‌شوند نتایج تحقیقات اشتباه شود.

ما در یکی از تحقیقاتمان ارتباط بین اعتماد و تنفر را بررسی کردیم و متوجه شدیم که وقتی کارمندان این نظرسنجی‌ها را پر می‌کنند، این مسئله روی احساساتشان اثر عکس می‌گذارد. به همین دلیل است که رویکرد‌های نوین عصر دیجیتال مثل تشخیص واکنش چهره در ارزیابی احساسات در مدیریت اهمیت پیدا کرده‌اند.

منبع

 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org