Skip to main content

اینکه بگوییم پول خوشبختی می‌آورد یا نه، کاملا به شما بستگی دارد که آن را چگونه معنا کنید. مطالعات اخیر در زمینه خوشبختی از سراسر جهان نشان می‌دهد که از نظر مردم دو عامل «چگونگی نگاه کردن به زندگی» و «چگونه زندگی کردن» می‌تواند روی خوشبختی تاثیرگذار باشد. این دو عامل هر دو ریشه در اقتصاد رفتاری دارند. در ادامه مقاله‌ای می‌خوانیم از جان کلیفتون که در تاریخ ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ در وب‌سایت گالوپ منتشر کرده است.

اینکه مردم چگونه به زندگی خود نگاه می‌کنند، با اینکه واقعا چگونه زندگی می‌کنند متفاوت است. برای مثال ما با دو زن مصاحبه کردیم تا ببینیم که کدام یک استرس بیشتری دارند. یکی از آن‌ها صاحب فرزند بود و دیگری فرزندی نداشت. به طور میانگین زنی که صاحب فرزند بود، استرس بیشتری را تحمل می‌کرد. اما اگر از آن‌ها می‌خواستیم تا به زندگی خود امتیاز دهند، به نظر شما کدام یک امتیاز بالاتری می‌داد؟ زنی که استرس بیشتری داشت، به زندگی خود امتیاز بالاتری هم داد.

به همین دلیل است که باید هم رضایت از زندگی و هم احساسات را ارزیابی کنیم. اما پول چگونه می‌تواند روی این دو عامل اثر بگذارد؟

یکی از معروف‌ترین تحقیقات درباره این سوال توسط دنیل کانمن و آنگوس داتون (برندگان جایزه نوبل) انجام شد. بر اساس این تحقیقات مشخص شد که آمریکایی‌ها هرچقدر پول بیشتری به دست آورند، به زندگی خود امتیاز بالاتری هم می‌دهند. پس اگر خوشبختی به معنای آن باشد که چگونه به زندگی خود نگاه می‌کنیم، می‌توان گفت که پول می‌تواند باعث خوشبختی شود.

این نظریه به صورت بین‌المللی هم صدق می‌کند. بر اساس مطالعات سنجش خوشبختی جهان توسط سازمان ملل، مشخص شد که هرچقدر کشور ثروتمندتر باشد، مردم هم به زندگی خود امتیاز بیشتری می‌دهند. محققان دانشگاه پوردو و ویرجینیا به تازگی دریافتند که در سراسر جهان اگر درآمد به یک نقطه اشباع مثل ۱۰۰ هزار دلار برسد، نه تنها باعث خوشبختی نمی‌شود بلکه باعث می‌شود تا افراد به زندگی خود بدتر نگاه کنند و امتیاز کمتری به آن بدهند.

اما پول چه تاثیری روی نحوه زندگی کردن افراد می‌گذارد؟ مطالعات دنیل کانمن و آنگوس داتون نشان داد که در آمریکا اگر میزان درآمد افراد زیر ۷۵ هزار دلار باشد، پول تاثیر کمتری روی نحوه زندگی آن‌ها دارد. مطالعات دانشگاه پوردو و ویرجینیا هم نشان داد که در سراسر جهان ظرفیت افراد برای داشتن یک سلامت احساسی به درآمد حدود ۶۰ تا ۷۵ هزار دلار بستگی دارد.

متغیرهایی که این محققان بررسی کردند شامل لذت‌های شخصی، لبخند زدن و خندیدن، احساس احترام و خردمندی بوده است. آن‌ها همچنین به احساسات منفی مثل خشم شخصی، استرس، ناراحتی، نگرانی و درد جسمانی هم توجه کرده‌اند. این موارد در گزارش اخیر احساسات جهانی گالوپ هم در نظر گرفته شده است.

پس اگر زندگی به معنای ثروتمندتر شدن نیست، افراد خوشبخت در کجا زندگی می‌کنند؟ بر اساس این گزارش ممکن است که آن‌ها ساکن آمریکای لاتین باشند. شاید مردم آمریکای لاتین نتوانند به زندگی خود امتیاز بالایی دهند برخلاف کشورهای شمال اروپا، اما آن‌ها می‌خندند، لبخند می‌زنند و تجربه‌های لذت‌بخشی دارند که در سراسر جهان کم‌نظیر است.

۲۴ آوریل ۲۰۱۹، ۷۱ درصد از مردم جهان اعلام کردند که روز لذت‌بخشی را تجربه کرده‌اند.

پاسخ به اینکه آیا پول خوشبختی می‌آورد، همچنان درک نشده است اما بر اساس این گزارشات حالا خیلی از افراد در سراسر جهان می‌توانند به بهترین و بدترین زندگی‌ها فکر کنند.

نظر شما چیست، آیا پول خوشبختی می‌آورد؟

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org