Skip to main content

شرکت‌های مختلف در هر سطحی که باشند، به دنبال تجربه بهترین رهبری و مدیریت هستند تا بتوانند در تغییر و تحولات سازمانی دوام بیاورند. بیشتر این شرکت‌ها برای آموزش و توسعه رهبری در کارمندان خود، زمان و پول بسیاری را هزینه می‌کنند. وقتی شبکه ارتباطی مدیریت داخلی قابل اطمینانی در سازمان باشد که افراد مستعد زیادی در این شبکه حضور داشته باشند، می‌توان نسبت به آینده سازمان بسیار امیدوار بود. در نهایت، مدیران خوب می‌توانند از بسیاری جهات تاثیر مثبتی روی عملکرد سازمان مثل افزایش تولید، نوآوری و کاهش نرخ خروج کارمندان بگذارند. انجام همه این موارد باعث افزایش بهره‌وری و سوددهی سازمان می‌شود.

یکی از رویکردهای رایج برای دستیابی به این بهره‌وری این است که بتوانید برنامه‌های مختلفی و مرتبطی برای آموزش و توسعه رهبری در کارمندان خود اجرا کرده و باعث افزایش نوآوری در آن‌ها شوید.

در ادامه پنج ایده برای آموزش و توسعه رهبری در تغییر و تحولات سازمانی را بیان می‌کنیم:

۱. فرهنگ یادگیری سازمانی را گسترش دهید

از وظیفه‌های اصلی هر سازمانی در دنیای متغیر امروزی، ارتقای فرهنگ یادگیری موثر و جذاب است. برای این کار باید کارمندان را به یادگیری مداوم و پیشرفت تشویق کرد. بهترین کارمندان افرادی هستند که برای یادگیری و ارتقای مستمر دانش و مهارتشان انگیزه دارند.

شرکت‌هایی که فرهنگ یادگیری را در سیستم خود پرورش دهند؛ بهترین، باهوش‌ترین و مبتکرترین استعدادها را به شرکت جذب می‌کنند. همچنین این افراد می‌توانند کارمندان ماهر و باهوش دیگری را هم پرورش دهند.

  • برای پیشرفت مداوم فرهنگ‌های یادگیری باید موارد زیر را رعایت کنید:
  1. به کارمندان خود آموزش دهید که به دنبال یادگیری‌هایی فراتر از سطح معمول باشند.
  2. کارمندان خود را به یافتن راه‌حل‌های خلاقانه بدون نگرانی از شکست تشویق کنید.
  3. از بازخوردها و نظرات مخالف و انتقادگرانه استقبال کنید.
  4. به کارمندان فعالی که در ایجاد فرهنگ یادگیری کمک می‌کنند پاداش دهید.
  5. از مدیریت سهام بخرید.
  6. مدیران قبلی را تشویق کنید تا دانش خود را در اختیار دیگر اعضای شرکت بگذارند.

مدیران باید به دنبال فرصت باشند تا دانش و مهارتی که می‌دانند را به دیگر افراد سازمان هم یاد دهند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا محیط کاری را به محیطی تبدیل کنند که از لحاظ مدیریتی، توانایی نهفته بیشتری داشته باشد. فرد با کمک آموزش و توسعه رهبری به ارتقای تجربیات شخصی کارمندانی کمک می‌کند که به دنبال راهنما هستند. همچنین مزیت دیگر این کار این است که آن‌ها احساس می‌کنند به عنوان یک انسان و یک کارمند، افرادی ارزشمند و مهم هستند.

سیدنی فینکلشتاین (استاد رشته مدیریت و مدیر مرکز رهبری استیون راث در دانشکده بازرگانی تاک در کالج دارتموث)، بیش از یک دهه از سال‌های عمرش را صرف مطالعه راجع به مدیران مختلف جهان کرده است تا بفهمد چه چیزی باعث تمایز آن‌ها می‌شود.

او در یکی از آخرین مقاله‌هایی که در نشریه مدیریتی هاروارد بیزینس منتشر کرده، گفته است:

یکی از عجیب‌ترین موارد، تاکید این مدیران بزرگ بر آموزش‌های مداوم و فردی به صورت حضوری و چه به صورت مجازی در طول کار روزانه بود. مدت زمان زیادی است که روان‌شناسان شناختی، آموزگاران و مشاوران آموزشی به ارزش این آموزه‌های شخصی پی برده‌اند چون این موضوع نه تنها باعث پرورش مهارت و رضایت می‌شود بلکه باعث حرفه‌ای شدن افراد در مهارت‌های مختلف، استقلال عمل و اندیشه آن‌ها هم می‌شود.

این رویکرد جایگزین رویکرد سنتی سختگیرانه و متفاوت مربوط به مدیریت کارکنان و تمرین‌های مربوط به پیشرفت آن‌ها است. در حالی که احتمالا بعضی از مدیران از بسیاری از این آموزه‌ها در برنامه‌هایشان استفاده نمی‌کنند، افراد کمی هم هستند که از این آموزه‌ها به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر در نقش سازمانی خود بهره می‌برند.

از روش‌های آموزشی خودراهبری استفاده کنید

توانایی به کارگیری روش یادگیری خودراهبر از مهارت‌های ضروری در زندگی هر شخص است. فراوانی فناوری‌های مبتنی بر وب که امروزه در دسترس هستند (ویدیو، وب‌سایت، پورتال دوره‌های آنلاین، بازی‌ها و موارد دیگر) به تقویت کنجکاوی، چابکی و نوآوری در یادگیری مداوم و مستمر کمک می‌کنند. این موارد محیطی برای یادگیری غیررسمی آموزش و توسعه رهبری در خارج از کلاس درس برای افراد فراهم می‌کنند.

به گفته سم هرینگ (یکی دیگر از کارشناسان مجموعه بیگ ثینگ و مدیر مجموعه اینتریپید لرنینگ)، شرکت‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از ویژگی‌های خودراهبری فراگیران که شامل کنجکاوی، تعهد و سازگاری است؛ نیروهای کارشان را به رهبران قرن ۲۱ تبدیل کنند.

هرینگ در یکی از مقالاتی که برای بیگ ثینگ نوشته است، می‌گوید:

افرادی که به صورت خودراهبر به دنبال یادگیری هستند، ذاتا انگیزه زیادی دارند. آن‌ها می‌دانند که این انگیزه‌ای که برای یادگیری از خودشان نشان می‌دهند، منجر به تمایزشان از دیگران و موفقیتشان در محل کار می‌شود. آن‌ها می‌دانند در چه قسمت‌هایی از محیط کار باید از هوش خود بیشتر استفاده کنند تا به این ترتیب باعث بالا رفتن ارزش مجموعه شده و جایگاه شغلی خودشان را هم ارتقا دهند. آن‌ها برای یادگیری بیشتر، خودشان را مسئول می‌دانند، چون چنین افرادی باانگیزه و کنجکاو هستند.

در آموزش و توسعه رهبری خود از تمرین‌های تجربی استفاده کنید

آموزشی که به افراد می‌دهید لازم نیست که حتما تئوری بوده یا شامل درس‌هایی باشد که دیگران انجام داده‌اند. یکی دیگر از ایده‌های عالی که برای آموزش و توسعه رهبری وجود دارد، استفاده از تمرین‌های یادگیری تجربی است تا کارمندان بتوانند فرصتی پیدا کنند که مستقیما با چنین بینش‌هایی آشنا شده و آن‌ها را بیاموزند.

شما با اجرای این روش، مطالب را به گونه‌ای به افراد می‌آموزید که در نهایت منجر به فراگیری کامل آن‌ها می‌شود؛ درحالی که ممکن بود آن‌ها هرگز نتوانند این موضوع را با مطالعه و تدریس تئوری یاد بگیرند. مزیت دیگری که آموزش تجربی دارد این است که مطالب آموزش‌داده شده خیلی بیشتر در حافظه کارمندان باقی می‌ماند.

فرصت‌های یادگیری تجربی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برنامه‌هایی برای توسعه رهبری تنظیم کنید که بتواند روی عملکرد مدیران فعلی تاثیرگذار باشد.
  • کارمندان مختلف را مسئول برنامه‌‌ها و پروژه‌های ویژه‌ای کنید تا بتوانند بهتر مدیریت و رهبری را یاد گرفته و در این زمینه پیشرفت کنند.
  • از نظرات کارمندان در حل مشکلات گوناگونی که شرکت با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، استفاده کنید.

یکی از مزایای اضافی این گروه‌های مدیریتی این است که آن‌ها می‌توانند برای شرکت شما به عنوان منبعی تلقی شوند که درباره اجرای استراتژی شبیه‌سازی‌شده به شما اطلاعات می‌دهند. آن دسته از مدیرانی که در حال کارآموزی هستند؛ می‌توانند با اجرای تمرین‌های شبیه‌سازی‌شده استراتژی، تجارت‌های فرعی و ارزش یادگیری را شناسایی کنند تا به این ترتیب کارکنان شرکت، قبل از انجام هر گونه اقدام رسمی، متوجه اجزای از دست رفته شوند.

آموزش‌های تخصصی را گسترش داده و آن‌ها را اجرا کنید

راه مناسب دیگری که می‌تواند باعث پیشرفت مدیرها شود این است که از برنامه‌های مربوط به توسعه رهبری تخصصی استفاده کنید. این برنامه‌های متمرکز می‌توانند با توجه به نوع ورودی که از اجرای ارزیابی نیازها دریافت می‌کنید، نواحی خاص و مجموعه مهارت‌هایی که در شرکت شما وجود ندارد را مورد هدف قرار دهد.

همچنین این برنامه‌ها می‌توانند با ایجاد اطمینان نسبت به یادگیری‌های شخصی افراد، گروه مدیران برگزیده شما را به گروه‌های کوچک‌تری تبدیل کنند. کارهای دیگری که این برنامه‌ها انجام می‌دهند، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بحث‌های گروهی و تمرکز بر تمرین‌هایی با موضوعات مختلف
  • مطالعه موردی روی مثال‌های حقیقی مربوط به سازمان
  • بازی‌ها و روش‌های دیگر یادگیری به منظور افزایش دانش نسبت به مهارت‌‌های مختلف

امیدواریم که این ایده‌های آموزش مدیریتی برای شما مفید واقع شده و بتواند برای راهنمایی کارمندانتان، یک مسیر عالی ایجاد کند. شما برای آموزش و توسعه رهبری در کارمندان چه ایده‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org