Skip to main content

امروزه انعطاف‌پذیری در برابر فناوری و رقابت باعث افزایش اهمیت برنامه های توسعه و رشد کارمندان در سازمان شده است. این برنامه‌های آموزشی برای رشد کارمندان به آن‌ها کمک می‌کند تا مسئولیت‌های متنوعی را بر عهده بگیرند و به سمت موفقیت گام بردارند. استیو هاوتر معتقد است که اجرای تصمیم‌گیری‌های راهبردی جدید، تغییرات نیازها و گسترش آن‌ها، رشد کارمندان را کنترل می‌کند. برای سازگاری و انطباق با سرعت زیاد تغییرات در دنیای کسب‌وکار‌ها، کارمندان به تشویق و حمایت برای دوره‌های آموزشی نیاز دارند. اما مهم‌تر از یادگیری، توانایی انطباق کارمندان با چالش‌های جدید در محیط کار است. به همین دلیل نباید در هیچ کسب‌وکاری از عادت‌های قبلی استفاده کرد.

آموزش در برابر رشد حرفه‌ای

تفاوت‌های زیادی بین آموزش و رشد حرفه‌ای وجود دارد. آموزش شکاف‌های موجود را پر می‌کند ولی هدف از رشد حرفه‌ای، آینده و پیشرفت شرکت و کارمندان است. رشد حرفه‌ای از همان روز اول در یک شغل جدید آغاز می‌شود چرا که برای بقای یک شرکت باید راه روشنی وجود داشته باشد. از طرف دیگر آموزش بر اساس نیازهای فعلی سازمان برنامه‌ریزی می‌شود و کارمندان می‌توانند درباره یک موضوعی که همه به آن باور دارند آموزش ببینند.

سازمان‌ها در سال‌های گذشته، بودجه کمی برای برنامه های توسعه و رشد کارمندان اختصاص می‌دادند. شرکت‌ها روی کارمندان با استعداد خود سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. آن‌ها باور دارند که باید پول بیشتری را روی مدیریت، اخلاق، ارتباطات (چه نوشتاری و چه گفتاری) و مهارت‌های رهبری سرمایه‌گذاری کرد. کسب‌و‌کارهایی که فرصت‌های آموزشی کارسازی به کارمندان خود یاد نمی‌دهند، کارمندان بیشتری را نسبت به شرکت‌هایی که این کار را می‌کنند از دست می‌دهند. این شرکت‌ها در فرایند استخدام و نگهداری نیروی انسانی ضعیف عمل می‌کنند و علت این کار بی‌علاقگی آن‌ها است. این شرکت‌ها روی برنامه های توسعه و رشد کارمندان و حفظ آن‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

اهمیت برنامه های توسعه و رشد کارمندان

بر خلاف آموزش‌ها، رشد حرفه‌ای ارزش‌های کارمندان را بهبود می‌بخشد و ماندن آن‌ها در سازمان را تضمین می‌کند. رشد حرفه‌ای به آن‌ها کمک می‌کند تا توانایی انجام دادن کارهای بزرگتر و بهتر را داشته باشند و ارزش‌هایشان را در برابر کارفرماها و همکاران خود افزایش دهند. آموزش‌های جذاب، چالش‌برانگیز و کمک‌کننده به ارتقای شغلی تبدیل به انتظارات یک کارمند شده و شرکت‌هایی که روی این برنامه‌های آموزشی برای کارمندانشان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند در معرض خطر از دست دادن آن‌ها در قبال کارفرمایانی هستند که این آموزش‌ها را اجرا می‌کنند. بسیاری از افراد برنامه های توسعه و رشد کارمندان را برای افزایش اعتماد به نفس در کار خود دنبال می‌کنند تا دلیلی منطقی برای ادامه دادن در مسیر رشد حرفه‌ای خود داشته باشند.

زیربنای یک برنامه رشد حرفه‌ای موثر

حتی مؤثرترین برنامه‌های رشد حرفه‌ای هم در صورتی که شرکت‌کنندگان آن را تجربه نکنند، به شکست ختم می‌شود. دو مورد به عنوان زیربنای یک برنامه‌ رشد حرفه‌ای موثر معرفی می‌شود:

۱. پیوستگی در رشد وجود داشته باشد.

۲. کارمندان بتوانند سرعت آموزش را کنترل کنند.

آموزش خرد در دنیای یادگیری و رشد امروزی بسیار رایج است. آموزش خرد زمانی اتفاق می‌افتد که فرصت یادگیری روی مفاهیم کوچک متمرکز باشد.  آموزش به کارمندان قدیمی در مورد چگونگی ارتباط برقرار کردن با موبایل یکی از آموزش های خرد است که با روی کار آمدن نسل زد و هزاره اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

با توجه به اینکه در سازمان‌ها از سه تا چهار نسل مختلف نیرو وجود دارد؛ یک رویکرد همه جانبه برای غنی‌سازی و رشد حرفه‌ای کارمندان می‌تواند به سرعت کهنه و قدیمی شود. بنابراین وجود فرصت‌های رشد حرفه‌ای رسمی و غیررسمی برای نیروی کاری مدرن در دنیای امروز بسیار اهمیت است. وبینارها و پادکست‌ها نمونه‌ای از آموزش‌های غیررسمی هستند که کنترل کامل آن به دست کارمندان است. به همین علت است که برنامه‌های رشد حرفه‌ای غیررسمی در ادغام با برنامه‌های رسمی موثرتر است.

بهترین برنامه‌های رشد حرفه‌ای توسط سازمان‌های حرفه‌ای اجرا می‌شود. چرا که این سازمان‌ها روی رهبری تمرکز دارند. این برنامه‌ها با هدف آموزش طراحی شده‌اند ولی برای به اجرا در آوردن رشد حرفه‌ای در محیط کار به سازمان‌ها هم کمک می‌کنند. حتی شرکت‌هایی که با هدف آموزشی قدم به میدان می‌گذارند، ممکن است در ایجاد حمایت‌های آموزشی و تلاش‌ در جهت رشد کارمندان در طی زمان متوقف شوند.

بنابراین برای اطمینان از اینکه کارمندان از چیزهایی که یاد گرفته‌اند برای ارتقای عملکردشان استفاده می‌کنند، باید این برنامه‌ها را پیگیری کرد. شرکت‌ها نباید اهمیت برنامه های توسعه و رشد کارمندان را نادیده بگیرند چون رشد حرفه‌ای باعث می‌شود تا کارمندان از سرمایه‌ای که شرکت برای داشتن آن‌ها پرداخت کرده آگاه شوند و بدانند که شرکت به آن‌ها اهمیت می‌دهد.

تشویق به مشارکت فعال

هر کارمندی با داشتن مهارت‌ها، بینش‌ها و شخصیت مخصوص به خود به اندازه سایر کارمندان ارزشمند است. کارمندان به عنوان اعضای یک تیم می‌توانند هم به صورت تکی و هم در کنار یکدیگر فعالیت کنند تا به یک هدف واحد برسند. رشد شخصی هر کارمند با موفقیت کل کسب‌و‌کار در ارتباط است. بعضی از کارمندان به فرصت‌های رشد حرفه‌ای تمایل دارند اما بعضی دیگر هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارند. راه‌هایی برای تشویق این افراد به مشارکت فعال در برنامه های توسعه و رشد کارمندان وجود دارد:

  • کارمندان را به آموزش در خارج و داخل محیط کاری تشویق کنید.
  • کمبودهای مهارتی موجود را برای حرفه‌ای‌تر کردن کارمندان معرفی کنید.
  • برای بیان ایده‌های جدید روی خلاقیت‌ها برنامه‌ریزی کنید.

داشتن یک امنیت شغلی به معنای این نیست که افراد حرفه‌ای نباید دنبال یادگیری باشند. اگر کارمندان به یادگیری علاقه نشان دهند، کارفرمایان باید آن‌ها را در این راه تشویق کنند. زیربنای رشد حرفه‌ای داشتن تحصیلات دانشگاهی است. البته ۳۰ میلیون آمریکایی مدرک دانشگاهی ندارند. داشتن مدرک تحصیلی باعث می‌شود که کارمندان مهارت‌هایشان را تکمیل کنند که به نفع شرکت خواهد بود.

کارفرمایان باید به فکر برنامه‌های اضافه برای کارمندانشان باشند تا امکان ادامه تحصیل را با هزینه‌ای کم برای آن‌ها ایجاد کند. شرکت‌ها می‌توانند در این راستا به کارمندانشان حق مشارکت داده یا امکان دسترسی به آموزش‌های کاری را مانند دوره‌های آنلاین و جلسات آموزشی را در منزل بدهند. با ظهور فناوری و یادگیری آنلاین ایجاد فرهنگ آموزش و یادگیری در محیط کاری بیش از پیش آسان و در عین حال گران شده است.

نشان دادن خلاهای مهارتی کارمندان برای هر مدیر کسب‌وکاری الزامی است. در این راستا آنان و نمایندگانشان باید به طور منظم با کارمندان ملاقات داشته و عملکرد کاری افراد و حیطه‌هایی که نیاز به رشد حرفه‌ای دارند را با آن‌ها در میان بگذارند. در این گفت‌وگو باید پیشنهاداتی برای پیشرفت و رشد کارمندان وجود داشته باشد تا کارمندان بدانند که شرکت به آن‌ها و آینده‌شان اهمیت می‌دهد.

اشاره به مهارت‌ها و موفقیت‌های کارمندان در انجام کارها و وظیفه‌هایشان باعث ایجاد اعتماد به نفس در آنان می‌شود که همین امر می‌تواند باعث افزایش دلگرمی کارمندان شود. به تازگی در تحقیقات مشخص شده است که افراد نسل هزاره به تغییر شغل خود تمایل دارند. رشد حرفه‌ای برای کارمندان به خصوص کارمندان جوانی که مستعد تغییر شغل هستند به منظور موفقیت در نقش‌های فعلی و در نهایت پیشرفت می‌تواند نرخ ترک کار را کاهش دهد. همچنین مهم است که کارمندان سرعت رشد خود را با رشد فناوری و اجتماعی هماهنگ کنند. با توجه به اینکه پیشرفت‌های فناوری روی بسیاری از صنایع اثر می‌گذارد، آموزش مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف باعث ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر می‌شود.

کارفرمایان باید گروه‌هایی برای طوفان فکری یا برنامه های توسعه و رشد کارمندان ایجاد کنند تا آن‌ها ارتباط بهتری با همکاران خود داشته باشند. مثلا می‌توان با ایجاد تیم‌های کوچک برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، ارتقای ابزار و غیره این کار را انجام داد. به اشتراک ‌گذاشتن ایده‌های رشد حرفه‌ای در محیط کار باعث می‌شود که کارمندان در ایفای نقششان بهتر عمل کنند و عملکرد آن‌ها تقویت شود.

ایجاد فرهنگ یادگیری در محیط کار یک وظیفه همگانی و مشترک است و کارفرماباید برنامه‌ای برای رشد ‌حرفه‌ای یا آکادمیک در محیط کار برای کارمندان خود داشته باشد.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org