Skip to main content

بیماری همه‌گیر فعلی، تعداد بیشتری از افراد را به کار تلفنی و تطبیق کسب‌وکارها با محیط مجازی سوق داده است. در حالی که همچنان به گزارش‌های مستقیم و همکاری با مشتریان ادامه می‌دهید؛ ضرورت‌های تجاری «فضای کاری» جدید، تحکیم روابط مربیگری در فاصله گذاری اجتماعی است. مربیان بزرگ، حتی در شرایطی که نیاز به خلاقیت و سازگاری داشته باشد؛ با شاگردان ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها تعامل می‌کنند. دلایل مختلفی برای اینکه نباید تعهدات کاری خود را کنار بگذارید وجود دارد. 

اول، مربیان نقش مهمی در محافظت از ابقا و ساخت تعهد سازمانی، به ویژه در مواقع بحرانی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که هنگامی که مربیان به طور جدی با شاگردان تعامل دارند؛ آن شاگردان رضایت شغلی بالاتری را گزارش داده و حمایت بیشتری از سازمان دریافت می‌کنند. برای حفظ استعداد جوان‌تر با پتانسیل بالا، اطمینان از برنامه‌ریزی جدی موفقیت بعد از همه‌گیری، روابط استوار و متعهدانه آموزشی بسیار مهم است. مربیگری و رهبری در ابن دوران بسیار حیاتی است.

روابط سرنوشت‌ساز زندگی است که الهام بخش آموزش و توسعه متقابل است. عامل تقویت کننده رشد در یک مربی قوی، باعث تقویت حرفه‌ای و شخصی یک شاگرد، هویت، ارزش به خود و کارایی او می‌شود. در مواجهه با آینده‌ای نامعلوم، شاگردان (امروز بیشتر از هر زمان دیگری) ارتباطات خود را با مربیان به منظور کاهش اضطراب، غلبه بر سندروم دغل بازی و استفاده از دید امیدوار کننده مربیان، برای عبور از این طوفان در رشد حرفه‌ای، تحکیم می‌بخشند. 

سرانجام، لحظه‌های سخت، فرصت‌های طلایی برای ایجاد نقشه‌های غیرقابل باور از آنچه مربیگری عالی باید به نظر برسد، ارائه می‌دهند. سیمون سینک (Simon Sinek) در کتاب رهبران آخر غذا بخورند (Leaders Eat Last) به ما یادآوری می‌کند که رهبران همیشه تاثیر مثال‌های خود بر کسانی که رهبری می‌کنند را درک نمی‌کنند. مربیان باید قدرت مدل‌سازی وفاداری و تعهد را داشته باشند. درست همانطور که رهبران خوب ابتدا از مردم خود مراقبت می‌کنند؛ مربیان نیز باید از طریق ارتباط مداوم و مراقبت از شاگردان خود، تعهد خود را نشان دهند. این کار را به خوبی انجام دهید و با شاگردان تحکیم روابط مربیگری در فاصله گذاری اجتماعی و شرایط حاد را یاد دهید. 

اگر شما به طور مرتب شاگردان خود را حضوری ملاقات می‌کنید و مدتی است که با هم صحبت نکرده‌اید؛ اکنون زمان آن رسیده که  احوال شاگردان خود را بپرسید. شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد مشاوره از طریق ویدئو کنفرانس و به صورت زنده، نتایجی معادل مربیگری حضوری را به همراه دارد. از طرف دیگر، روش‌هایی مانند ایمیل، چت و پیامک نیز برای ارتباط استفاده می‌شوند؛ اما محدودتر بوده و مستعد سوء‌تفاهم هستند.

در شرایط عادی، بسیاری از مربیان بر کارکردهای شغلی مربیگری متمرکز می‌شوند. با اینکه این موارد همچنان مهم هستند؛ اما عملکردهای روانی (پذیرش، تایید، دوستی، حمایت عاطفی و اطمینان)، به ویژه در مواقع نامشخص، ارزشمند هستند. عملکردهای روانی با همدلی و دلسوزی همراه هستند و شامل مراقبت‌های خود خواسته می شوند. نشان دادن حمایت عاطفی و اجتماعی ممکن است با گوش دادن سخاوتمندانه برای درک تلاش ها و نگرانی های شاگردان شما آغاز شود. 

چالش های پیش روی آن‌ها و و سختی‌هایی که احساس می‌کنند را بشناسید و تایید کنید. الگو باشید؛ آسیب پذیری خود را نشان دهید و صادقانه تجربه‌های خود هنگام تمام کردن کار روزانه را به اشتراک بگذارید. در مورد شکست فیزیکی در کارهای عادی، دسترسی محدود به دیگران و بمباران اطلاعات که باعث احساس انزوا می‌شود، صحبت کنید. پشتیبان و تایید کننده باشید و درباره آن چه می‌دانید و نمی‌دانید، صریح باشید. به شاگردان اجازه دهید تا از اخبار و کارهای عادی زندگی خود خلاص شوند تا بتوانند از خود مراقبت کنند. کمی حس طنز می‌تواند تنش را کمتر کند. 

به یاد داشته باشید که چندین وظیفه شغلی مربیگری می‌تواند بدون در نظر گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی، ادامه یابد. از کمی از وقت اختیاری جدید برای بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی و حمایت از شاگردان، باز کردن درهای مجازی و ساخت مقدمات ارزشمند استفاده کنید. فضای امنی برای مکالمات شغلی ایجاد کنید. ممکن است آقایان نگران باشند که کارشان متوقف شود؛ چون باعث می‌شود که دیگر توسط مدیران دیده نشوند؛ یا اینکه جریان ترقی و پیشرفتشان متوقف شود.

اطلاعات موثق در مورد پیامدهای خاموشی را مد نظر قرار دهید. از فرصت استفاده کنید و شاگردان را برای استفاده از فضای کار مجازی در ایمیل‌ها اضافه کنید؛ یا در صورت لزوم، آن‌ها را در جلسات مجازی وارد کنید. جلسات آنلاین شرایط جدیدی برای مدل‌سازی و آموزش مهارت‌های جدید فراهم می‌کند و یادگیری ممکن است در هر دو جهت جریان یابد. مربیان ممکن است ببینند که شاگردان آن‌ها در مورد کار مجازی و فناوری‌های جدید به آن‌ها آموزش می‌دهند. همان‌طور که بسیاری از افراد متوجه شده‌اند؛ جلسات آنلاین، قوانین، هنجارها و شیوه‌های خاص خود را دارند. هم مربی و هم شاگرد باید ذهنیت یادگیری را اتخاذ کنند. 

 چندین توصیه برای ادامه و تعمیر دوره‌های آموزشی در فاصله‌گذاری اجتماعی 

  • با شاگردان خود ارتباط برقرار کنید؛ اما وانمود نکنید که شرایط آنها را درک می‌کنید. در حال حاضر، همه عدم اطمینان را تجربه کرده و تقاضاهای زیادی دارند. احازه دهید هدایت شما طوری باشد که شاگردان بتوانند بدون هیچگونه فشاری برای تلافی، به آن وابسته باشند. با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. درباره نحوه ارتباطات آن‌ها بپرسید؛ شرایط منحصر به فرد و عوامل استرس‌زای آن‌ها را بشناسید و اگر خودشان تمایل دارند، حتی برای چند دقیقه وقت بگذارید و تماس تلفنی یا جلسه تصویری با هم داشته باشید. 
  • تنظیماتی برای هنجارهای مشخص ایجاد کنید. اگر شاگردی مشتاق به ادامه مشاوره تلفنی باشد؛ ریتمی جدید و بهترین وسیله برای ملاقات آنلاین، که ممکن است نیاز به تغییر در روال‌های قبلی داشته باشد را پیدا کنید. شاید نیاز باشد در شرایط مراقبت از کودک، مراقبت از سالمند، یا دیگر تعهداتی که شاگرد شما در این فضای جدید نسبت به آن‌ها مسئولیت دارد؛ با او در تماس باشید. 
  • قابل اعتماد باشید و از همکاری متقابل استقبال کنید. اگر به دلیل بسته بودن مدرسه‌ها فرزندی در خانه دارید؛ اگر هنگام کار از خانه، جای مورد علاقه حیوان خانگی‌تان را اشغال می‌کنید؛ این چالش‌های شخصی‌تان را مخفی نکنید.  از چالش‌ها برای «واقعی نشان دادن» و ایجاد ارتباط دوستانه با شاگردان خود استفاده کنید. به اشتراک گذاشتن وضعیت‌تان باعث می‌شود تا شاگردان نیز برای به اشتراک گذاری شرایطشان، احساس راحتی کنند. با وارد کردن بچه‌ها یا حیوانات خانگی خود به جلسه، فرصتی برای باهم خندیدن، ایجاد می‌کنید.
  • توجه و دلسوزی را نشان دهید. مهارت گوش دادن خود را امتحان کنید و بر روی نگرانی‌های شاگردتان تمرکز کنید. احتمالا مسائل مالی، بهداشتی، شغلی و خانوادگی، نگرانی‌های مهم شاگردتان خواهد بود. نشان دهید که می‌شنوید و می‌فهمید. از این طریق، می‌توانید به اعتبار بخشیدن و عادی‌سازی احساسات و تجربیات روانی کمک کنید.
  • نگرانی‌ها را از طریق مهارت‌های مقابله و تسلط بر طرف سازید. به یاد داشته باشید که شما نیازی به نجات یا اصلاح چیزی برای شاگردان خود ندارید. در عوض، پشتیبانی ارائه دهید که به آن‌ها امکان می‌دهد به تنهایی بر چالش‌ها فائق آیند. استراتژی‌ها، مهارت‌ها و منابعی ارائه دهید که شاگردان از آن‌ها برای یادگیری و رشد اثرگذاری خود استفاده کنند.

اگرچه فاصله‌گذاری اجتماعی در طول همه‌گیری ضروری است؛ اما به این معنی نیست که نمی‌توانید نزدیکی عاطفی و ارتباطی را با شاگردان خود حفظ کنید. از این موقعیت استفاده کنید تا از روشهای جدید ارتباط بهره ببرید. نشان دهید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، احساس پریشانی را تایید می‌کنید، استعداد را پرورش می‌دهید و خود را به چالش می‌کشید تا از منطقه امن مربیگری خود خارج شوید و تحکیم روابط مربیگری در فاصله گذاری اجتماعی را عمل نشان دهید.

 

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org