Skip to main content

در ادامه این مقاله، راهنمایی مفید از بهترین روش‌ها، تدابیر و تصمیمات مناسب برای مواجهه شرکت‎‌ها و بخش‌های منابع انسانی شرکت‌ها با ویروس کرونا و هرگونه ویروسی که منجر به بیماری کارمندان و در نهایت نیاز به مرخصی آنها می‌شود، بیان شده است. این راهنما که برگرفته از سایت entrepreneur است می‌تواند به کاهش اثرات ویروس کرونا بر کسب‌وکارها کمک کند.

با توجه به این که آمارهای جدید ارائه شده حاکی از رشد این ویروس در سطح جهان و ایران است. در درجه اول باید پیشگیری و راه‌های پیشگیری انجام شود و مورد دقت قرار گیرد.

تا به امروز، حدود قریب به 74 هزار مورد از عفونت ویروس کرونا گزارش شده است که بسیار بیشتر از همه‌گیری سارس در اوایل دهه 2000 است. حدود 29 کشور در سراسر جهان تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند و تاکنون 13170 نفر بهبود یافته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به یک ماه پیش نام ویروس کرونا را که منجر به کشته شدن افراد زیادی شده بود را عنوان کرد و گفت که واکسن مبارزه با این ویروس حدودا 18 ماه آینده آماده می‌شود.

تحقیقات انجام شده نشان داده که خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا در بیماران مسن بیشتر است و موارد ابتلا در کودکان به نسبت کمتری مشاهده شده است.

با گسترش کرونا ویروس در سراسر جهان، داشتن دستورالعمل‌هایی خاص برای کسب‌وکارها لازم است. در این میان انجام اقداماتی لازم جهت آموزش و داشتن برنامه‌هایی مناسب جهت مواجهه با کارمندان بیمار می‌تواند به نفع شرکت‌ها و تجارت آنها باشد.

اطلاع‌رسانی موثر انجام دهید

واحدهای منابع انسانی (HR) شرکت‌ها باید اطلاعات مربوط به هر نوع ویروس‌ که فراگیر می‌شود یا ویروس کرونا را جمع‌آوری کنند تا بتوانند یک راهنمای آموزشی را به عنوان مرجعی جامع برای ارائه به کارمندان آماده کنند. با این کار آنها می‌توانند نه تنها کارمندان را در مورد این عفونت ویروسی آموزش دهند، بلکه راه‌های جلوگیری از آن را نیز ارائه دهند.

باید دقت داشت که استراتژی ارتباط با کارمندان باید چند منظوره باشد و از تمام کانال‌های ارتباطی موجود در شرکت برای این کار استفاده شود.

راهنماهای تهیه شده برای آموزش را باید در قالب بولتن، پوسترهای روی دیوار، ایمیل و در قالب فیلم یا اینفوگرافیک در رسانه‌های داخلی خود منتشر کرد تا به راحتی به کلیه کارمندان اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

دقت داشته باشید اطلاعات جمع‌آوری شده فقط باید از منابع معتبر تهیه شود.

برنامه‌های انعطاف‌پذیری برای کار تنظیم کنید

با توجه به اینکه امکان انتقال این ویروس از انسان به انسان دیگر وجود دارد، کشورهایی که در معرض این ویروس یا ویروس‌های مشابه قرار دارند، مانند کشورهایی که مرز مشترکی با چین دارند یا چندین مورد گزارش از عفونت کرونا ویروس در آنها وجود داشته است، می‌توانند در صورت لزوم برای مشاغلی که امکان اجازه دورکاری فراهم است به کارمندان اجازه کار از خانه را به عنوان بهترین راه‌حل برای جلوگیری از آلودگی داد.

با اجرای برنامه‌های کاری منعطف، نه تنها امکان انتقال بیماری در شرکت در هنگام رفت و آمد را می‌توان تا حد بالایی از بین برد بلکه به ایجاد حس امنیت شغلی کارمندان هم می‌توان کمک کرد. بهتر است مدیران واحد منابع انسانی برنامه‌هایی برای تردد کارمندان در نظر بگیرند. در این زمان شهرهای پرجمعیتی مانند تهران که ساعات اوج تردد دارند و در آن ساعات تمامی وسایل نقلیه شلوغ هستند فراهم کردن امکان تغییر ساعت کاری موثر است.

نکته مهم این است که امروزه با زیرساخت‌های بهتری که نسبت به گذشته وجود دارد از جمله امکان کار با اینترنت و سیستم عامل‌های چت و داشبوردهای مدیریت پروژه و سایر سیستم عامل‌های آنلاین و رایانه، بسیار ساده‌تر از گذشته می‌توان کار را خارج از دفتر انجام داد.

درست است که در برخی مشاغل، انجام کار به حضور در محل وابسته است و امکان دورکاری فراهم نیست می‌توان از وب سایت‌هایی همچون CDC و WHO روش‌هایی را برای جلوگیری از عفونت‌های ویروسی از جمله ویروس کرونا با استفاده از داروهای غیرتهاجمی مانند ماسک صورت، ضدعفونی کننده الکلی دست و حفظ بهداشت شخصی مناسب کسب کرد. حتی می‌توان آنها را ترجمه کرد و در شبکه‌های اجتماعی شرکتی خود در اختیار کارمندان قرار داد.

در سیاست‌های مرخصی خود تجدیدنظر کنید

با توجه به این که مرخصی، قانون خاص خود را دارد و محدود است باید برنامه‌هایی خاص مرخصی برای این موارد حساس در نظر گرفته شود تا کارمندی که به ویروس کرونا مبتلا شده و یا مشکوک به بیماری است بدون استرس بتواند در منزل بمانند و استراحت کند. این کار نه تنها به کارمند بیمار که برای رسیدن به محل کار خود مجبور به استرس شده است، بلکه به همکارانشان و همچنین هر شخص و هر آنچه با آنها روبرو می‌شوند کمک می‌کند تا حد آسیب به حداقل برسد.

مدیران شرکت‌ها باید همواره نتیجه محور باشند و ارائه کار را مهم تلقی کنند نه حضور کارمند را در دفتر کار. با توجه به تحولات فناوری، مجموعه‌ای از راه حل‌ها برای شرکت‌ها وجود دارد تا بتوانند از روش‌های دور کاری برای برگزاری جلسات، بحث‌ها و کار روزانه به طور عادی استفاده کنند.

باید برای کارمندانی که مظنون به بیماری کرونا هستند یا در طول روز احساس بیماری می‌کنند، به خصوص آنهایی که مسافرت کاری داشته‌اند امکانات مناسب بهداشتی فراهم کرد و نباید آنها را برخلاف میلشان مجبور به حضور در شرکت یا حتی انزوا و عدم حضور در شرکت کرد. بهتر است این کار را با در اختیار گذاشتن امکانات پزشکی برای کارمندان تسهیل کرد.

بسترهای نرم افزاری که به تیم‌ها امکان همکاری و برقراری ارتباط موثر را می‌دهند، می‌توانند گزینه‌های خوبی برای این روزهای کاری از خانه باشند. می‌توان جلسات را از طریق Skype یا  Google Hangouts یا زوم انجام داد.

ابتکارهای واحد منابع انسانی یا HR برای مواجهه با ویروس کرونا

  • علاوه بر تهیه ماسک و ضدعفونی رایگان می‌توان برنامه روتین تمیز کردن محیط کار را تغییر و افزایش داد.
  • مدیران باید اطمینان حاصل کنند که همه افراد شرکت از ماسک استفاده می‌کنند.
  • دمای هوا را متعادل تنظیم کرده و به کارکنان اطلاعات کافی در مورد بیماری داد.
  • سرانجام، ناهار دادن می‌تواند از در معرض قرار گرفتن کارمندان با ویروس کرونا در مناطق شلوغ مانند رستوران یا تهیه غذا را به حداقل برساند.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org