Skip to main content

اگرچه همه واحدهای منابع انسانی، اهداف مشابهی برای حل کارآمد مسائل و تدوین برنامه‌های شرکت‌‌های خود دارند، اما مسیری را که برای رسیدن به این اهداف در شرکت طی می‌کنند متفاوت هستند. در ادامه به این سوال که تفاوت منابع انسانی شرکت ها در چیست، می‌پردازیم. در واقع تفاوت‌ منابع انسانی شرکت‌ های کوچک در مقابل شرکت‌های بزرگ به حجم کارها، مسئولیت‌ها، منابع و روش‌های استخدام برمی‌گردد.

ایجاد واحد نیروی انسانی برای یک کسب وکار کوچک می‌تواند به معنای اجرای یک نمایش یک نفره باشد. منابع انسانی می‌تواند یک شغل استرس‌زا باشد حتی اگر شما به اندازه کافی با افراد با تجربه کار کنید.

در بسیاری از مشاغل کوچک، کلیه وظایف منابع انسانی شرکت ها توسط یک نفر انجام می‌شود و یا به سادگی با یک عنوان شغلی اداری به هر کسی تحویل داده می‌شود. این افراد خود را مسئول بسیاری از کارهای پیچیده و وقت‌گیری می‌دانند که هیچ آموزشی در مورد آن ندیده‌اند، تجربه ندارند و یا حتی از بودجه و پشتیبانی هم چیزی نمی‌دانند. این در حالی است که برای هر شرکتی وجود یک شخص متخصص نیروی انسانی یا HR برای موفقیت شرکت لازم است.

به عبارت دیگر بر عهده گرفتن روابط انسانی یک کسب و کار کوچک ‌می‌تواند کابوسی برای مسئول آن باشد.

اهداف مشابه، مسیرهای مختلف

منابع انسانی برای مشاغل کوچک و منابع انسانی برای شرکت‌های بزرگ در درجه اول از لحاظ حجم کارها، مسئولیت‌ها، منابع و استخدام متفاوت است. این تفاوت‌ها بطور معمول در ارائه و اجرای سیاست‌ها و رویه‌ها در شرکت‌ها مشاهده می‌شود. از نظر روش انجام کارهای روابط انسانی هر دو تیم باید روزانه تلاش کنند اهدافی را که شرکتشان را به موفقیت می‌رساند ایجاد کنند.

منابع انسانی پایه و اساس کارهایی را می‌چیند که آینده شرکت را رقم می‌زند.

نحوه ایجاد تیم‌های HR در آینده برای کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ بسیار متفاوت خواهد بود. ممکن است این دو در اهداف استخدامی، حل مسئله و برنامه‌ریزی و توسعه شرکت اهداف برنامه‌‌هایی مشابهی داشته باشند اما مسیر رسیدن به آن اهداف یکسان نیست.

درک این تفاوت‌ها به عنوان یک متخصص منابع انسانی بسیار مهم است، به خصوص اگر شما مدرک HR کسب کرده‌اید یا در حال حاضر به دنبال شغل جدیدی در زمینه  منابع انسانی هستید.

این که شما به عنوان یک شخص فعال در زمینه منابع انسانی بدانید هر شرکت با توجه به کوچکی و بزرگی خود چه انتظاراتی از منابع انسانی خود دارد می‌‌تواند به شما کمک کند که دوست دارید در چه زمینه‌ای کار کنید. با توجه به این موضوع، در ادامه نگاهی دقیق‌تر به چگونگی تفاوت منابع انسانی شرکت ها می‌پردازیم.

تفاوت منابع انسانی شرکت ها کوچک و بزرگ

در مقایسه منابع انسانی شرکت‌ های بزرگ با شرکت‌های کوچک به نظر می‌رسد انجام کار در شرکت‌های بزرگ قابل تحقق‌تر و بهتر است چون تیم‌های بزرگ‌تر برای به اشتراک گذاشتن کار، ارائه مشاوره و ارائه حس رفاقت بهتر عمل می‌کنند. بودجه‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری در فناوری اختصاص می‌دهند و پشتیبانی بیشتری از مدیرانی روابط انسانی را برای ساخت و حفظ فرهنگ سازمانی انجام می‌شود.

البته باید همیشه به خاطر داشت که برعهده گرفتن وظایف دپارتمان منابع انسانی کاری سخت است و به سادگی پیاده‌روی در پارک نیست.

نماینده منابع انسانی هر سازمانی چه سازمان بزرگ چه سازمان کوچک با انواع دشواری‌های کاری همراه است، از نگرانی‌های مربوط به انطباق گرفته تا اینکه به عنوان «شخص بد» توسط کارمندان دیده می‌شود. اما مشكلات روابط انسانی در كسب‌وكارهای كوچك با انزوا و عدم جهت‌گيري خود را نشان می‌دهد و اين امر باعث مي‌شود که چالش‌ها، سخت‌تر هم بشوند.

بنابراین، چگونه واحد روابط انسانی برای مشاغل کوچک می‌تواند بیشتر شبیه به منابع انسانی در مشاغل بزرگ شود؟

Jagoda Wieczorek مدیر منابع انسانی شرکت رزوم لب می‌گوید:«استخدام به عنوان مسئول واحد روابط انسانی در اغلب موارد شما را ملزم می‌کند که منافع شرکت را در اولویت قرار دهید و تصمیماتی اتخاذ کنید که کاملا مناسب تجارتتان باشد. اخراج کارمند و یا حتی اعمال برخوردهای سخت بخشی از کار حرفه‌‌ای واحد منابع انسانی نیست اما باید انجام شود بنابراین توصیه من این است که این واقعیت را بپذیرید که با انسان‌های واقعی، شخصیت‌ها و احساسات مختلف برخورد خواهید کرد و همیشه نمی‌توانید همه را خوشحال کنید.»

در نظرسنجی‌هایی که بین کارمندان روابط انسانی و افراد غیرفعال در روابط انسانی و متخصصان با تجربه روابط انسانی مشخص شده است که یک سری دیدگاه ثابت در خصوص این شغل وجود دارد اما دیدگاه‌های جدیدی نیز مطرح است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

  • مهمترین تفاوت بین منابع انسانی شرکت های کوچک و بزرگ، به درک داخلی و خارجی از توانایی و تاثیر مثبت بر می‌گردد.
  • تیم‌های منابع انسانی شرکت های کوچک می‌توانند در مورد موفقیت از تیم‌های بزرگ‌تر و باتجربه‌تر در سازمان‌های بزرگ یاد بگیرند.
  • تدوین یک استراتژی آگاهانه‌ و سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ بر روی نرم افزارهای منابع انسانی می‌تواند به درک بهتر از منابع انسانی برای کسب و کارها کوچک کمک کند.

نصایحی برای منابع انسانی شرکت‌ های کوچک

اول: دقت داشته باشید شما تنها نیستید؛ مربیان و مدیران منابع انسانی زیادی هستند که با همان مسائل شما به عنوان مسئول و مدیر منابع انسانی دست و پنجه نرم می‌کنند پس نگران نباشید.

دوم: مشاهده واقعیت است؛ شما می‌توانید تغییرات بزرگی ایجاد کنید و در عین حال سرمایه‌ای بی ارزش برای کسب‌وکار خود باشید. مسئولان منابع انسانی بزرگ، اثباتی بر این ادعا هستند. بنابراین اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید در جهت‌گیری سازمان خود تاثیرگذار باشید، راه خود را اشتباه انتخاب کردید. شما نمی‌توانید استنباط منفی که نسبت به شما به عنوان مسئول منابع انسانی ایجاد شده است را تغییر دهید. اما با پذیرفتن این مساله می‌توانید مانع گرفتن نظرات منفی بیشتر شوید.

سوم: یک هدف استراتژیک داشته باشید؛ شاید به نظرتان غیر ممکن برسد که با حجم زیاد کاغذ اداری و هزار جعبه برای بررسی مزایا، مالیات‌ها، آموزش و موارد دیگر بتوانید حتی یک گزارش آینده‌نگر یا یک استراتژی ساده PTO ارائه دهید. اگر استراتژی داشته باشید سازمان‌تان هم شما را به عنوان شخص استراتژیک خواهد پذیرفت و به این ترتیب مجاب به در نظر گرفتن بودجه و نیروی لازم  برای انجام کار شما خواهد شد و موفقیت شما تضمین می‌شود.

چهارم: (و شاید مهمترین نکته)؛ درخواست کمک کنید. به معنای واقعی کلمه هزاران متخصص منابع انسانی در کشور شما و سراسر جهان مشغول به کار هستند که به بخش مهمی از جامعه خود در بهبود فرآیند کاری کمک می‌کنند. از آنها برای انجام کارتان درخواست کمک کنید.

پنجم: با خود مهربان باشید؛ همیشه به یاد داشته باشید شما هم در کارتان درست مثل هر شغل دیگر، روزهای خوب و روزهای نه چندان خوبی را تجربه خواهید کرد. به عنوان مسئول منابع انسانی شرکت خود باید انرژی و احساسات زیادی را صرف کنید پس همیشه ذوق و اشتیاق‌تان به آنچه را انجام می‌دهید، از دست ندهید. بلند شوید، خود را آماده کنید، به هم‌سالان مورد اعتماد خود تکیه کنید تا در اوقات سخت به شما کمک کنند و اوقات خوبی را جشن بگیرید و به یاد داشته باشید که شما باید برای سازمان و کارمندان آن جو متفاوت ایجاد کنید.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org