Skip to main content

بدون شک بدون نظر گرفتن اینکه به چه سازمانی در رهبری کمک می‌کنید، می‌دانید که در این هفته‌هایی که بحران کرونا زندگی همه ما را عوض کرده است؛ اضطراب زیاد شده و هر روز سعی می‌کنیم ماموریت‌های خود را در دنیای تغییر کرده و پر از چالش‌های عملیاتی، انجام دهیم. تقویت هیئت مدیره برای روزهای دشوار در این زمان اهمیت زیادی دارد.

برای تمام مشتریانی که در عالم شرکت‌های غیرانتفاعی با آن‌ها صحبت کرده‌ایم؛ از سالن تئاتری که به طور ناراحت کننده‌ای تاریک شده و امیدواریم که موقتا اینطور باشد؛ تا باغ وحش‌هایی که بدون فروش یک بلیط باید از حیوانات مراقبت کرده و به آن‌ها غذا دهند. تا سازمان امداد گرسنگی که در تقاضایی گرفتار شده که پیش از این تا به حال اتفاق نیفتاده بود. همه اینها با این چالش‌ها دست به گریبانند.

می‌دانیم که حداقل برای چند هفته نیاز نیست که توجه کامل خود را به هیئت مدیره معطوف کنید. اما این اشتباهی جدی است. اکنون زمان آن است تا بیشتر از هر زمان دیگری تعامل داشته باشید. به هیئت مدیره قدرت بدهید و در عین حال، آن را برای فراتر از بحران تقویت کنید.

در زیر چند نکته برای در نظر گرفتن چیزهایی که قبلاً نمیدید عنوان می شود:

۱.  ایجاد و برقراری ارتباط 

از طریق مکالمات فردی و گروهی با تلفن و ایمیل با هیئت مدیره در ارتباط باشید. به‌روزرسانی‌ها را به اشتراک بگذارید و مطمئن شوید که همه خوب هستند.

لاوری زیرر (Laurie Zierer)، مدیر اجرایی شورای علوم انسانی پنسیلوانیا، گفت که او همیشه در تلاش است تا با هیئت مدیره خود تعامل داشته باشد و ارتباطش را تقویت کند؛ اما اکنون هدفمندتر رفتار می‌کند. به گفته او: «جلسات گروهی داخل نرم‌افزار زوم (Zoom) را برای به اشتراک گذاشتن داستان‌های شخصی متوقف کردیم و واقعا گفتگوی هدفمندی ایجاد کردیم. در مقطعی رئیس هیئت مدیره شعری را با صدای بلند خواند که برای آن لحظه عالی بود. پس از آن، به این نتیجه رسیدم که آن شعر را برای کلیه اعضای هیئت مدیره به اشتراک بگذارم».

بدیهی است که این اتفاق نه تنها فرصتی برای برقراری ارتباط، بلکه برای داشتن ارتباطی عمیق‌تر است.

۲. به دنبال بینش باشید

هنگامی که در زمینه توسعه هیئت مدیره با مشتری کار می‌کنیم؛ بر نقش اعضای هیئت مدیره در اتصال سازمانتان به جهانی گسترده‌تر تاکید می‌کنیم. آن‌ها پیوندی بین ما با رهبران فکری، تاثیر گذاران و اهدا کنندگان هستند. در حال حاضر، این نقش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا همه ما برای حرکت به سمت موقعیتی که برخلاف آنچه تاکنون تجربه کرده‌ایم، به تجربه شخصی متکی هستیم. 

از اعضای هیئت مدیره خود بخواهید تا برای گرمای آن لحظه به شما کمک کنند. با توجه به حرکات جسورانه برای تغییر برنامه‌تان به صورت آنلاین، آیا آن‌ها باید چگونگی دریافت آن را امتحان کنند؟ یک بالن آزمایشی را با اعضای هیئت مدیره خود شناور کنید. نمی‌دانید چه زمانی مناسب شروع مکالمات اصلی هدیه‌ای است؟ از هیئت مدیره خود بخواهید تا از دوستانشان اطلاعات کسب کنند.

به یاد داشته باشید که جستجوی خرد و مشورت افراد، آن‌ها را نزدیک‌تر از نگه داشتنشان در یک حلقه می‌کند.

۳. نگاه به جلو

قبل از بازگشت به حالت عادی، برنامه‌ریزی برای بازگشت آن بسیار حیاتی است. هیئت مدیره شما می‌تواند همین حالا کار را شروع کند. 

از هیئت مدیره خود بخواهید نگاهی ۶ ماهه (تا پایان سال و بیشتر از آن) داشته باشد و در نظر بگیرد که سازمان شما در آن زمان کجا قرار دارد. از آن‌ها بخواهید مراحلی که برای رسیدن به آنجا باید برداشته شود را تصور کنند. پیش‌بینی آینده موفق شما نه تنها لازم، بلکه تعیین کننده است. همچنین این کار فرصتی مناسب برای بررسی مجدد برنامه استراتژیک شما با توجه به واقعیات جدید است.

 در  موسسه Chautauqua، این مکالمات در حال حاضر انجام می‌شود. Geof Follansbee، به عنوان مدیر عامل پیشرفت گفت: «ما به برنامه استراتژیک خود نگاه کردیم و گفتگو با اعضای هیئت مدیره در در مورد اینکه آیا این واقعا فرصتی برای شروع برخی تلاش‌های مهم، خصوصا مربوط به مشارکت آنلاین است یا خیر را آغاز نمودیم. مشخصا ما فراتر از عملکرد معمول هستیم و در بعضی موارد، بدان معنا است که می توانیم سریع‌تر از حد معمول حرکت کنیم».

شما بدون شک ایده‌هایی برای تعامل هدفمند با هیئت مدیره خود دارید و از نظر ایده‌آل، آنها منحصرا برای سازمان شما و کار خود مناسب هستند. من از شما می‌خواهم که تمام آن‌ها را کشف کرده و از شما دعوت می‌کنم که آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

ما از این موقعیت گذر خواهیم کرد و حتی ممکن است فرصتی برای رشد پیدا کنیم. همانطور که لری گفت: «این بحران، تجارت را شخصی کرده است. هیئت مدیره و کارمندان ما این مسئله را با هم تجربه می‌کنند و به همین دلیل وقتی تمام شود کاملا به هم نزدیک خواهیم شد».

 

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org