Skip to main content

تیم چن (Tim Chen) مدیر ارشد شرکت نردوالت (NerdWallet) است. او به عنوان یک رهبر با چالش‌ها و فرصت‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده و تجربیات منحصربه‌فردی دارد. جیسون ناظر که کارآفرین است و در حوزه رهبری فعالیت می‌کند، با تیم چن مصاحبه‌ای داشته که در ادامه ۱۲ توصیه رهبری را از دیدگاه او می‌خوانیم.

قبل از اینکه با کارآفرینان و سرمایه‌گذارن مذاکره کنم، سال‌های زیادی این افتخار را داشتم که در بخشی از فعالیت‌هایی که ماهانه استارتاپ‌هایم در کالیفرنیای  جنوبی انجام‌‌ می‌دادند، با بنیانگذاران شرکت‌های فناوری و مدیران ارشد شرکت‌های معروف مصاحبه‌ کنم.

در دوران قرنطینه، گفت‌و‌گوهای دوستانه‌ای را برای ارتباط مخاطب‌های مجازی با مدیران ارشد شرکت‌هایی مانند متل (Mattel)، زوم ویدئو (ZoomVideo) و چیپاتل (Chipotle) ترتیب دادم. به ‌تازگی با شرکت انترپرنر (Entrepreneur) برای میزبانی سری جدیدی با نام «اگر آن زمان توصیه های رهبری را می‌دانستم» همکاری می‌کنم که گفت‌و‌گو‌های یک ‌ساعته‌‌ای با مدیران ارشد برند‌های شناخته‌شده‌ی جهانی از ویز (Waze) گرفته تا بلو‌ ایپرن (Blue Apron) را شامل می‌شود. در این گفت‌وگوها در مورد درس‌هایی که مدیران ارشد در مسیر پیشرفتشان آموخته‌اند و توصیه‌های حرفه‌ای و کاربردیشان به کارآفرینان دیگر، صحبت می‌کنیم.

در قسمت سوم این مجموعه، می‌خواستم با فردی صحبت کنم که در دوران رکود اقتصادی، تجارتی موفق را آغاز کرده بود. تیم چن، موسس و مدیر ارشد شرکت نردوالت را پیدا کردم. نردوالت وب‌سایتی اطلاعات‌محور است که به مشتریان کمک‌ می‌کند تا بهترین تصمیم را در امور مالی خود بگیرند. با هم در این مورد صحبت کردیم که چگونه توانسته 800 دلار را تبدیل به شرکتی به ارزش نیم ‌میلیون دلار کند. چن، وقتی‌ در زمان رکود از کارش در صنعت مالی اخراج شد، خیلی این اتفاق را مثبت نمی‌دانست؛ اما اخراج او یکی از بهترین اتفاق‌هایی بود که در کل دوران زندگیش افتاد.

او چهار سال برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین مالی کار کرد. در حوالی کریسمس 2008، وقتی بحران اقتصادی وال‌استریت را هم فرا‌ گرفت، چن و بسیاری از افراد دیگر کارشان را از‌ دست ‌دادند. او زمانی که کار خاصی نداشت و از کارش بیکار شده‌ب ود، مساله‌ای را کشف ‌کرد که نردوالت بر مبنای آن شکل‌ گرفت. در بسیاری از شرکت‌های ارائه‌ دهنده‌ی خدمات مالی، مساله‌ اساسی در مورد توان خرید وجود داشت. اطلاعات زیادی که مشتریان به آن نیاز داشتند در بانک‌های اطلاعاتی انبوه گم ‌شده ‌بود. او حس‌ کرد باید در این زمینه شفاف‌‌سازی‌هایی انجام ‌دهد. چن 800 دلار از پول خود را برای پرداخت هزینه‌های راه‌اندازی نردوالت اختصاص ‌داد. این شرکت در حال حاضر 520 میلیون دلار ارزش دارد که مزایا و معایب محصولات مالی را برای سه میلیون بازدید کننده در ماه، نقد و بررسی ‌می‌کند. با وجود این همه موفقیت، این شرکت همچنان خصوصی ‌است.

چن در مسیر کارآفرینی بسیار فرد هوشمندی است. او برای رهبری استارتاپ که فرآیندی بسیار چالش‌بر‌انگیز بود، کاملا شفاف عمل می‌کرد. به همین دلیل شفاف بودن از توصیه های رهبری است که می‌توان از او یاد گرفت. تیم چن همچنین ایده‌هایی  را با من درمیان گذاشت که از پرمغزترین ایده‌هایی بود که من در تمام سال‌های مصاحبه‌هایم با بنیانگذاران و مدیران ارشد اجرایی شنیده‌ام. در ادامه ۱۲ مورد از توصیه های رهبری بیان‌شده در گفت‌وگوی ما آمده ‌است.

۱۲ توصیه رهبری از دیدگاه تیم چن

1. اوایل شاید توانایی خرید توجه را نداشته باشید

شرکت نردوالت پنج سال اول را بدون جذب سرمایه از بیرون به فعالیت‌ می‌پرداخت و هزینه‌ها را خودش به ‌تنهایی تامین می‌کرد. در آن زمان تمرکز اصلی نردوالت بر این بود که چگونه می‌تواند به مردم با توجه به منابعی که داشت، دسترسی پیدا‌ کند. اگر شما نمی‌دانید که چگونه اعتماد مصرف‌کننده را جلب کرده یا با هزینه‌ مناسب به مردم دسترسی پیدا کنید، هیچ‌کس از وجود شما آگاه نخواهد شد.  نردوالت سعی ‌می‌کند تا شریکی قابل‌اعتماد برای مشتریانش باشد و این عامل تمایزی برای شرکت است.

2. درس‌های خوب و بدی وجود‌ دارند که کارآفرینان آینده در صنعت مالی، باید آن‌ها را یاد‌ بگیرند

کار ‌کردن در صنعت مالی روش خوبی برای یادگیری عوامل محرک اقتصادی‌ است که به خود کسب‌و‌کارها مربوط ‌نمی‌شوند. بدون این دانش، نمی‌توانید به ‌خوبی سرمایه‌گذاری ‌کنید. کار کردن در صنایع مالی می‌تواند عادت‌های بدی را هم در شما ایجا‌د کند که با آنچه شما برای راه‌اندازی کسب‌وکار به آن نیاز دارید، در تضاد باشد برای مثال پرخاشگری، تلاش برای جلب توجه و تمرکز روی کسب سود در کوتاه‌مدت از این موارد هستند. در این صنعت همکاری را که یکی از مهارت‌های موردنیاز کارآفرینی ‌است، یاد نمی‌گیرید.

3. مطمئن شوید که در مسیر درست قرار دارید

قبل از انجام هر عملی، مطمئن شوید که در مسیر درستی قرار دارید. چن می‌گوید در گذشته بیش از شش ماه را برای ساخت محصول اشتباهی صرف‌ کرده ‌است. اگر تلفن را برداشته بود و فقط یک‌بار سعی می‌کرد که آن محصول را بفروشد، متوجه احمقانه بودن ایده‌اش می‌شد.

4. تمایل شدید به فرصت‌ها می‌تواند خواب شب را از کارآفرین بگیرد

چن در همان ابتدا می‌دانست که به کارهای ‌هیجان‌انگیز و پرانرژی گرایش دارد. از همان زمانی که در کلاس پنجم بود، شیفته کشف فرصت‌ها بود.

5. اگر کارتان را در مسیر درست انجام‌ دهید، شرایط به این صورت می‌شود که انگار باید به یک کار برسید و از چند کار دیگر عقب بمانید

باید مساله‌‌ای که بیشترین اهمیت را دارد، در اولویت قرار دهید. نردوالت کارمندانی مانند مدیر محصول که مسئولیت‌های مهم و کلیدی داشتند، را خیلی دیر استخدام ‌کرد، چرا که تیمش هنوز در حال بررسی و حل‌ مساله جذب مشتری بود.

6. جسور و فروتن باشید

نسبت به ایده‌ها و توانایی‌هایتان جسور باشید، اما برای آنچه که می‌توانید از رقبای خود یاد بگیرید، فروتن باشید.

7. به‌ جای معامله‌ کردن‌، با ایجاد رابطه شروع کنید

وقتی صحبت ‌از فروش می‌شود، مشتریان با همه‌ نوع ترفند و تلاشی برای فروش کالا و خدمات برخورد ‌کرده‌اند. آن‌ها همیشه در برابر صادق نبودن گارد می‌گیرند. حتی در بازارهای دفاعی‌تر خیلی اهمیت دارد که در ابتدا با هدف چیزهای دیگری غیر از معامله ارتباط برقرار‌ کنید. مشتری نیاز دارد تا دلیلی برای اعتماد به شما پیدا‌ کند.

8. بعضی از افراد باهوش نمی‌دانند در چه چیزی بد هستند

وجود این افراد در تیمتان ارزشمند است و فقط همکاری با آن‌ها گاهی غیرقابل ‌تحمل به ‌نظر ‌می‌رسد. به تیمتان آموزش دهید که چگونه به خوبی در کنار هم کار‌ کنند. در این زمینه زمان کافی بگذارید و آموزش‌هایی را برایشان اختصاص دهید.

9. برای بدترین‌ نقطه شکست آماده باشید

مهم‌ترین دلیلی که احتمال دارد شرکت به‌ خاطر آن با شکست مواجه شود را بیابید و به دنبال پیدا کردن کم‌هزینه‌ترین راه ممکن برای رفع آن باشید.

10. اشتباه است که تصور کنیم شخصی که از یک شرکت رده‌بالا آمده در کار خود حرفه‌ای است یا شخصی که  از شرکتی شناخته‌نشده آمده عملکرد ضعیف‌تری دارد

بسیاری از شرکت‌های فناوری یک‌شبه بازاری انحصاری به ‌دست‌ آوردند.  گاهی اوقات این کار را با اقدامات مشکوکی انجام‌ داده‌اند که به واسطه‌ی موفقیتشان هیچ‌گاه به صورت شفاف به آن‌ها پرداخته ‌نشده ‌است. افرادی که از شرکت‌های رده‌بالا می‌آیند، گاهی افرادی از خودراضی هستند، چرا که دلیل خاصی برای آزمودن خودشان نداشته‌اند.

11. قدرت سیلیکون ولی (Silicon Valley) به عنوان مرکز فناوری دنیا به ‌زودی زیر سوال خواهد رفت

در بحران COVID-19 تجربه‌های موفقی از دورکاری به دست ‌آمد. بسیاری از کارکنان صنعت فناوری دیگر نیازی به رفت‌و‌آمدهای سه ساعته برای رسیدن به محل کارشان نمی‌بینند. آن‌ها با دورکاری می‌توانند خانه‌هایی دور از مراکز بزرگ فناوری و در مکان‌هایی با هزینه‌های کم‌تر خریداری‌ کنند. موضوع دورکاری بر سیلیکون ولی که مرکز فناوری تمام دنیا است هم تاثیر خواهد گذاشت.

12. وقتی کارآفرین موفقی می‌شوید، توانایی‌های‌ ذهنی شما در حل مسائل مختلف تغییر‌ خواهد کرد

باید این طرز فکرتان را تغییر دهید که همه‌چیز را خودتان کنترل کنید. وقتتان ارزشمند است. افراد شایسته‌ای را استخدام‌ کنید و کارهای بیشتری را به آن‌ها بسپارید. به این فکر کنید که کجا واقعا به شما نیاز دارند. برای برگزاری جلسه‌های زنده به چه‌ چیزهایی نیاز است؟

شما به عنوان یک مدیر چه توصیه های رهبری دیگری دارید که می‌تواند دیدگاه‌های تیم چن را تکمیل کند؟

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org