Skip to main content

جذب افراد بااستعداد به هیات مدیره کاری چالش‌برانگیز است، به خصوص که اگر قادر به پیشنهاد مالی خوبی نباشید. در چنین شرایطی باید با تفکر راهبردی به طراحی فرایند مصاحبه و جذب بپردازید تا بتوانید افراد بااستعدادی را به عضویت هیات مدیره خود در بیاورید. در این فرایند ممکن است با نامزدهای متعددی برای استخدام روبه‌رو شوید که در ادامه چند نگرش را برای تسهیل فرایند مصاحبه و جذب افراد بااستعداد هیات مدیره بیان می‌کنیم.

فرهنگ خود را تعریف کنید

مشخصات و ویژگی‌های لازم برای هیات مدیره خود را شناسایی کنید. هر سازمانی فرهنگ مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل با تعریف و شناخت فرهنگ خود، باید روی نامزدهایی که مناسب بوده و مشتاق به همکاری در سازمان شما هستند تمرکز کنید.

مشخصات مهم را شناسایی کنید

نقش و مسئولیت‌هایی که برای هیات مدیره نیاز دارید را شفاف‌سازی کنید. شما باید کسی را استخدام کنید که بتواند مهارت‌ها و تخصص‌های لازم در هیات مدیره شما را داشته باشد. باید مشخصات و صلاحیت‌های فردی که قبلا در این جایگاه بوده را بررسی کنید و با این کار بفهمید که به چه تخصصی نیاز دارید. اعضای شما باید انگیزه لازم برای فعال و متعهد ماندن در سازمان را داشته باشند تا برای رشد صلاحیت‌های خود تلاش کنند. به همین دلیل از انتخاب نامزدهایی که بیش از حد صلاحیت دارند خودداری کنید.

پروفایلی از ویژگی‌های شخصیتی افراد بسازید

نوع شخصیتی که مناسب نقش مورد نظر شماست را مشخص کنید. شخصیت تاثیر قابل توجهی روی توانایی‌های اعضای هیات مدیره شما برای داشتن گفتگویی معنادار، رسیدن به توافق نظر و حفظ ثبات ایفا می‌کند.

انگیزه نامزد خود را بشناسید

هر فردی دلایل شخصی و هم دلایل نوع‌دوستانه‌ای برای پیوستن به هیات مدیره شما دارد. دلایل شخصی می‌تواند کسب تجربه، تغییر صنعت، اثرگذاری روی هیات مدیره یا ایجاد یک رزومه از خدمات انجمن برای مسائل سیاسی و حرفه‌ای باشد. دلایل نوع‌دوستانه هم می‌تواند تمایل به ایجاد تغییر باشد. اگر هیات مدیره شما سازمانی است، باید به دنبال کسی باشید که واقعا به کسب‌و‌کار اهمیت دهد و تمایل داشته باشد که برای موفقیت آن تلاش کند.

به دنبال کانال‌های مناسب باشید

وقتی که یک پروفایل شفاف از نامزد خود ساختید، به دنبال جایگاهی باشید که این نامزد بتواند در آن کار کند. در میان شبکه ارتباطات یا سازمان‌های مشابه خود به دنبال پیدا کردن نامزد مناسب باشید. توجه داشته باشید که عضو مناسب ممکن است تخصص یا سابقه فعالیت در کار هیات مدیره را نداشته باشد.

مزایای ارزشمندی مطرح کنید

وقتی فرد مناسب را پیدا کردید، در مورد مزایای معنادار و ارزشمندی از جایگاهی که قرار است داشته باشد بحث کنید که می‌تواند شامل مسئولیت‌ها و فرصت‌های آموزشی باشد. به یاد داشته باشید که مردم خواهان پیوستن به یک گروه سالم هستند. مطمئن شوید که هیات شما سازمان‌یافته است، فرهنگ قوی دارد و اعضایش فعال و دلسوز هستند. روی اعضایی که رزومه کاری و شهرت خوبی دارند تاکید کنید، چرا که مردم به دنبال افرادی می‌روند که قابل تقدیر باشند.

سریع تصمیم نگیرید

در نهایت مطمئن شوید که زمان لازم را برای بررسی نامزد مورد نظر گذاشته‌اید. نباید شخص اشتباهی را انتخاب کنید چون تصمیم شما روی سلامت هیات مدیره و سازمان تاثیر می‌گذارد. به پروفایل نامزد مورد نظر توجه کنید و اگر نیاز است که اصلاحی صورت گیرد، مطمئن شوید که روی عملکرد هیات مدیره تاثیر منفی نمی‌گذارد.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org