Skip to main content

مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری (Cebr) در مطالعه جدیدی که با پشتیبانی شرکت Citrix Systems انجام داده به این نتیجه رسیده است که شرکت‌هایی که از فناوری برای فعال کردن مدل‌های کار انعطاف‌پذیر و از راه دور یا دورکاری بهره می‌گیرند‌، نه تنها می‌توانند نیروی انسانی با استعدادتر را جذب کنند بلکه این کار باعث افزایش اشتغال و بهره‌وری کارکنان آنها هم می‌شود. آمار نشان داده است که دورکاری و بهره بردن از فناوری‌های نوین برای این کار توانسته به طور بالقوه باعث تقویت اقتصاد ایالات متحده به میزان 2.36 تریلیون دلار در سال شود. بنابراین می‌توان گفت نیروی انسانی دورکار معمولا بااستعدادترین نیروهای انسانی هستند و دورکاری کلید جذب نیروی انسانی دورکار با استعداد است.

با نظرسنجی آنلاینی که توسط Cebr از میان بیش از دو هزار و 500 کارمند شرکت دانش بنیان در ایالات متحده و در ماه ژوئیه توسط انجام شد، این مرکز مطالعاتی سعی کرد ارزش ایجاد فرهنگ دورکاری گسترده‌تر و انعطاف‌پذیرتر را بر اقتصاد ایالات متحده مشخص و ثابت کند.

این شرکت ادعا می‌کند که با ارائه گزینه‌هایی برای کار مجازی، دورکاری و ارائه ابزارهای لازم برای فعال کردن این سیستم‌ها، شرکت‌ها می‌توانند از فرصت خود برای جذب نیروی انسانی دورکار با استعدادتر، در نبردی که این روزها اکثر شرکت‌ها برای پیدا کردن نیروهای با استعداد با آن درگیرند موفق شوند.

افرادی که مناسب دورکاری هستند اکثرا افراد بیکار و از نظر اقتصادی غیرفعال هستند مانند:

  • والدینی که اشتغال خود را به دلیل به دنیا آوردن فرزند و دغدغه نگهداری او از دست داده‌اند.
  • افرادی که شغل خود را برای مراقبت از بستگان سالخوردگان رها کردند.
  • افرادی که از دوره انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم، یعنی در حد فاصل سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۶۴ زاده شده‌‌اند و اکنون بازنشسته هستند، اما می‌توانند در هفته چند ساعت را به کار بپردازند.

براساس این نظرسنجی، 69 درصد افرادی که در حال حاضر بیکار یا از نظر اقتصادی غیرفعال هستند، اظهار داشتند که در صورت یافتن فرصتی که انعطاف‌پذیری لازم برای دورکاری و کار پاره وقت را داشته باشند تمایل دارند مجدد شروع به کار کنند.

Cebr با این نظرسنجی تخمین زده است که اگر این کار انجام شود می‌تواند به رشد 2 تریلیون دلاری سود اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی 10.2 درصدی در کل اقتصاد آمریکا شود.

علاوه بر این، شرکت‌هایی که گزینه‌های کاری انعطاف پذیر یا دورکاری را فراهم می‌کنند هم می‌توانند نیروی انسانی دورکار و پاره وقت خود را با قراردادهای جذاب به راحتی جذب کنند.

براساس این نظرسنجی، 65 درصد از  پاسخ‌دهندگانی که در زمان پاسخ به نظرسنجی مشغول به کار پاره وقت بوده‌‌اند می‌گویند: اگر بتوانند از راه دور کار کنند، ساعات بیشتری را به کار خود اختصاص خواهند داد.

حذف رفت و آمد اضافی برای رسیدن به محل کار

در صورت فراهم شدن فرصت‌های دورکاری، 95 درصد افراد شاغل شرکت‌کننده در نظرسنجی اعلام کردند با دورکاری به طور متوسط در هفته 2.4 روز بیشتر می‌توانند در خانه کار کنند. و بین 60 تا 70 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که می‌توانند حداقل یک روز در هفته را از سایر مکان‌ها، از جمله کافی شاپ‌های محلی و فضاهای اشتراکی کاری، کار خود را انجام دهند.

به گفته Cebr با دورکاری افراد می‌توانند در هزینه حمل و نقل خود صرفه‌جویی کنند و به این ترتیب بیش از 107 میلیارد دلار در سال به جیب کارمندان آمریکایی خواهد رفت.

از طرفی دیگر با دورکاری 5.8 میلیارد ساعت در سال از مدت زمانی را که کارمندان برای رسیدن به محل کار صرف می‌کنند کاهش می‌یابد و 44.4 میلیارد دلار هم در هزینه بلیط و بنزین صرفه‌جویی خواهد شد.

پاسخ دهندگان به نظرسنجی آنلاین می‌گویند که دورکاری باعث می‌شود کارایی آنها در کار بیشتر شود.

حتی 93 درصد از کل کارمندان شرکت‌کننده در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که با کار مجازی و دورکاری می‌توانند وقت خود را به طور موثر مدیریت کنند و ساعات اضافی را به کارهای شخصی خود اختصاص دهند.

تیم میناهان، معاون اجرایی رئیس استراتژی و مدیر ارشد بازاریابی سیتریكس می‌گوید: «در حال حاضر شرکت‌ها در نبرد یافتن استعدادها هستند و این مساله مانع رشد و نوآوری كسب‌وكارها در سراسر جهان شده است.»

این تحقیق از این ایده پشتیبانی می‌کند که اگر از مدل‌های دورکاری به درستی استفاده شود، شرکت‌ها در آینده می‌توانند نیروی انسانی دورکار با استعداد را به راحتی جذب کنند و از این استعدادها برای نوآوری بیشتر، جذق مضتبث و پیشبرد اهداف تجاری خود استفاده کنند. در واقع دورکاری در طولانی مدت می‌تواند منجر به کل کلیدی تولید شود.

ایجاد تعادل بین زندگی شغلی و زندگی شخصی

علاوه بر این، مطالعه Cebr نشان داد كه مدل‌های كاری منعطف و فرصت‌های کاری دورکار می‌توانند با آزاد كردن 11/9 میلیارد ساعت در سال -یا 105 ساعت برای هر فرد- باعث شود کارمندان بتوانند فعالیت‌های شخصی و اوقات فراغت بیشتری را به خود اختصاص دهند و به این ترتیب تعادل زندگی کاری و زندگی شخصی خود را حفظ کنند.

طبق گفته دونا کیمل، معاون رئیس جمهور و مدیر ارشد سیتریکس: دورکاری به کارمندان فرصت می‌دهد تا آنها بتوانند بر فعالیت‌های دیگر غیر از کار خود مثلا سرمایه‌گذاری در بورس مشارکت کنند.

او در ادامه افزوده: «زندگی همیشه در جریان است پس چه بهتر که مردم بتوانند حتی در ساعات کاری خود هم زندگی‌شان را مدیریت کنند.». دونا کیمل معتقد است شرکت‌ها می‌توانند با انعطاف‌پذیری و ایجاد ابزارها و فرصت‌های لازم برای دورکاری، مشارکت و بهره‌ری کاری خود را بهبود بخشند.»

فواید دورکاری مشخص است بنابراین شرکت‌ها برای به دست آوردن نیروی انسانی دورکار باید دوباره به مفهوم «محل کار» فکر کنند.

کیمل می‌گوید: «آینده کار پویا و غیر متمرکز است پس اکنون زمان آن است که شرکت‌ها به دنبال ایجاد بسترهای لازم برای انعطاف‌پذیری کارشان برای کارمندان باشند. آنها باید بتوانند امکاناتی را فراهم کنند تا کارمندان به راحتی به کلیه ابزارها و اطلاعات مورد نیاز خود برای انجام کار در هر مکان و هر زمان دسترسی کامل داشته باشند.»

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org