Skip to main content

در حال حاضر تیم‌سازی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سازمان‌هاست. این چالش به ویژه در سازمان‌هایی که کارمندان دورکار دارند بسیار پررنگ‌تر است. نیروی کار روبه‌روز جوان‌تر شده و نسل‌های قدیمی‌تر از کار کردن فاصله می‌گیرند. این نیروهای جوان به استفاده از فناوری تمایل دارند و ترجیح می‌دهند که برای برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی، به دورکاری روی بیاورند. اما همیشه دورکاری کردن برای سازمان‌ها مفید نیست. به همین دلیل توجه به شایستگی‌های کلیدی در استخدام کارمندان دورکار اهمیت پیدا می‌کند.

روش‌های مصاحبه ثابت شده‌ای وجود دارند که به سازمان‌ها کمک کرده تا صلاحیت‌ها و شایستگی‌های ضروری را شناسایی کنند تا کارمندان دورکار آن‌ها با حداکثر توانایی و بهره‌وری به فعالیت مشغول شوند. این روش می‌تواند خطر کاهش بهره‌وری را در دورکاری کمتر کند.

مزایای استفاده از کارمندان دورکار

یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از کارمندان دورکار، کاهش هزینه‌های سربار در سازمان‌هاست. برای مثال سازمان‌ها با استخدام نیروی دورکار و فریلنسر می‌توانند فضای اداری خود را کوچک‌تر کنند. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کارمندان دورکار می‌توانند زمان بیشتری را به انجام وظایف خود مشغول شوند چرا که دیگر مجبور به رفت و آمد نخواهند بود. آن‌ها می‌توانند زمانی را که همیشه در ترافیک بودند را حالا برای رسیدگی به ایمیل‌ها، آماده‌سازی تیم و سایر فعالیت‌های خود اختصاص دهند.

از نظر کارمندان، دورکاری به آن‌ها کمک می‌کند تا برای شغل و زندگی خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند و کنترل کارها را به دست بگیرند. شما باید کارمندانی را به عنوان دورکار استخدام کنید که بدانید مسئولیت‌پذیر هستند و به وظایف خود متعهد می‌مانند. برای این کار می‌توانید از روش‌های پیشرفته برای استخدام و جذب نیروهای دورکار استفاده کنید.

حمایت کارفرما از دورکاری کارمندان و فراهم کردن شرایط دورکاری برای آن‌ها، این احساس را به ویژه در کارمندان جوان‌تر ایجاد می‌کند که سازمان از تعادل شغل و زندگی‌ آن‌ها حمایت می‌کند. این احساس اعتماد و حمایت برای کارمندانی که به دنبال شغلی ارزشمند و بامعناتر از شغل‌های سنتی هستند، بسیار تاثیرگذار است.

تحقیقات فوربز نشان می‌دهد که کارمندان جوانی که به تازگی وارد صنعت‌های مختلف شده‌اند به دنبال چه چیزهایی هستند:

۱. اهمیت معنادار بودن شغل: ۳۰ درصد از کارمندان جوان در مقابل ۱۲ درصد از مدیران

۲. اهمیت حقوق و دستمزد بالا: ۲۸ درصد از کارمندان جوان در مقابل ۵۰ درصد از مدیران

۳. ۹۲ درصد از کارمندان جوان می‌خواهند که از راه دور کار کنند.

۴. ۸۷ درصد از کارمندان جوان می‌خواهند که بر اساس برنامه خود به کار کردن بپردازند.

این انتظارات شاید از دید مدیران غیر واقعی به نظر برسد اما کارمندان و نسل جوانی که به تازگی وارد صنعت شده‌اند همگی این طرزتفکر را باور دارند.

سازمان‌هایی که بتوانند تعادل کار و زندگی کارمندان جوان را همراه با بهره‌وری بالا حفظ کنند، درآمد و سود بالایی خواهند داشت. به همین دلیل سازمان‌ها در هنگام استخدام نیروهای دورکار باید دقت کافی داشته باشند چرا که استخدام کارمندان دورکار نامناسب می‌تواند به بهره‌وری و گردش مالی آن‌ها آسیب برساند.

معایب استخدام نیروی دورکار

استخدام نیروی دورکار معایبی هم دارد. ارتباطات و برگزاری جلسات آنلاین بر اساس تعداد کارمندان دورکار می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. به همین دلیل تیم‌سازی دارای اهمیت بالایی است، چرا که کارمندان حضوری ممکن است ندانند که چه زمانی می‌توانند با کارمندان دورکار در ارتباط باشند. همچنین کارمندان دورکار ممکن است که احساس تنهایی کنند و هیچ تعاملی با همکاران خود نداشته باشند.

برای هر سازمانی ضرورت دارد که به صورت منظم جلسات آنلاین یا حضوری با مشارکت کارمندان برگزار کند. اگر کارمندان دورکار در شهرها و کشورهایی مجزا زندگی کنند، برگزاری جلسات حضوری غیرممکن خواهد بود. به همین دلیل آن‌ها باید از نرم‌افزارهای مناسب دورکاری برای برگزاری جلسات استفاده کنند.

در کنار چالش‌های لجستیک، سازمان‌ها باید رفتارهای کارمندان دورکار یا چشم‌اندازهای آن‌ها را بررسی کرده تا مناسب‌ترین شخص سازگار با سازمان را انتخاب کنند.

بر اساس تحقیقات مهم‌ترین شایستگی کلیدی برای ارزیابی کارمندان دورکار، خود انتظاری است.

بین خود انتظاری و بهره‌وری بالا ارتباط مستقیمی وجود دارد چرا که کارمندانی که دارای خود انتظاری هستند، یک وجدان درونی دارند که می‌تواند به افزایش بهره‌وری آن‌ها کمک کند. افرادی که خود انتظاری دارند، می‌دانند که کارها باید انجام شود و وظیفه آن‌ها انجام دادن کارهاست.

تحقیقات انجام شده در حوزه استخدام و جذب به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند افرادی را با این صلاحیت‌ها استخدام کنند. اگر یک کارمند خود انتظاری پایینی داشته باشد، احتمالا مناسب دورکاری نخواهد بود. این افراد احتمالا دارای ابتکار عمل کمتری هستند، تمام کردن کارهایشان را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و دارای وجدان کاری برای اجرای وظایفشان نیستند.

چگونه بهترین کارمندان دورکار را استخدام کنیم؟

ارزیابی اشتغال به شما کمک می‌کند تا افرادی که برای سازمان شما مناسب هستند و می‌توانند باعث افزایش بهره‌وری آن شوند را استخدام کنید. ممکن است در این ارزیابی‌ها با افرادی مواجه شوید که خود انتظاری بسیار بالایی دارند، جذب این افراد را به دلیل استرس کاری بالا باید کنار بگذارید. چرا که آن‌ها نمی‌توانند بین کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنند و همیشه روی کار کردن تمرکز می‌کنند.

شاید فرد در ظاهر دارای بهره‌وری بالایی باشد و تمرکز خوبی روی شغلش داشته باشد اما به مرور زمان دچار فرسودگی شغلی می‌شود و بهره‌وری آن کاهش پیدا می‌کند. شما می‌توانید با بررسی تجربه‌ها و رفتارهای گذشته، این افراد را شناسایی کنید. همچنین می‌توانید عملکردها و عملیات‌های سازمان خود را هم ارزیابی کنید تا ببینید آیا دورکاری مناسب سازمان شما هست یا نه.

برای مثال بر اساس ارزیابی‌ها امتیاز خود انتظاری یک شرکتی ۸ شد. در هنگام استخدام نیروی دورکار، آن‌هایی که امتیاز خود انتظاری ۶ تا ۹ داشتند برای این شرکت مناسب بودند. امتیاز خود انتظاری شرکت شما هم باید به امتیاز خود انتظاری کارمندان دورکارتان نزدیک باشد تا بتوانید روی دورکاری سرمایه‌گزاری کنید و بهره‌وری خود را افزایش دهید.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org