Skip to main content

وقتی درباره‌ استارتاپ‌ها صحبت می‌کنیم، اغلب به افراد خوش‌فکر یا بنیان‌گذاران فکر می‌کنیم که سرمایه‌گذاری جدیدی را ایجاد می‌کنند. البته درست است که بنیان‎‌گذاران هر استارتاپی بسیار مهم هستند اما موفقیت استارتاپ به همان اندازه که به بنیان‌گذاران بستگی دارد به تیم اصلی آن استارتاپ هم بستگی دارد. یک تیم ماهر و قابل‌اعتماد، پایه و اساس هر کسب‌وکار موفقی است. از طرفی جذب نیروی مناسب بسیار مهم است چراکه با نیروی کاری مناسب، راندمان کاری شرکت به شدت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین ایجاد و راه اندازی واحد منابع انسانی برای هر استارتاپ لازم و ضروری است.

معمولا روند استخدام و ورود به سیستم استارتاپ‌ها سخت است اما راه‌اندازی آن به مراتب سخت‌تر است. موفقیت یک استارتاپ، به به خطر نیانداختن عملکرد و از دست دادن درآمد بستگی دارد. با افزایش حجم کاری و بزرگ شدن استارتاپ، تیم آن استارتاپ و کارایی هر یک از افراد آن بسیار مهم می‌شود. برای به وجود آمدن یک تیم منسجم و بزرگ، مدیریت منابع انسانی امری حیاتی است.

اغلب افراد تصور می‌کنند كه منابع انسانی فقط در شركت‌ها و مجتمع‌های بزرگ وجود دارد، اما واقعیت این نیست. واحد منابع‌انسانی برای هر شرکتی اعم از نوپا و بزرگ مهم است. بدون حضور واحد منابع‌ انسانی مستقر و منظم ممکن است استارتاپ و یا هر شرکت دیگری در مقدمات شروع کارخود، متقاضیان خوبی را از دست بدهد و از طرفی استخدام‌ها به جذب افراد نادرست ختم شود.

در نتیجه، بسیاری از استارتاپ‌ها با کاهش میزان استخدام تمایل دارند. در این مجموعه‌ها مسئولیت‌های اضافی را به دیگر افراد تیم می‌سپرند که این مساله منجر به تخریب کار می‌شود؛ و نهایتا کارمندان پرتلاش و خوب شرکت را ترک می‌کنند.

نگران نباشید، در ادامه ما درباره‌ مدیریت منابع انسانی به صورت کامل برایتان توضیح خواهیم داد، درباره‌ چالش‌هایی که مدیر منابع انسانی در شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها با آن مواجه هستند و در آخر راهکارهایی برای ایجاد یک مدیریت منابع‌ انسانی عالی و سیستماتیک که می‌تواند کمک کند شما کارتان را به خوب ارزیابی کنید صحبت خواهد شد.

مدیریت منابع انسانی چیست؟

به طور معمول تعربف مدیریت منابع‌انسانی، یک عملکرد داخلی در سازمان است که هدف از آن به حداکثر رساندن عملکرد کارمندان فعلی و همچنین استخدام افراد جدید برای رسیدن به اهداف استراتژیک شرکت است. دغدغه اصلی واحد منابع‌ انسانی، مدیریت افراد در یک سازمان و نگه داشتن آن‌ها در مسیر صحیح طبق سیاست‌ها و راهبردهای شرکت است.

چرا استارتاپ‌ ها به واحد مدیریت منابع‌انسانی نیاز دارند؟

معمولا بیشتر سازمان‌ها براساس نقشه سیستم‌هایی که مبتنی بر سلسله مراتب سازمانی برای توصیف شغل و درک اساسی در مورد چگونگی انجام کارها عمل می‌کنند. اما وقتی در مورد عملکرد استارتاپ‌ و کسب‌و‌کارهای نوپا صحبت می‌کنیم، با تعداد معدودی از افرادی روبه‌رو هستیم که همه اطلاعات به صورت غیر رسمی در دسترس‌شان است. در اینجا وظایف روزانه هرگز به طور واقعی نوشته نمی‌شوند و تبادل اطلاعات معمولا از طریق تماس تلفنی یا گپ‌وگفتگو صورت می‌گیرد.

اما مشکل اصلی زمانی خود را نشان می‌دهد که باید افزایش مقیاس استارتاپ شروع شود. زمانی که حجم کار افزایش پیدا می‌کند، شکست در استارتاپ‌های خصوصی شروع می‌شود. از طرفی، نیاز کارمندان هم زیاد می‌شود و هر بار که یک کارمند جدید استخدام می‌شود این اطلاعات هم به طور غیررسمی به اشتراک گذاشته می‌شود، در صورتی که باید کاملا رسمی به اشتراک گذاشته شود. به هر حال این روند بر کیفیت خدمات تاثیر می‌گذارد و رشد استارتاپ را محدود می‌کند. در اینجاست که نیاز به مدیر منابع‌ انسانی و راه اندازی واحد منابع انسانی در یک استارتاپ پدیدار می‌شود.

چالش‌هایی که مدیر منابع انسانی استارتاپ‌‌ها با آن روبرو هستند چیست؟

هنگامی که تصمیم به ایجاد بخش منابع انسانی کارآمد برای شروع کار خود گرفتید، نکته بعدی که باید انجام دهید؛ تجزیه و تحلیل چالش‌هایی است که مدیر منابع‌ انسانی ممکن است با آن مواجه شود. دانستن و تحلیل چالش‌های احتمالی به شما در ایجاد و بهبود این بخش کمک خواهد کرد. از آن جایی که در استارتاپ‌ها به منابع انسانی توجه زیادی نمی‌شود، آن‌ها در ارتباط با اینکه نشان دهند که می‌توانند استارتاپ شما را رشد دهند و به پیشرفت آن کمک کنند با چالش‌های زیادی روبرو هستند. در اینجا چندین چالش اساسی وجود دارد که اکثر مدیران منابع انسانی در ابتدای راه کار خود در استارتاپ ها با آن روبرو هستند:

1- حفظ و پاداش به کارمندان:

در مطالعات و تحقیقات مختلف مشاهده شده است که حفظ و پاداش کارمندان برتر موضوع بزرگی برای منابع انسانی در ابتدای کار است. فراهم کردن فضایی راحت و منعطف برای کارمندان راهی عالی برای حفظ استعدادهای برتر و پاداش سخاوتمندانه به آن‌هاست. شما می‌توانید برای رضایت کارمندان و کارفرمایان ساعات کار منعطف و دورکاری در خانه را به کارمندان خود پیشنهاد دهید.

2- پرورش رهبران برای دوره‌های بعد:

در دوره جدید کارمندان کاملا جاه طلب هستند. هدف هر کارمند شکستن محدودیت‌ها است و تا حد ممکن پیشرفت در سمت خود است. به عنوان یک استارتاپ، موقعیت‌های برتر کمتری خواهید داشت. با توجه به این وضعیت، واحد منابع انسانی می‌تواند با استفاده از تجربه کاری خود، کارمندان را جابجا کند. فرصت‌های هیجان‌انگیز برایشان ایجاد کنند و مهارت‌های جدیدی به آن‌ها بیاموزند.

3- حقوق خوب:

بدون شک، شرکت‌های نوپا و استارتاپ مانند شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند مزایا و حقوق زیادی به کارمندان خود ارائه دهند. برای جبران این امر، بخش منابع انسانی باید اطمینان داشته باشد که بسته حقوق و دستمزد ارائه شده توسط آن‌ها به اندازه کافی رقابتی است. نقش خود را به گونه‌ای ارائه دهید که حس شوروشوق را در آن‌ها ایجاد کنید و شما را بر شرکت‌های دیگر ترجیح دهند. حداکثر مزایا را برای تیم‌تان در نظر بگیرید. مزایایی مانند بیمه، برنامه های بازنشستگی و غیره.

پس از آگاهی از برخی چالش‌های اصلی واحد منابع انسانی استارتاپ، اکنون زمان آن رسیده که یک استراتژی عالی برای کمک و ساماندهی بخش منابع انسانی شما راه اندازی شود. در اینجا ما چندین استراتژی عالی داریم که می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند تا استارتاپ خود را بطور موثر مقیاس کنید.

استراتژیهای برتر واحد منابع انسانی برای مقیاس‌پذیری استارتاپ شما:

1- پیدا کردن افراد مناسب:

با یک برنامه‌ریزی در روند کار، منابع‌ انسانی با افراد جدید و با استعداد برای شروع کار مصاحبه خواهند کرد. به عنوان یک استارتاپ، همیشه بهتر است قبل از ایجاد نقش‌های تمام‌وقت، کار را برون‌سپاری کنید. فریلنسرها را ترجیح دهید چرا که آن‌ها همیشه در دسترس هستند. سیستم‌عامل‌ها و پورتال‌های آنلاین بسیاری وجود دارد که می‌توانید توسط آن‌ها با فریلنسرها در ارتباط باشید. از آنجایی که شما به دنبال برون‌سپاری هستید و هدف‌تان استخدام است، فقط تمرکز روی پورتال‌های آنلاین ایده خوبی نیست. کار آن‌ها فقط اتصال فریلنسرها به مشتری است. ارسال آگهی‌های شغلی در لینکدین، گروه‌های فیس‌بوک و سایت‌های شغل‌یاب مختلف می‌تواند متقاضیان با کیفیتی به شما بدهد.

2- تهیه لیستی از بهترین متقاضیان:

هنگامی که متقاضیان مناسب را پیدا کردید، کار مهم بعدی این است که آن‌ها را درجه‌بندی کنید. این یکی از مهمترین و دشوارترین کارهای بخش منابع‌ انسانی است که چه کسی در چه سمتی قرار می‌گیرد. نکته بسیار موثر و سریع برای انتخاب متقاضیان این است که به آن‌ها وظایف ساده‌ای اختصاص دهید که تا حدودی شبیه کارهایی هستند که در صورت استخدام انجام دهند. واحد منابع انسانی به شما بینش خوبی در مورد سبک کار متقاضیان، مهارت‌ها و شایستگی‌های آن‌ها، برای سمت مورد نظر ارائه می‌دهد. به صورتی که بدون دیدن رزومه بتوانید کیفیت کار آن‌ها را به راحتی ارزیابی کنید.

3- ارزیابی مقیاس نقش:

بعد از تعیین کردن افراد مناسب برای کار، گام بعدی اجرای فرایند ورود به سیستم است که باید از قبل توسط مدیران منابع‌ انسانی برنامه‌ریزی شده باشد. اگر همه‌چیز مطابق با روند برنامه‌ریزی انجام شود، روابط کاری شما با کارمندان‌تان توسعه می‌یابد. روند مقیاس‌گذاری نقش کارمندان را کند و روان نگه دارید. به آن‌ها فرصت کافی دهید تا به مسئولیت‌های فعلی عادت کنند و سپس کارهای جدیدی را اضافه کنند. مقیاس‌گذاری مسئولیت را به عنوان یک فرصت عالی برای یادگیری چیزهای جدید و و به دست آوردن تجربه برنامه‌ریزی کنید.

4- افزایش رضایت کارمندان:

به عنوان یک صاحب استارتاپ، درک این مسئله که کارمندان بزرگترین دارایی برای یک شرکت هستند، به خصوص برای راه‌اندازی استارتاپ بسیار مهم است. به همین دلیل مراقبت از نیازهای آن‌ها هم حائز اهمیت است. همواره اطمینان حاصل کنید که آن‌ها کاملا از کار و نقش خود در شرکت راضی هستند. با انجام این کار، روحیه کارکنان افزایش می‌یابد. احساس تعهد و وفاداری در آن‌ها تلقی می‌شود و از این رو نرخ گردش مالی کارمندان به شدت کاهش می‌یابد.

اگرچه این راهنما برای راه اندازی‌ واحد منابع انسانی استارتاپ و شرکت‌های کوچک و متوسط مناسب است، اما اکثر اصول آن نیز در شرکت‌ها و شرکت‌های بزرگ اعمال می‌شود. با دانش صحیح و استراتژی‌های سیستماتیک، می‌توانید به طور موثر چندین نفر را برای تیم خود استخدام کنید و استارتاپ خود را ارتقا دهید.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org