Skip to main content

از سال‌های ۱۹۹۰ تغییرات سازمانی به یک شیوه رسمی در سازمان‌ها تبدیل شد و بسیاری مواجه با تغییرات را تمرین می‌کردند. درحال حاضر سازمان‌ها با کمک و اجرای تغییرات بزرگ و چالش‌برانگیز به دنبال دستیابی به اهداف و منافع سازمانی خود هستند. اما سازمان‌ها برای تحقق اهداف و منافع خود، چه کارهایی را می‌توانند برای تغییرات سازمانی انجام دهند؟ احتمالا پاسخ آن تمرکز روی رهبری است. در ادامه همراه باشید تا با تاثیر رفتار رهبری روی تغییر سازمانی پایدار آشنا شوید.

تغییرات در ارزش سازمانی معمولا به خاطر تامین منافع سازمانی و اهداف از طریق دو روش زیر ایجاد می‌شود:

۱. به حداقل رساندن خطاهای انسانی مرتبط با تغییرات

۲. کاهش زمان انتقال منابع انسانی از وضعیت موجود به وضعیت آینده

با کمک چرخه رفتار، تغییرات پایدار را بیاموزید

تغییر به معنای اثرگذاری روی رفتار انسان‌هاست تا جایی که از رفتار گذشته خود به سمت رفتار جدیدی پیش بروند.

اما رفتار چیست؟ رفتار هر عملی است که ما انجام می‌دهیم.

ما با اجرای رفتارهای خاصی به دنبال انجام دادن یا انجام ندادن کارها هستیم. درحقیقت هر رفتاری دارای انگیزه پنهان است. رفتار یک چرخه است که از سه مرحله تشکیل می‌شود:

۱. محرک‌هایی را شامل شده که باعث برانگیختن رفتار می‌شوند.

۲. رفتارهایی که رخ می‌دهد.

۳. پیامدهایی که مشخص می‌کند آیا آن رفتار را تکرار کنیم یا نه.

مثال ساده این چرخه رفتار را می‌توان اینگونه شرح داد که زنگ‌ها به صدا درمی‌آیند (محرک)، سگ پارس می‌کند (رفتار)، به سگ غذا داده می‌شود (پیامد).

رفتار چگونه روی تغییر سازمانی اثر می‌گذارد؟

اگر چرخه رفتار را در تغییر سازمانی هم در نظر بگیریم، احتمالا محرک‌ها شامل مشارکت افراد در آزمون پذیرش، آموزش، دریافت و بررسی اطلاعات، راهنمای شغلی، فرایندها و رویکردها می‌شود. تقویت و پیامدهای تغییر سازمانی هم دریافت کارت هدیه، افزایش یا کاهش حقوق، تعطیلی و جایزه نسبت به عملکرد را شامل می‌شود. تقویت همچنین در فرایندهای بهبودیافته دارای اهمیت است که می‌تواند باعث کاهش زمان انجام فعالیت‌ها یا محرومیت‌های شغلی به خاطر ناکارآمدی شود.

بر اساس کتاب «پیشرفت رفتار» نوشته استیو جیکوبس، علم رفتارشناسی ثابت کرده است که برای تحقق یک رفتار به ۲۰ درصد محرک و ۸۰ درصد تقویت و پیامد نیاز خواهد بود. رهبران بیشترین قدرت و اثرگذاری را برای بیان تقویت و پیامدها در راستای تغییر سازمانی دارند.

اگر به رهبران «رفتارهای درست» را برای تغییر و چگونگی اثرگذاری با پیامدهای این رفتارها را آموزش دهیم، می‌توانیم تغییرات سازمانی پایداری برای رسیدن به اهداف و منافع سازمانی خود ایجاد کنیم.

با کمک رفتارهای گوگل، تغییرات پایدار را بیاموزید

اگرچه پیامدها و تقویت‌های رفتاری به تغییر سازمانی پایدار کمک می‌کند، اما تنها رفتاری نیست که رهبران باید آن‌ها را آموخته و اجرا کرده تا بتوانند به اهداف و منافع سازمانی دست پیدا کنند.

در سال ۲۰۰۸ گوگل تحقیقاتی را آغاز کرد تا مشخص کند که چه چیزهایی می‌تواند روی یک مدیر اثرگذار باشد و او را به یک مدیر عالی تبدیل کند. این تحقیقات رفتارهای مختلفی را شناسایی کرد که در افرادی با استعدادهای برتر دیده می‌شد. گوگل برای توسعه استعدادهای مدیریت به استفاده از این رفتارها و اصلاح آن‌ها روی آورد.

رفتارهای گوگل از رفتارهای مکمل و قدرتمند در نقش‌های رهبری است که به رهبران کمک می‌کند تا با موفقیت در تغییر سازمانی مشارکت کنند. اگر بتوانیم رفتارهای گوگل را برای رهبران توسعه دهیم، روش‌هایی برای عملکرد رهبران خواهیم داشت که نه تنها به آن‌ها کمک می‌کند که تغییر سازمانی را هدایت کنند بلکه احتمال موفقیت تغییر پایدار سازمانی را هم افزایش خواهد داد.

رفتار گوگل نقش رهبر در تغییر عمل رهبر
یک ارتباط برقرار کننده و شنونده خوب باشید.  

 

 

ارتباط برقرار کننده

با کمک روش‌های خلاقانه برقراری ارتباط مثل داستان‌سرایی، مشارکت و ارتباط لازم برای تغییر را ایجاد کنید.

پیام‌های کلیدی را ترجمه و دسته‌بندی کنید تا برای تیم معنادار و مرتبط باشد.

از چشم‌اندازها و استراتژی‌های شفاف حمایت کنید. چشم‌انداز و استراتژی سازمان را با تغییر سازمانی و تیم مرتبط کنید.
تیم خود را مدیریت کند و یک میکرومدیر نباشید.  

 

مربی

اجازه دهید که تیم بخشی از تغییرات باشد. به روش‌هایی فکر کنید که می‌توانید اعضای تیم را در اجرا، بهینه‌سازی و ارتباط با تغییر سازمانی شریک کنید.
به موفقیت تیم علاقه‌مند باشید. اعضای تیم خود را آگاه کنید که تک‌تک آن‌ها در تغییر سازمانی دارای نقش موثری هستند. از پیامدها و تقویت‌ها برای دستیابی به نتایج موردنظر استفاده کنید و موفقیت‌های تیم را جشن بگیرید.
مربی خوبی باشید و فعالانه مقاومت‌ها در برابر تغییر را مدیریت کنید. مقاومت‌ها در برابر تغییر را پیدا کنید و از آن‌ها برای بهبود، گفتگو و ایجاد بینش مشترک استفاده کنید.
توسعه شغلی را تشویق کنید.  

 

وکیل مدافع و رابط

از مهارت‌های تغییر برای غنی‌سازی و توسعه شغلی در تیم خود استفاده کنید. اعضای تیم را به مشارکت فعالانه در تغییر دعوت کرده و برای آن‌ها هدف تعیین کنید.
نتیجه‌گرا باشید. نسبت به اینکه چه چیزی برای تغییر موفقیت است و چه چیزی برای تیم اهمیت دارد، شفاف صحبت کنید.

 

آیا رهبران سازمان شما با کمک چنین رفتارهایی برای ایجاد تغییر سازمانی پایدار تلاش می‌کنند؟ برای تحقق تغییرات سازمانی و رسیدن به اهداف و منافع سازمانی باید روی رهبران خود تمرکز کنید. آموزش چرخه رفتار (محرک‌ها، عمل و پیامدها) به رهبران و اینکه چگونه بهترین رفتار ممکن را داشته باشند، به موفقیت تغییر سازمانی شما کمک خواهد کرد.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org