Skip to main content

تغییر در هر سازمان غیر قابل اجتناب است. برای ماندن در رقابت شرکت‌ها باید به پیشرفت فناوری، انتظارات مشتریان، نیازهای کارمندان و خلاقیت در بازار پاسخ دهند. در بعضی موارد رهبری نیاز به اتخاذ فرایندها، به روزرسانی سیاست‌ها و جهت‌ دادن به فعالیت کارمندان است. رهبری موثر در حین تغییر سازمانی به شما در حصول اطمینان از اینکه سازمان‌ در مسیر رسیدن به اهدافش پیش برود، کمک می‌کند. رهبران باید این 5 رفتار ضروری را برای رسیدن به تغییر موثر پیش گیرند. در ادامه به 5 چیزی که رهبران برای دستیابی به تغییر سازمانی باید انجام دهند اشاره می‌شود.

1- الهام بخشیدن به دیگران

بسیاری از رهبران در الهام دادن به خود عالی عمل می‌کنند اما همه آن‌ها در الهام بخشیدن به دیگران موفق نیستند. در حین تغییر طبیعی است که کارمندان از ناشناخته‌ها بترسند و در برابر تعدیل رفتار خود مقاومت نشان دهند. رهبران موثر قادر به پیش‌بینی نگرانی‌های کارمندان خود بوده، این نگرانی‌ها را قبل از ایجاد شدن شناسایی کرده و به کارمندان در سیر مسیر تغییر به سمت آینده یاری می‌رسانند.

برای این کار رهبران باید بینش واضح و متقاعدکننده‌ای برای آینده داشته باشند و قادر باشند که به کارمندان درباره اینکه چگونه تغییر برای آن‌ها و سازمان مفید است اطلاع‌رسانی کنند. الهام بخشیدن به دیگران برای انطباق با تغییرات راهی به سوی موفقیت است. بدون این مهارت کلیدی تغییر قبل از شروع شدن شکست می‌خورد. با یک بینش شفاف گام برداشته و افراد را قبل از تغییر سازمانی تشویق به تغییر کنید.

2- برنامه راهبردی داشته باشید

وقتی کارمندان متوجه شدند که علت تغییر چیست قدم بعدی این است که بدانند چگونه باید این تغییر را به وجود آورد، چگونه نقش‌شان تغییر کرده و به چه تغییرات فردی نیاز دارند. واضح است که تعریف هدف نهایی، راه رسیدن به آن و نقش و مسئولیت افراد برای رهبری یک تغییر موفق بسیار مهم است.

رهبران باید در مورد راهبردی که اتخاذ کرده‌اند کاملا شفاف باشند تا به صورت کامل و مناسبی به سؤالاتی که برای کارمندان ایجاد می‌شود پاسخ داده شود. برای ارائه اطلاعات در مورد وظایف، چارچوب‌ها و تغییرات اینکه چه چیزهایی تغییر کرده و چه چیزهایی به روال قبل می‌ماند آماده باشید.

3- به صورت موثری ارتباط برقرار کنید

تشویق کردن دیگران و به اشتراک گذاشتن برنامه‌ راهبردی کاملا به برقرار کردن ارتباط مؤثر بستگی دارد که شامل انتقال زودهنگام، شفاف و معمول اطلاعات است.

در حقیقت طبق نظرسنجی که رابرت هالف انجام داد مشخص شد که 65 درصد از مدیران شرکت بر این اعتقاد هستند که برقرار کردن ارتباط شفاف و معمول با کارمندان مهمترین عامل در تغییر رهبری است. ارتباط مؤثر به یک رویکرد چند جانبه بستگی دارد. افراد هر آنچه که برای اولین بار می‌شنوند را به صورت کامل متوجه نمی‌شوند.

پس باید به صورت مکرر و به روش‌های مختلف برای درک کامل مطالب به کارمندان اطلاع‌رسانی کرد تا مطالب جزئی از رفتار و عاداتشان گردد. رهبران تغییر موثر اطلاعات را به روش‌های مختلف به اشتراک می‌گذارند. مثلا در قالب نوشتاری، برگزاری جلسات، گفتگو و غیره. ارتباط دو طرفه بسیار مهم است.

کارمندان باید قادر باشند که سوالاتشان را بپرسند، شنیده شوند و باور داشته باشند که بازخوردهایشان مورد توجه قرار می‌گیرد. بازخورد گرفتن از دیگران و گوش دادن به این بازخوردها یک مهارت مهم برای رهبران در طی فرایند تغییر سازمانی است.

4- پیوسته حمایت کنید

رهبران موثر درک می‌کنند که نمی‌توان فقط تغییر را دیکته کرد و از کارمندان انتظار داشت که بدون هیچ حمایتی تغییر کنند. به یاد داشته باشید که شاید کارمندان آمادگی تغییر کردن را داشته باشند ولی برای اینکار نیاز به زمان و حمایت دارند تا تغییر را در رفتار و فرایندهای کاری به اجرا درآورند.

فراهم کردن فرصت آموزش و یادگیری مداوم و منبعی برای حمایت از تغییر برای کارمندان الزامی است. این فرایند نیازمند آماده بودن برای پاسخ به سؤالات، ارائه بازخورد و مشکلات احتمالی که در این راه بوجود می‌آید است. رهبران باید آمادگی حفظ تصویر از تغییر را در ذهن داشته باشند و در عین حال همه چالش‌های راه که ممکن است در مسیر تغییر ایجاد شود را مدنظر قرار دهند. در نتیجه برنامه تاکتیکی با هر اطلاعات جدیدی بهینه‌سازی می‌شود.

5- تعهد بلند مدت داشته باشید

تغییر موفق نیاز به انگیزه دارد. رهبران باید به کارمندان انگیزه داده تا در همواره در مسیر تغییر ثابت‌قدم بمانند. دلایل نیاز به تغییر و مزایایی که در نتیجه تغییر کردن ایجاد می‌شود را به کارمندان بگویید. در مورد ابزار تغییر سازمانی با آن‌ها صحبت کنید تا بدانند چگونه باید روی این تغییر اثر بگذارند. موفقیت‌ها را جشن بگیرید تا کارمندان را برای به جلو رفتن مشتاق‌تر کنید. تمام این‌ها نیازمند تلاش دائمی رهبر است.

آماده تغییر سازمانی باشید

تغییر در هر سازمانی چه آمادگی داشته باشید و چه نه رخ می‌دهد. رهبران موثر نیاز به تغییر را شناسایی کرده، برنامه‌ای برای به اجرا درآوردن تغییر به روشی درست داشته و انگیزه دادن به افراد به منظور تلاش برای این تغییر و حمایت دائم از آن‌ها در قالب برقرار کردن ارتباط مؤثر در این مسیر را در نظر دارند.

وقتی این پنج رفتار توسط رهبران انجام شود رخ دادن تغییر در هر سطحی ممکن می‌شود. هر موقع که خواستید برای یک تغییر سازمانی برنامه‌ریزی کنید اول شناسایی کنید که کدام یک از این مهارت‌ها باید تقویت شود و روی آموزش رهبری برای موفقیت هم سرمایه‌گذاری کنید.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org