Skip to main content

با افزایش سه میلیونی بیکاری تنها در عرض یک هفته (بالاترین تعداد در تاریخ آمریکا حتی در مقایسه با دوران رکود بزرگ در تاریخ این کشور)، عجیب نیست که نگرانی از دست دادن شغل روز به روز بیشتر شود. از زمانی که اولین مورد بیمار کووید-۱۹ در آمریکا گزارش شد تقریبا یک نفر از هر پنج آمریکایی شغل خود را از دست داده‌ است و یا ساعت کاریشان کاهش پیدا کرده‌است. این تنها آغاز ماجرا است؛ طبق آنالیز مودی (Moody)، به دلیل این بیماری همه‌گیر، تقریبا ۸۰ میلیون نفر در آمریکا در معرض ریسک متوسط و یا بالایی در از دست دادن شغل خود هستند. این بدین معنا است که بیش از نیمی از نیروی کار در ماه آینده شغل خود را از دست خواهند داد. آیا این افراد سوالات مهم بعد از تعدیل شدن خود را می‌دانند؟

با اینکه برخی کارفرمایان امکان استفاده از گزینه‌های متعادل‌تری به جای تعدیل نیرو از جمله مرخصی، کاهش ساعت کاری و کاهش حقوق را دارند. ترس و بلاتکلیفی از اینکه آیا شرکت در آینده قادر به استخدام مجدد و پرداخت حقوق نیروها خواهد بود یا نه، منجر به انتخاب گزینه تعدیل نیرو می‌شود.

با توجه به اینکه میلیون‌ها نفر به دنبال راه‌حلی برای رویارویی با امکان از دست دادن شغل هستند؛ من با متخصصین منابع انسانی و مربیان اجرایی بسیاری در رابطه با اینکه در صورت دریافت اطلاعیه تعدیل نیرو باید سوالات مهم بعد از تعدیل شدن را از کارفرمای خود بپرسید؛ مصاحبه کرده‌ام. موارد زیر مجموع پیشنهادات آنان است که باید با کارفرما یا بخش نیروی انسانی شرکت خود در میان بگذارید:

سوال: چه زمانی آخرین حقوق خود را دریافت می‌کنم؟ آیا برای مرخصی‌های استفاده نشده حقوقی دریافت خواهم کرد؟

اولین کاری که در صورت نگرانی برای از دست دادن شغل (یا اگر شغل خود را از دست داده‌اید) باید انجام دهید، این است که موقعیت مالی فعلی خود را بدانید. اگر هنوز شاغل هستید، برنامه پس‌انداز کوتاه مدت خود را تشدید کنید. خرج‌های خود را به دقت بررسی کنید تا خریدهای اضافه را کم کنید. هزینه‌های ماهیانه عضویت و خدماتی که نیاز به آن‌ها ندارید را حذف کنید.

اگر تعدیل شده‌اید؛ جویای آخرین زمان دریافت چک حقوقی خود شوید و اینکه این چک شامل چه مواردی می‌شود را پیگیری کنید. از بخش نیروی انسانی درباره جزئیات برخی مزایا بپرسید؛ از جمله اینکه آیا برای مرخصی‌های استفاده نشده نیز حقوقی دریافت خواهید کرد یا خبر؟ همچنین، مهم است که در سریع‌ترین زمان برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنید؛ دانستن مبلغ دریافتی تصویر واضحی از وضعیت مالی شما ارائه می‌دهد.

سوال: آیا حق سنوات دریافت خواهم کرد؟

انواع مختلفی از بسته‌های حق سنوات وجود دارد؛ از جمله، ادامه برخورداری از مزایای خدمات درمانی و یا برخورداری از خدمات تغییر شغل. اما بطور معمول، حق سنوات مبلغی زیاد و یکباره است که بعد از آخرین روز کاری کارمند، به او پرداخت می‌شود. در حال حاضر هیچ قانون فدرالی کسب‌وکارها را ملزم به پرداخت حق سنوات به کارمندان برکنار شده نمی‌کند. اما، نیوجرسی اولین ایالتی است که اخیرا قانونی وضع کرده که کارفرمایان را موظف می‌کند تا ۶۰ روز جلوتر از زمان تعدیل نیرو، به کارمندان اطلاع‌رسانی کنند و برای شرکت‌هایی با تعداد کارمندان ۱۰۰ نفر یا بیشتر، حق سنوات آن‌ها را پرداخت کنند.

دریافت مبلغی یکجا به عنوان حق سنوات، می‌تواند مانند پول باد آورده باشد؛ اما این پول بدون برنامه‌ریزی به سرعت تمام می‌شود. بودجه ماهیانه خود را مشخص کرده و این سوالات را از خود بپرسید:

چقدر زمان می‌برد تا شغلی با درآمد مشابه پیدا کنم؟

آیا به اندازه‌ای پول دارم تا هزینه وام خانه و دیگر بدهی‌ها را در ماه‌های آینده پرداخت کنم؟

اگر تعدیل نیرو برای شما هم اتفاق افتاده است؛ فرض را بر این نگذارید که نمی‌توانید از شرکت خود درخواست حق سنواتی بیشتر از بسته ارائه شده آن‌ها داشته باشید. خصوصا که این بسته شامل خدمات کمکی مانند مشاوره تغییر شغل نیز می‌شود. این به نفع کارفرمای شماست تا ارتباطی مثبت با شما برقرار کرده و وفاداری کارمند خود را تقویت کند. به خصوص اگر در آینده قصد باز استخدام شما را داشته باشد.

سوال: چه مقدار زمان دارم تا از طرح سهام خود استفاده کنم؟

اگر خبر تعدیل نیروی خود را دریافت کرده‌اید؛ از کارفرمای خود بپرسید که تا چه زمانی فرصت استفاده از طرح سهام خود را دارید و کدام یک از سهام‌های پاداشی‌تان را به شرکت برمی‌گردانید. متاسفانه، شیب تند نزول بازار بورس در هفته‌های گذشته به این معناست که بسیاری از مدیران، شاهد کاهش بی‌سابقه ارزش سهام شرکت شده‌اند. برای مثال، اگر شما در ژانویه ۲۰ هزار سهم به ارزش ۳۰ دلار داشته‌اید؛ این مبلغ هم‌اکنون به ۲۵ درصد یا کمتر، تقلیل پیدا کرده‌است. اگر بسته حق سنوات شما این امکان را به شما می‌دهد تا برای مدت طولانی‌تری از سهام خود استفاده کنید؛ شاید نگه داشتن سهام تا بهبود دوباره بازار بورس گزینه بهتری باشد.

سوال: آیا شرکت پس از آخرین روز کاری خدمات درمانی من را پوشش می‌دهد؟ تا چه مدت زمانی این پوشش ادامه دارد؟

کارفرمایان در طرح خدمات درمانی و قراردادهای خود با شرکت‌های بیمه درمانی مشخص می‌کنند که آیا بیمه خدمات درمانی شامل زمان تعدیل نیرو و یا غیبت کوتاه مدت می‌شود یا خیر. حتما از بخش نیروی انسانی اطلاعات مربوطه را جویا شده و از مدت زمان و هزینه‌ها آگاه شوید.

سوال: آیا به من معرفی‌نامه می‌دهید؟

اگرچه ممکن است در زمان تعدیل نیرو به گرفتن معرفی‌نامه فکر نکنید؛ اما مهم است که در اسرع وقت این موضوع را با کارفرمای خود در میان بگذارید. کارفرمایان آینده شما، پیش از آنکه به شما پیشنهاد شغلی دهند؛ خواهان گفتگو با کارفرمایان پیشین شما هستند. در نتیجه، قبل از آخرین روز کاری این مسئله را مطرح و افرادی که به شما توصیه‌نامه می‌دهند را مشخص کنید (در نظر داشته باشید که کارفرمایان تمایل به گفتگوی کلامی با این افراد دارند تا دریافت نامه ننوشته شده).

اقدام مفید دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که اطلاعات تماس مدیران و همکارانی که از آن‌ها درخواست توصیه‌نامه خواهید کرد را ذخیره کنید. اگر حساب لینکدین دارید؛ درخواست ارتباط برای این افراد بفرستید تا وارد شبکه شما شوند و شما امکان ارتباط با آن‌ها را داشته باشید.

سوال: چطور و تا چه زمانی می‌توانم کپی بررسی عملکرد خود را دریافت کنم؟

اگر گزارشات سابق بررسی عملکرد خود را ذخیره ندارید؛ از کارفرمای خود بخواهید آن‌ها را تا قبل از آخرین روز کاری برای شما ارسال کند. ارائه سند و مدرک برای دستیابی‌های شما در شغل پیشین و نظرات مکتوب مدیر می‌تواند اطلاعات مهمی در اختیار شما بگذارد تا از آن‌ها برای بروزرسانی رزومه خود و پروفایل لینکدین خود استفاده کنید.

سوال: چه اتفاقی برای طرح مبلغ بازنشستگی من می‌افتد؟

اگر درآمد شما بالا است و می‌توانید پول بیشتری در حساب پس‌انداز بلندمدت خود ذخیره کنید؛ از کارفرمای خود درخواست کنید تا قبل از واریز آخرین حقوق شما و در صورت امکان، بالاترین مبلغ ممکن را برای مبلغ بازنشستگی شما واریز کند. بالاترین مبلغ برای هر شخص در سال ۲۰۲۰ معادل ۱۹۵۰۰ دلار برای افراد زیر ۶۰ سال و ۲۶ هزار دلار برای افراد ۵۰ سال و بالاتر است. اینکه چه اتفاقی برای طرح مبلغ بازنشستگی شما در آینده می‌افتد بستگی به نوع طرح شما دارد. از کارفرمای خود گزینه‌های موجود خود را جویا شوید و از مشاور مالی خود کمک بگیرید.

از دست دادن شغل، حتی زمانی که شما مقصر نباشید؛ می‌تواند منجر به احساس شکست، ناتوانی و ناراحتی شود. زمانی که سوالات مهم بعد از تعدیل شدن را از کارفرمای خود بپرسید؛ می‌توانید تا حدی به حس عاملیت در این شرایط دست پیدا کرده و به آگاهی لازم برای نگهداری از خود برسید.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org