Skip to main content

در زمانی که همه‌گیری بیماری کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی و سطح زندگی مردم، جهان را شوکه کرده و بیش از 10 هزار نفر را کشته است شاید این که گزارشی از شادترین کشورها داده شود به نظر برخی جالب نیاید. اما انسان همیشه به خوشحالی نیاز دارد. گزارش سالانه شادترین کشورهای دنیا در سال 2020، در روز جهانی خوشبختی یعنی 20 مارس منتشر شده است.

در رتبه بندی سال 2020، برای سومین سال پیاپی، فنلاند رتبه اول این رتبه بندی، دانمارک رتبه دوم و سوئیس جایگاه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

اگرچه به نظر می‌رسد اکنون زمان عجیب و غریبی برای اعلام شادترین کشورهای دنیا است، سردبیران این گزارش اشاره می‌کنند که اوقات چالش برانگیز همیشه حس خوشی و سعادت را در مردم افزایش می‌دهند. با توجه به اینکه همه‌گیری جهانی کرونا برای بهزیستی همه کشورها خطرات بزرگی بخصوص بر سلامت و درآمد مردم خواهد داشت، اما همانطور که در مطالعات اخیر مشخص شده بلایای طبیعی مثل زمین لرزه‌ها، سیل‌ها، طوفان‌ها، سونامی‌ها و حتی بحران‌های اقتصادی باعث می‌شوند در جامعه‌های برجسته این اتفاقات کاملا طبیغی در نظر گرفته شوند، در نتیجه همه مردم آن جوامع به دنبال راه‌های همکاری برای ترمیم آسیب‌ها و بازسازی زندگی بهتر می‌روند. این امر گاهی اوقات منجر به افزایش شگفت آور خوشبختی در مواردی شده است و در واقع اگر اینطور نشود آنوقت است که این بلایا برای آنها بلاهای غیر طبیعی به شمار می‌روند.

دلیل اینکه مردم در فاجعه‌های واقعی خوشحال‌تر می‌شوند چیست؟

مردم از تمایل همسایگان و نهادهای کشور‌شان برای همکاری در هماهنگی برای کمک به یکدیگر خوشحال هستند. این کار، احساس تعلق خاطر و افتخار را در آنها افزایش می‌دهد. هر چند این سودها، گاهی به اندازه کافی برای جبران ضررهای مادی کافی نیستند. اما به ایجاد حس خوب و حس خوشبختی به مردم منجر می‌شوند.

گزارش جهانی شادی یک بررسی سالانه است که توسط شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار برای سازمان ملل انجام می‌شود. برای انجام این بررسی 156 کشور توسط موسسه جهانی گالوپ مورد بررسی قرار می‌گیرند و در این رتبه‌بندی 6 عامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. که این شش عامل شامل سطح تولید ناخالص داخلی، امید به زندگی، سخاوت، حمایت اجتماعی، آزادی و جریان فساد است. اولین گزارش جهانی شادی با نام شادترین کشورهای دنیا ابتدا در سال 2012 منتشر شد.

امسال، اوضاع برخی کشورها از جمله ایالات متحده بهبود یافته است. ایالات متحده در رتبه 18 قرار گرفته است و این یک رتبه ارتقا برای آن محسوب می‌شود. اگرچه هنوز با رده یازدهم که در اولین گزارش شادی جهان قرار گرفته بود خیلی فاصله دارد.

سایر کشورهای بزرگ در چه رتبه‌ای از فهرست شادترین کشورهای دنیا قرار گرفتند؟

انگلیس در رده 13 قرار داشت (و نسبت به سال 2019، دو امتیاز ارتقا رتبه داشته است)، آلمان دوباره در رتبه 17 قرار دارد، ژاپن در رتبه 62 (که این مساله نشان از 4 رتبه تنزل امتیاز نسبت به سال گذشته را دارد)، روسیه در رتبه 73 قرار گرفته (5 امتیاز افت دارد) و چین با رتبه 94 یک رتبه افت را نشان می‌دهد.

علاوه بر خوشبخت ترین کشورها، گزارش شادی جهان همچنین به مکان‌هایی که مردم ناشاد و زندگی‌های ناآرامی هم دارند نگاهی داشته است. امسال افغانستان به عنوان ناخوشایندترین مکان در جهان و به دنبال آن سودان جنوبی و زیمبابوه در این رتبه بندی قرار گرفته‌اند.

برای اولین بار، گزارش سال 2020 همچنین شادترین شهرهای جهان را را نیز اعلام کرده است. 10 کشور برتر در شهرهای اسکاندیناوی است که پایتخت فنلاند هلسینکی به عنوان شادترین شهر جهان قرار دارد.

در انتها هم ناخوشایندترین شهرها معرفی شده‌اند که همگی شرایط مشترکی دارند. بیشتر آنها در کشورهای توسعه نیافته واقع شده‌اند و جنگ را تجربه کرده‌اند (کابل در افغانستان، صنعا در یمن)، درگیری مسلحانه (غزه در فلسطین)، جنگ داخلی (جوبا در سودان جنوبی، بانگوئی در جمهوری آفریقای مرکزی)، بی ثباتی سیاسی (قاهره در مصر) یا فاجعه‌های طبیعی ویرانگر (بندر-شاهزاده در هائیتی).

سردبیران این گزارش می‌گویند که رتبه آنها با سایر لیست‌هایی که ارائه می‌شود متفاوت است چون در این گزارش آنها فقط به عواملی وابسته که محققان آنها را مناسب می‌دانند، متکی نیستند. آنها می‌گویند: «رتبه‌بندی آنها به گزارش‌های مربوط به ساکنان هر شهر مبنی بر چگونگی ارزیابی کیفیت زندگی خود آنها متکی است.» آنها می‌گویند مسلما، رویکرد از پایین به پایین است که به مردم کمک می‌کند نا به این فکر کنند که چه مسائلی به رفاه ساکنانشان کمک می‌کند نه رویکرد بالا به پایین.

توصیه می‌شود گزارش کشورهای خوشحال جهان، کشورهای ناخوشحال و شهرهای خوشحال و ناخوشحال را بخوانید. اما به خاطر داشته باشید که هر کجا که هستید باید سعی کنید با وجود همه اینها باز هم خوشحال باشید.

ایران در کجای لیست خوشحالترین کشورهای دنیاست؟

ایران در این لیست از میان 153  کشور در رتبه 118 قرار گرفته است. ایران در سال جاری با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودوه است که شاید این مساله باعث شده مردم ایران در جایگاه خوبی در لیست شادترین کشورهای دنیا قرار نگیرند.

20 کشور برتر در لیست خوشحالترین کشورهای دنیا

  1. فنلاند
  2. دانمارک
  3. سوئیس
  4. ایسلند
  5. نروژ
  6. هلند
  7. سوئد
  8. نیوزیلند
  9. اتریش
  10. لوکزامبورگ
  11. کانادا
  12. استرالیا
  13. انگلستان
  14. اسرائیل
  15. کاستاریکا
  16. ایرلند
  17. آلمان
  18. ایالات متحده
  19. جمهوری چک
  20. بلژیک

کشورهای نا شاد جهان

  1. افغانستان
  2. سودان جنوبی
  3. زیمبابوه
  4. رواندا
  5. جمهوری آفریقای مرکزی
  6. تانزانیا
  7. بوتسوانا
  8. یمن
  9. مالاوی
  10. هند

شادترین شهرهای جهان

  1. هلسینکی، فنلاند
  2. اهروش، دانمارک
  3. ولینگتون، نیوزیلند
  4. زوریخ، سوئیس
  5. کپنهاگ، دانمارک
  6. برگن، نروژ
  7. اسلو، نروژ
  8. تل آویو، اسرائیل
  9. استکهلم، سوئد
  10. بریزبن، استرالیا

ناشادترین شهرهای جهان

  1. کابل، افغانستان
  2. صنعا، یمن
  3. غزه، فلسطین
  4. بندر-پرنس، هائیتی
  5. جوبا، سودان جنوبی
  6. دارالسلام، تانزانیا
  7. دهلی، هند
  8. ماسرو، لسوتو
  9. بانگوئی، جمهوری آفریقای مرکزی
  10. قاهره، مصر

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org