Skip to main content

چه بخواهید و چه نخواهید شایستگی‌ های کلیدی تیمتان با گذشت زمان تغییر می‌کنند. با پیشرفت فناوری، مشتریان محصولات و خدمات جدیدی را تقاضا می‌کنند و شما مجبور می‌شوید خودتان را با این شرایط جدید وفق دهید. بنابراین مهارت‌هایی که تیمتان از آن استفاده می‌کنند باید هر چند وقت یکبار به‌ روز شوند و تغییر شکل پیدا کنند تا شایستگی های کلیدی تیم با این بازسازی مهارت و تقویت مهارت بهبود یابد.

از طرفی هم، پیش رفتن با این تغییرات کار چندان آسانی نیست. هر چه نیاز به تقویت و بازسازی مهارت‌های تیمتان بیشتر می‌شود، سازمانتان هم باید راهی برای پیگیری آموزش‌های لازم پیدا کند تا مطمئن شود تیمتان می‌تواند در محیط دائم‌التغییر بازار، مزیت رقابتی خود را با شایستگی های کلیدی خود حفظ کند.

به گفته difin، «با توجه به گزارش اخیر شرکت جهانی مک‌کینزی، به احتمال زیاد بیش از 37 میلیون کارمند باید تا سال 2030 مجموعه مهارت‌های خود را به‌طور کلی تغییر دهند تا شایستگی های کلیدی خود را هم‌راستا کنند.

این موضوع به خاطر فناوری‌های جدیدی مانند دیجیتالی‌سازی، هوش مصنوعی و خودکارسازی اتفاق خواهد افتاد و تا چند سال آینده دنیای کار را دچار تحول خواهد کرد.»

هر چند نمی‌توان دقیقا مشخص کرد که صنعت در دهه آینده دچار چه تغییراتی می‌شود، هیچ جای انکار نیست که فناوری نقش مهمی در محیط کاری دارد و می‌تواند تغییرات چشمگیری در آن ایجاد کند.

بنابراین بهتر است با استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت شایستگی شرکتتان را برای این تغییرات آماده کرده و از الان به پیگیری شایستگی های کلیدی، اجرای آموزش‌های آنلاین و طراحی مجموعه مهارت‌های لازم برای هر نقش بپردازید.

تقویت مهارت (Upskilling) یعنی چه؟

وقتی مهارت‌های اضافه یا جدیدی را به کارمندان آموزش می‌دهیم، می‌گویند به تقویت مهارت‌ها یا در واقع Upskilling آن‌ها پرداخته‌ایم.

این کار به کارمندان کمک می‌کند تا نقش و مسیر شغلی فعلی‌شان را ارتقا دهند؛ مثلا از اعضای تیم بازاریابی به نقش مدیریت بازاریابی ترفیع پیدا کنند.

آلیس اسپالدینگ، مدیر واحد یادگیری و عملکرد در شرکت The Reserves Network می‌گوید: «ماهیت استخدام، آموزش و کار در فرهنگ شرکت ما در حال تغییر است.

با توجه تغییراتی که در بازار نیروی کار رخ می‌دهد، کسب‌وکارها باید به نحوی اطمینان حاصل کنند که کارمندان خوبشان را از دست ندهند و آن‌ها را به رقیبانشان نبازند.

تقویت مهارت یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری روی کارمندان است که از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند. این کار نه تنها به کسب‌وکارتان کمک می‌کند، بلکه نشان می‌دهد به علایق کارمندان اهمیت می‌دهید و می‌خواهید به مسیر شغلی‌شان کمک کنید.»

تحقیقات نشان داده‌اند 40 درصد از کارمندانی که آموزش‌های لازم (برای کارآمد شدن در شغلشان) را دریافت نمی‌کنند و شایستگی های کلیدی مد نظر را آموزش نمی‌بینند در عرض یک سال سازمان را ترک می‌کنند.

بنابراین Upskilling نوعی رویکرد برد-برد است که علاوه بر ارتقای مهارت‌های کارمندان، به حفظ استعدادهای برتر شرکت نیز کمک می‌کند و در نتیجه عملکرد کل و شایستگی سازمان را بهبود می‌بخشد.

تقویت مهارت کارمندان باعث می‌شود کارمندان با گذشت زمان به اعتبارنامه‌های جدیدی احتیاج پیدا کنند. همچنین با این کار کارمندان متوجه خواهند شد که چقدر به یادگیری پیوسته اهمیت می‌دهید یا برای آن تلاش می‌کنید و از این بابت سپاسگزار خواهند بود.

در یکی از نظرسنجی‌های اخیر، 70 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که فرصت‌های توسعه و یادگیری بر ماندگاری‌شان در سازمان تاثیر زیادی گذاشته و یکی از عواملی است که باعث شده آنجا را ترک نکنند.

بازسازی مهارت (Reskilling) یعنی چه؟

به یادگیری مهارت‌های جدیدی که باعث می‌شود کارمند برای نقش یا مسیرشغلی تازه‌ای آماده شود، بازسازی مهارت یا Reskilling می‌گویند.

تقویت مهارت، مهارت‌های پیشرفته را به کارمندان آموزش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند رشد کنند.

اما بازسازی مهارت، نوعی تجربه یادگیری جانبی است که باعث می‌شود فرد به کلی مسیر شغلی یا نقشش را عوض کند؛ مثلا کارمندی که از یک متخصص بازاریابی به توسعه‌دهنده وب تبدیل می‌شود، به بازسازی مهارت احتیاج دارد.

بازسازی مهارت، فعالیتی است که گاهی به عنوان یک فرایند نگهداری (مثلا هنگام پیشرفت فناوری) از آن استفاده می‌شود اما ممکن است بعد از برخی رویدادهای اقتصاد هم اتفاق بیفتد.

مثلا در سال 2008 رکود اقتصادی تقریبا در همه صنایع موجب اجرای فعالیت‌های بازسازی مهارت شد. در آن زمان حدود 6/2 میلیون کارمند شغلشان رها کردند.

بازسازی مهارت راهی برای ایجاد شایستگی های کلید

وقتی کارمندان محیط کار را ترک می‌کردند، افراد اندکی که در سازمان بودند باید وظایف آن‌ها را انجام می‌دادند و جایگزین این افراد می‌شدند تا روند تولید با شکست مواجه نشود.

در نتیجه سازمان‌ها مجبور شدند مهارت‌های کارمندان باقی‌مانده را بازسازی (Reskill) کنند تا آن‌ها بتوانند جایگاه کسانی که استعفا داده‌اند را پر کنند.

همچنین کسانی که از شغل خود بیرون آمده بودند هم برای اینکه در سازمان‌های دیگر استخدام شوند و به بازار کار برگردند، مجبور بودند به بازسازی مهارت‌هایشان بپردازند برای داشتن شایستگی های کلیدی بپردازند.

وقتی اعضای تیم به صورت چند تخصصی آموزش می‌بینند، خودشان را برای کارفرما و همچنین کارفرماهای احتمالی‌شان در آینده ارزشمندتر می‌کنند.

دن شپیرو، معاون رئیس واحد «راه‌حل‌های استعداد، مسیرهای شغلی و یادگیری» در لینکدین، می‌گوید: «تیم‌هایی که مجموعه مهارت‌های متنوعی دارند معمولا موفق‌ می‌شوند. در نهایت مهم‌ترین سوال این است که تیم برای رسیدن به موفقیت، شکوفا کردن پتانسیل خود  و رشد شایستگی های کلیدی به چه قابلیت‌هایی احتیاج دارد و اینکه آیا فلان فرد می‌تواند عملکرد تیم را افزایش دهد یا نمی‌تواند؟»

تقویت مهارت و بازسازی مهارت با نرم‌افزار شایستگی

با اینکه می‌توان به راحتی نیاز به افزودن مجموعه مهارت‌ها به اعضای تیم را تشخیص داد، درک اینکه دقیقا چه مهارت‌هایی برایشان لازم است یا اینکه چطور باید آن مهارت را به کارمندان آموزش دهیم، هنوز برای خیلی از ما نامشخص است.

داشتن یک چارچوب شایستگی دائمی، به سازمانتان کمک می‌کند برای هر نقش مجموعه شایستگی ها و مهارت‌های مناسبی تعیین کند، تشخیص دهد چه زمان به تقویت و بازسازی مهارت‌ها نیاز است و همچنین افراد را آموزش دهد تا این مقتضیات نوظهور را کسب کنند.

اگر کارمندی نقشی را بر عهده داشته باشد و مهارت‌های لازم برای آن نقش را نداشته باشد (بخصوص در حوزه‌هایی مانند ساخت‌وساز، تولیدات و بهداشت و سلامت) خطرات امنیتی و جانی زیادی برای سازمان به وجود می‌آورد.

نرم‌افزار شایستگی به شرکت‌ها کمک می‌کند خطرات احتمالی را پیش‌بینی کنند تا مدیران و اعضای منابع انسانی بتوانند اقدامات لازم برای جلوگیری از هر گونه مشکلی را انجام دهند.

چنین سیستمی می‌تواند شکاف‌های مهارتی احتمالی را گزارش دهد و مشخص کند که برای برطرف کردن این شکاف‌ها در چه حوزه‌هایی به آموزش‌های جدید نیاز دارید.

این نوع نرم‌افزار می‌تواند طوری ساخته شود که کارمندان مهارت‌ها و آموزش‌های اختیاری خود را ببینند و آزادی آن را داشته باشند که به انتخاب خودشان به تقویت مهارت‌هایشان بپردازند و به عنوان یک کارمند، ارزش و شایستگی های کلیدی خود را افزایش دهند.

برای تقویت یا بازسازی مهارت‌هایی که به اعطای اعتبارنامه یا مستندسازی احتیاج دارند، سیستم نرم‌افزار می‌تواند هر گونه مجوز یا اعتبارنامه مورد نیار را در پروفایل کاربر پیگیری کرده و هر زمان که لازم بود کارمند دوباره مجوزی را اخذ کند، در سیستم برای او اعلان بفرستد.

از همه مهمتر، نرم‌افزارهای مدیریت صلاحیت می‌توانند Upskilling و Reskilling را جزوی از فعالیت‌های دائمی شرکت قرار دهند و از این طریق تیم و شرکتتان را برای تغییرات آینده و دستیابی به شایستگی های کلیدی و لازم آماده سازند. اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید، ما نوعی نرم‌افزار مدیریت شایستگی (به نام مدیر شایستگی یا CMGR) را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org