Skip to main content

امروزه ساماندهی سرعت سازمان در بازار مصرف به یک مولفه بسیار مهم تبدیل شده است. در ادامه شش اصل مهم که شرکت‌ها باید به درستی برای ساماندهی سرعت خود از آن استفاده کنند بررسی می­‌شود.

وقتي سرعت نوآوريِ كسب ­و­كارهاي كوچك، چهار برابر بيشتر از سرعت ماست، چه بايد كرد؟

این سوالی بود که اخیرا مدیرعامل ناامید یک شرکت کالاهای مصرفی، به دنبال واکنش کند سازمان خود نسبت به دینامیک جدید بازار عرضه مستقیم به مصرف‌کننده و تجارت الکترونیکی، برای ما مطرح کرد.

ساماندهی سرعت سازمان به یک اصل مهم در بازار مصرف امروز تبدیل شده است زیرا فناوری­‌های جدید، ترندها و روش‌­های خرید در حال تغییر چشم‌­انداز بازار هستند.

این امر به ویژه در مورد سازمان‌­های بزرگ کالاهای مصرفی که طی ده­‌ها سال مدل موفقی از برندسازی، بازاریابی انبوه و توسعه محصول با نگاه درازمدت ایجاد کرده‌اند، صادق است.

اما بسیاری از این شرکت­‌ها که هم در مقیاس جهانی خوب عمل می‌­کنند و‌ هم در هماهنگی موفق هستند، به ناچار مجبورند تمرکز خود را مجددا روی نیاز امروز بازار یعنی ساماندهی سرعت سازمان و همگام سازی خود با تغییرات جدید بگذارند.

کاهش زمان مورد نیاز برای رسیدن محصول از کارخانه تا قفسه فروشگاه­‌ها، کوتاه کردن دوره بازگشت در سرمایه‌­گذاری تحقیق و توسعه، ربودن فرصت‌­های فروش و روند بازار از رقبا از جمله این موارد است. همچنین واگذاری مسئولیت‌­ها به شرکت­‌های محلی، که بسیار بهتر از شعب اصلی خود با سلیقه مردمی آشنا هستند هم برای آنها امری آسان است.

بهترین ساختار برای یک مدل عملیاتی چابک که توانایی نوآوری سریع و ارزان، آزمایش محصولات و خدمات در بازار، تصحیح ایرادات آنها و عرضه سریع­‌تر به مصرف­کنندگان را داشته باشد چیست؟

ما معتقدیم پاسخ این سوال تمرکز روی کارکنان است چون به عقیده ما با ارزش­ترین دارایی هر شرکتِ عرضه‌کننده کالاهای مصرفی پیش از برند، کارکنان آن شرکت هستند. پرورش یک نیروی کار چابک باید در راس دغدغه­‌های مدیرعامل هر شرکت باشد. برای تسریع در امور کارها، پیشنهاد می‌­کنیم شرکت­‌هایی که کالاهای مصرفی عرضه می‌کنند این شش اصل را رعایت کنند:

به کارمندان خود قدرت دهید

شرکت­‌های موفق به طور فزاینده­‌ای از کارمندان خود می­‌خواهند که خود قضاوت کنند چه تصمیماتی برای گام­‌های بعدی مناسب است و فعالانه موفقیت سازمان خود را رقم بزنند. برای انجام این کار بدون دخالت در تصمیم­‌گیری و کاهش سرعت کار، به تیم­‌های چابک اختیار لازم را بدهید تا امور کارها را در دست بگیرند.

روحیه کارآفرینی را در کارمندان بپرورانید

تیم­‌هایی کوچک‌ اما متشکل از چند متخصص ایجاد کنید، تیم‌­هایی که بتوانند ایده­‌های خود را دنبال کنند (و بابت آن بودجه بگیرند). صد البته، آزادی بیشتر، مسئولیت بیشتری را هم به دنبال خواهد داشت: شکست موجب ترغیب به تلاش بیشتر می‌شود اما اگر مرتب تکرار شود، عواقب سنگینی به دنبال خواهد داشت. سازمان­‌های چابک از کارمندان خود می‌پرسند: اگر شما مالک سازمان بودید، چکار می‌کردید؟

نیاز به تغییر را بی‌واسطه و به کارمندان منتقل کنید

مدیرانِ الهام بخش، ایده‌­های خاص را به طرز معنادار و ملموسی جامه عمل می­‌پوشانند. آنچه ممکن است در ابتدا به عنوان یک شعار بازاریابی تلقی شود (به عنوان مثال، روش کار مشتری محور با رویکرد کارآفرینی) وقتی بی‌واسطه و به طور شخصی‌سازی به کارمندان منتقل شود، به ­راحتی رنگ و بوی حقیقی می­‌گیرد و عینی می‌شود.

تغییر را در قالب یک روایت بیان کنید

داشتن یک روایت مناسب از چگونگی برنامه­‌ریزی یک سازمان برای تغییر الگوی خود، به کارمندان آن سازمان کمک می‌کند درک بهتری از آنچه باید تغییر کند داشته باشند و با جریان تغییرات در سازمان همگام باشند.

کارها را ساده‌سازی و بار کار را کم کنید

جلسات، رویدادها و سفرهای غیر ضروری را حذف کنید و به کارمندان خود این امکان را بدهید تا روی موضوعات مهم تمرکز کنند. در این‌صورت جلسات طولانی بیست نفره که احتمالا حضور پانزده نفر از آنها غیر ضروری است از میان خواهد رفت و سفرهای کاری کارمندان تنها در صورتی ضرورت خواهد داشت که به وسیله ویدئو کنفرانس و تماس تلفنی قادر به پیش بردن کارها نباشند.

«سخت نگیر» اما در جایش سخت بگیر

هرجا لازم است کنترل خود را روی برند، بودجه بازاریابی و تصمیم‌گیری از منظر جهانی حفظ کنید. در صورت امکان به کشورهای خود اجازه دهید فرصت­‌های رشد و ترقی را به آرامی از طریق فعالیت­‌های محلی کارآفرینی به دست آورند.

تبدیل شدن به یک شرکت سریع و چالاک سخت است. این امر نیاز به تغییرات اساسی در مدل عملیاتی و ایجاد یک تغییر اساسی فرهنگی و چرخش فرهنگی دارد. تغییر نگرش، رفتارها و روش‌­های کار سخت‌ترین بخش‌های تغییر سازمان هستند.

وقتی کارمندان می‌بینند که نسخه بهتر و قدرتمندتری از آنها در این فرآیند ظاهر می‌شود، اشتیاق قابل توجهی برای تغییر نشان خواهند داد که همین حس موجب می‌شود به طرز غیرقابل باوری انرژی و سرعت لازم برای سوق دادن سازمان به سمت موفقیت داشته باشند.

منبع

 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org