Skip to main content

شرکت‌های در حال رشد به طور مداوم به دنبال استخدام اعضای جدید و کارآمد به عنوان نیروی کار خود هستند تا نیازهای کسب‌وکارشان را برآورده کنند آن‌ها این کار را با استفاده از دو فرایند جذب و استخدام انجام می‌دهند. اصطلاح‌های جذب و استخدام به دو رویکردی اشاره دارد که معمولا شرکت‌ها برای جذب نیروی کار مورد نظر و اجرای  موفق برنامه‌های خود اتخاذ می‌کنند. احتمالا شنیده‌اید که این اصطلاح‌ها به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما در واقع، این دو رویکرد شامل رویه‌ها و نتایج متمایز هستند. استخدام روشی ساده و مستقیم است که در آن سازمانی یک متقاضی مناسب را برای موقعیتی خالی ارزیابی و انتخاب می‌کند. در حالی که جذب فرایندی مداوم است که نیازمند تحقیقات دقیق و انتخاب استعدادهای برتر برای شرکت است، حتی اگر در آن زمان موقعیت خالی وجود نداشته باشد. در این مطلب فرق جذب و استخدام را به صورت مفصل بررسی می‌کنیم.

استخدام چیست؟

استخدام فرایند جستجو، ارزیابی و ورود استعدادهای جدید در هنگام خالی شدن یک موقعیت شغلی خاص است. این فرایند زمانی آغاز می‌شود که کارمندی شاغل، استعفای خود را اعلام کند یا موقعیتی جدید برای پاسخگویی به نیاز شرکت ایجاد شود. پس، استخدام رویه‌ای مبتنی بر نیاز است که تنها زمانی رخ می‌دهد که نیاز فوری به آن وجود داشته باشد. این کار معمولا با تبلیغ یک موقعیت شغلی خالی همراه است و به مردم اطلاع می‌دهد که شرکت به دنبال کارگر/کارمندی است که استعداد یا مهارت خاصی دارد.

این شغل می‌تواند در هیئت مدیره مطرح شود، در طی جلسات اداری اعلام شود و از طریق رسانه‌های سنتی یا شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و فیس‌بوک تبلیغ شود. علاوه بر این شبکه‌ها، بسیاری از وب‌سایت‌های دیگر در اینترنت وجود دارند که به طور خاص برای کارفرمایان ایجاد شده‌اند. آن‌ها معمولاً هم طرح‌های رایگان و هم پولی را برای ارسال آگهی و جذب افراد با استعداد ارائه می‌دهند.

در پاسخ به آگهی‌های استخدامی، متقاضیان بالقوه رزومه خود را مستقیما یا از طریق این پلتفرم‌ها به کارفرما ارسال می‌کنند. تیم مدیریت استعداد و منابع انسانی (HR)، رزومه‌ها را بررسی می‌کند، غربالگری‌های لازم را انجام می‌دهد و مصاحبه‌هایی برگزار می‌کند. سپس متقاضی‌های مناسب برای این شغل انتخاب و به‌کار گرفته می‌شوند.

فرایند استخدام برای کارمندان و کارگران سطح پایین‌تر یا برای پر کردن موقعیت‌هایی که ریسک کمتری دارند، مناسب است. بر اساس این رویکرد، تعداد زیادی از متقاضیان با معیارهای مدنظر شرکت مطابقت دارند، چون آن شغل به مهارت کمی نیاز دارد یا مهارت تخصصی خاصی نمی‌خواهد. همچنین، مصاحبه‌ها چندان پیچیده نیستند و انجام کل مراحل ساده است. علاوه بر این، اگر بعد از استخدام، کارمند در موقعیت جدید خود عملکرد مناسبی نداشته باشد، آن شرکت ضرر زیادی متحمل نمی‌شود.

جذب چیست؟

جذب فرایندی مداوم است که برای انتخاب و حفظ بهترین متقاضی‌ها در شرکت استفاده می‌شود. معمول مدت‌ها قبل از خالی شدن یک موقعیت شروع می‌شود و باید به طور منظم انجام شود. به همین دلیل است که مدیران منابع انسانی دائما به دنبال گزینه‌های مناسب هستند. این مدیران با ایجاد آگاهی گسترده در مورد شرکت خود بین افراد با استعداد از طریق شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، متقاضی‌ها را پیدا می‌کنند. همچنین نامزدهای خاصی را جذب و متقاعد می‌کنند که شرکت آن‌ها گزینه مناسبی برای اهداف و زندگی حرفه‌ای آن‌ها است.

هنگامی که مدیران منابع انسانی فردی را پیدا می‌کنند که با الزامات و استانداردهای اصلی آن‌ها مطابقت دارد، با او صحبت می‌کنند و فرهنگ شرکت خود و نوع استعدادی را که در حال حاضر به دنبال آن هستند توضیح می‌دهند. به این ترتیب آن‌ها فهرستی از کارمندان بالقوه که با برند شرکت آشنا شده‌اند و مایل همکاری هستند را از قبل تهیه می‌کنند. این کار روشی بهینه برای به‌کارگیری نیروی کار است. پس شرکت هرگز برای ایفای نقش‌های شغلی تحت فشار قرار نمی‌گیرد، حتی اگر یک کارمند به طور ناگهانی اعلام کند که می‌خواهد استعفا دهد.

فرایند جذب برای زمانی مناسب است که شما در حال تلاش هستید تا کارمندانی با مجموعه‌ای از مهارت‌ها و قابلیت‌های تخصصی برای موقعیت‌های مهم و دائمی مانند مدیریت و کسانی که مسئولیت فعالیت‌های تصمیم‌گیری را برعهده دارند، پیدا کنید. با توجه به اینکه فرایند جذب مستلزم وجود یک استراتژی طولانی‌مدت است، شانس خوبی برای یافتن متقاضی‌هایی وجود دارد که صلاحیت علمی، سطح مهارت، استعداد و تجربه آن‌ها دقیقا با قابلیت‌های مورد نیاز برای انجام شغل موجود مطابقت داشته باشد.

فرق جذب و استخدام چیست؟

نکات اصلی تفاوت جذب و استخدام در جدول زیر مشخص شده است:

استخدام جذب
معنای اصلی
استخدام فرایندی است که از طریق آن یک موقعیت خالی در یک شرکت با استعدادهای جدید پر می‌شود. جذب یک فرایند ثابت یا استراتژی بلندمدت است که از طریق آن، شرکت متقاضی‌های برتر را پیدا کرده و به‌کار می‌گیرد. در جذب، مدیران با استفاده از پل‌های ارتباطی خود مثل شبکه‌های اجتماعی، فهرستی از متقاضی‌های بالقوه را از قبل تهیه می‌کنند.

 

زمان آغاز هر فرایند
فرایند استخدام زمانی آغاز می‌شود که یک موقعیت خالی در سازمان ایجاد شود. جذب بر اساس برنامه‌ریزی بلندمدت است، مدت‌ها قبل از این که یک موقعیت خالی در سازمان به وجود آید، فرایند آن آغاز می‌شود.
نوع افراد مورد نیاز
استخدام فرایندی مبتنی بر نیاز است و به همین دلیل برای موقعیت‌های موقت یا سطح‌های پایین‌تر مناسب است. جذب برای موقعیت‌های دائمی، ایده‌آل است و برای مهارت‌ها و قابلیت‌های تخصصی مناسب است مانند موقعیتی که فرد در آن مدیریت را به عهده می‌گیرد یا باید تصمیماتی را برای شرکت اتخاذ کند.
ضررهای احتمالی
استخدام معمولا شامل کارمندان سطح پایین‌تر می‌شود، اگر فرد نامناسبی را استخدام کنید، پس می‌توانید به راحتی آن‌ها را جایگزین کنید چون فهرست بلند بالایی از افراد جویای کار برای جایگزین کردن وجود دارد به همین دلیل کمترین ضرر به شرکت وارد می‌شود. جذب برای پست‌های مهم انجام می‌شود، به همین دلیل استخدام افراد نادرست می‌تواند آسیب‌های طولانی‌مدتی را از نظر زمانی و مالی به شرکت وارد کند، چون پیدا کردن چنین افراد کلیدی و با مهارتی به راحتی امکان‌پذیر نیست.
معایب اصلی
اشکال اصلی استخدام این است که وقتی نیاز به پر کردن یک جای خالی وجود داشته باشد فرایند آن شروع می‌شود و تیم منابع انسانی ممکن است برای یافتن فردی توانا برای پر کردن این نقش تحت فشار شدید قرار گیرد. نقطه ضعف اصلی جذب هم سرمایه‌گذاری سنگین زمانی و مالی است چون مستلزم وجود استراتژی‌های بلندمدت است.

کلام آخر

مدیرانی که مسئول یافتن استعدادها هستند باید خونسردی خود را حفظ کنند و عجولانه عمل نکنند. آن‌ها باید به دقت تجزیه و تحلیل کنند که بین فرایند جذب یا استخدام کدام یک را انتخاب کنند. شرکتی که نیاز به پر کردن یک موقعیت پیچیده سطح بالا است که به مهارت‌های تخصصی نیاز دارد، می‌تواند هزینه‌های قابل توجهی را متحمل شود. به عنوان مثال، اگر یک کارمند فاقد صلاحیت یا نامناسب استخدام شود، شرکت باید تمام مراحل را از ابتدا شروع کند و کسب‌وکار آن‌ها در بلندمدت با ضرر مواجه خواهد شد.

توجه به این نکته مهم است که بسیاری از عوامل متفاوت مانند برنامه زمانی، صلاحیت و مجموعه مهارت‌های مورد نیاز و سطح دشواری مرتبط با یافتن متقاضی مناسب، بر تصمیم‌های شرکت تأثیر می‌گذارد. اگر فرایند اشتباهی را انتخاب کنید، زمان و سرمایه شرکت هدر می‌رود یا فرد نامناسبی و ضعیفی انتخاب می‌شود. به همین دلیل است که درک فرق جذب و استخدام به تصمیم‌گیری صحیح در لحظات حساس کمک می‌کند.

 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org