Skip to main content

رهبری سبک‌ها و مدل‌های مختلفی دارد اما تمامی این مدلهای رهبری برای مدیریت یک تیم دورکار مناسب و کارآمد نیستند. افراد در یک تیم دورکار در موقعیت‌های مکانی و زمانی متفاوتی به سر می‌برند و به همین دلیل رهبری این اعضا بسیار چالش‌برانگیز است، به خصوص اگر مدل رهبری برای مدیریت تیم‌های دورکار سازگاری نداشته باشد. در ادامه مدلهای کارآمد رهبری مجازی در دورکاری را معرفی می‌کنیم که برای مدیریت اعضای یک تیم دورکار بسیار مناسب هستند.

۱. رهبری تحولگرا

مدل رهبری تحولگرا یک مدل حمایت کننده و پرورش دهنده است. یک رهبر تحولگرا به اعضای تیم خود انگیزه می‌دهد و الهام‌بخش آن‌ها می‌شود تا اعضای تیم بتوانند رشد کنند و با بهره‌وری به فعالیت خود ادامه دهند. تمرکز شما به عنوان یک رهبر تحولگرا بر این است که به اعضای تیم خود کمک کنید تا با یکدیگر همکاری کنند و خود را بهبود دهند و درنهایت به یک هدف مشترک دست پیدا کنند.

یک رهبر تحولگرا به ویژگی‌های شخصیتی و توانایی تک‌تک اعضای تیم ارزش و احترام قائل می‌شود و یک تیم منسجم و قدرتمند می‌سازد. چنین رهبری اعضای تیم خود را تشویق می‌کند تا نقش خود را در تیم هدفمند ببینند و نه صرفا کار کردن.

شما باید اعضای تیم خود را تشویق کنید تا خارج از چارچوب‌ها فکر کنند و ایده‌های خود را در جلسات مجازی و آنلاین با یکدیگر به اشتراک بگذارند. شما همچنین باید عملیات‌ها و فرایندهایی را طراحی و اجرا کنید که به اعضای تیم کمک کند که کارهای خود را کارآمد و بهره‌ور انجام دهند. نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مبتنی بر وب و مناسب برای دورکاری، می‌تواند به شما در مدیریت اعضای تیمتان کمک کند.

رهبری تحولگرا یکی از مدلهای کارآمد رهبری مجازی در دورکاری است.

۲. رهبری مبادله‌ای

رهبری مبادله‌ای بر خلاف رهبری تحولگرا بیشتر بر خروجی‌ها و اهداف متمرکز است. این رهبر می‌خواهد که تمام وظایف و اهداف در زمان مقرر اجرا و تحویل داده شوند. اگر شما یک رهبر مبادله‌ای باشید، باید تلاش کنید تا تیمتان را همیشه در صدر نگه دارید.

باید مطمئن شوید که اعضای تیمتان به ابزارهای مناسب دورکاری برای برقراری ارتباط و مشارکت دسترسی داشته باشند تا بتوانند کارآمد و باکیفیت کارهای خود را انجام دهند. شما همچنین با تهیه پاداش‌ها و تنبیه‌ها می‌توانید اعضای تیم خود را برای رسیدن به اهداف تشویق کنید.

رهبری مبادله‌ای یکی از مدلهای کارآمد رهبری مجازی در دورکاری است، چرا که کمک می‌کند تا وظایف و کارها انجام شوند. رهبر مبادله‌ای کاملا شفاف انتظارات خود را از تک‌تک اعضای تیم مجازی مشخص می‌کند، گزارش‌های منظم تهیه می‌کند و فعالیت‌های افراد را پیگیری می‌کند تا مطمئن شود که هر کدام از اعضا در مسیر درستی قرار دارند.

این مدل رهبری مجازی در اجرای بهره‌ور و کارآمد فرایندهای سازمان به صورت دورکاری بسیار موثر است و با تلاش برای رسیدن به اهداف سازمانی باعث افزایش رشد و بهره‌وری سازمان می‌شود. اما با توجه به اینکه این سبک رهبری مجازی روی قوانین متمرکز است، برای خلاقیت و سازگاری تیم با تغییرات کارایی چندانی نخواهد داشت.

۳. رهبری موقعیتی

رهبری موقعیتی بیشتر تمایل دارد تا روی آن چیزی که در موقعیت‌های مختلف به آن نیاز تمرکز کند. یک رهبر موقعیتی می‌تواند با توجه به شرایط و موقعیت‌ها رویکرد خود را به شکل رهبری تحولگرا یا رهبری مبادله‌ای تغییر دهد. این سبک رهبری به سازگاری و انعطاف‌پذیری بالایی نیاز دارد.

اگر شما برای مدیریت تیم دورکار خود از این سبک رهبری استفاده کنید، باید بتوانید که به سرعت موقعیت‌ها را تشخیص دهید، آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید و درنهایت بهترین رویکرد را برای اجرا انتخاب کنید. رهبری موقعیتی یکی از مدلهای کارآمد رهبری مجازی در دورکاری است.

 

مهم نیست که شما از کدام یک از مدلهای کارآمد رهبری مجازی در دورکاری برای مدیریت تیم خود استفاده می‌کنید، مهم آن است که تیم خود را انگیزه و کارآمد نگه دارید. شما همیشه می‌توانید مطابق با شرایط و نیازها، سبک رهبری خود را تغییر دهید تا به تیم کمک کنید که مهارت‌های خود را پرورش دهند.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org