Skip to main content

ویروس کرونا در کشورهای زیادی از دنیا هراس ایجاد کرده است. بیشتر ما از رفتن به مراکز خرید، اماکن‌ عمومی، مسافرت به خارج از کشور و شرکت در برنامه‌های عمومی خودداری کرده‌ایم. با این حال، بخش مهمی از زندگی ما که نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم رفتن به محل کار است. یک فرد به طور متوسط 8 تا 12 ساعت از وقت خودش را در محل کار می‌گذراند. کار در خانه یا دورکاری می‌تواند گزینه‌ای برای بدترین شرایط از جمله اکنون که ویروس کرونا همه‌گیر شده است، باشد. اما سوال این است که مدیریت استارتاپ ها در شرایط کرونا چگونه باید انجام شود؟

استارتاپ ها چون نوپا هستند در شرایط بحرانی بیشتر آسیب می‌بینند و در عین حال احتمالا روش‌های مقابله و مدیریت بحران را درست نمی‌دانند. اما یک سری نکات جامع و کلی وجود دارند که کلیه کسب‌وکارها چه استارتاپ ها و چه شرکت‌های بزرگ باید به آنها دقت کنند و آنها را به عنوان اصول اولیه رعایت کنند و از آنها برای مدیریت شرکت خود استفاده کنند.

  • با افزایش تعداد موارد گسترده‌ ویروس کرونا اکنون زمان آن رسیده است تا استارتاپ‌ها از امنیت در محل‌کار خود اطمینان حاصل کنند.
  • کارمندان باید کاملا به شیوه‌های بهداشتی پیشنهاد شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) عمل کنند.
  • برای جلوگیری از انتقال ویروس، آموزش مدیران در مورد اقدامات بهداشتی بسیار مهم است و باید نسبت به آن اقدامات لازم انجام شود.

هند و کشورهای زیادی در دنیا پذیرای ده‌ها هزار استارتاپ هستند که نیروی کار گسترده‌ای در آن‌ها کار می‌کنند. بدیهی است که شرکت‌های نوپا از این امر یعنی شیوع ویروس کرونا به عنوان فرصتی برای ارزیابی مجدد رفاه کارمندان و بررسی این که چطور می‌توان در شرایط بحرانی استارتاپ خود را مدیریت کرد، استفاده می‌کنند.

این بیماری که برای اولین بار در ووهان چین شناسایی شد، بیماری کرونا 2019 یا کووید 19 نامگذاری شده است. پیش از این، به آن «2019-nCoV» گفته می‌شد. کوید 19 با شیوع در کشورهای دیگر، اکنون به بیماری همه‌گیر در سطح جهانی تبدیل شده است. ممکن است ما امیدوار باشیم که کسب‌وکار ما، استارتاپ ما و محل کار ما در برابر این بیماری همه گیر، مصون بماند، اما ویروس کشنده تقریبا به مرزهای همه کشورها رسیده است. به گفته یکی از مدیران اتحادیه اروپا: کشور هند یکی از کشورهای فعال در حوزه استارتاپ‌ها تنها 22 مورد نمونه مثبت جدید از ویروس کرونا را داشته است. در سطح جهان هم مشاغل بسیاری آسیب دیده‌اند، سرمایه‌گذاران بسیار ترسیده‌اند و انتظار می‌رود اقتصاد به رکود برسد. بنابراین حتما به مدیریت استارتاپ خود در مقابله با کرونا دقت داشته باشید.

در حالی که ما در Inc42 در درجه اول با توجه به جدی بودن اوضاع، به دنیای فناوری و استارتاپ‌ های هند سفر می‌کنیم، در ادامه اطلاعات معتبری در مورد ویروس کرونا، برای بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها به اشتراک می‌گذاریم تا با کارمندان خود برای مقابله با ویروس کرونا، اقدامات لازم را جهت مدیریت استارتاپ خود هم در زمان کرونا انجام دهند.

حقایقی در مورد کرونا برای کارفرمایان استارتاپ ها:

ترس از کرونا که اکنون از نظر پزشکی به عنوان «coranxience» خوانده می‌شود، آنقدر زیاد است که منجر به گسترش اطلاعات نادرست و جعلی، به ویژه در رسانه‌های اجتماعی شده است. تعداد پیام‌های فورواردی و ارسال‌ها در واتس‌اپ، فیس‌بوک و سایر سیستم‌عامل‌های رسانه‌های‌ اجتماعی و وب‌سایت‌های خبری جعلی با افزایش تعداد موارد تایید شده کرونا ویروس در حال افزایش است.

انتشار اطلاعات صحیح و واقعی به یک چالش برای مسئولان بهداشت در سراسر جهان تبدیل شده است. اندرو پاتیسون، مدیر راه‌حل‌های دیجیتال کسب‌وکار، برای سازمان بهداشت جهانی در واقع انتشار اخبار جعلی در شیوع این بیماری را «اینفودمیک» خواند که سریع‌تر از ویروس پخش شده است.

بنابراین، ما تصمیم گرفتیم تا با دکتر K K Aggarwal، رئیس جمهور سابق و دبیرکل افتخاری انجمن پزشکی هند و برخی از پزشکان پیشرو صحبت کنیم تا بنیان‌گذاران استارتاپ های نوپا به کارمندان خود حقایق را برای مدیریت بهتر منتقل کنند.

مبانی اولیه مقابله با کرونا

  1. به اقدامات پیشگیرانه سازمان جهانی بهداشت و یونیسف اعتماد کنید.
  2. در صورت شک و تردید با پزشکان معتبر صحبت کنید. آن‌ها اولین کسانی خواهند بود که به آخرین اطلاعات دسترسی دارند.
  3. به توصیه‌های رسانه‌های اجتماعی اعتماد نکنید، حتی اگر ادعا می‌شود صحیح است از انتشار آن خودداری کنید.
  4. شایعات را گسترش ندهید؛ شما یک پزشک یا یک متخصص بهداشت نیستید. هیچ محصولی را که ادعا می‌کند بیماری کرونا را درمان می‌کند را خریداری نکنید.
  5. شک و تردید خود را با مقامات پزشکی ملی و محلی خود بیان کنید، زیرا آن‌ها بیشترین اطلاعات را در مورد وضعیت منطقه شما خواهند داشت.

راهنمای سازمان جهانی بهداشت برای مکان‌های کاری و استارتاپ ها:

  1. دستان خود را مرتب بشویید: دستان خود به صورت مرتب با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آن‌ها را با صابون و آب بشویید.
  2. حفظ فاصله اجتماعی: حداقل یک متر (3 فوت) فاصله بین خود و هر کس که سرفه یا عطسه می‌کند را حفظ کنید.
  3. از لمس چشم، بینی و دهان خودداری کنید: دست‌ها بسیاری از سطوح را لمس می‌کنند و می‌توانند ویروس‌ها را منتقل کنند. پس از طریق دست‌ها، ویروس می‌تواند وارد چشم، بینی یا دهان شود.
  4. بهداشت تنفسی را تمرین کنید: اطمینان داشته باشید که شما و اطرافیانتان بهداشت را به خوبی رعایت می‌کنید. به این معنا که هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را با آرنج می‌پوشانید.
  5. اگر تب، سرفه و مشکل در تنفس دارید، سریعا به پزشک اطلاع دهید: در صورت احساس ناخوشایند در خانه بمانید. اگر تب، سرفه و مشکل در تنفس دارید، با پزشک مراقبتان تماس بگیرید.
  6. آگاه باشید و از مشاوره مراقبت‌های بهداشتی پیروی کنید: از آخرین تحولات مربوط به کوید 19 آگاه باشید و به توصیه‌های پزشکان در مورد چگونگی مصون ماندن از کرونا پیروی کنید.

کرونا، ویروسی بزرگ است که قطر سلول 400-500 میکرو دارد، به همین دلیل، هر ماسکی از ورود آن جلوگیری می‌کند. ویروس در هوا نمی‌ماند، بلکه روی زمین است، بنابراین با هوا منتقل نمی‌شود. ویروس کرونا روی سطح فلز 12 ساعت زنده می‌ماند. بنابراین شستن دست‌ها با آب و صابون به اندازه‌ کافی مهم است.

کرونا روی سطح پارچه 9 ساعت زنده می‌ماند، بنابراین شستن لباس یا قرار دادن آن در معرض آفتاب به مدت دو ساعت، برای کشتن ویروس لازم است. این ویروس به مدت 10 دقیقه روی دست‌ها می‌ماند، بنابراین قرار دادن ضدعفونی‌کننده‌ دست در جیب برای پیشگیری لازم است. همچنین نوشیدن آب گرم و نوشیدنی‌ها گرم و اجتناب از بستنی و خوردن مایعات سرد بسیار مهم و ضروری است.

مقابله و مدیریت خطرات کرونا در استارتاپ ها:

ترویج اقدامات بهداشتی:

ضوابط بهداشتی باید در اماکن بهداشتی پر تردد قرار بگیرد و به کمک پوسترها راهنمایی‌های لازم انجام شود. Savitha Kuttan، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Omnicuri گفته است: به گفته‌ پزشکان باید از کارمندان خواسته شود که بلافاصله پس از ورود به محل‌ کار، هر سه ساعت یک‌بار به دستشویی بروند و دست‌های خود را بشویند. هر سه ساعت یک‌بار دستگیره درب و سطحی که اغلب استفاده می‌شود، با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز شود.

وی در افزود: سطوح و اشیاء باید با مواد ضدعفونی‌کننده پاک شوند زیرا سطوح آلوده یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتشار ویروس است. این یکی از اصلی‌ترین اصول رعایت بهداشت در زمان کرونا است. پس به عنوان یک مدیر برای مدیریت استارتاپ خود در مقابل کرونا حتما این اصل را به روش‌های مختلف یادآور شوید.

مربیان و مدیران غذاخوری‌ها را آموزش دهید: شرکت‌های نوپا و استارتاپ ها باید اطمینان حاصل کنند که نهارخوری‌های آن‌ها تمیز است و سرآشپزها باید در مورد روند کار اطلاعات کافی را کسب کنند. شرکت‌های نوپا که کافه تریا یا نهارخوری ندارند، باید به کارمندان توصیه کنند غذای خانگی بیاورند. از خوردن گوشت خام، ماهی، تخم‌مرغ و هرگونه غذای نیم‌پز اجتناب کنند و همچنین ظروف باید مرتبا تمیز شوند زیرا می‌توانند ناقل عفونت و بیماری باشند.

قبل از شروع کار میزها کاملا تمیز شوند: تمام لپ تاپ‌ها و موبایل‌ها باید هر سه ساعت یکبار ضدعفونی شوند و اولین کاری که در صبح باید انجام شود پاک کردن میز با استفاده از یک دستمال مرطوب یا پارچه حاوی الکل ایزوپروپیل است.

برگزاری کارگاه آگاهی رسانی: بسیار مهم است که به افراد آموزش دهیم که کرونا ویروس ممکن است یک تهدید جدی باشد اما به گفته‌ پزشکان اکثر مردم در حال بهبود یافتن از این بیماری هستند.

وی گفت: تاکنون بیش از 90 هزار مورد بیماری بوده که سه هزار نفر از آنها فوت شده‌اند. بیشترین مرگ و میر در افرادی رخ داده است که مسن هستند و یا از قبل به بیماری‌های جدی مبتلا بوده‌اند. بنابراین، باید احتیاط کنید اما وحشت نکنید. با پیروی از پروتکل‌های دقیق بهداشتی می‌توان از ابتلا به عفونت جلوگیری کرد.

سیاست سختگیرانه و دقیق «بدون دست زدن»: همان‌طور که همه‌ ما می‌دانیم، ابتدا ویروس از طریق دست گسترش یافت. بنابراین برای سلام و احوالپرسی از یک «ناماسته هندی» استفاده کنید. در واقع، این شکل از تبریک اکنون در ایالات متحده هم انجام می‌شود. کارمندان خود را تشویق کنید که از دست دادن به هم به شدت جلوگیری کنند.

استفاده از ماسک صورت و دستمال کاغذی: کارفرمایان همچنین باید به افرادی را که دچار سرفه یا سرماخوردگی هستند، ماسک صورت و دستمال کاغذی بدهند.

مشاوره برای کارمندان با علائم: اگر یک کارمند علائمی از خود نشان دهد، کارفرمایان باید با مراجعه به پزشک او را معاینه کنند و مشاوره دهند.

به کارمندان باردار اجازه دهید از خانه کارها را دنبال کنند: گورگورام در مورد اهمیت دادن به کار، گزینه‌ دورکاری را برای کارمندان زن باردار انتخاب کرد. دکتر نرو مهرا، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان گهواره آپولو گفت: هر کسی که علائم سرفه و تب به همراه مشکلات تنفسی را دارد، باید فورا به پزشک مراجعه کند. به علاوه، زنان باردار، نوزادان و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند، پس باید از نظر حفظ بهداشت شخصی در داخل و خارج از منزل احتیاط کنند.

در حال حاضر، بیشتر سازمان‌ها از کارمندان می‌خواهند که در صورت بروز علائم سرماخوردگی و حتی تب خفیف در خانه بمانند. این رویکرد بسیار درست است. از هر کسی که حتی علائم خفیف هم دارد، باید خواسته شود تا زمان بهبودی کار را به صورت دورکاری از منزل دنبال کند.

به تیم استارتاپی خود در برابر انتشار اطلاعات غلط هشدار دهید: در رسانه‌های اجتماعی محصولات مختلفی وجود دارد که ادعا می‌کنند کرونا را درمان می‌کند. به کارمندان خود بگویید هیچ دارویی برای درمان کرونا وجود ندارد پس داروها، اطلاعات و ادعاهای جعلی را نادیده بگیرند.

درها و پنجره‌ها را باز نگه دارید و AC را خاموش کنید: اگر ویروس در معرض دمای 26-27 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد، کشته می‌شود، زیرا در مناطق گرم زنده نمی‌ماند. بنابراین، پنجره‌ها را باز نگه دارید تا نور و گرمای خورشید وارد خانه شود.

اصول تحویل خدمات غذایی را آموزش دهید:  مدیران شرکت‌های تحویل مواد غذایی مانند Swiggy ،Zomato و سیستم عامل‌های تجارت الکترونیکی مانند Flipkart و Amazon باید تمام موارد بهداشتی را رعایت کنند. آن‌ها باید قبل از چیدن موادغذایی، دست خود را خوب بشویند، به علاوه هنگام حمل‌ونقل از ماسک صورت استفاده کنند. اگر ویروس شیوع یابد، شرکت‌هایی که کار تحویل غذا را برعهده دارند می‌تواند اقداماتی را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که مشتریان برای دریافت نیازی به ملاقات حضوری ندارند. کاربران فقط باید یادداشت اضافه کنند و از آنها بخواهند که غذا را در درگاه یا محل پذیرایی خود بگذارند.

همانطور که پزشکان، متخصصان و سازمان‌های بهداشت و درمان، اقدامات خود را برای کمک به ما، در سالم ماندن انجام می‌دهند و دولت به دنبال مکانیسم‌های مقابله، راه‌اندازی و پیش‌بینی بسیاری از تغییرات است، برای متوقف کردن این بیماری همه‌گیر باید به مدیریت استارتاپ خود در کرونا هم دقت داشت و اقدامات لازم را انجام داد.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org