Skip to main content

دورکاری و کار از خانه به یک برنامه عادی برای بسیاری از شرکت‌ها تبدیل شده است. در گذشته دورکاری، بیشتر در شرکت‌های چند ملیتی که نیروهایشان در مناطق مختلف دنیا بودند رایج بود. اما رفته رفته این امر به یک شیوه کاری پذیرفته شده برای اکثر شرکت‌ها تبدیل شده است. در ادامه روش آماده شدن برای مدیریت عملکرد در دورکاری توضیح داده شده و اطلاعاتی در خصوص بالابردن بهره وری بهتر در دورکاری بیان شده است.

ابتدا باید اهداف روشنی را تعیین کنید.

وقتی کارکنان خود را هر روز نمی‌بینید، قطعا فرصتی پیدا نمی‌کنید که به آنها کمک کنید تا اشتباهات مربوط به اهداف را با مکالمات و مشاهدات مرسوم جبران کنند. پس بسیار مهم است که کارکنان هدف‌ها را به خوبی درک کرده باشند و بدانند که موفقیت آنها در تحقق اهداف چگونه سنجیده خواهد شد. در این صورت وقتی زمان ارزیابی عملکرد برسد همه کارکنان با این ارزیابی موافق خواهند بود.

در دوران دورکاری باید به طور مکرر ارتباط برقرار کنید.

اگر کارکنان به خاطر دورکاری جلوی چشم شما نیستند، نباید از ذهن‌تان دور باشند. ارتباطات محکمی برقرار کنید، ارتباطاتی که شامل چک و بررسی منظم عملکرد روزانه است. با این کار وقتی نوبت به ارزیابی می‌رسد دیگر مشکلی برای ارائه نظر نخواهید داشت و در جلسه خود دقیقا به ارزیابی همان مسائلی خواهید پرداخت که روزانه در مورد آن‌ها با کارکنان صحبت کرده‌اید.

در ارزیابی عملکرد، رفتار را نادیده نگیرید.

در ارزیابی عملکرد دو دسته‌بندی کلی برای ارزیابی وجود دارد. این دو دسته‌بندی شامل ارزیابی نتیجه محور و ارزیابی رفتار محور است. شاید برای مدیران تیم‌های دورکار ساده‌تر باشد که برای بررسی عملکرد کارکنان فقط روی نتایج متمرکز شوند ولی این کار ممکن است ایجاد اشکالاتی هم بکند. بعضی کارکنان ممکن است توانایی این را داشته باشند که کاری را سریع‌تر و به روش بهتر انجام دهند. بنابراین مدیران باید روش‌هایی را هم برای ارزیابی عملکرد رفتار محور داشته باشند و این فقط از طریق ارتباطات مکرر و بررسی راهکارهای انجام شده توسط کارکنان اتفاق خواهد افتاد.

از درگیر کار بودن کارکنان و صحبت از هر چیزی که در ذهنشان وجود دارد اطمینان حاصل کنید.

کارکنان ممکن است احساس کنند که ارتباطشان با سایر اعضای سازمان قطع شده است. بنابراین ممکن است این احساس منجر به عدم تعامل با روند ارزیابی شود. برای مقابله با این مشکل باید از کارکنان بخواهید که معیارهایی برای ارزیابی عملکرد و رفتار ارائه دهند و اطمینان حاصل کنید که محیطی فراهم شده است که کارکنان در آن احساس امنیت کنند و به راحتی بتوانند بازخور ارائه دهند.

به کارکنان خود اعتماد کنید.

باید به کارکنان خود نشان دهید که به آنها اعتماد دارید. چه در زمانی که می‌خواهید آنها و کارشان را ارزیابی کنید و چه زمانی که آنها مشغول انجام کارشان هستند. بعضی از مدیران فکر می‌کنند که کارکنان در دورکاری وقت کمتری را نسبت به کار کردن در شرکت صرف می‌کنند. باید به این مدیران گفت که این طرز تفکر نمی‌تواند به شما در ایجاد روحیه در تیم کمک کند. به کارکنان خود اجازه دهید گاهی تصمیم بگیرند.

خود ارزیابی و ارزیابی هم‌قطاران از هم را انجام دهید.

سازمان‌ها و مدیران معمولا علاقه‌ای به انجام خود ارزیابی ندارند. زیرا بعضی از کارکنان موفقیت‌های خود را ناچیز می‌پندارند و برخی دیگر کار بسیار کوچک را بزرگ. ولی از آنجایی که شما در دورکاری ریز به ریز کارهایی که کارکنان انجام می‌دهند را نمی‌بینید بنابراین خوب است که این فرصت را به کارکنان خود بدهید و این مدل ارزیابی را آغاز کنید.

و مطمئن بشوید که کارکنان را برای ارزیابی همکارانشان تشویق کرده اید. زیرا گاها کارکنان نتایج و تلاش همکاران را به گونه ای می بینند که شما از آن غافل هستید.

بازخورد مداوم بدهید.

بازخوردهای روشن ارائه کنید. چون کارکنان دورکار نمی‌توانند ارتباط شما را تجزیه و تحلیل کنند. در لحظه بازخور دهید و به یاد داشته باشید که کارکنان دورکار از مزایای استفاده از زبان بدن، تن صدا و شکل صورت برای درک بهتر ارتباط برخوردار نیستند.

اگر می‌خواهید بازخورد دهید حتما به یاد داشته باشید که شفاف بیان کنید که چه چیزی درست انجام می‌شود و چه چیزی اشتباه در حال انجام است. و حتما بدانید که برای بازخور منفی باید مستقیما با شخص بحث کنید و نه در یک گروه.

برای یک مکالمه پربار، محیط مناسب ایجاد کنید.

مهم نیست که شرکت شما از چه سیستمی برای بررسی‌های سالانه استفاده می‌کند، اگر برای این کار جلسه می‌گذارید بنابراین باید زمان زیادی برای بحث هم در نظر بگیرید. زمان مورد نظر را با کارکنان چک کنید. در صورت امکان، از ویدیو استفاده کنید تا ارتباط رو در رو حفظ شود، حتی اگر هزاران مایل از هم فاصله داشته باشید. سعی کنید همانطور که صحبت می‌کنید به نکات عینی هم توجه کنید.

گوش دهید، برنامه‌ریزی کنید و پیگیری کنید.

علاوه بر ارزیابی عملکرد گذشته‌نگر، در مورد اهداف آینده هم با پرسنل خود صحبت کنید. به آنچه کارمندتان می‌گوید گوش فرا دهید و آنچه که کارکنان باید در هفته و ماه‌های آینده انجام دهند مشخص کنید. سپس تمام برنامه‌ها را تک به تک پیگیری کنید.

به خاطر داشته باشید که مدیریت بهره وری کاری بسیار مهم است چه کارمندان شما در شرکت در کنار شما حاضر باشند و چه کارمندانتان در شرایط دورکاری به سر ببرند. از اهمیت مدیریت بهره وری بهتر در دورکاری غافل نشوید.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org