Skip to main content

سازمان‌هایی که در به ‌کارگیری چارچوب چابک پیشگام هستند، نشان داده‌اند که مزایای این تغییر باعث می‌شود این چارچوب در نسل‌های بعدی منابع انسانی به مولفه‌ای اصلی تبدیل شود. منابع انسانی چابک اگر به درستی در سازمان‌ها اجرا شود، می‌تواند باعث افزایش مشارکت و انگیزه کارکنان شود. در ادامه همراه باشید تا به شما توضیح دهیم که مزایای منابع انسانی چابک چیست و چگونه می‌تواند به شما در داشتن کارمندان شادتر کمک کند.

در ژولای ۲۰۱۹ جذب استعدادهای برتر، مدیریت بهتر کارایی و آموزش مجدد نیروی کار از اولویت‌های اول یک شرکت فناوری بودند. رهبری سازمان، که مدیر ارشد منابع انسانی جدید را شامل می‌شد، به این نتیجه رسید که راه‌حل مسائل اصلی شرکت استفاده از چارچوب منابع انسانی چابک و به دنبال آن به همراه آوردن اشتیاق و انگیزه‌ای است که پیش‌تر در سازمان دیده نمی‌شد.

کارشناسان منابع انسانی، گروهی از «مشاوران داخلی» را تشکیل داده‌اند تا از اولویت‌های کسب‌وکار پشتیبانی کرده، تیم‌های چندمنظوره هدفمندی را برای برطرف کردن نیازهای شرکت ایجاد و پس از انجام کار این تیم‌ها را منحل کرده و به اولویت‌های بعدی رسیدگی کنند. تعداد کارکنانی که تمایل پیوستن به این گروه را داشتند سه برابر تعداد پذیرفته‌شدگان بود و یک سوم آن‌ها خارج از دپارتمان منابع انسانی بودند که اشتیاق گسترده‌ای را به چارچوب جدیدی نشان می‌داد که هم‌اکنون در بخش‌های دیگر شرکت هم در حال اجرا است.

اگر چارچوب چابک به درستی مدیریت شود، مشارکت تمام کارکنان سازمان و رسیدگی سریع‌تر به اولویت‌های جدید را به دنبال خواهد داشت. چارچوب منابع انسانی چابک، تخصیص منابع به نیازهای برتر سازمان را ممکن کرده و نتایج زیر را به همراه می‌آورد:

  • طرح‌های مهم و نیازمند مهارت با سرعت بیشتر، نتایج بهتر و ارزش ارائه شده قابل مشاهده به انجام می‌رسند. در یکی از طرح‌ها زمان مورد نظر برای ارائه یک استراتژی جدید در زمینه یافتن منابع منطقه‌ای 75 درصد سریع‌تر از قبل انجام شد.
  • کارکنان بخش منابع انسانی می‌توانند تمرکز خود را روی تاثیرگذار بودن معطوف کنند و در عین حال مجموعه مهارت‌های گسترده‌ای را هم توسعه دهند. تحقیقات ما بهبود 20 درصدی مشارکت کارکنان را هنگام استفاده از چارچوب چابک نشان می‌دهد.
  • هر قدر گروه منابع انعطاف‌پذیرتر باشد، نیاز کلی به منابع در بخش منابع انسانی کمتر شده و از افراد در جایگاه خودشان استفاده می‌شود. درنتیجه با کمک چارچوب تحویل پروژه چابک، بازدهی افزایش پیدا می‌کند. یکی از بانک‌های اروپایی از این چارچوب استفاده کرده و منابع انسانی آن حدودا به 25 درصد بازدهی بیشتر دست پیدا کرده است.
  • گروه حرفه‌ای منابع انسانی با مدیریت مرکزی، می‌تواند شفافیت و کنترل را هنگام توسعه و اجرای طرح‌ها ممکن سازد و رویکرد انفرادی که اغلب در منابع انسانی سنتی دیده می‌شود را از میان ببرد.

سازمانی که از چارچوب چابک استفاده می‌کند، می‌تواند به سرعت منابع تخصیص یافته به پروژه‌های مهم را افزایش داده و به آن‌ها سرعت ببخشد. این موضوع به صورت مستقیم با هدف منابع انسانی در ارتباط است:

ارزش‌آفرینی برای کسب‌وکار با استفاده از افراد مستعد.

کدام قسمت از منابع انسانی باید از چارچوب چابک استفاده کند؟ ما کارها را به دو دسته تقسیم کرده‌ایم:

  • فعالیت‌های اجرایی: منابع انسانی به طور مرتب از فرایندهای تکراری استفاده می‌کند؛ متخصصان به صورت مکرر فرایندهای استانداردی را اجرا می‌کنند.
  • فعالیت‌های ساختی: منابع انسانی به دنبال این است که برنامه‌ها، قابلیت‌ها و طرح‌های استعدادی را با استفاده از یک برنامه آموزشی جدید، مسیر پیشرفت آینده‌دار یا استراتژی تامین منابع بهبود ببخشد (که همگی مناسب چارچوب منابع انسانی چابک هستند).

چارچوب استاندارد منابع انسانی معمولا بر سه رکن استوار است. مراکز تعالی (COEs)، شرکای کاری منابع انسانی (HRBPs) و عملکردها و خدمات مشترک. فعالیت‌های اجرایی و ساختی ممکن است با دو مورد اول در هم ادغام شوند، بنابراین چارچوب منابع انسانی چابک با پاسخ دادن به دو سوال زیر روی این مورد تمرکز می‌کند:

  1. چه تعداد از مراکز تعالی منابع انسانی از متخصصان ماهر تشکیل شده‌اند و چه تعداد روی پشتیبانی از اجرا و عملیات تمرکز دارند؟ ممکن است تعدادی از افراد تخصص‌های به روزی داشته باشند اما چارچوب تخصیص نیروی چابک، انجام عملیات را به شکل بهتری ممکن سازد.
  2. چه تعداد از شرکای کاری منابع انسانی و افراد ماهر، برنامه ارزش‌آفرینی حوزه کاری خود را درک می‌کنند و چه تعداد به دنبال این هستند که به هر قیمتی طرح‌های جدیدی بگیرند و به سوالات عمومی پاسخ دهند؟ استفاده از چارچوب چابک، باعث می‌شود تامین نیرو به شکل انعطاف‌پذیری انجام شود.

اعضای گروه انعطاف‌پذیر از هر دو دسته افراد تامین می‌شود: افراد ماهری که تمرکز خود را روی جذب مشارکت رهبران کسب‌وکار می‌گذارند تا بیشترین تاثیر را از آن‌ها دریافت کنند و افراد جوان‌تر از مرکز تعالی که دانش تخصصی برای پیدا کردن بهترین راهکارها را در اختیار دارند. اعضای تیم منابع انسانی چابک با یکدیگر همکاری کرده و ترکیبی از دانش منابع انسانی و کسب‌وکار را به همراه تخصص در حوزه‌های خاص ارائه می‌کنند و راهکارهای خلاقانه‌ای پیدا می‌کنند. به این ترتیب، رهبری طرح و قابلیت حل مساله انعطاف‌پذیر از مهارت‌های کلیدی این گروه محسوب می‌شوند.

بانک اروپایی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم به این شکل از چارچوب چابک بهره برده است: این بانک نیمی از نیروهای منابع انسانی را به گروه مشاوران داخلی انتقال داده است که روی اولویت‌های بانک کار می‌کنند. این بانک مراکز تعالی و گروه‌های HRBP خود را حفظ کرده و با پیدایش اولویت‌های جدید، متخصصان منابع انسانی خود را برای پشتیبانی آن‌ها به کار گرفته است.

مزایای منابع انسانی چابککلام آخر

هنگام ایجاد چارچوب منابع انسانی چابک، مسائل متعددی باید در نظر گرفته شود که به برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت تغییرات داخل و خارج از منابع انسانی نیاز دارد. این موضوع مشکلات کوتاه‌مدتی را ایجاد می‌کند، اما سازمان‌هایی که در به ‌کارگیری چارچوب چابک پیشگام هستند، نشان داده‌اند که مزایای این تغییر باعث می‌شود این چارچوب در نسل‌های بعدی منابع انسانی به مولفه‌ای اصلی تبدیل شود.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org