Skip to main content

ما برای هدایت و تصمیم‌گیری‌های بزرگ که سبب پویایی جهان می‌شود به رهبرانی خوب نیاز داریم. رهبر می‌تواند ملت، جامعه و سازمان‌ها را شکل دهد. جامعه معمولا به سرعت یک رهبر بد را شناسایی می‌کند؛ اما رهبر خوب را چطور؟ به نظر مردم یک رهبر خوب کیست؟ باید بدانید که رهبر خوب هم مثل همه اعضای تیم مشخصاتی دارد. بیاید باید هم به مشخصات یک رهبر خوب نگاهی بیندازیم.

مشخصات یک رهبر خوب

طبق تحقیقات مختلف مشخص شده است که همه رهبران خوب این 10 ویژگی اصلی را دارند. لیست زیر تعدای از ویژگی‌ها و مشخصات یک رهبر خوب را نشان می‌دهد.

  • صداقت
  • نماینده بودن
  • برقرار کردن ارتباط
  • شوخ طبعی
  • اعتماد به نفس
  • تعهد
  • نگرش مثبت
  • خلاقیت
  • الهام‌بخش
  • با فراست

اینها مشخصات یک رهبر خوب بودند. اما بسیاری از رهبران موفق و قدرتمند، همه این ویژگی‌ها را با هم ندارند و رهبر خوب معنایی مبهم دارد، اما بیشتر رهبران خوب حداقل دارای چند ویژگی از ویژگی‌های ذکر شده هستند.

تحقیقات همچنین نشان داد که سایر ویژگی‌های مهم رهبران خوب شامل موارد زیر است:

  • شجاعت
  • اهمیت قائل شدن
  • مثبت‌نگری
  • خوددار بودن
  • ارتباط برقرار کردن

ویژگی اول: شجاعت

دو نوع شجاعت وجود دارد: فیزیکی و اخلاقی. رهبر به شجاعت اخلاقی نیاز دارد، بدان معنا که حتی اگر مورد انتقاد و تمسخر قرار گیرد و قدرت، مقام و شهرت خود را به خطر اندازد، برای ارزش‌ها و اعتقاداتش مقاومت می‌کند.‌ شجاعت اخلاقی به چند دلیل سبب کسب احترام می‌شود: این شجاعت، اخلاقی عاری از نفس را منعکس می‌کند، نشانی از شکست دادن ترس است و نشان می‌دهد که رهبر، مسئولیت کارهای خود را برعهده می‌گیرد.

ویژگی دوم: اهمیت قائل شدن

اهمیت قائل شدن یعنی علاقه داشتن خالصانه و اهمیت دادن حقیقی به دیگران که شامل توجه، یکدلی، همدردی و پرورش دادن است. اهمیت قائل شدن به معنی تحمل کردن یا نادیده گرفتن عملکرد نامطلوب، تعهدی به قوانین و نگرش‌ها و عدم صداقت نیست. در اصل به معنای این است که انسان‌ها به عنوان منبعی مهم با بیشترین توانایی در یک سازمان در نظر گرفته می‌شوند. رهبرانی که چنین خصلتی دارند در عوض همکاری و حمایت مردم را دریافت می‌کنند.

ویژگی سوم: مثبت‌نگری

مثبت‌نگری همان تمایل داشتن به امیدوارانه‌ترین و شادترین بینش است و اینکه منتظر باشیم تا به بهترین نتیجه برسیم. افراد مثبت‌نگر در هر شرایطی به فرصت‌ها، امکانات و نقاط امید نگاه می‌کنند. آن‌ها باور دارند که با تلاش، تمرکز، استقامت و کمی شانس می‌توان به نتیجه مثبت رسید. مردم به سمت رهبرانی می‌روند که مثبت و شاد بوده و نگرش آن‌ها بوی «ما می‌توانیم» می‌دهد.

ویژگی چهارم: خوددار بودن

رهبران باید انتخاب کنند که چه کنند و چه نکنند و عواقب انتخاب‌هایشان را بر عهده بگیرند. آن‌ها قوانین رفتاری و سبک زندگی خود را دارند. خوددار بودن نشان می‌دهد که رهبر ابتکار، پشتکار کافی، بینش و تمرکز دارد. خوددار بودن انسان را باانگیزه و متمرکز بر هدف نگه می‌دارد و به او قدرت حرکت می‌دهد.

ویژگی پنجم: ارتباط برقرار کردن

روش‌های ارتباط بین‌فردی متعددی مانند روش نوشتاری، کلامی و غیرکلامی، نگرش و زبان بدن و ارتباط در قالب عمل و ظاهر وجود دارد. گوش دادن هم بخش مهمی در برقرار کردن ارتباط است. ارتباط برقرار کردن رهبر می‌تواند بینش ایجاد کند، هدف بسازد، ارزش‌های کلیدی را تقویت کند و به انسان جهت دهد. این کار یک ارتباط احساسی که شرطی مهم در رهبری است را ایجاد می‌کند.

سعی کنید این پنج ویژگی را در شیوه رهبری خود اعمال کنید تا مشخصات یک رهبر خوب در شما تجلی یابد. اما اگر مشخصات یک رهبر خوب در شما وجود ندارد، نترسید. راه‌هایی برای تقویت توانایی رهبری در شما وجود دارد.

ما بر این باوریم که انسان‌ها رهبر متولد نمی‌شوند بلکه با تجربه، مطالعه و سازگاری تبدیل به رهبر می‌شوند. روی تقویت مهارت ارتباطی خود که لازمه یک رهبری خوب است کار کنید. در نظر داشته باشید که تمام رهبران، چه کسانی که برای اولین بار به مدیریت رسیده‌اند و چه آن‌هایی که سابقه‌دار هستند، در مؤثر بودن رهبری خود نیاز به این ویژگی‌ها دارند.

در رهبری هم مانند هر کار دیگری باید از اشتباهات درس گرفت و به طور مستمر روی تقویت ضعف‌های خود کار کرد. رهبرانی که رهبری آن‌ها را قبول دارید دنبال کرده و ویژگی‌هایی که فکر می‌کنید باعث شده چنین رهبران خوبی شوند را بیابید، سپس خود را تطبیق دهید.

شاید این الگوها همیشه هم چنین خوب نبوده‌اند. پس دریابید که چه چیزی سبب شده به جایگاه کنونی خود برسند. روی تقویت ویژگی‌های یک رهبر خوب کار کنید.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org