Skip to main content

بازار کار امروز گسترده است و شغل‌های بسیاری در آن وجود دارد، اما به این معنا نیست که می‌توانید به راحتی شغل موردنظر خود را به دست آورید. در چنین بازاری باید برای جلب توجه کارفرماها و رضایت آن‌ها تلاش بسیاری کنید تا استخدامتان کنند. در ادامه همراه باشید تا مهارتهای لازم برای استخدام در سال ۲۰۲۰ را معرفی کنیم.

شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا برای تخصص و شغل موردنظرتان، مهارت‌های آن را یاد گرفته و پرورش دهید. احتمالا با فناوری‌های جدید آشنا می‌شوید و تغییرات را در صنعت دنبال می‌کنید تا به‌روز بمانید. اما فقط شما نیستید که چنین رفتاری دارد و متخصصان مشابه دیگری هم چنین تلاش‌هایی را برای بهترین بودن انجام می‌دهند.

پس چگونه می‌توانید خود را در این بازار رقابتی، معرفی کنید؟ پاسخ این سوال در «مهارت‌های نرم» است. این مهارت‌های نرم ممکن است که غیرضروری و عادی به نظر برسند اما درحقیقت این‌ها هستند که می‌توانند بین شما و دیگر متخصصان تمایز ایجاد کنند.

در تحقیقاتی که از ۲۹۱ مدیر منابع انسانی در لینکدین در آمریکا انجام شد، ۵۱ درصد آن‌ها معتقد بودند که پیدا کردن فردی با مهارت‌های نرم کاری دشوار است. با توجه به این موارد، بهترین مهارت‌ها برای یافتن شغل در سال ۲۰۲۰ کدامند؟ در ادامه ۸ مهارت لازم برای پیدا کردن شغل در سال ۲۰۲۰ را معرفی می‌کنیم.

۱. مدیریت زمان

زندگی ما دیگر آرامش سابق را ندارد و سرعت کار روز به روز درحال افزایش است و حواس‌پرتی‌های ما تمامی ندارد. به همین دلیل است که کارفرمایان در هنگام استخدام به دنبال افرادی هستند که مهارت مدیریت زمان داشته باشند. چرا که کارمندانی که توانایی مدیریت زمان داشته باشند، بهره‌ورتر بوده و از لحاظ هزینه برای سازمان به صرفه‌تر هستند. به همین دلیل می‌توان گفت که مدیریت زمان یکی از مهارت های لازم برای پیدا کردن شغل در سال ۲۰۲۰ است.

بر اساس تحقیقات کارمندان هر هفته حدود هشت ساعت از زمان کاری خود را به انجام کارهای غیرکاری اختصاص می‌دهند و همین اتفاق باعث کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌ها برای کارفرمایان می‌شود. در سال ۲۰۱۲ این زمان هدر شده حدود ۱۳۴ میلیارد دلار به سازمان‌های آمریکایی ضرر رساند.

به همین دلیل کارفرمایان به دنبال نیرویی هستند که بتواند با مدیریت درست زمان، چندین پروژه را در دست بگیرد و با کمترین حواس‌پرتی آن‌ها را اجرا کند.

۲. ارتباطات

صرف نظر از شغلی که در آن کار می‌کنید، لازم است که به صورت شفاهی و کتبی با دیگران ارتباط برقرار کنید تا به خوبی وظایف خود را انجام دهید. ارتباط برقرار کردن با دیگران از دیگر مهارتهای لازم برای استخدام در سال ۲۰۲۰ است که کارفرمایان به آن توجه دارند.

در سال ۲۰۱۸ از حدود ۱ هزار کارفرما نظرسنجی انجام شد و بر اساس نتایج آن مشخص شد که ارتباطات اولین توانایی و مهارت نرم مورد نیاز و توجه کارفرمایان در هنگام استخدام فارغ‌التحصیلان است.

۳. گزارشات اداری

در هر شغلی به تخصص و مهارت لازم برای نوشتن گزارشات اداری مثل نامه‌ها، ایمیل‌‌ها و پروپوزال‌ها نیاز دارید. به همین دلیل توانایی بیان صریح خواسته خود به کمک کلمات از دیگر مهارتهای لازم برای استخدام در سال ۲۰۲۰ است که برای کارفرمایان اهمیت دارد.

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، ۴/۷۳ درصد از کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی بودند که توانایی نوشتن متن‌های اداری و برقراری ارتباطات مکتوب را داشتند. مهارت نوشتن به شما کمک می‌کند تا کارآمدتر و موثرتر در سازمان فعالیت کنید.

۴. خلاقیت و نوآوری

خلاقیت و نوآوری شایستگی است که با کمیت نمی‌توان آن را سنجید. با توجه به اینکه دنیا به صورت پیوسته در حال تغییر و تحول است، کارفرمایان به دنبال منابع انسانی هستند که بتوانند از این تغییرات جلوتر حرکت کنند. آن‌ها در بسیاری موارد به دنبال اعضای تیمی نیستند که نسبت به شرایط منفعل باشد، بلکه به دنبال افرادی هستند که می‌توانند فراتر از محدودیت‌ها فکر کنند و سازمان را به سمت رشد، پیشرفت و نوآوری حرکت دهند.

ویلیام کریگ در مقاله‌ای برای فوربس نوشته است: «افرادی که از شایستگی‌های نوآورانه و مشارکت تجربیات برای موفقیت سازمان استفاده می‌کنند، می‌توانند روی فرهنگ سازمانی، رویه‌های کسب‌وکار، جایگاه بازار و سرمایه‌گذاری سازمان تاثیر مستقیمی بگذارند.»

۵. رهبری

حتی اگر در جایگاه مدیریتی نباشید، باز هم مهارت‌های رهبری برایتان ارزشمند خواهد بود. فرقی نمی‌کند که یک پروژه را هدایت کرده یا برای یک تیم لحن مثبتی ایجاد کنید. رهبری از مهارت های لازم برای پیدا کردن شغل در سال ۲۰۲۰ است.

انجمن اقتصاد جهانی گزارشی از مهارت‌های لازم برای پیدا کردن شغل در سال ۲۰۲۰ را به عنوان آینده مشاغل معرفی کرده است که کارفرمایان به دنبال این مهارت‌ها هستند. رهبری هم در این گزارش به عنوان مهارت بازم برای «مدیریت افراد» بیان شده است. این گزارش کمک می‌کند تا بهترین افراد برای مشاغل شناسایی شوند، انگیزه بگیرند و خود را در مسیر شغلی‌شان توسعه دهند.

حتی اگر شما هدایت یک تیم را بر عهده ندارید، یادگیری مهارت نرم بسیار مهم خواهد بود. چرا که با داشتن این شایستگی برای نقش‌هایی که در آن‌ها مشغول می‌شوید، شما را آماده‌تر و مطمئن‌تر می‌کند.

۶. فروش

ممکن است که با خود فکر کنید که من فروشنده نیستم، پس چرا باید مهارت فروش برایم مهم باشد؟ شاید شما یک فروشنده نباشید اما در شغلتان به مهارت فروش نیاز خواهید داشت. درحقیقت شما به این شایستگی نیاز خواهید داشت تا بتوانید کارفرما را تحت تاثیر قرار دهید.

با مهارت فروش است که می‌توانید کارفرما را به استخدام و مدیر را به پذیرش ایده خود ترغیب کنید. با داشتن مهارت فروش می‌توانید در بحث‌هایی که نیاز به مذاکره و قانع کردن دارند، راحت‌تر پیروز شوید. شاید یک کارفرما به طور خاص دنبال این مهارت نباشد، اما شما با داشتن این مهارت می‌توانید در زندگی حرفه‌ای خود موفق‌تر پیش بروید.

۷. بازاریابی

اگر شما در حوزه بازاریابی کار می‌کنید، قطعا  این مهارت برایتان مفید است اما مهارت بازاریابی فقط برای متخصصان بازاریابی نیست. درست مانند مهارت فروش شما به مهارت بازاریابی هم برای پیشرفت در زندگی حرفه‌ای خود نیاز خواهید داشت. به همین دلیل می‌توان بازاریابی را یکی از مهارتهای لازم برای استخدام در سال ۲۰۲۰ دانست.

اگر می‌خواهید شغل جدیدی پیدا کرده یا در شغل فعلی خود پیشرفت کنید، باید بدانید که چگونه توانایی‌ها و خود را توسعه دهید.

۸. تجزیه و تحلیل داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها یک حوزه شغلی رو به رشد است. بر اساس یکی از گزارشات لینکدین، متخصصان داده از سال ۲۰۱۲ حدود ۶۵۰ درصد رشد داشته‌اند. اگر در حال حاضر متخصص داده هستید، می‌توانید انتظار افزایش رشد و تقاضا در مسیر شغلی خود را داشته باشید.

اما اشتباه نکنید، تجزیه و تحلیل داده فقط مهارت مورد نیاز برای افراد متخصص در این حوزه نیست. حتی اگر شغل شما ارتباطی با این تخصص نداشته باشد، این مهارت می‌تواند برای شما موثر و کارآمد باشد. با افزایش تمرکز روی استفاده از داده‌ها برای آگاهی از تصمیمات شغلی، داشتن اطلاعات پایه درباره تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند شما را در مقابل کارفرمایان شایسته‌تر نشان دهد.

با این ۸ مهارت خود را در بازار متمایز کنید

به طور قطع این هشت مهارت از نظر کارفرمایان جامع نیست. بااین‌حال بر اساس تحقیقات این مهارت‌ها مورد توجه بسیاری از کارفرماهاست و می‌تواند شما را در اولویت برای استخدام قرار دهد. بنابراین به دنبال یادگیری این مهارت‌ها باشید و خود را برای رقابت آماده کنید.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org