Skip to main content

دلایل زیادی وجود دارد که سازمان‌ها برای تحول فرهنگ سازمانی برنامه‌ریزی می‌کنند. اما موفقیت در تحول فرهنگ سازمانی به سادگی اتفاق نمی‌افتد. تحول فرهنگی به همدلی و همراهی کارمندان نیاز دارد تا با انگیزه کافی برای آن تلاش کنند. رهبران هم برای موفقیت در تحول فرهنگ سازمانی باید حمایت مداوم و همکاری فعال داشته باشند.

دلایل تحول فرهنگ سازمانی

  • بهبود تجربه مشتری
  • تلاش برای رسیدن به اهداف سازمانی خاص
  • ساخت یک فرهنگ سازمانی متفاوت و جامع
  • برطرف کردن مشکلات رهبری

۴ گام اساسی برای موفقیت در تحول فرهنگ سازمانی

۱. حمایت از تغییر توسط رهبران

تغییر از رهبری سازمان شروع می‌شود. به همین دلیل مهم است که هر تلاشی برای تحول و تغییر را با رهبری شروع کنیم. رهبران برخلاف کارمندان به خوبی درباره رفتارهای مطلوب آگاه هستند و می‌دانند که چگونه تغییر در رفتار، اثرات مثبتی بر روی سازمان می‌گذارد. اگر رهبران نسبت به این موضوعات آگاه نبودند نمی‌توانستند رفتار خود را تغییر دهند.

کارمندان اگر تغییر رهبران در سازمان را احساس نکنند، انگیزه کافی برای تغییر نگرش و رفتار خود نخواهند داشت. اگر از همان ابتدا تیم رهبری درگیر تغییر و تحول شود، تبدیل به یکی از دارایی‌های قدرتمند سازمان خواهد شد. در این صورت رهبران می‌توانند با انجام دادن رفتارهای مطلوب به الگوی کارمندان تبدیل شوند، آن‌ها را آموزش دهند و روی نگرش و دیدگاه کارمندان تاثیر بگذارند. همچنین رهبران در چنین شرایطی می‌توانند محیطی مثبت و حمایت‌کننده برای کارمندان ایجاد کنند تا با آرامش به سوی تغییر قدم بردارند.

تنها درصورتی‌که حمایت از طرف تیم رهبری وجود داشته باشد، امکان تغییر در کل شرکت هم وجود خواهد داشت.

۲. تغییر را به هدف مشترکی در سازمان تبدیل کنید

اگر فقط تیم رهبری برای تغییر آماده باشد کافی نیست. کارمندان هم در هر مرحله‌ای باید در مورد علت وقوع تغییر آگاهی داشته باشند و بدانند که هدف نهایی این تغییر چیست و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن چگونه است. کارمندان بدون دانستن این اطلاعات، انگیزه کافی برای تغییر دادن رفتارهای‌ خود نخواهند داشت.

موفقیت در تحول فرهنگ سازمانی همیشه با داشتن یک بینش و هدف مشترک ایجاد می‌شود. کارمندان باید بدانند که برنامه‌ریزی‌ها امکان‌پذیر است و به مرحله اجرا می‌رسد.  آن‌ها باید نقشه راه واضحی از تمام ماجرای تغییر در سازمان داشته باشند. حتی اگر کارمندان دلیل تغییر سازمان را درک کنند، احتمال دارد که باز هم در برابر آن مقاومت کنند و از چگونگی تغییر رفتارهای خود نامطمئن باشند.

کارمندان به یک هدف و بینش مشترک نیاز خواهند داشت تا با نگاهی مثبت و انگیزه کافی برای تغییر فرهنگی تلاش کنند.

۳. در صورت نیاز آموزش دهید

حتی کارمندان بسیار خوب و مشتاق به تغییر هم در صورت نداشتن مهارت‌های مناسب برای ایجاد تغییر در رفتار و هماهنگ‌شدن با تغییرات جدید به مشکل برمی‌خورند. می‌توان با شناسایی افرادی که به آموزش نیاز دارند از این مشکل جلوگیری کرد. البته همه افراد به این آموزش نیاز ندارند. شاید رهبران ارشد در مورد چگونگی آموزش به کارمندان خود براساس فرهنگ جدید، به آموزش نیاز داشته باشند اما کارمندان قطعا برای اجرای روش‌های مشتری‌مداری جدید براساس تحول فرهنگی به آموزش نیاز خواهند داشت.

افراد با تمرین‌ کردن و نه فقط گوش‌ دادن و خواندن، مطالب جدید را یاد می‌گیرند. سازمان باید بتواند برای افراد و تیم فرصت‌های یادگیری فعالانه را فراهم کند که کارمندان بتوانند مهارت‌های مرتبط با تغییر و تحول سازمانی را در قالب فعالیت‌های تجربی آموزش ببینند. این رویکرد مزایای دیگری هم مثل افزایش انگیزه دارد. اگر افراد بتوانند تغییرات رفتاری را خودشان تجربه کنند، انگیزه آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

برون‌سپاری نیازهای آموزشی شناسایی‌شده در سازمان با یک همکاری قابل اعتماد، می‌تواند موفقیت در تحول فرهنگ سازمانی را تضمین کند چراکه مسیر تغییرات همیشه زنده و فعال خواهد ماند. این برون‌سپاری به ما اطمینان خواهد داد که تمامی افراد در تمامی سطوح سازمانی می‌توانند آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

۴. رویکرد خود را شخصی‌سازی کنید

هر سازمانی منحصر‌به‌فرد است و هیچ دو فرایند تغییر فرهنگی مانند هم نیستند. حتی اگر اعضای یک تیم رهبری بتوانند با اجرای یک رویکرد سازمان را به سمت موفقیت در تحول فرهنگ سازمانی هدایت کنند بازهم به این معنا نیست که حتما این رویکرد در سازمان دیگری هم جواب خواهد داد. هر رویکردی مخصوص همان سازمان است و به‌کارگیری آن در سازمان‌های دیگر مناسب نخواهد بود.

شخصی‌سازی تغییر فرهنگی برای ایجاد انگیزه و بینش مشترک و رسیدن به اهداف سازمانی ضروری است. به همین دلیل اگر این فرایند را برون‌سپاری کرده‌اید، لازم است تا موقعیت فعلی شما را بشناسند و بدانند که به کدام سمت می‌خواهید حرکت کنید و نیازهای خاص شرکت شما چیست.

نتیجه‌گیری

تغییر و تحول فرهنگ سازمانی همیشه آسان نیست. ولی امکان‌پذیر است و حتی می‌تواند به رشد سازمان شما کمک کند. به‌کارگیری تیم رهبری برای اجرای تغییرات و هدایت و رهبری کردن تغییرات بسیار ضروری است. بیان نیاز سازمان به تغییر به ایجاد انگیزه برای تغییر رفتار در بین کارمندان کمک خواهد کرد. درنهایت باید فرایند مناسبی برای شرکت خود ایجاد کنید و از منابع موجود به بهترین روش برای پیشبرد این تغییر و ایجاد عادت‌های جدید از طریق ایجاد مهارت‌ها و رفتارهای جدید استفاده کنید.

منبع

 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org