Skip to main content

آیا شما هم از زنانی هستید که نقش رهبری را بر عهده دارند؟ مانند بسیاری از زنان دیگر ممکن است این موقعیت برای شما جدید باشد. وقتی یک زن به پست جدید و قدرتمندی منصوب می‌شود، اول از همه باید چه کار کند؟ پاسخ ساده‌ای که می‌توان به این سوال داد این است «دقیقا همان کاری که یک مرد می‌کند» اما این پاسخ به اندازه کافی خوب نیست. در ادامه همراه باشید تا ۳ استراتژی کارآمد برای موفقیت زنان در نقش رهبری را به شما معرفی کنیم.

وندی کپلند که در حوزه رهبری زنان فعالیت می‌کند و کتاب پرفروش Your Next Bold Move را نوشته است می‌گوید: «رهبری خوب رهبری خوب است؛ اما زنان به خاطر زن بودن با چالش‌های منحصربه‌فردی مواجه می‌شوند، مردان هم چالش‌های منحصربه‌فرد مخصوص خود را دارند.»

۳ استراتژی کارآمد برای موفقیت زنان در نقش رهبری

توصیه‌های او برای زنانی که نقش رهبری را بر عهده می‌گیرند از این قرار است:

۱. برای خود یک حامی پیدا کنید (چه مرد چه زن)

اولین کار برای هر کسی که یک نقش مدیریتی را بر عهده می‌گیرد، این است که با همکاران آینده خود آشنا شود. کسانی که در مناطق دیگر همراه و همکار شما هستند، کسانی که به شما گزارش می‌دهند و کسانی که در سلسله مراتب کاری بالاتر از شما قرار می‌گیرند را بشناسید.

در عین حال که شبکه داخلی و خارجی خود را توسعه می‌دهید، باید به دنبال یک حامی باشید. کپلند می‌گوید: «حامی با راهنما تفاوت دارد. رهبران باهوش باید هر دو را داشته باشند. راهنما یا مربی می‌تواند داخل سازمان شما یا خارج از آن باشد، اما حامی شما باید از داخل سازمان باشد. این شخص کسی است که می‌توانید اهداف شغلی و درآمدی خود را به او بگویید و نقش او این است که به شما کمک کند به هدفتان برسید. مطمئنا این شخص باید به آرزوهای شما باور داشته باشد و از آن‌ها حمایت کند.»

او می‌گوید حامی شما کسی است که وقتی حضور ندارید از جانب شما صحبت می‌کند. اگر موقعیتی پیش بیاید که شما از آن اطلاع نداشته باشید، این شخص شما را معرفی می‌کند. او شما را با کسانی که می‌شناسد آشنا می‌کند تا به موفقیتتان کمک کند.

تحقیقاتی که در طول سال‌ها انجام شده نشان می‌دهد احتمال اینکه زنان در سازمان خود حامی داشته باشند کمتر از مردان است، البته آن‌ها معمولا راهنماهای زیادی دارند. کپلند می‌گوید وقتی زنان به دنبال حامی می‌گردند، به دنبال حامی زن هستند، در صورتی که مردان حامی خود را از هر دو جنس به یک اندازه انتخاب می‌کنند.

اینکه زنان حامی خود را از هم‌جنسشان انتخاب می‌کنند باعث ایجاد حس خواهرانه‌ای بین آن‌ها می‌شود اما کپلند می‌گوید زنانی که فقط حامی زن انتخاب می‌کنند، خطر عقب ماندن را به جان می‌خرند. او می‌گوید: «این کار می‌تواند رهبران زن را از مسیر شغلی‌شان خارج کند، چرا که گاهی اوقات مردها بیشترین پست‌های رهبری را به خود اختصاص می‌دهند و به این ترتیب حمایت خود را محدود می‌کنید. اگر مردها بیشتر شغل‌های اجرایی را به خود اختصاص دهند جای دسترسی برای شما باقی نمی‌ماند.»

۲. مطمئن شوید که حرفتان شنیده می‌شود

متاسفانه اغلب مشاهده می‌شود که در جلسه‌ها و سایر محیط‌هایی که اکثر افراد مرد هستند، حرف‌های زنان به خوبی شنیده نمی‌شود. کپلند می‌گوید: «اغلب می‌بینیم وقتی یک زن در جلسه‌ای که بیشتر افراد مرد هستند ایده‌ای را مطرح می‌کند و کسی به آن توجه نمی‌کند، درست چند لحظه بعد یکی از مردها دقیقا همان ایده را مطرح می‌کند و همه می‌گویند عجب ایده خوبی!» هنگامی که چنین اتفاقی می‌افتد، زنی که اول ایده را مطرح کرده بود دو گزینه ناخوشایند را برای انتخاب دارد: اول اینکه حرفی نزند و اجازه دهد شخص دیگری برای ایده او تشویق شود یا اینکه از خودش دفاع کند و فردی خشن و خودخواه به نظر برسد که کار گروهی را بلد نیست.

در چنین شرایطی بهتر است شخص دیگری به گروه یادآوری کند که چه کسی اول ایده را مطرح کرده است. تا حدی که در کاخ سفید اوباما، گروهی از مقامات دولتی زن به طور غیررسمی توافق کردند که در جلسات، ایده‌های یکدیگر را تکرار کرده و بر آن تاکید کنند، این رویکرد، «پشتیبانی» نام دارد.

اگر شما هم یک زن در مقام اجرایی یا رهبری هستید، کپلند پیشنهاد می‌کند برای خود به دنبال پشتیبانی بگردید. این پشتیبانی لزوما از طرف زنان دیگر صورت نمی‌گیرد، بلکه حامی شما یا کسی که به حمایت از شما علاقه دارد می‌تواند این کار را انجام دهد. او می‌گوید: «پشتیبان کسی است که قبل از جلسه با او صحبت می‌کنید و از او می‌خواهید اگر حرفتان شنیده نشد از شما پشتیبانی کند. برای مثال، این شخص در جلسه می‌گوید: در واقع کاترین چند دقیقه پیش این ایده را مطرح کرد؛ فقط می‌خواهم مطمئن شوم که حواسمان هست ایده از کجا آمده.»

او در ادامه می‌گوید پشتیبان شما باید کسی باشد که با او رابطه خوبی دارید. «کسی که می‌داند هدف شما این است که حضور اجرایی بیشتری داشته باشید و تاثیرگذار باشید. این شخص باید علاقه‌مند باشد که به شما در انجام این کار کمک کند. اینطور نیست که وارد جلسه شوید، کسی را پیدا کنید و به او بگویید پشتیبان شما باشد.»

کپلند می‌گوید حتی اگر پشتیبان ندارید باید حواستان باشد که در مورد مسائلی که به آن‌ها باور دارید حرفتان شنیده شود. مخصوصا اگر به تازگی وارد دنیای مدیریت شده‌اید، باید برای بهبود دادن حضور اجرایی خود زمان و انرژی صرف کنید تا هنگام صحبت کردن توجه بیشتری به خود جلب کنید.

او می‌گوید: «برای بعضی از زن‌ها سخت است که تنها زن حاضر در جلسه خودشان باشند یا تعداد زنان حاضر کم باشد و بیشتر افراد مرد باشند.» او از شخصی که تنها زن حاضر در یک جلسه بود نقل می‌کند: «در هنگام بحث برای قبول یا رد یک معامله گفتم: با قطعیت می‌گویم که نباید این معامله را انجام دهیم. مردها گفتند: فکر می‌کنیم اشتباه می‌کنی. گفتم: می‌خواهم به وضوح حرفم شنیده شود، انجام این معامله اشتباه است و برای این حرفم دلیل دارم.»

پس از اینکه او استدلال خود را مطرح کرد مشخص شد که بخش بزرگی از مشکل به زمانبندی مربوط می‌شد، اگر شش ماه برای انجام معامله صبر می‌کردند او راحت‌تر حاضر بود آن را قبول کند. شرکت بر اساس پیشنهاد او شش ماه صبر کرد و وقتی معامله انجام شد، موفقیت بزرگی به همراه داشت. کپلند می‌گوید: «او قاطعانه باور دارد که اگر معامله را شش ماه قبل انجام می‌دادند باعث کاهش شدید درآمد می‌شد.»

۳. در میان افرادی قرار بگیرید که اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برند

متخصصانی مانند کپلند همیشه نداشتن اعتمادبه‌نفس را یکی از دلایلی می‌دانند که زنان نادانسته از فرصت‌های حرفه‌ای جا می‌مانند. برای مثال خودشان را برای یک پست خاص واجد شرایط نمی‌دانند در حالی که واقعا از پس آن برمی‌آیند.

کپلند می‌گوید: «من یک مشتری دارم که فکر می‌کند باید دنبال مدرک تحصیلات تکمیلی برود چون عقیده دارد از مردهایی که همکار او هستند عقب مانده است. او فکر می‌کند تحصیلاتش کافی نیست و سخت در اشتباه است.»

به راحتی می‌توان دلیل این طرز فکر زنان را پیدا کرد؛ ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که از کودکی به ما می‌گوید باید سخت‌تر از مردها کار کنیم تا بتوانیم به نتایجی مشابه آن‌ها دست پیدا کنیم. به احتمال زیاد شما هم خواسته یا ناخواسته اجازه داده‌اید که این طرز فکر بر ذهنیت شما تاثیر بگذارد. برای مقابله با این طرز فکر و موفقیت زنان در نقش رهبری ، آن‌ها باید زمان و انرژی صرف کنند و اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرند. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که با افرادی صحبت کنید که شما را باور دارند و از شما تعریف می‌کنند. کپلند می‌گوید: «مدام با راهنما، حامی و مربی خود صحبت کنید. در میان افرادی قرار بگیرید که توانایی‌های شما را یادآوری می‌کنند.»

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org