Skip to main content

تمرکز ویژه من هنگام مربیگری رهبران زن این است که مهارت‌های تاثیر و نفوذ و به طور خلاصه جذبه رهبری آن‌ها را بهبود ببخشم. شاید تعجب کنید وقتی بفهمید که جذبه رهبری صفتی نیست که به خاطر نتایج کسب‌وکار شما به طور خودکار، به شما داده شود. همچنین، لزوما منعکس کننده خصوصیات و پتانسیل‌های واقعی شما نیست. در عوض، تا حدودی کاملا بستگی به نحوه درک دیگران از شما دارند. این مسئله به نوبه خود، در درجه اول بستگی به این دارد که چقدر افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهید و چگونه پیام‌های خود را متقاعد کننده و همزمان کلامی و غیرکلامی، انتقال می‌دهید. زنان در هیئت رئیسه به چه نکاتی نیاز دارند؟

برای درک عمیق‌تر از آنچه که برای رسیدن به مقام ارشد هیئت رئیسه لازم است؛ با رهبران زیر مصاحبه کردم:

  • کاترین راتل (Kathryn Raethel)، رئیس و مدیرعامل شرکت Adventist Health Castle
  • سوزی مونفورد (Suzy Monford)، رئیس مرکز غذای با کیفیت در کروگر (Kroger)، مدیرعامل و بنیانگذار Food Sport International
  • دانا سیمبرکوف (Dana Simberkoff)، رئیس بخش ریسک، امنیت و اطلاعات AvePoint
  •  ان‌جی گلدستون (NJ Goldston)، سردبیر سایت و سبک زندگی The Blonde and The Brunette، سرمایه‌گذار زن پیشرو در کسب‌وکارهای مختلف
  • نات ساتون (Nat Sutton)، شریک و رئیس امور غیرانتفاعی Buffkin/Baker، آژانس اجرایی استخدامی که در زمینه استخدام مدیران ارشد اجرایی تخصص دارد

 

در زیر ۵ نکته برای کمک به شما در پیشرفت به سمت جلو، ارائه شده است:

۱.  واقعیت فعلی را ارزیابی کنید

نات ساتون:

هیچ جواب آسانی برای زنانی که مایل به فعالیت در بالاترین سطح هستند وجود ندارد؛ به این دلیل که فرهنگ کسب‌وکار برای پذیرش کامل مدیران زن کند عمل کرده است. براساس تحقیقات انجام شده توسط کاتالیست (Catalyst)، سازمانی که روی زنان رهبر مطالعه می‌کند، ۴۵ درصد از کارمندان سازمان‌های S&P 500 را بانوان تشکیل می‌دهند؛ اما فقط ۳۷ درصد از مدیران سطح متوسط و ۲۷ درصد از مدیران ارشد، زن هستند. 

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که در حالی که مدیران زن کمتر از مدیران مرد به رئیس اصلی تبدیل می‌شوند؛ اما اگر سال‌ها در مسیر مدیریت قرار داشته باشند، احتمالا بهتر از مردان این کار را انجام می‌دهند. اما در حال حاضر، زنان در هر مرحله از مسیر خارج شده یا به بیرون رانده می‌شوند.

با ماندن در یک شرکت، در حالی که شهرت و مهارت خود را می‌سازید؛ کلیدی مهم برای مجموعه اجرایی خواهید داشت. گوش دهید، یاد بگیرید و به طور مداوم درباره آنچه نه فقط در منطقه شما، بلکه در خارج از بخش و/یا قسمت شما اتفاق می‌افتد، کنجکاو باشید. یک رابطه مربیگری در سطح مدیر مستقیم بالاتر از خود پرورش دهید و هر چیزی که می‌توانید را یاد بگیرید. اگر نمی‌توانید یک مربی پیدا کنید؛ چگونگی عملکرد موفق‌ترین رهبران سازمان را مورد بررسی قرار دهید. نه تنها مهارت‌های شغلی، بلکه نحوه مذاکره آن‌ها در مورد فرهنگ سازمان را نیز بررسی کنید. آنچه که از آن‌ها یاد می‌گیرید را اعمال کنید تا رهبری موثرتر شوید.

فعالانه فرصت‌های پیشرفت یا تغییر در رشته‌های دیگر که برای شما جذاب است را بررسی کنید. سپس، وقتی که آماده شدید، برای رفتن به سطح بعدی یا شاید به منطقه دیگری از شرکت، اقدام کنید.

۲. بیشتر ریسک کنید

کاترین راتل:

زنان تمایل به محدود کردن خودشان دارند. فکر می‌کنیم نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم؛ زیرا قدرت و توانایی‌های خود را نمی‌دانیم. به همین دلیل، بعضی اوقات کمتر مایل به ریسک کردن، کاری جدید انجام دادن و ارائه فرصتی برای نشان دادن خودمان هستیم. 

هر وقت در باز می‌شود؛ اگر می‌توانید، به سمت آن حرکت کنید؛ ریسک کنید و جایی که هستید خیلی احساس راحتی نکنید. وقتی توانمند باشید؛ مردم به دنبال شما خواهند آمد.

همچنین من فکر می‌کنم اولین قدم برای وارد شدن زنان در هیئت رئیسه، (در کمال تعجب) این است که آرزوی یک شخص اجرایی شدن را نداشته باشید. افراد اغلب به جای مسیر، اشتیاق مقصد را دارند. من فهمیدم که پرسیدن این سوال از خودتان بسیار با ارزش است: «در آینده قرار است چه کاری انجام دهم؟ در چه روش‌هایی ممتاز خواهم شد؟

۳. عقاید خود را آزادانه عنوان کنید

ان‌جی گلدستون:

زنان در هیئت رئیسه می‌توانند در جلسات منتظر باشند تا نوبتشان شود یا عقب بنشینند. آن‌ها عقایدشان را ابراز نمی‌کنند و جای خود را سفت می‌چسبند. 

نه تنها باید صحبت کنید؛ بلکه هنگام حرف زدن باید صریح باشید. جملات توصیفی که شما را متزلزل یا ضعیف نشان می‌دهد را به کار نبرید: «مطمئن نیستم که موافقت کنید»، «متاسفم»، «در مورد فکر شما مطمئن نیستم». عذرخواهی نکنید. شما برای هدفی عالی آنجا هستید. آن را به دست بیاورید. از همه مهمتر، کوتاه صحبت کرده و مستقیم سر اصل مطلب بروید. هیچکس نمی‌خواهد به توضیحات اضافی گوش دهد.

سوزی مونفورد:

بزرگترین مهارت رهبری من توانایی برقراری ارتباط با پیام‌های درست و ماهرانه است که در گوش مخاطبان طنین‌انداز می‌شود. خواه آخر اتاق با رانندگان کامیون یا در جلسه‌ای با هیئت رئیسه باشم. در ضمن، اتاق هیئت رئیسه جایی است که شما باید شجاع‌ترین و صریح‌ترین باشید و همیشه با قدرت از حق حرف بزنید.

۴. برای خودتان قابل اعتمادترین باشید

کاترین راتل:

من واقعا برای کلمه اعتبار، ارزش قائلم؛ افراد باید خود واقعی‌تان را ببینند. معتقدم وقتی مردم شما را مانند خودتان بشناسند و به شما احترام بگذارند؛ با شما هم مسیر خواهند شد.

سوزی مونفورد:

نفس عمیق بکشید؛ به غرایزتان اعتماد کنید و زیادی به آن فکر نکنید. وقتی به غرایز خود اعتماد می‌کنید؛ خود واقعیتان در درست‌ترین حالت ممکن، نمایان می‌شود.

۵. میدان دید خود را افزایش دهید

دانا سیمبرکوف:

اگر می‌خواهید برای سمت‌های برتر رهبری واجد شرایط باشید؛ این که در ذهنتان قهرمان باشید کافی نخواهد بود. باید میدان دیدتان را افزایش دهید: روش‌هایی پیدا کنید تا از اینکه مدیران شرکت از کار و  دستاوردهای شما آگاه هستند، مطمئن شوید. (و این حرکت را به گونه‌ای انجام دهید که کار شما به جای لاف‌زنی، به شکل آموزنده و مفید بودن دیده شود.) خود را با داوطلب کردن برای پروژه‌ها، سخنرانی‌ها، نوشتن مطالب وبلاگ و به عنوان بخشی فعال در سازمان‌های حرفه‌ای، نشان دهید. از داخل و خارج صنعت‌تان شبکه‌سازی کنید. مربیان و حامیانی پیدا کنید که شما را راهنمایی کرده و بالا بکشند.

ان‌جی گلدستون:

افرادی که در صنعت و حوزه تخصصی خود می‌شناسید؛ می‌توانند مزیتی بزرگ در پیشبرد برنامه‌های شما باشند و باعث برقراری برخی از بهترین ارتباطات در خارج از اداره شوند. از اجتماعات غیررسمی و رویدادهای صنعت خودتان استفاده کنید تا ارتباطاتی بسازید که شاید در آینده برای پروژه‌ها و حرفه شما ارزشمند باشند. با داشتن ارتباطات قوی و مختلف، منابعی جدید به شرکت خود وارد می‌کنید؛ کسب اعتبار کرده و شبکه حرفه‌ای قدرتمندی می‌سازید.

۶. پارادوکس دو راهی سخت را شکست دهید 

نظر من: هرچه مردان جایگاه و مقامشان در کار بالاتر رود؛ قدرت درک خود را حفظ کرده (و اغلب آن را افزایش می‌دهند)؛ بنابراین همزمان می‌توانند قدرتمند و دوست داشتنی باشند. پارادوکس دو راهی سخت می‌گوید در حالی که زنان در هیئت در رئیسه سعی می‌کنند برای پیشرفت در دنیای کسب‌وکار قدرت داشته باشند؛ هرچه قدرتمندتر شوند، کمتر دوست داشتنی می‌شوند. کاتالیست این شرایط را وضع دشوار «لعنت خدا بر تو اگر این کار را بکنی، اگر این کار را نکنی محکوم به شکستی» (damned if you do, doomed if don’t) می‌نامد. تحقیقات آنها نشان می‌دهد که زنان در هیئت رئیسه می‌توانند توانمند یا دوست داشتنی باشند؛ اما به ندرت هر دوی اینها همزمان هستند.

پارادوکس بالا را کنار کلیشه‌های پرورش دهنده، احساساتی و مشارکت کننده که به زنان نسبت می‌دهند، ببینید. وقتی رفتار آن‌ها با این صفات هم‌مسیر می‌شود، هرچند که زیاد قدرتمند نمی‌شوند؛ اما دوست داشتنی می‌شوند. وقتی رفتارشان خلاف کلیشه باشد؛ بیشتر منفی دیده می‌شوند. مطالعه‌ هایدی/هاوارد (Heidi/Howard) از Stanford University Graduate School of Business، نشان می‌دهد که وقتی یک رهبر جسور و موفق برای دانش‌آموزان (از هر دو جنس)، با نام یک مرد توصیف می‌شود جذابیت بیشتری نسبت به زمانی دارد که با جنسیت زن توصیف می‌شود.

این به معنی همان توصیف «لعنت و شکست» کاتالیست است؟ خب، شاید نه.

احتمالی روحیه‌بخش که این تبعیض را خنثی می‌کند، در تحقیق دیگری از استنفورد آمده است که در آن تاجران زنی پیدا شده است که جسور و بی‌پروا باشند. اما کسی که می‌تواند بسته به شرایط اجتماعی این صفات را روشن یا خاموش کند؛ نسبت به دیگر زنان و مردان بیشتر دیده می‌شود.

موفق‌ترین رهبران زن توانایی استراتژیک برای خواندن یک وضعیت و تغییر رفتار خود براساس آن را پرورش داده‌اند. شما نیز مانند آن‌ها می‌توانید از ترکیب قدرتمند نرمی و سختی برای راه یافتن به هیئت رئیسه استفاده کنید.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org