Skip to main content

تغییر فرهنگ سازمانی برای رشد و موفقیت در رقابت هر سازمانی که با تغییرات دائمی بازار و تغییر تقاضای مشتریان مواجه می‌شود و یا تحت تغییراتی همچون ادغام یا یادگیری مسائل جدید شرکت قرار می‌گیرد الزامی است. با این حال دستیابی به یک تحول فرهنگی پایا و مداوم برای هر شرکتی یک چالش بزرگ به حساب می‌آید. طی تحقیقی مشخص شد که 54 درصد از رهبران شرکت‌ها بر این باور هستند که تغییر فرهنگی در شرکتشان شروع شده و پایدار است.

عوامل زیادی در تحول فرهنگی دخیل است ولی می‌توانید شانس موفقیت خود را با دنبال کردن یک راهبرد شفاف برای تغییر رفتار کارمندان بیشتر کنید. 5 گام که در زیر به آن‌ها اشاره شده است را برای داشتن یک تحول فرهنگی موفق دنبال کنید.

نگرش سازمانی داشته باشید

هر گونه تلاشی برای تغییر فرهنگ سازمانی نیازمند درک واقعیاتی از کسب و کار و فرصت‌ها و موانع تغییر است. بدون داشتن درکی کامل از نقطه شروع، هر تلاشی برای تغییر از همان آغاز کار در خطر شکست است.

برای داشتن نگرشی سازمانی لازم است فرایند کاوش کامل و جامعی برای جمع کردن بینش و نگرش‌ها از افراد در شرکت داشته باشید. از نظر کارمندان در مورد نیاز به تغییر و موارد مورد نیاز برای موفقیت در این راه استفاده کنید. نتیجه این کاوش نه تنها به شما در تعریف فرهنگ کنونی سازمان کمک می‌کند، بلکه در شناسایی فرایندها و ابزار مورد نیاز برای رسیدن به تغییر رفتار کارمندان به منظور ایجاد چارچوبی مناسب برای تحول فرهنگی هم یاری می‌رساند.

فرصت‌های پیشرفت را شناسایی کنید

وقتی بحث از تغییر فرهنگ سازمانی باشد تلاش برای تغییر اساسی در کل بخش‌های کسب و کار بسیار وسوسه‌انگیز است. بهتر است نقاط کلیدی که نیاز است مد نظر قرار گیرد و در اولویت باشد را مشخص کنید. یک راه خوب برای شناسایی بهترین حیطه‌ها برای پیشرفت پرسیدن این سؤال است که «چه اتفاقی می‌افتد اگر هیچ کاری در این حیطه انجام ندهم؟» معمولا پاسخ به این سوال در شناسایی حیطه‌های در اولویت و حیطه‌هایی که چندان در اولویت نیستند کمک می‌کند.

مشخص کنید که کجا نیاز به آموزش وجود دارد

از آنجا که افراد در مرکز هر سازمانی هستند، هر تلاشی برای تغییر فرهنگ سازمانی نیازمند تغییری در ذهنیت و رفتار افراد است. بنابراین، قدم بعدی مشخص کردن این است که به چه نوع آموزشی برای حمایت از تغییر فرهنگی نیاز است. یکی از روش‌های آموزش که برای تغییر رفتار خیلی خوب اثر می‌کند یادگیری تجربی است.

ماهیت واکنشی یادگیری تجربی فعالیت آموزشی مدیریتی به همراه اطلاع‌رسانی هدفمند که درس‌های تجربی را با واقعیات محیط کاری ادغام می‌کند است. یادگیری همه‌جانبه برای شرکت‌کنندگان بسیار واقعی بوده و افراد را متقا‌عد می‌کند که وقتی به کار برگشتند، متفاوت رفتار کنند.

نتایج را بسنجید

برای پیگیری پیشرفت لازم است جنبه‌هایی از فرهنگ شرکت که در اولویت تغییر هستند را بسنجیم. سنجش نه تنها به شما نشان می‌دهد که چگونه عمل می‌کنید، بلکه روی حیطه‌هایی که نیازمند تغییر بیشتر هستند هم تمرکز می‌کند و سازمان را به راه درست هدایت می‌کند. بعضی مثال‌ها از ابزارهای سنجش موفقیت تلاش‌های تغییر فرهنگ سازمانی شامل موارد زیر هستند:

  • نظرسنجی برای سنجش نظرات کارمندان در مورد تغییر فرهنگی در طی زمان
  • آزمون دانش و بررسی میزان یادگیری کارمندان
  • امتیازدهی به میزان تغییر کارمندان که نشان‌دهنده تمام مراحل تغییر فرهنگی هر فرد روی یک صفحه است

اثرگذار باشید

برای موفقیت تغییر فرهنگ سازمانی نیاز به انجام یک سری فعالیت‌های به خصوص برای حصول اطمینان از اثربخشی و پایداری تغییر فرهنگی در طول زمان دارید. یک برنامه پایدار و قوی تلاش‌ها و نتایج تغییر را تقویت کرده و سازمان را برای پیشرفت در این راه هدایت و یاری می‌کند.

عوامل پایداری برنامه می‌تواند شامل جشن گرفتن موفقیت‌های تغییر یا تقویت رهبری برای حمایت از آموزش کارمندان به صورت مداوم باشد. آغاز تحول فرهنگی یک راه سریع نیست بلکه یک سفر طولانی و بلندمدت است. تغییر فرهنگی موفق نیازمند یک فرایند کاوشی کامل و جامع و یک برنامه برای داشتن نتایج پایدار است. با دنبال کردن این 5 گام کلیدی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هر فرد در سازمانتان ابزار و حمایت لازم برای آغاز و ادامه دادن تغییر فرهنگ سازمانی را دارد.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org