Skip to main content

با وجودی که گفته می‌شود اپیدمی ویروس کرونا بر اقتصاد جهان و عملکرد بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها تاثیر منفی و مخرب داشته، شاید بتوان گفت این مساله فرصتی است برای کسب‌وکارها تا ببینند چطور تجارتشان را می‌توانند از بحران نجات دهند و با استفاده از روش‌های مدرن موجود که به دورکاری کمک می‌کند، تجارتشان را از متوقف شدن یا متضرر شدن بیش از حد نجات دهند. در ادامه بخشی از مقاله‌ای که در فوربس به بررسی کرونا و دورکاری پرداخته است را با هم می‌خوانیم.

کرونا و دورکاری چرا و چگونه؟

اگر مثبت فکر کنیم می‌توانیم از تهدیدی که کرونا برای کسب‌وکارها تاکنون داشته به عنوان یک فرصت برای بررسی دورکاری، مزایای دورکاری و معایب آن برای کسب‌وکار خود استفاده کنیم.

امروزه با گسترش فناوری و بلوغ آن می‌توان بیش از گذشته به اهمیت استفاده از دورکاری فکر کنیم. فناوری‌های موجود امروز امکان کار از راه دور را بیش از گذشته فراهم کرده است به طوری که اکنون بیش از گذشته شاهد دورکاری و کار فریلنسی هستیم. اکنون با استفاده درست از امکانات و شرایط فناور محور موجود می‌توان به راحتی از بحران‌هایی همچون فراگیری بیماری کرونا برای کسب و کار خود استفاده کرد.

در روزهای اخیر بعد از این که چین با کرونا روبرو شد، بخشی از یک شهر آن کاملا قرنطینه شد. چیزی که در این میان بسیار مهم بوده این است که کارمندان اکثر شرکت‌های حاضر در چین که کارشان به هیچ نوع ماشین آلات خاصی ارتباط نداشت در آن زمان به دورکاری پرداختند و کار خود را از منزلشان پیگیری کردند، به طوری که اکنون این روند به روتین کاری آنها تبدیل شده است.

سوالی که برای برخی از کارفرمایان با شنیدن این مساله پیش می‌آید این است که با دورکاری چطور می‌توان فرایند انجام کار را بررسی کرد؟ پاسخ این سوال این است که همانطور که فناوری، امکان کار در منزل را فراهم کرده امکان کنترل و نظارت را نیز با نرم افزارهایی مناسب نظارت کار کارمند فراهم کرده است. پس کارفرمایان بدون هیچ نگرانی می‌توانند به انجام کار مطمئن باشند. از طرفی بهتر است به کارمندان خود اعتماد داشته باشیم.

احتمالا برای اکثر کارمندان هم بعد از وقوع همه‌گیری ویروس کرونا این سوال پیش آمده است که آیا کارشان می‌تواند به درستی و با کمترین ضرری انجام شود یا خیر؟

نکته مهم دیگر این است که کسب و کارها با استفاده از این روش امکان دورکاری را برای کسب‌وکارشان می‌توانند بسنجند و اکنون که ایران هم با این مساله درگیر شده است، کسب‌وکارها می‌توانند از این فرصت برای ارزیابی و تست سازگاری دورکاری با کارشان استفاده کنند.

بسیاری از فعالیت‌های روزانه کارمندان در اکثر کسب‌وکارهای آنلاین را می‌توان در محیطی دور از محل کار به راحتی انجام داد و به این ترتیب مشکلات ناشی از رفت‌وآمد روزانه را برای کارمندان در این شرایط کاهش داده و باعث راحتی بیشتر و حتی بهبود بهره وری کارمندان شود. اما این مزایای ظاهری یک شبه به نتیجه نمی‌رسد و فناوری‌ها و آموزش‌های مورد نیاز باید مورد آزمایش قرار گیرند تا بتوان از آنها به خوبی استفاده کرد.

اکنون بهترین زمان است که مدیران و رهبران کسب‌وکارها به این سوالات که در ادامه آمده پاسخ دهند تا ببیند آیا شرکتشان قادر است در صورت قرنطینه و هشدار سلامتی به فعالیت خود ادامه دهد یا مجبور می‌شوند فعالیت خود را متوقف کنند:

  • آیا در شرایط کرونا، دورکاری گزینه خوبی برای آنهاست یا خیر؟
  • این مشکلات تا چه حد می‌تواند کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهد؟
  • چگونه می‌توان قوانین همکاری و تعامل بهتر را از جمله در مواردی مثل مرخصی و نوع کار دوباره تعریف کرد؟
  • کدام یک از افراد می‌توانند به راحتی با کارهای خود از خانه سازگار شوند و برای چه کسانی دورکاری غیرممکن است؟

اگر به پاسخ مناسب برسید که فعالیت شرکت شما مختل نمی‌شود. پس آیا این نباید منجر به تجدید نظر در مورد نحوه کارتان شود؟ اگر کارفرما هستید و این قدرت را دارید که آزادی بیشتری به کارمندان خود بدهید، آیا نباید به چگونگی انجام آن فکر کنید؟

مدت زمان طولانی است که فناوری به ما اجازه داده بیشتر بتوانیم به کار از خانه فکر کنیم، اما هنوز هم که هنوز است استفاده از این فناوری برای ما سخت است این در حالی است که  اکنون به راحتی می‌توان ارتباطات خود را از طریق پست الکترونیکی، سیستم‌های پیام رسانی فوری انجام داد. جلسات از راه دور با ابزارهای ساده و مقرون به صرفه مانند زوم بسیار خوب کار می‌کنند.

در این حالت، چرا باید اجازه دهیم ویروسی همچون کرونا ویروس، شرکت ما و کسب‌وکارمان را مختل کند. اکنون باید با بررسی و اجرا کردن روش‌های دور کاری فعالیت خودمان را انجام دهیم و از حرکت باز نمانیم. شاید مدیریت درست این بحران فقط با انجام چند کار ساده از جمله امکان انتقال سیستم‌های شرکت به منازل کارمندان و نصب نرم افزارهای لازم به سهولت قابل انجام باشد.

به طور خلاصه می‌توان گفت: دورکای به معنای آماده شدن برای ویروس کرونا و یا هر بیماری همه‌گیر بعدی نیست. این کار در واقع آماده شدن برای آینده است.

 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org