Skip to main content

متخصصان منابع انسانی که در دوره HRBok (اچ آر باک) شرکت کرده باشند، می‌توانند برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی حوزه منابع انسانی هم ثبت‌نام کنند. موسسه بین‌المللی گواهینامه‌های منابع انسانی (HRCI) برگزارکننده آزمون‌های تخصصی در این حوزه است. اما گواهینامه HRBoK چیست و برای دریافت آن باید در کدام آزمون منابع انسانی شرکت کنیم؟

HRBoK چیست؟

باک (Body of Knowledge) به معنای بدنه دانش، یک سند از تمامی مفاهیم، دانش‌ها، وظایف و رویکردها در حوزه‌های مختلف است. اچ آر باک (HRBoK) هم به معنای بدنه دانش منابع انسانی است که به عنوان سندی جامع از تمامی مفاهیم، دانش‌ها، عملکردها و … در حوزه منابع انسانی شناخته می‌شود.

در حقیقت اچ آر باک یک مرجع کامل و معتبر برای دانش متخصصان منابع انسانی است. امروزه با توجه به پیچیده‌تر شدن و گسترش حوزه‌های منابع انسانی، متخصصان و کارشناسان منابع انسانی به چنین مرجع معتبری نیاز خواهند داشت تا بر اساس تمرینات و اصول اچ آر باک بتوانند در سازمان‌های خود فعالیت کنند.

افرادی که در دوره HRBoK شرکت می‌کنند و گواهینامه HRBoK دارند،به مباحث منابع انسانی تسلط بیشتری پیدا می‌کنند و بهتر می‌توانند در سازمان مسائل این حوزه مثل استخدام و جذب نیروی انسانی، فرهنگ سازمانی، توسعه منابع انسانی، مدیریت ریسک و … را با دیدی نقادانه بررسی و حل کنند.

اچ آر باک حاصل تلاش و تجربیات متخصصان منابع انسانی در طی سال‌ها است که از تجزیه‌ و تحلیل فرآیندهای متنوع در حوزه منابع انسانی توسط سازمان HRCI شکل گرفته است. این سند بر اساس مدل شایستگی SHRM طراحی شده است. این مدل شایستگی از مهم‌ترین شایستگی‌های لازم برای مدیر منابع انسانی صحبت می‌کند که می‌توانید اینجا درباره آن بیشتر بخوانید.

گواهینامه HRBoK چیست و چه اعتباری دارد؟

اگر در حوزه منابع انسانی فعال هستید؛ به عنوان یک متخصص و شاغل در این حوزه، مدرس و استاد یا حتی داوطلبان شرکت در آزمون‌های منابع انسانی پس از گذراندن دوره HRBoK‌ و تسلط بر بدنه دانش منابع انسانی می‌توانید برای شرکت‌ در آزمون‌های بین‌المللی منابع انسانی موسسه HRCI اقدام کنید و گواهینامه HRBoK را دریافت کنید.

این موسسه در حوزه منابع انسانی، آزمون‌های متعدی مثل aPHR، PHR، SPHR، GPHR، PHRi و SPHRi را برگزار می‌کند. با توجه به اینکه این موسسه اصلی‌ترین مرکز حوزه منابع انسانی در جهان است، گواهینامه شرکت در آزمون‌های آن دارای اعتبار بالایی است و افراد با داشتن گواهینامه این آزمون‌ها و گواهینامه HRBoK، جایگاه بالاتری در موقعیت شغلی خود کسب خواهند کرد.

برای مثال متخصصان اچ آر باک در سازمان‌ها می‌توانند با نگرشی متفاوت به مسائلی نگاه کنند که سازمان‌ها کمتر به آن‌ها توجه می‌کنند و به همین دلیل به راحتی می‌توانند از تخصص خود در تمامی سطوح سازمانی استفاده کنند. برای گرفتن گواهینامه معتبر از این موسسه، می‌توانید پس از شرکت در دوره آموزشی HRBoK‌ که توسط شرکت مشاوره مدیریت همرو برگزار می‌شود، برای ثبت‌نام در آزمون‌های بین‌المللی منابع انسانی اقدام کنید.

آزمون‌های aPHR، PHR و SPHR از آزمون‌های محلی منابع انسانی مخصوص کشور آمریکا هستند که داوطلبان بین‌المللی نمی‌توانند در آن‌ها شرکت کنند. داوطلبان بین‌المللی باید برای آزمون‌های GPHR، PHRi و SPHRi اقدام کنند.

نام آزمون موضوع آزمون پیش‌نیازها
PHRi کارشناس بین‌المللی منابع انسانی اصول عملیاتی و فنی منابع انسانی در خارج از کشور آمریکا مدرک کارشناسی ارشد + یک سال تجربه کاری در حوزه منابع انسانی مدرک کارشناسی + دو سال تجربه کاری در حوزه منابع انسانی مدرک کاردانی + چهار سال تجربه کاری در حوزه منابع انسانی
SPHRi کارشناس ارشد بین‌المللی منابع انسانی قوانین استخدام، ارائه خدمت، توسعه سیاست‌های سازمانی و استراتژی منابع انسانی در خارج از کشور آمریکا مدرک کارشناسی ارشد + چهار سال تجربه کاری در حوزه منابع انسانی مدرک کارشناسی + پنج سال تجربه کاری در حوزه منابع انسانی مدرک کاردانی + هفت سال تجربه کاری در حوزه منابع انسانی
GPHR کارشناس جهانی منابع انسانی خلاقیت‌ها، سیاست‌ها و مسئولیت‌های چندملیتی منابع انسانی مدرک کارشناسی ارشد + دو سال تجربه کاری بین‌المللی در حوزه منابع انسانی مدرک کارشناسی + سه سال تجربه کاری بین‌المللی در حوزه منابع انسانی مدرک کاردانی + چهار سال تجربه کاری بین‌المللی در حوزه منابع انسانی

منابع شرکت در آزمون اچ آر باک چیست؟

اچ آر باک که ۶ سرفصل مدیریت کسب‌وکار و استراتژی، برنامه‌ریزی اشتغال و استخدام، آموزش و توسعه منابع انسانی، سیستم پاداش و تنبیه نیروی انسانی، روابط کارفرما و کارگر و مدیریت ریسک را شامل می‌شود از اصلی‌ترین منابع برای شرکت در آزمون‌های منابع انسانی است. هر کدام از این آزمون‌ها، مباحث و مفاهیم متفاوتی ار منابع انسانی را شامل می‌شود که می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

سرفصل های گواهینامه HRBoKچگونه برای آزمون و گواهینامه HRBoK ثبت‌نام کنیم؟

سالانه آزمون‌های بین‌المللی GPHR، PHRi و SPHRi برگزار می‌شود که با شرکت در آن‌ها می‌توانید گواهینامه HRBoK خود را دریافت کنید. برای ثبت‌نام می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. به وبسایت موسسه HRCI بروید.

۲. در آن ثبت‌نام کنید و حساب کاربری بسازید.

۳. فرم درخواست آنلاین آزمون را پر کنید.

۴. زمان آزمون خود را مشخص کنید و رسید تایید بگیرید.

داوطلبان ایرانی برای شرکت در این آزمون‌ها و دریافت گواهینامه HRBoK می‌توانند از طریق شعبه Japan Competitive Innovation Consultancy در کشور ترکیه، شهر غازی عینتاب اقدام کنند.

 

منبع: کتاب A Guide to the Human Resource Body of Knowledge

 

 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org