Skip to main content

بر اساس گزارش Education Week، که نقشه تعطیلی مدارس را به صورت ایالتی منتشر کرده است؛ به دلیل شیوع بیماری کرونا ویروس، حداقل ۶۹ هزار مدرسه در سراسر ایالات متحده تعطیل شده‌اند و یا قرار است تعطیل شوند. در این زمان، کار از خانه کارآمد برای زنان عاملی حیاتی است.

با وجود اینکه خود ویروس کرونا یک نگرانی است؛ برای هزاران والدینی که قرار است از راه دور کار کنند؛ این اتفاق به معنای چالش‌های جدیدی هنگام تلاش برای تعادل بین مطالبات کاری و زندگی در خانه است.

بری رینولدز (Brie Reynolds)، مدیر توسعه حرفه‌ای FlexJobs می‌گوید: «گرچه بسیاری از والدین وقتی فرزندشان مریض است یا هوا بد است «روز کاری از خانه» داشته‌اند؛ اما واقعیت دورکاری هر روزه کنار فرزندانتان برای بسیاری از افراد «منحنی یادگیری شیب‌دار» است. 

رینولدز که  دو بچه شش و یک ساله دارد می‌گوید: «ده سال است که به طور تمام وقت از خانه کار می‌کنم؛ اما امروز تازه می‌فهمم که برای چند هفته آینده ما چه چیزی کار می‌کند».

رینولدز به همراه جولی کرتز (Julie Kratz)، مربی اجرایی و نویسنده؛ در کنار پاتریس کامو (Patrice Cameau)، کارآفرین، به CNBC آمدند تا ۵ نکته ساده برای کار موثر در خانه همراه با فرزندان ارائه کنند. 

۱. برنامه‌ریزی کنید

کامو به عنوان مادر ۳ بچه ۱۲، ۲ و ۱ ساله می‌گوید که تنظیم برنامه دقیق که تکرار یک روز عادی مدرسه است؛ برای او مفید بوده است. 

کامو که صاحب یک استودیوی تولید محتوا در Hyattsville, Md به نام CAMPspace است، می‌گوید: «من تا وقتی کارهایم را با یکدیگر جمع نکرده‌ام، نمی‌توانم روی کارم تمرکز کنم».

فرزند ۱۲ ساله او پس از اینکه مدرسه‌اش هفته گذشته تعطیل شد؛ تکالیفش را مجازی انجام می‌دهد. اما او می‌گوید که دو کودک کوچک‌تر بیشتر به توجه او وابسته هستند. به گفته او هر روز صبح ها آن‌ها را از خواب بیدار می‌کند و اگر می‌خواستند به مهدکودک بروند، هنگام خوردن صبحانه لباس نیز می‌پوشند. 

او سعی می‌کند بخش عمده‌ای از کار خود را در زمان ناهار بچه‌ها، چرت زدن آن‌ها و مدت زمان کمی که برای تکنولوژی به آن‌ها اختصاص داده است انجام دهد.

کامو می‌گوید: «صادقانه بگویم، روزهایی بوده که بچه‌ها از مدرسه به خانه آمده بودند و من برنامه‌ای تعیین نکرده بودم». اما از آن زمان تجربیات زیادی آموخته است. «این اولین بار است که چنین کاری را انجام می‌دهم؛ زیرا نمی‌دانم چه مدت در این شرایط خواهیم بود. بنابراین فقط باید تلاش کنیم تا به بهترین شکل ممکن حرکت کنیم». 

 

۲. برقراری ارتباط، حتی بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید لازم است

رینولدز، به عنوان کسی که یک دهه است که دورکاری می‌کند می‌گوید، ارتباطات مسئله شماره یک است که باید «همیشه در حال شناخت و فکر به آن» باشید. 

وقتی حرف از زندگی کاری به میان می‌آید؛ او می‌گوید، خوب است در مورد اینکه شما نیز یکی از نیازهای فرزندانتان هستید شفاف باشید؛ بنابراین همکارانتان نیز حیرت‌زده نمی‌شوند.

به عنوان مثال، اگر در کنفرانس ویدیویی شرکت می‌کنید می توانید بگویید: «سلام، فقط برای هشدار بگویم که من بچه‌ای دارم که ممکن است وارد اتاق شود و حواسم به آن هست و دوباره پیش شما برمی‌گردم».

رینولدز توضیح می‌دهد: «‌ممکن است شما نتوانید به طور مرتب این حرف را بزنید». اما در شرایط وضعیت غیر مترقبه کار از خانه کارآمد برای زنان مانند الان، به گفته او چنین کاری برای ارتباط بیش از حد «کاملا حیاتی است». 

همچنین می‌توانید صفحه‌ای با مدیر و بقیه تیم خود ایجاد کنید و در آن اطلاعات تماس اضطراری و ساعت در دسترس بودن خود برای جلسات مجازی را تشریح کنید.

رینولدز می‌گوید: « شما باید دور هم جمع شوید و در مورد آنچه برای همه بهتر کار می‌کند صحبت کنید. این کار ممکن است به معنی جلسات مکرر، اما گاه به گاه و یا جلساتی کمتر باشد».

 

۳.مرزبندی‌ها‌یتان با فرزندانتان را مشخص کنید

به گفته رینولدز علاوه بر برقراری ارتباط با همکاران، تعیین مرز با فرزندان هنگام دور کاری بسیار مهم است؛ به خصوص اگر آن‌ها در سنین مدرسه باشند.

او می‌گوید، در حال حاضر ممکن است این امکان برای شما فراهم شود که به بچه‌های خود اجازه دهید تا بیشتر تلویزیون ببینند و نسبت به معمول بیشتر بازی کنند تا سرگرم شوند. رینولدز در این رویداد می‌گوید، باید به فرزندان خود توضیح دهید که شرایط فعلی خاص است و این آزادی برای همیشه ادامه نخواهد داشت. 

او می‌گوید که خارج از انعطاف‌پذیری بیشتر برای زمان استفاده از تکنولوژی، باید به فرزندان خود بگویید که در صورت نیاز باید در وضعیت «مزاحم نشوید» قرار بگیرند.

به گفته او «من از  پسر ۶ ساله‌ام خواستم تا پروژه‌ای هنری و دستی درست کند و او برای دفتر کار من یک علامت «ایست» و یک علامت «برو» ساخت. او می‌داند که وقتی علامت «ایست» را می‌بیند نباید وارد شود؛ مگر اینکه اتفاقی بزرگ و دیوانه کننده رخ داده باشد. سپس، اگر علامت سبز «برو» در آنجا بود؛ می‌تواند وارد شود». 

کرتز که بنیانگذار سازمان رهبری برای زنان Next Pivot Point است؛ با رینولدز موافق است. وی می‌گوید که اگر کارمندی هستید که از خانه کار می کنید و فضای کاری مشخصی ندارید؛ تعیین مرزهای مشخص با فرزندانتان می‌تواند کمک کننده باشد. 

به گفته او: «باید جایی برای اوقات خصوصی خود داشته باشید. این فضا ممکن است اتاق خواب، کمد، اتاق مهمان، زیر زمین یا هر جایی که بتوانید فضایی پیدا کنید که آرام و خلل‌ناپذیر است، باشد». 

طبق گفته کرتز، والدین می‌توانند از این سیستم برای آرام نگه داشتن این فضا استفاده کرده و سیستمی شبیه به رینولدز با فرزندان خود پیاده کنند.

«من همیشه به والدینی که از خانه کار می‌کنند توصیه می‌کنم که علامتی فیزیکی روی در اتاق مثل انگشت شست رو به بالا، انگشت شست رو به پایین، یا هر چیزی که به عنوان سیگنال عمل می‌کند تا در کارتان خللی ایجاد نشود استفاده کنید».

 

۴. استراحت کنید

ممکن است که هنگام دورکاری، برای اینکه به تیم خود ثابت کنید که واقعا کار می‌کنید، بیش از حد به خود فشار وارد کنید؛ اما رینولدز می‌گوید که بسیار مهم است که وقت خود را برای استراحت اختصاص دهید.

مطابق نظرسنجی «بازگرداندن وقت استراحت نهاری» (Take Back the Launch Break)، که توسط برند جهانی سلامت و بهداشت تورک (Tork) منتشر شده است؛ تقریبا ۹۰ درصد از کارگران آمریکایی می‌گویند که استراحت نهاری به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس تازگی و آمادگی برای بازگشت به محل کار کنند.

کرتز می‌گوید: «وقت استراحت‌های هنگام کار از خانه مهم هستند». او پیشنهاد می‌کند که برای هر ساعت کار متمرکزی که انجام می‌دهید، حداقل ۱۰ دقیقه استراحت کنید تا یک میان وعده میل کنید، قدم بزنید و یا به فرزندان خود «سلام» بدهید. همچنین اضافه می‌کند که یک جلسه سریع یوگا در خانه، دوش با آب داغ یا گوش کردن به پادکست‌های مورد علاقه، از دیگر موارد مراقبت از خودی هستند که می‌توانید هنگام استراحت سالم از کار، آن‌ها را انجام دهید.

وقتی از این زمان برای خاموشی و راه‌اندازی مجدد استفاده می‌کنید؛ طبق گفته رینولدز خوب است که با پیامی مانند «سلام من به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر تا ساعت یک بعد از ظهر در دسترس نیستم»،  با رئیس خود ارتباط برقرار کنید. 

به گفته کرتز، صحبت کردن هنگام نیاز به استراحت یا پشتیبانی اضافی، مهم است. پشتیبانی و پوشش همکار دیگری که ممکن است نیاز به استراحت داشته باشد نیز، آسیبی به شما نمی‌رساند.

او می‌گوید: «به نظرم نشان دادن اینکه شما پشتیبان هستید و همچنین نیاز به پشتیبانی دارید؛ کاری است که همه ما در این مرحله باید انجام دهیم».

 

۵. داشتن شیفت‌های مختلف با شریک زندگی

اگر در موقعیتی قرار دارید که هم شما و هم همسرتان از خانه کار می‌کنید؛ رینولدز می‌گوید تغییرات متناوب با شریک زندگیتان می‌تواند کار را از راه دور را بسیار آسان‌تر کند.

وی گفت: «من امروز صبح خیلی زود شروع به کار کردم و (شوهرم) با بچه‌ها از خواب بیدار شد و صبحانه درست کرد و همه اینجور کارها را انجام داد». رینولدز گفت، پس از صرف صبحانه، او و همسرش در طول روز شیفت‌های کاری را تغییر دادند و به یکدیگر اجازه دادند تا کار بی‌وقفه داشته باشند. 

اگر تعویض شیفت با همسرتان برای شما امکان پذیر نیست؛ پس کامو، کسی که همسرش قادر به کار از راه دور نیست، تاکید می‌کند که زمان‌بندی دقیق و برنامه‌ریزی اضافی برای به حداکثر رساندن زمان روزانه شما و کار از خانه کارآمد برای زنان مهم خواهد بود.

کامو توضیح می‌دهد: «علاوه بر اینکه برنامه خودم را دنبال می‌کنم؛ اولین کاری که بلافاصله بعد از بیدار شدن انجام می‌دهم این است که تمام اسباب‌بازی‌های بچه‌ها را جمع می‌کنم تا اتاق نشیمن دیگر مثل یک اتاق بازی نباشد. از نظر من، پاک کردن فضا کمک می‌کند تا وقتی آنها خوابیده‌اند زمان خود را صرف تلاش برای تمیز کردن اسباب‌بازی‌ها نکنم».

 

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org