Skip to main content

گالوپ در دهه گذشته تحقیقاتی را در جهان انجام داد که بر اساس آن مشخص شد چیزی که تمام مردم در جهان به دنبال آن هستند، یک شغل خوب است. یک شغل خود نه تنها امنیت مالی ایجاد می‌کند، بلکه باعث افزایش رضایت و خوشبختی افراد هم می‌شود. در ادامه مقاله‌ای می‌خوانیم از اندرو رزپا درباره سیاست تجارت آزاد و مشاغل آینده که تحت تاثیر علم و فناوری قرار خواهند گرفت. این مقاله در تاریخ اول جولای ۲۰۱۹ در وب‌سایت گالوپ منتشر شده است.

اما وقتی پیشرفت علم و فناوری باعث شود که بعضی از مشاغل خوب از بین بروند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر این پیشرفت‌ها به جای خلق و ایجاد شغل‌های بیشتر، آن‌ها را نابود کنند؟ این‌ها سوالات حیاتی برای مشاغل آینده هستند.

سازمان Wellcome Global Monitor از مردم بیش از ۱۴۰ کشور دنیا نظرسنجی را انجام داد. در این نظرسنجی از آن‌ها پرسیده شد که فکر می‌کنند که در پنج سال آینده، علم و فناوری تعداد مشاغل را در کشور آن‌ها افزایش می‌دهد یا باعث کاهش آن می‌شود. حدود ۵۸ درصد از آن‌ها بر این باور بودند که علم و فناوری باعث رشد و افزایش مشاغل می‌شود اما حدود ۲۱ درصد هم معتقد بودند که باعث کاهش مشاغل در اقتصاد می‌شود.

امتیاز تاثیر خالص یا Net Impact Score در این نظرسنجی، ۳۷ درصد در سراسر جهان بود. امتیاز تاثیر خالص به معنای درصد افرادی است که گفته‌اند علم باعث افزایش مشاغل می‌شود، منهای درصد افرادی که گفته‌اند علم باعث کاهش مشاغل می‌شود. مثبت بودن درصد امتیاز تاثیر خالص یا Net Impact Score به معنای خوش‌بین بودن افراد نسبت به پیشرفت تکنولوژی و علم است.

افراد کمتری در کشورهایی با درآمد بالا، نگرش مثبتی رو تاثیر علم و فناوری بر مشاغل داشتند. افرادی که در چنین کشورهایی دارای سطح تحصیلات پایینی بودند، نگرش منفی نسبت به تاثیر علم و فناوری روی مشاغل داشتند.

آیا در پنج سال آینده، علم و فناوری تعداد مشاغل را در کشور آن‌ها افزایش می‌دهد یا باعث کاهش آن می‌شود؟

(امتیاز تاثیر خالص یا Net Impact Score)

کشورهایی با درآمد بالا کشورهایی با درآمد پایین
تا آموزش ابتدایی ۶- 44
تا آموزش متوسطه ۹ 43
تا آموزش عالی (دانشگاهی) ۱۸ 42

گروه هفت یا جی۷، نشست وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی است که در ماه آوریل در فرانسه نشستی خواهند داشت. یکی از اهداف آن‌ها برقراری عدالت جهانی است، چرا که به دلیل افزایش میزان مصرف و مخاطره‌های ناشی از آن به یکی از چالش‌های جهانی تبدیل شده است. به همین دلیل جی۷ با ایجاد تعرفه‌ها قصد دارد تا از اشتغال‌زایی داخلی حمایت کند.

اگر کشورهای عضو جی۷ (آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، آمریکا و کانادا) سیاست تجارت آزاد را بپذیرند، ممکن است با مقاومت داخلی نسبت به ترس از افزایش سطح علم و فناوری و نابودی مشاغل بازار داخلی روبه‌رو شوند. فرانسه تنها کشوری است که بیش از ۵۵ درصد از مردم آن باور دارند که علم و فناوری باعث کاهش مشاغل می‌شود.

تاثیرات پیشرفت علم و فناوری در کشورهای عضو جی۷

آیا در پنج سال آینده، علم و فناوری تعداد مشاغل را در کشور آن‌ها افزایش می‌دهد یا باعث کاهش آن می‌شود؟

درصد افزایش درصد کاهش
فرانسه 29 55
ایتالیا 44 43
بریتانیا 45 38
آلمان 41 37
ژاپن 26 36
کانادا 53 33
آمریکا 61 28

هرچند که تعرفه‌های دولت ترامپ افزایش یافته است اما نظرسنجی گالوپ در سال گذشته نشان داد که ۷۰ درصد از مردم به خاطر منافع ناشی از تجارت آزاد از آن حمایت می‌کنند و تنها ۲۵ درصد از آن‌ها مخالف تجارت آزاد هستند. نگرش‌های آمریکایی‌ها درباره مزایای مشاغل آینده، می‌تواند نتایج این نظرسنجی را توضیح دهد.

اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۳۰ سه کشور چین، هند و آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا به برابری قدرت خرید برسند. درمقابل دیدگاه ناامیدکننده‌ای که ژاپن و اروپا دارند، مردم این سه کشور نسبت به مزایای رشد علم و فناوری روی مشاغل آینده باور دارند.

خوش‌بینی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان

آیا در پنج سال آینده، علم و فناوری تعداد مشاغل را در کشور آن‌ها افزایش می‌دهد یا باعث کاهش آن می‌شود؟

درصد افزایش درصد کاهش
آمریکا 61 28
ژاپن 59 14
چین 67 12

با وجود شکل‌گیری بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری در جهان، توافق‌نامه تجارت آزاد قاره آفریقا، به نظر می‌رسد که تجارت آزاد جهانی در یک نقطه عطف قرار گرفته است. بر اساس گزارش Wellcome Global Monitor، دیدگاه‌های ذهنی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند چرا که میزان ترس یا امید مردم را نسبت به مشاغل آینده نشان می‌دهد. این دیدگاه‌‌ها نگرش عموم مردم را نسبت به تعرفه‌های جدید برای حفاظت از مشاغل داخلی و تمایل سیاست‌مداران را برای استفاده از آن‌ها را شامل می‌شود.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org