Skip to main content

تحولات بزرگ به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که به تیم‌هایشان کمک کرده تا عادت‌های مثبت و مفیدی در محیط کار را ایجاد کنند.  همه‌گیری کووید ۱۹ به بسیاری از تحولات جاری یک دهه اخیر شتاب بخشیده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات حرکت به سمت دورکاری بوده است. در این شرایط یکی از پرسش‌های پرتکراری که از رهبران می‌شنویم این است که چطور عادت‌های مفید و محرک عملکرد را در میان تیم‌های خط مقدمی ترویج کنیم که بسیاری از آن‌ها بیش از هر زمانی غیرمتمرکز شده‌اند. در ادامه  همراه باشید تا درباره شکل‌گیری عادتهای مفید در کارمندان به شما بیشتر بگوییم.

خوشبختانه برای ایجاد عادت هیچ زمانی بهتر از دوران تحولات سریع نیست. عادت‌ها رفتارهای خودکاری هستند که در واکنش به علامتی تکرارشونده در محیط بروز پیدا می‌کنند. علامت‌های محیطی مولفه‌های بسیار مهمی در شکل‌گیری عادتهای مفید در کارمندان به شمار می‌روند، اما اغلب نادیده گرفته می‌شوند. تحولات بزرگ به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که به تیم‌هایشان کمک کرده تا عادت‌های مثبت و مفیدی در محیط کار ایجاد کنند.

سازوکار عادت

چارلز دوهیگ در کتاب پرفروش «قدرت عادت» عادت‌ها را به سه بخش علامت، کار تکراری و پاداش تقسیم می‌کند. با استفاده از مثال قدردانی از اعضای تیم برای عملکرد استثنائی، هر کدام از این بخش‌ها را در ادامه تشریح می‌کنیم.

در این مثال کار تکراری قدردانی از یک عضو تیم، برای مثال با اعلام دستاورد او در بین همه است. علامت عاملی است که باعث اتفاق افتادن کار تکراری می‌شود. علامت‌ها ممکن است شکل‌های بسیاری مثل مکان، زمان، حالت عاطفی، افراد دیگر یا عملی باشد که دقیقا قبل از کار تکراری انجام شده است. در این مورد علامت ممکن است کاری استثنایی باشد که عضو تیم انجام داده است. پاداش میلی است که با کار تکراری ارضا می‌شود. در این مثال پاداش ممکن است واکنش عاطفی باشد. ایجاد حس خوب در دیگران حس خوبی به فرد می‌دهد.

نقش افراد در شکل‌گیری عادت

افراد می‌توانند بر اساس پاداشی که برای دریافت آن امیدوارند، کاری تکراری را انتخاب کرده و از تجربیات موفق، برای مثال شروع با رفتارهای خرد، به ‌منظور پایدار کردن رفتارها استفاده کنند.

بااین‌حال افراد روی علامت‌ها کنترل کمتری دارند. فراتحلیلی که توماس وب و پاسکال شیران در سال ۲۰۰۶ انجام دادند، نشان می‌دهد که نیت‌ها تاثیر نسبتا کمی روی تغییر رفتار می‌گذارند. در چند مطالعه متخصص عادت، وندی وود و همکارانش برآورد شده است که ۴۵ درصد رفتارهای روزانه در موقعیت‌ها و زمان‌های یکسان یا در مکان‌ها و با علامت‌های زمانی یکسان اتفاق می‌افتند.

نقش سازمان‌ها در شکل‌گیری عادتهای مفید در کارمندان

سازمان‌ها می‌توانند از دو راه به ترویج عادت‌های مفید در کارمندان کمک کنند که یکی تعریف کارهای تکراری است که می‌خواهند شروع یا متوقف کنند و دیگری تغییر علامت‌های محیطی است.

1. تعریف کارهای تکراری که می‌خواهند شروع یا متوقف کنند

سازمان‌ها می‌توانند با تعریف شفاف کارهای تکراری که می‌خواهند شروع و متوقف کنند، به کارمندان کمک کرده تا عادت‌هایی را در خود شکل بدهند. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار این است که سازمان‌ها اهداف استراتژیک و فرهنگی‌شان را به اهداف و رفتارهایی در سطح فردی تبدیل کنند که افراد باید به آن‌ها دست یابند.

برای مثال یک شرکت فولاد جهانی که در حال گذراندن تحولی چابک بود، به اشتراک گذاشتن خودجوش محتوا و بحث در مورد چشم‌انداز شرکت را به‌ عنوان دو کار تکراری محوری مورد نیاز برای رسیدن به هدف فرهنگی‌اش یعنی تشریک مساعی شناسایی کرد.

2. تغییر علامت‌های محیطی

یکی از تاثیرگذارترین روش‌ها برای برهم زدن عادت‌های قدیمی و ایجاد امکان شکل‌گیری عادت‌های جدید تغییر محیط است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سازمان‌ها می‌توانند از طریق مکانیسم‌های رسمی، محیط و علامت‌ها را تغییر دهند یا در واکنش به تغییرهای محیطی اجتناب‌ناپذیر علامت‌های جدید را توسعه دهند.

سازمان‌ها می‌توانند با تغییر مکانیسم‌های رسمی و تنها با یک تغییر روند هم عادت‌های قدیمی را از بین ببرند و هم عادت‌های جدید ایجاد کنند. برای مثال Virgin Atlantic با ارائه گزارش‌های مصرف ماهانه و در نتیجه تغییر عادت‌های مصرف سوخت خلبان‌های پروازهایش هزینه سوخت را ۳.۳ میلیون دلار کاهش داد.

وقتی تغییرات اجتناب‌ناپذیر اتفاق می‌افتند، سازمان‌ها می‌توانند در محیط جدید علامت‌هایی را ایجاد کنند تا به کارمندان در شکل‌گیری عادت‌های جدید کمک کنند. سازمان‌ها می‌توانند این کار را با مربیگری شخصی‌سازی ‌شده انجام دهند که وقتی متکی بر فناوری باشد می‌تواند در لحظه علامت ارائه کند.

درنهایت

درحالی‌که به سمت آینده کاری نامعلومی حرکت می‌کنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تغییر بیشتر شرایط به برهم خوردن عادت‌های کاری موجود کارمندان منجر شود. چنین وضعیتی ممکن است سازمان‌ها را بترساند، اما فرصت‌هایی را برایشان فراهم می‌کند تا به شکل‌گیری عادتهای مفید در کارمندان کمک کنند.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org