Skip to main content

مدیر بودن در دنیای امروزی بیشتر از گذشته اهمیت دارد. اگر به تازگی نقش مدیریت را در سازمانی عالی بر عهده گرفته باشید، این فرصت را خواهید داشت تا مهارت‌هایی را یاد بگیرید که باعث موفقیت شما در رهبری می‌شوند. نقش مدیر به مهارت‌های متنوع و منحصربه‌فردی نیاز دارد. این مهارت‌ها را می‌توان آموخت و البته توسعه داد. ممکن است که شما دارای مهارت‌های فنی باشید و با کمک همین مهارت‌ها به جایگاه مدیریت رسیده باشید، اما رهبری و مدیریت بیشتر به مهارت‌های نرم نیاز دارد. اما مهارت مدیریتی برای نیروی کار مدرن چگونه است.

۸ مهارت مدیریتی برای نیروی کار مدرن

یک رهبر خوب مهارتهای نرم و روابط خوبی دارد تا مهارت‌های سخت و نرم‌افزاری. چرا که مدیریت در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن «مردم» است. در ادامه همراه باشید تا ۸ مهارت مدیریتی برای نیروی کار مدرن را معرفی کنیم.

۱. ارتباط موثر برقرار کنید.

مدیریت یک نقش محوری در رابطه با مردم و ارتباطات است،‌ به همین دلیل به عنوان یک مدیر باید روی توسعه و یادگیری مهارت‌های ارتباطی خود تمرکز کنید. تمامی فعالیت‌ها از پروژه‌ها تا اهداف شخصی به ارتباطات نیاز دارند و می‌توان گفت که وجود ارتباطات در هر چیزی لازم است. این مهارت به شما کمک می‌کند تا در میان تیم خود اعتماد و اطمینان ایجاد کنید. ارتباطات به معنای شفافیت و پایدار ماندن است.

برای اطمینان از همسویی، درک، شفافیت در نقش‌ها، انتظارات و اهداف، باید با اعضای تیم خود ارتباط برقرار کنید. برای برقراری ارتباط موثر وقت بگذارید تا خود را با چشم‌انداز و ماموریت سازمان آشنا کنید و سپس آن‌ها را به اعضای تیم خود انتقال دهید. به این ترتیب شما می‌توانید با شفافیت توضیح دهید که چگونه کارهای روزانه تیم روی هدف اصلی شرکت اثر می‌گذارد. درنتیجه می‌توانید اهداف شخصی و جمعی را بهبود بخشید.

نکته: به نحوه بیان خود به صورت مکتوب یا حضوری و همچنین ارتباط غیرکلامی خود توجه داشته باشید. فراموش نکنید که روش برقراری ارتباط شما می‌تواند باعث ایجاد احساساتی در افراد شود، احساساتی که بر نحوه پاسخگویی آن‌ها به رهبر تاثیر می‌گذارد.

۲. به تیم خود کمک کنید تا مدیریت زمان داشته باشند.

از مهارت‌های اصلی مدیریت موثر این است که بتوانید در مدیریت زمان سطح بالای تیم خود مشارکت داشته باشید و از مدیریت خرد بپرهیزید. به این ترتیب روش کار کردن آن‌ها، درخواست‌هایشان و اینکه چگونه وظایفشان را اولولیت‌بندی می‌کنند را زیر سوال ببرید تا به آن‌ها کمک کنید که نقاط کور خود را ببینند.

اگر با فرایندها و ابزارهای مشارکت تیم خود آشنا نیستید، زمان بگذارید و آن‌ها را بررسی کنید. ممکن است که اعضای تیم ندانند که چگونه از ابزار کارشان استفاده کنند یا از ابزارهایی استفاده کنند که به کارشان ارتباطی ندارد، همچنین این امکان وجود دارد که نتوانند وظایفشان را بر اساس اهداف سازمان اولویت‌بندی کنند؛ در چنین زمانی شما به عنوان یک مدیر باید دست به کار شوید. شما باید به تیم خود کمک کنید تا مهارت‌های مدیریت زمان خود را بهینه کنند، چرا که با مدیریت زمان بازده آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین به تعادل کار و زندگی شخصی هم توجه داشته باشید، به خصوص در شرایطی که از خانه کار می‌کنید یا ساعات کاری منعطفی دارید. چرا که در چنین شرایطی تشخیص زمان استراحت و زمان کار دشوار خواهد بود. به همین دلیل مدیریت زمان از مهم‌ترین مهارت مدیریتی برای نیروی کار مدرن محسوب می‌شود.

۳. همکاری و کار تیمی را تسهیل کنید.

شما به عنوان یک مدیر باید به تیم خود کمک کنید تا ارتباطات مثبت و فرهنگ همکاری و کار تیمی را در میان خود پرورش دهند. هرچه اعضای تیم با یکدیگر بهتر همکاری کنند، عملکرد بهتر شده و درنتیجه رضایت از شغل هم بالاتر می‌رود. تسهیل کار تیمی به معنای تجهیز کردن کارمندان خود به ابزارهای همکاری برای ایجاد یک تیم پویا است. درنتیجه تسهیل کار تیمی به اعضا کمک می‌کند تا روی آشنایی با یکدیگر، مهارت‌ها، اهداف شغلی و روش کار کردن مورد علاقه خود تمرکز کنند.

۴. با توجه به نقاط قوت اعضای تیم، تفویض اختیار کنید.

یک مدیر خوب مانند یک رهبر ارکستر خوب است. شما به عنوان یک مدیر باید اطمینان حاصل کنید که کارها به خوبی انجام شود، نه اینکه خودتان آن‌ها را انجام دهید. شما مدیر یک تیم از افراد باهوش هستید، باید به آن‌ها کمک کنید تا نقاط قوت خود را توسعه دهند تا در انجام وظایف خود بدرخشند.

هرچند ۳۴ درصد از کارمندان بر این باورند که سازمان آن‌ها از نقاط قوت آن‌ها به درستی استفاده نمی‌کند.

زمان بگذارید و نقاط قوت، علاقه‌مندی و اهداف توسعه شغلی هر یک از اعضای خود را بشناسید. سپس تفویض اختیار کنید و به آن‌ها وظایف یا پروژه‌هایی را برای اجرا بسپارید. این کار به آن‌ها انگیزه می‌دهد و به رشد کارمندان کمک می‌کند. وقتی مردم کاری را انجام دهند که دوست دارند، این رضایت و دوست داشتن روی عملکرد آن‌ها خودش را نشان می‌دهد.

نکته: برای شناخت و درک نقاط قوت کارمندان با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا ببینید که چه زمانی در کار احساس بهتری دارند. برای مثال از آن‌ها بپرسید که آیا پروژه‌ای بوده که از انجام آن احساس افتخار کنند و چرا؟

۵. به حل مسئله در تیم خود کمک کنید.

مهارت‌های حل مسئله از مهارت‌های اساسی مدیریت هستند، چرا که شما و تیمتان همیشه با چالش‌ها و سختی‌هایی دست و پنجه نرم خواهید کرد و مشکل اجتناب‌ناپذیر است. به دنبال افرادی باشید که وقت خود را برای یادگیری و پیدا کردن راهکار صرف نمی‌کنند.

مدیریت در مهارت‌های تصمیم‌گیری و روش‌های حل مسئله تاثیرگذار است، به همین دلیل باید به تیم خود کمک کنید تا این مهارت‌ها را در خود توسعه دهند و بتوانند به صورت مستقل عمل کنند. مربیگری تیم در شرایط سخت به آن‌ها کمک می‌کند تا در آینده روی پای خود ایستاده، مشکلات را حل و تصمیم‌گیری کنند.

نکته: به جای بیان جواب نهایی، سوالاتی را مطرح کنید و فرضیات آن‌ها را به چالش بکشانید تا خودشان بتوانند به جواب برسند. برای مثال از آن‌ها بپرسید که چرا از این روش استفاده کردید؟

۶. بازخورد سازنده دهید.

ارایه و دریافت بازخورد سازنده از سخت‌ترین نقش‌هایی است که یک مدیر بر عهده دارد. بدون شک یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مدیریتی برای نیروی کار مدرن، بازخورد است. چرا که کارمندان بازخورد سازنده می‌خواهند! هرچقدر شفاف‌تر درباره اشتباهات یا زمینه‌های بهبود صحبت کنید، تجربه کارمندانتان مثبت‌تر خواهد بود.

کارمندان از انتقادهای سازنده‌ای که می‌تواند به یادگیری و پیشرفت در مسیر شغلی‌شان منجر شود، حمایت می‌کنند. ارایه بازخورد سازنده به معنای مربیگری کارمندان در مورد چگونگی بهبود و سپس توافق در اقدامات پیش رو است. فراموش نکنید که به هر شیوه‌ای که بازخورد ارایه دهید، به همان شیوه بازخورد دریافت می‌شود.

نکته: منتظر نباشید! به موقع به کارمندان خود بازخورد دهید تا آن‌ها به سرعت خود را بهبود دهند.

همان طور که ارایه بازخورد به کارمندان اهمیت دارد، دریافت بازخورد از آن‌ها هم ضرورت دارد، به خصوص اگر اولین بار است که در جایگاه مدیریت قرار گرفته‌اید. برای دریافت بازخورد از آن‌ها منتظر نظرسنجی‌های سالانه نباشید، شما هم درست مانند کارمندان خود می‌خواهید پیشرفت کنید، پس باید به موقع بازخورد دریافت کنید.

۷. هوش هیجانی خود را توسعه دهید.

مهارت‌های انسانی عنصر ضروری مدیریت مدرن است. توسعه هوش هیجانی (EQ) می‌تواند به شما کمک کند تا با کارمندان خود ارتباط بهتری داشته، آن‌ها را درک کرده و همدلی کنید. به این ترتیب می‌تواند ابعاد شخصی و حرفه‌ای کارمندان خود را ببینید و از آن‌ها حمایت کنید. درنتیجه می‌توانید انگیزه را در آن‌ها افزایش داده و عملکرد کم را بهبود دهید.

توسعه هوش هیجانی تا حدی به معنای شناخت بهتر خود است. پس همان طور که روی پیشرفت تیم تمرکز می‌کنید، روی پیشرفت شخصی خود هم تمرکز کنید. شناخت محرک‌های احساسی و سوگیری‌ها به شما کمک می‌کند تا نسخه بهتری از خود باشید و درنتیجه به یک رهبر عالی تبدیل شوید.

۸. فراگیر باشید و تعلق ایجاد کنید.

اینکه اعضای تیم سوابق و تجربیات متنوعی داشته باشند، نه تنها برای تیم بلکه برای کل سازمان مفید است. تنوع چشم‌اندازهای منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند که باعث افزایش خلاقیت در ایده‌ها می‌شود. به همین دلیل رهبری باشید که فرهنگ فراگیری ایجاد می‌کند. برای این کار خودتان باشید و آسیب‌پذیری و اصالت را ترویج کنید. به همین تریتب مهارت‌های فعالانه گوش کردن خود را تقویت کرده و کنجکاو باشید. با دقت به ایده‌ها و نگرانی‌ها گوش کنید. سپس با در نظر گرفتن دیدگاه اعضای تیم خود به آن‌ها بازخورد ارایه دهید تا  بهتر تصمیم‌گیری کنند.

درنهایت

توسعه مهارت‌های مدیریتی مانند توسعه سبک مدیریتی نیازمند تجربه و زمان است. همان طور که به عنوان یک مدیر در تلاش هستید تا کارمندان خود مهارتهایشان را توسعه دهند، باید برای پیشرفت و توسعه شخصی خود هم زمان بگذارید. فراموش نکنید که شما هم بخشی از تیم هستید و می‌توانید روی عملکرد کل تیم تاثیر بگذارید. توجه داشته باشید برای اینکه یک مدیر خوب باشید، باید مهارت‌های مدیریتی خود را تقویت کنید. شما چه مهارت مدیریتی برای نیروی کار مدرن پیشنهاد می‌کنید؟

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org